העיר העתיקה של איסטנבול, טורקיה 2024 – המדריך המקיף ביותר בעברית | Fatih

העיר העתיקה של איסטנבול בכמה מילים

פאטיה היא שכונה היסטורית השוכת בלב איסטנבול, טורקיה והיא פנינה תרבותית המציעה למבקרים הצצה לעבר העשיר וההווה התוסס של העיר. מהצריחים המתנשאים של המסגדים האייקוניים שלה ועד לשווקים ההומים ולרחובות המרוצפים הצרים, פאטיח מלאה בצבעים, ריחות וצלילים תוססים.

במהלך מאות השנים, פאטיה עברה שינויים משמעותיים, כאשר תרבויות וקהילות שונות הותירו את חותמן על הרובע. במהלך התקופה הביזנטית, פאטיה נודעה כ”עיר קונסטנטינוס” והייתה בירת האימפריה הרומית המזרחית. ניתן לראות רבים מהמבנים הביזנטים, כמו חומות העיר, הכנסיות ובורות המים, עד היום.
לאחר הכיבוש העות’מאני הפכה פאטיה למרכז של תרבות אסלאמית, ונבנו מבני דת ותרבות רבים וחשובים, כולל מסגד פאטיה , מסגד סולימניה והבזאר הגדול.

כיום, פאטיה היא שכונה תוססת עם היסטוריה ותרבות עשירה וביתם של ציוני דרך, מוזיאונים ומוסדות תרבות רבים. העיר העתיקה ממשיכה למשוך מבקרים מכל רחבי העולם המעוניינים לחקור את העבר וההווה של העיר עד היום.

מה עושים בעיר העתיקה של איסטנבול

פאטיה היא שכונה הממוקמת בחצי האי ההיסטורי של איסטנבול, והיא ביתם של אטרקציות תיירותיות פופולריות רבות. מרכז התיירות העיקרי של פאטיח הוא סולטנאחמט (Sultanahmet), הידוע גם בתור העיר העתיקה או חצי האי ההיסטורי. סולטנאחמט הוא ביתם של כמה מציוני הדרך המפורסמים ביותר של איסטנבול, הנמצאות במרחק הליכה אחת מהשנייה, מה שמקל על המבקרים לחקור את האזור ברגל. מלבד ציוני דרך מפורסמים אלה, בפאטיה ניתן למצוא מגוון מסעדות, בתי קפה וחנויות. סולטנאחמט היא המרכז התיירותי העיקרי של פאטיח והנה כמה מהפעילויות והאטרקציות המומלצות ביותר שיש לאזור להציע:

מסגדים היסטוריים – פתיח הוא ביתם של מספר מסגדים יפים והיסטוריים, כולל מסגד פאטיח, מסגד סולימניה והמסגד הכחול. המבנים האייקונים הללו הם יצירות מופת ארכיטקטוניות ומציעים הצצה אל ההיסטוריה והתרבות העשירה של העיר. להזמנת סיור מסגדים העובר באיה סופיה, המסגד הכחול ועוד מסגדים חשובים הכולל מדריך ואפשרות לביטול – לחצו כאן.

הבזאר הגדול – השוק ההומה הזה הוא אחד הבזארים המקורים הגדולים והעתיקים בעולם, עם למעלה מ-4,000 חנויות וספקים שמוכרים הכל, מתבלינים וטקסטיל ועד תכשיטים ומזכרות. זה מקום נהדר להרגיש את האנרגיה התוססת של איסטנבול. להזמנת סיור העובר בבאזר הגדול ובעוד נקודות חשובות עם מדריך ואפשרות ביטול – לחצו כאן.

ארמון טופקאפי – מעון זה לשעבר של הסולטאנים העות’מאניים הוא כיום מוזיאון המכיל אוסף עצום של חפצים, כולל כלי נשק, שריון, כתבי יד ותכשיטים. להזמנת כרטיס כניסה לארמון הכולל מדריך ודילוג על התור עם אפשרות ביטול – לחצו כאן.

בור בזיליקה – בור מים תת קרקעי שנבנה במאה ה-6 שסיפק מים לעיר איסטנבול. כיום, הוא פתוח למבקרים ומפורסם בזכות שני ראשי המדוזה שלו. להזמנת כרטיס כניסה עם דילוג על התור הכולל מדריך ואפשרות ביטול – לחצו כאן.

רחובות ציוריים – הרחובות והסמטאות המפותלים של פאטיה מלאים באוצרות נסתרים, ממבנים היסטוריים ובתי קפה ציוריים ועד לאמנות רחוב צבעונית וחנויות מקומיות. טיול ברחובות הצרים היא דרך מצוינת לקבל תחושה של האופי והקסם הייחודיים של הרובע.

מוזיאונים – פאטיחההוא ביתם של מספר מוזיאונים מרתקים, כולל המוזיאון הארכיאולוגי של איסטנבול, המכיל אוסף נרחב של חפצים עתיקים, והמוזיאון לאמנויות הטורקיות והאסלאמיות, הכולל מגוון רחב של אמנות וקליגרפיה אסלאמית.

המטבח הטורקי המסורתי – פאטיח היא מקום נהדר לטעום כמה מהאוכל הטורקי הטוב ביותר באיסטנבול, מקבב ופירות ים טריים ועד מאפים מתוקים וקינוחים. אל תחמיצו את ההזדמנות לנסות מאכלים מקומיים כמו בקלאווה וקפה טורקי.

אומנות ותרבות: בפאטיה ניתן למצוא מופעים וקטעי אומנות שונים הנותנים הצצה לתרבות הטורקית המסורתית. מומלץ להזמין מופע ריקוד טורקי מסורתי הנותן הצצה אותנטית לטקס הסמה (Sema), להזמת כרטיס עם אפשרות ביטול – לחצו כאן.

לינה בעיר העתיקה של איסטנבול

בפאטיה יש מגוון אפשרויות לינה למבקרים, כאשר האזור המרכזי ביותר ללינה הוא סולטנאחמט (Sultanahmet)- זהו לב ליבה של העיר העתיקה וביתם של רבים מנקודות הציון המפורסמות ביותר של איסטנבול. ישנן מגוון רב של מקומות לינה באזור ובין המקומות המומלצים ניתן למנות את מלון Sura Hagia Sophia – מלון חמישה כוכבים הנמצא בסמוך לאיה סופיה וכולל בריכה שחיה, מלון ארבעה כוכבים Catch Hotel Sultanahmet-Special Category ומלון שלושה כוכבים Santa Sophia Hotel המתאים למי שמחפש לינה פונקציונלית בלב העיר העתיקה.

למבקרים המעונייינים ללון באזור זול יותר מומלץ ללון בשכונת בזיית (Beyazit), אזור זה מעט מרוחק מהאטרקציות התיירותיות העיקריות אך מציע אפשרויות לינה רבות בתקציב נמוך. הוא גם מקושר היטב לתחבורה ציבורית, מה שמקל על הגעה לאטרקציות המרכזיות. בין המלונות המומלצים באזור ניתן למנות את מלון ארבעה כוכבים Hotel Zurich Istanbul הכולל מרכז ספא, מלון שלושה כוכבים Hira Hotel ומלון שני כוכבים The Moon Hotel.




המלצות "הכל על" למבקרים בעיר העתיקה של איסטנבול

  • העונה הפופולארית ביותר לבקר בעיר העתיקה של אסיטנבול היא במהלך חודשי הקיץ (יוני-אוגוסט) אך יש עומס מבקרים גדול. גם חודשי האביב (מרץ-יוני) מומלצים לביקור בגלל מזג האוויר הנוח והנעים ובהם יש פחות עומס מבקרים.
  • בביקור בעיר העתיקה של איסטנבול מומלץ להשקיע בין יומיים לשלושה.
  • דרך ההתניידות הטובה ביותר בעיר העתיקה היא בעזרת תחבורה ציבורית מכיוון שהתחבורה הציבורית מאוד נגישה ונוחה ובנוסף נגישה מבחינה כלכלית. דרך נוספת להתניידות היא הליכה ברגל מכיוון שיש סמטאות צרות ורוב האטרקציות המרכזיות נמצאות במרחק הליכה אחת מהשניה.
  • למשפחות המגיעות לאזור פאטיה מומלץ ללכת לשייט בסירה. להזמנת כרטיסים לשייט הכולל הדרכה באוזניות עם אפשרות ביטול – לחצו כאן.
  • אחד מהשווקים הידועים באזור העיר העתיקה הוא הבזאר הגדול, אחד מהשווקים המכוסים העתיקים והגדולים בעולם, עם למעלה מ-4,000 חנויות שמוכרות הכל, החל משטיחים ותכשיטים טורקיים ועד תבלינים וממתקים. זוהי אטרקציה שחובה לבקר בפתיח והיא פתוחה כל יום למעט ימי ראשון. בנוסף מומלץ לבקר גם בבזאר התבלינים הממוקם ליד גשר גלטה ומוכר מגוון תבלינים, מעדנים טורקיים, פירות יבשים ואגוזים. עוד שוק המומלץ לבקר בו הוא שוק הפשפשים Kadırga הוא שוק פופולרי הנערך בכל יום ראשון ושם נמכרים בגדי יד שנייה, רהיטים עתיקים וכלי בית.
    בעיר העתיקה גם מתקיימים פסטיבלים שונים כגון פסטיבל פתיח, אירוע שנתי שנערך בחודש מאי כדי לחגוג את הקמת המחוז ופסטיבל הקפה הטורקי, אירוע שנתי שנערך בספטמב ומציג את ההיסטוריה והמסורת של הקפה הטורקי וכולל סדנאות, טעימות קפה והדגמות.
  • אנו ממליצים בחום לשמור את הדברים יקרי הערך שלכם במקום בטוח, ולפקוח עין מפני כייסים (בעיקר במקומות הומי אדם כגון הבזאר הגדול).

תשובות לשאלות נפוצות

שיא עונת התיירות באיסטנבול היא מיוני עד אוגוסט, בחודשי הקיץ שבהם מזג האוויר חם. עם זאת, תקופה זו עלולה להיות צפופה, ומחירי המלונות יכולים להיות גבוהים יותר מאשר בתקופות אחרות של השנה. מומלץ לבקר בעונות המעבר (סתיו ואביב) מכיוון שמזג האוויר נעים, ויש פחות קהל. ייתכן שתמצאו דילים טובים יותר על לינה וטיסות בתקופה זו. למבקרים המעוניינים לחוות את האירועים התרבותיים והדתיים של איסטנבול, אז חודש הרמדאן וחגיגת עיד אל-פיטר הם אירועים משמעותיים הכוללים רחובות מוארים בלילה ודוכני מזון רבים המציעים מאכלים טורקיים מסורתיים.

בביקור בעיר העתיקה מומלץ להשקיע בין יומיים לשלושה אך מומלץ להאריך את הביקור בכמה ימים בכדי לבקר בחלקים שונים של איסטנבול.

סרטון על העיר העתיקה של איסטנבול