אוכל בולנסיה

מידע כללי

ולנסיה היא כור מחצבתם של מספר מאכלים ספרדיים שנולדו בעיר עצמה. ריכזנו להלן כמה מן המאכלים מקומיים שכדאי לכם לנסות בולנסיה:




פאייה (Paella)

פאייה היא תבשיל אורז שמקורו מולנסיה עצמה, או ליתר דיוק מאיזור אגם אלבופרה הנמצא בקרבת העיר. האורז הגיע אל ספרד עם הכובשים המורים המוסלמיים, ובמשך הזמן הפך למוצר יסור בסיסי בספרד ומצא את דרכו אל תוך המתכונים המקומיים. את הפאייה מבשלים במחבת ייחודית לתבשיל עצמו, ועם אורז מיוחד, לרוב מסוג בומבה (arroz bomba) הנקרא גם אורז ולנסיה. את האורז מבשלים עם תבלינים  ותוספות שונות כגון בשר, פירות ים, ירקות, שעועית ועוד.

פאיית פירות ים מוגשת במחבת הייחודית לה
(צילום: Kent Wang , רשיון)

סוג הפאייה העיקריים:

  • פאייה ולנסיאנית (paella valenciana) – פאייה עם ״הפתעות״ שרוב הישראלים לא יאהבו למצוא בצלחת שלהם… בפאייה זו התוספות לאורז עצמו הן שעועית ירוקה רחבה, עוף (או ארנב), שעועית לבנה באטר בין, ארטישוק, ו… תחזיקו חזק: חלזונות…
  • פאיית פירות ים (paella de marisco)– ובה תמצאו שלל ״הפתעות מן הים״ (שוב, שרוב הישראלים נרתעים מהן)- כגון שרימפסים בגדלים שונים (מיני שרימפסים, והגדולים, לא מקולפים), קלמרי, לעתים אף תמנון ועוד
  • פאיית מיקס (paella mixta)– שילוב של בשר (עוף או ארנב) עם דגים או פירות ים.
  • פאייה ירקות (paella de verduras)– הגרסא הצמחונית/טבעונית בה אין בשר מכל סוג, ויש בה רק אורז וירקות.
מקומות מומלצים לפאייה- המקומות המומלצים לפאייה אותנטית הם בחוף מלוורוסה, או כמובן ב- משם הגיעה המנה במקור, אם כי תוכלו למצוא פאייה כמעט בכל מקום וכמובן בכל מקום תיירותי (בעיר העתיקה תמצאו מסעדות רבות המגישות פאייה לתיירים, עם שלטים ותמונות של פאייה. אם כי לדעתנו, הפאייה התיירותית פחות טובה מזו האותנטית…).

פאיית אטריות – (Fideuà) פידיאה

פידיאה היא גרסא נוספת של פאייה, כזו שמכינים מאטריות במקום מאורז. מקור המאכל הוא מהעיר גנדיה הקרובה לולנסיה.

אורז שחור (Arròs Negre)

אורז שחור דומה לפאייה, אם כי האורז במנה עצמה שחור בשל דיו של הדיונון שנמצא במנה.

המשקה הולנסיאני אורצ׳טה, מוגש יחד עם המאפים הנקראים פרטונים
(צילום: Nacho Pintos , רשיון)

אורצ׳טה (Orxata)

גם האורצ׳טה מקורה מתקופת הנוכחות המוסלמית בולנסיה, וזהו משקה מתוק העשוי מפקעות של הצמח הנקרא ״גומא נאכל״. זהו צמח שמפתח פקעות קנה שורש נאכלות, ובדומה לבוטנים הן נחשבות סוג של אגוז למרות שהן לא זרע. זו הגרסא המקומית (והעתיקה) לחלב שקדים, לפני שגל הטבעונות המערבי המודרני הגיע והומצא חלב השקדים. המשקה עשוי ממים, פקעות הגומא והמון המון סוכר. הוא מוגש לרוב יחד עם מאפה מתקתק הנקרא פרטון (farton) אותו כיף לטבול באורצ׳טה.

מי ולנסיה (Agua de Valencia)

לקוקטייל שנקרא על שם ולנסיה אין שורשרים עתיקים כמו למשקה האורצ׳טה, הוא הומצא בולנסיה בשנת 1959 באחד מהברים המקומיים- Café Madrid de Valencia בולנסיה. את הקוקטייל מכינים על בסיס של קאווה או שמפניה, יחד עם מיץ תפוזים, וודקה וג׳ין.

האגדה מספרת שמטיילים מחבל הבאסקים היו נוהגים להזמין מי בילבאו (Agua de Bilbao) שהיה הכינוי לקאווה המשובחת ביותר בבר. יום אחד הם איתגרו את בעלי הפאב והזמינו מי ולנסיה, והבעלים נענה לאתגר וכך הומצא המשקה מי ולנסיה. המשקה היה ידוע רק בקרב מעטים עד שנות ה-70, אז הוא תפס פופולריות נרחבת יותר בעיר.

למידע מורחב על אוכל קטלוני- תוכלו להציץ בעמוד הבא- אוכל קטלוני.




המלצות "הכל על"

  • החך הישראלי ידוע כשמרני יותר לגבי פירות ים ומאכלים לא כשרים שלא נהוג במיוחד לאכול אצלנו. יש לקחת בחשבון שבולנסיה, כמו בספרד ואירופה כולה, פירות הים ומאכלים לא כשרים הם נפוצים ביותר. הדבר בא לידי ביטוי בשווקים ובסופר מרקטים, ובמיוחד גם באוכל עצמו. למי שנרתע ממאכלי ים, יש להיות מודע לכך שהם חלק אינטגרטיבי מהאוכל הולנסיאני, לכן אם אתם מזמינים פאייה – כדאי להצמד לפאיית הירקות, או לפחות לוודא מראש אם יש פירות ים במנה.
  • כמו בכל מקום בעולם, באיזורי התיירות הגרסאות של האוכל המקומי שתמצאו מותאמות לתייר-הן מבחינת כך שהן שונו במעט ולא בדיוק נאמנות למקור, ואם מבחינת המחיר הגבוה יותר. אם ברצונכם להנות מהאוכל האותנטי האמיתי, אל תצפו למצוא אותו במקומות התיירותיים הבולטים כמו במסעדות התיירים בעיר העתיקה, ועליכם להתרחק יותר אל רחובותיה של העיר הולנסיאנית היומיומית עצמה. כמובן שגם הגרסא התיירותית היא מצוינת, והשמרנים מבנינו מבחינת אוכל או אלה שלא אוהבים למצוא הפתעות במנה שלהם בדרך כלל ישמחו על ההתאמה של המנות המקומיות לתיירים. דרך קלה להבחין בין מנה לתיירים לבין מנה מקומית היא הצגת המנה – אם בפתח המסעדה תראו שלט עם תמונה ענקית של פאייה, תוכלו לדעת שרוב הסיכויים שזו מסעדה לתיירים.
  • אם רוצים להוזיל בעלויות האוכל אבל עדיין לא רוצים לבשל, בחלק מהמסעדות יש אפשרות לקחת מנה para llevar (פארה ייבאר)- כלומר טייק אוואי בספרדית. מנות של פארה ייבאר הן זולות יותר ממחיר המנה במסעדה עצמה, לפעמים אפילו בחצי. ניתן לקחת מנה בטייק אוואי ולהנות ממנה בפארק דוגמאת פארק טוריה.
  • למתעניינים באוכל מקומי, מומלץ גם לבדוק את העמוד אוכל קטלוני.

 

מפה