1. עמוד הבית
  2. »
  3. פורטוגל 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. סינטרה, פורטוגל 2024 – המדריך המקיף בעברית | Sintra
  6. »
  7. אתרים ואטרקציות בסינטרה
  8. »
  9. המצודה המורית, סינטרה – כרטיסים בהנחה, דילוג על התור והמדריך המקיף ביותר בעברית | Castelo dos Mouros

המצודה המורית, סינטרה – כרטיסים בהנחה, דילוג על התור והמדריך המקיף ביותר בעברית | Castelo dos Mouros

עדכון אפריל, 2024

בשבועות הקרובים כמות התיירים בסינטרה במגמת עלייה, שתלך ותתגבר ככל שנתקרב אל הקיץ. ולכן כשמתכננים להגיע לאטרקציות הפופולאריות ביותר, כמו מצודה המורית מומלץ להזמין כרטיסים מראש, במיוחד אם מתכננים להגיע בסוף שבוע. הזמנה מראש תאפשר לכם להבטיח את כניסתכם במועד המתאים לכם ביותר ותחסוך לכם המתנה בתור לרכישת הכרטיסים. להזמנת כרטיסים מראש למצודה המורית: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

המצודה המורית בכמה מילים

המצודה המורית (Castelo dos Mouros) היא מצודה הגנתית גדולה שהשתמרה היטב מימי הביניים, השוכנת בעיירה סינטרה (Sintra), בחלק הצפון מערבי של פאתי העיר ליסבון (Lisboa). מצודת המורים נבנתה על ידי המוסלמים כובשי חצי האי האיברי (שכינויים בפי האירופאים עד היום הוא מורים) במאות השמינית והתשיעית לספירה. המורים כבשו את חצי האי האיברי במהירות מידי תושבי האי הנוצרים-קתולים במהלך המאה השמינית לספירה, ושלטו בחלקי נרחבים של ספרד ופורטוגל במשך מאות שנים. לאורך כל זמן הכיבוש, והחל מהאלף השני לספירה בפרט, החלו הספרדים והפורטוגלים בתהליכי כיבוש נגד הדרגתי (רקונקיסטה), עד שלבסוף חיסלו את כל הישויות הפוליטיות המוסלמיות בספרד ובפורטוגל וגירשו את המוסלמים (והיהודים) מספרד בשנת 1492.

כאמור, הטירה נבנתה במאות השמינית התשיעית בנקודה גבוהה ושולטת בהרי סינטרה בגובה של מעל 400 מטרים. הטירה צפתה על האזור ושימשה כמוצב שמירה ותצפית על האזור החקלאי הנרחב למחוץ לעיר ליסבון. הטירה נכבשה על ידי הפורטוגזים הנוצרים ללא קרב בשנת 1147. לאחר כיבושה הפסיקה לשמש המצודה כמוצב צבאי והפכה למוקד פעילות דתית עד שנזנחה על ידי הנוצרים ואומצה בידי אוכלוסייה יהודית שחיה בה מהמאה ה16 ואילך. פגעי הזמן גרמו להרס והתמוטטות של חלקים נרחבים מהמצודה כולל כמה ממגדליה.

החל מהמאה ה19 נעשו במצודה פעולות שימור אינטנסיביות במטרה להחיותה מחדש ולהשמישה כאטרקציה תיירותית. בסוף שנות השבעים נערכה חפירה ארכיאולוגית מקיפה במצודה ונמצאו בה שרידים של קברים עתיקים. כיום מצודת המורים היא האטרקציה המרכזית של העיירה סינטרה והאזור שלה, ואף מבקרים בליסבון מגיעים במיוחד בכדי לראות את הפלא הארכיאולוגי והתרבותי הזה. בשל ייחודיותה והשתמרותה הנהדרת, זכתה המצודה למעמד של אתר מורשת עולמית של אונסק”ו, ביחד עם חלקים נוספים מהנוף הטבעי וההיסטורי של סינטרה.

המצודה המורית על הר בגובה 400 מטר- בנוסף להיותו מקום אסטרטגי אפשר להינות מנוף מרהיב (צילום: המצודה המורית על הר בגובה 400 מטר- בנוסף להיותו מקום אסטרטגי אפשר להינות מנוף מרהיב

מה רואים במצודה המורית

המצודה נראית היטב מרחוק בשל השתמרות חומותיה ומגדליה, והמבקרים בה יכולים להבחין בה כבר מההגעה לעיירה אליה היא סמוכה – סינטרה. לפאתי המצודה במעלה אחד מהרי סינטרה, ניתן להגיע בעזרת רכב. לאחר החניית הרכב ישנה הליכה קצרה של כמה מאות מטרים לכניסה למצודה, מצדה הצפון מזרחי. כבר בכניסה למצודה מתרשמים המבקרים מגובה ומאיכות ההשתמרות של קירות ומבני המצודה. הבנייה במצודה מאפיינת מאוד את ימי הביניים – בנייה פשוטה באבני גזית אפורות. המצודה הינה מתחם גדול ומסוגר שתוחם בתוכו שטח של 12,000 מטרים רבועים הכולל שתי פסגות של ההר ואוכף רחב שמתפרש ביניהן. הפעילות הראשונה בביקור במצודה היא בדרך כלל הליכה על חומותיה היפות והרחבות, תוך התבוננות בנוף המהמם שנשקף מהחומות לסביבה הטבעית ולעיירה סינטרה, וכמובן למצודה עצמה, שמהחומות ניתן באמת לראות אותה על כל חלקיה. בעת ההליכה על חומות המצודה ניתן להיתקל בחמשת המגדלים של המצודה שהשתמרו ומשמשים כיום כנקודות תצפית. מעט דרומה לכניסה למצודה, ליד מתחם הקופות והעסקים, תוכלו להיכנס ולראות את בור המים (ציסטרנה) המרשים מהתקופה המוסלמית של המצודה, באורך של 18 מטרים ובגובה של 9 מטרים. במצודה כמה שבילי הליכה שונים בתוך החורשים הטבעיים שצמחו בתוך החומות, בהם מומלץ לסייר וליהנות מהאוויר הטוב, הצמחייה והעצים הרבים והשרידים העתיקים שמצויים במצודה – סילואים (מחסני תבואה), חומת הגנה שנייה שנבנתה על ידי האוכלוסייה הנוצרית שאכלסה את המצודה בימי הביניים, וקבר מלכותי מרשים שנבנה בידי המלך פרדיננד השני.

מגדלי המצודת המורית השמורים היטיב מאפשרים נקודת תפצית מרהיבה (צילום: מגדלי המצודת המורית השמורים היטיב מאפשרים נקודת תפצית מרהיבה

סרטון על המצודה המורית

כרטיסים למצודה המורית

ישנם שני סוגים עיקריים של כרטיסי כניסה למצודה המורית, אשר מתאימים לצרכים האישיים של כל מבקר:

הראשון הוא כרטיס כניסה בסיסי למצודה אשר מקנה בנוסף גם דילוג על התור, ולכן הוא מומלץ במיוחד לרכישה דווקא בחודשי הקיץ, אז עונת התיירות בשיאה והתורים עלולים להיות ארוכים ומעיקים. לרכישת הכרטיס, בתוספת 5% הנחה ייעודית לגולשי הכל על (בהזנת הקופון hako5) לחצו כאן.

הכרטיס השני מיועד למבקרים אשר מעוניינים לשמוע הסברים והיסטוריה על המצודה ומעניק בנוסף לכניסה גם מדריך שמע אלקטרוני אשר מלווה את הביקור באתר. כרטיס זה (עם אפשרות ביטול בחינם) ניתן לקנות כאן.

הזמנת כרטיסים למצודת המורית - 5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על" למגיעים למצודה המורית

  • הביקור במצודה מומלץ במיוחד לחובבי ההיסטוריה והאדריכלות העתיקה, ובנוסף לכל אדם שמבקר בסינטרה או בסביבתה.
  • מומלץ לבקר במצודה בעונות המעבר – אפריל עד יוני וספטמבר עד אוקטובר. בתקופות אלו מזג האוויר נעים ופחות חם, והעומס התיירותי באתר יורד באופן משמעותי ביחס לקיץ.
  • מומלץ להשקיע בביקור במצודה בין שעה לשעתיים.
  • מומלץ לשלב את הביקור במצודה עם ביקור בעיירה הסמוכה והיפה סינטרה, ובנוסף עם אתרי מורשת והיסטוריה נוספים באזור סינטרה כמו טירת מונסרטה (Monserrate) והארמון הלאומי של סינטרה (National Palace of Sintra).
  • ניתן להגיע למצודה בעזרת תחבורה ציבורית מליסבון ומסינטרה, אך מכיוון שהאתר שוכן מחוץ לשטח העירוני, מרבים המבקרים מעדיפים להגיע אליו באמצעות רכב שכור ולשלב אותו כחלק מטיול באזור הכפרי מחוץ לסינטרה. לקריאה נוספת אודות אפשרויות השכרת הרכב בליסבון וסביבתה אנו ממליצים לכם לקרוא את העמוד המקיף שלנו בנושא- הכל על השכרת רכב בליסבון.
  • הביקור במצודה מומלץ למשפחות עם ילדים. המצודה מעניינת ויפה מאוד, ואין צורך בידע היסטורי מקדים בכדי להינות מהביקור בה.
  • המצודה קרובה מאוד לליסבון (מרחק של 20 קילומטרים) ולכן מומלץ ללון בה בשל המגוון הרחב של אופציות הלינה בה. בליסבון ישנן אלפי אפשרויות לינה מגוונות מכל הסוגים (אכסניות, דירות ומלונות) ובכל רמות המחירים. לקריאה נוספת אודות מלונות ודירות בליסבון לחצו כאן. לאלו שמעוניינים ללון דווקא במרחב הכפרי הסמוף למצודה, מומלץ ללון בעיירה הקרובה סינטרה ובסביבתה. לקריאה נוספת אודות מלונות ודירות בסינטרה לחצו כאן.
  • מומלץ למי שעורך טיול רחב יותר בפורטוגל עם רכב שכור, להגיע למקום עם רכב, בגלל המיקום של המצודה בפאתי העיירה על גבי הר תלול.

שאלות נפוצות על המצודה המורית

הביקור במצודה מומלץ במיוחד לחובבי ההיסטוריה והאדריכלות העתיקה, ובנוסף לכל אדם שמבקר בסינטרה או בסביבתה.

מומלץ לבקר במצודה בעונות המעבר - אפריל עד יוני וספטמבר עד אוקטובר. בתקופות אלו מזג האוויר נעים ופחות חם, והעומס התיירותי באתר יורד באופן משמעותי ביחס לקיץ.

מומלץ להשקיע בביקור במצודה בין שעה לשעתיים.

מידע שימושי

  • המצודה פתוחה בכל ימות השבוע בין 09:30-18:30
  • מחיר כניסה בסיסי למצודה הוא 8 יורו לאדם בוגר ו 6.5 יורו לילד מעל גיל 6 ולאזרח ותיק מעל גיל 65.
  • כתובת: 2710-405 Sintra, פורטוגל
  • מצודת המורים שוכנת ליד העיירה סינטרה, כ20 קילומטרים ממרכז העיר ליסבון. ניתן להגיע לסינטרה בעזרת רכב שכור או בעזרת אוטובוס ממרכז העיר ליסבון (קו 18821). מסינטרה ניתן ללכת במסלולי הליכה למצודה (Seteais trail), לקחת אוטובוס שמגיע קרוב אליה (434) או לעלות אליה בעזרת רכב.
  • אתר רשמי: