המסגד הכחול, איסטנבול – המדריך המקיף ביותר בעברית | The Blue Mosque

המסגד הכחול בכמה מילים

המסגד הכחול, הנודע גם בשמו הרשמי מסגד הסולטן אהמט (Sultan Ahmet Camii) הוא מסגד היסטורי הממוקם באיסטנבול שבטורקיה. המסגד הכחול קיבל את כינויו בשל האריחים הכחולים המצפים את קירותיו הפנימיים של המבנה.
המסגד נבנה בין השנים 1609-1616 בזמן שלטונו של הסולטן אהמט הראשון שגם קבור בו. הסולטן נתן הוראה לאדריכל סדפקאר מהמט אגה לא לחסוך בהוצאות ולבנות את המבנה האיסלאמי היפה בעולם כדי להתעלות על האגיה סופיה שהיה נחשב למסגד המכובד ביותר באזור באותה התקופה וממוקם סמוך אליו. החלל הפנימי של המסגד מעוטר בכ20,000 אריחי קרמיקה מצוירים ביד וחלקו החיצוני מואר על ידי 200 חלונות ויטראז’ ונברשות. למסגד חצר קדמית מרשימה עם מזרקה גדולה ומקום מיוחד לרחצה.
כיום, המסגד הכחול נחשב לאחד מאתרי התיירות המובילים באיסטנבול בשל הארכיטקטורה יוצאת הדופן והמרשימה שלו, אך חשוב לזכור שהמסגד עדיין משמש כמסגד מתפקד לתפילה לכן סגור למבקרים בשעות התפילה.

קירותיו הפנימיים של המסגד מעוטרים באריחים כחולים ולכן נקרא קירותיו הפנימיים של המסגד מעוטרים באריחים כחולים ולכן נקרא “המסגד הכחול”

מה רואים במסגד הכחול

המסגד הכחול נחשב לאתר עניין מוביל באיסטנבול לא בזכות אטרקציות תיירותיות שמציע אלא בזכות יופיו המרהיב והארכיטקטורה המורכבת שלו. עיצובו של המסגד נחשב כפסגה של מאתיים שנים של פיתוח מסגדים עות’מאנים. העיצוב משלב מאפיינים ביזנטים רבים של האגיה סופיה הממוקם ליד, יחד עם ארכיטקטורה איסלאמית מסורתית ונחשב למסגד הגדול האחרון שנבנה בתקופה הקלאסית. הדרך הטובה ביותר להתרשם מהארכיטקטורה של המסגד היא להיכנס אליו מההיפודרום (הצד המערבי של המסגד). כמו כן, מבקרים שאינם מוסלמים צריכים להשתמש בדרך זו כדי להיכנס למקום.
המסגד ממוקם בחלק העתיק של איסטנבול בו נמצאים רוב האתרים ההיסטוריים הבולטים של העיר בנוסף למסגד האגיה סופיה, כמו בזיליקת סיסטרן וארמון טופקאפי.

חצר המסגדחצר המסגד

כרטיסים למסגד הכחול

הכניסה בלבד למסגד הכחול אינה כרוכה בתשלום, אך מוצעים מגוון כרטיסים המשלבים אתרים נוספים בעיר, אפשרות דילוג על תור בכניסה וסיורים מודרכים.

כרטיס סיור מודרך במסגד הכחול ובהאגיה סופיה

כרטיס זה מקנה סיור מודרך במסגד הכחול ובהאגיה סופיה עם מדריך מנוסה. כרטיס זה מתאים לאלו המעוניינים לקבל הדרכה ולהכיר לעומק את המסגד הכחול.
להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם היכנסו לקישור הזה

כרטיס סיור מודרך במסגד הכחול ובהאגיה סופיה הכולל דילוג על התור

כרטיס זה מקנה סיור מודרך במסגד הכחול ובהאגיה סופיה עם מדריך מנוסה. כרטיס זה מתאים לאלו המעוניינים לקבל הדרכה ולהכיר לעומק את המסגד הכחול. הגעה עם מדריך מקנה כניסה דרך כניסת הקבוצות, לכן היא מקנה גם דילוג על התור ומעבר מהיר למסגד הכחול, ככה שבימים עמוסים ייתכן וכרטיס זה נוח ומשתלם רק בזכות היותו נותן כניסה מהירה, גם עבור אלו שאינם מעוניינים בהדרכה.
להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם היכנסו לקישור הזה

כרטיס סיור מודרך במסגד הכחול ואתרים נוספים בעיר

כרטיס זה מקנה סיור מודרך בנקודות העניין המובילות של איסטנבול בליווי מיניבוס צמוד ומדריך מנוסה. כרטיס זה מתאים לאלו המעוניינים לשלב מספר אתרים ביום אחד, לקבל הדרכה ולהכיר לעומק את האתרים המובילים של העיר.
להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם היכנסו לקישור הזה
אפשרות זו מוצעת גם כסיור פרטי רגלי להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם היכנסו לקישור הזה וכסיור פרטי רגלי הכולל דילוג על התור בכניסה לאתרים להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם היכנסו לקישור הזה

הזמנת כרטיסים למסגד הכחול באיסטנבול- 5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על" למגיעים למסגד הכחול

  • הביקור במסגד הכחול מומלץ למי שמתעניין בתרבות האיסלאם, המסורת העות’מאנית וההיסטוריה של איסטנבול. בנוסף, מבנה המסגד הוא אחד המרשימים בעיר, לכן הביקור מומלץ גם לאלו שמתעניינים במבנים עתיקים וארכיטקטורה.
  • מומלץ לבקר במסגד הכחול בשעות אמצע הבוקר כדי להימנע משעות התפילה.
  • משך הביקור במסגד הכחול יכול להשתנות בהתאם לרצון שלכם להעמיק ולחקור את המקום. לאלו המעוניינים בביקור מהיר, מומלץ להשקיע כ30 דקות. לאלו המעוניינים לחקור את המסגד לפרטים ולהעריך את המבנה שלו, מומלץ להשקיע פרק זמן של בין שעה לשעה וחצי.
  • מומלץ לחבר את הביקור במסגד הכחול עם יעדים נוספים באזור כמו האגיה סופיה, המסגד השכן שגם הוא נחשב לאחד האתרים המפורסמים של איסטנבול ונמצא במרחק הליכה של מספר דקות, ארמון טופקאפי שממוקם כ10 דקות הליכה מהמסגד הכחול או בזיליקת סיסטרן שגם ממוקדמת מרחק הליכה מהמקום.
  • ההגעה למסגד הכחול באמצעות רכב פרטי או מונית פחות מומלצת בשל פקקים ברחבי העיר ועלות גבוהה של נסיעה במונית. בנוסף, קשה למצוא מקומות חניה באזור. לכן ההגעה למקום מומלצת באמצעות תחבורה ציבורית.
  • הביקור במסגד הכחול יכול בהחלט להתאים למשפחות עם ילדים, אך יש לקחת בחשבון שמדובר במסגד מתפקד ויש לכבד את כללי המקום.
  • ישנם בתי מלון רבים בקרבת המסגד הכחול ביניהם Hotel Ibrahim Pasha הממוקם במרכז איסטנבול, במרחק הליכה מהמסגד הכחול ונקודות עניין תיירותיות נוספות באזור. להזמנה לחצו כאן.  אפשרות נוספת היא Alzer Hotel כאן. מלון בוטיק מיוחד שגם הוא נמצא במיקום מרכזי באיסטנבול. להזמנה לחצו
  • כאמור, המסגד הכחול הוא מסגד מתפקד ומקום קדוש לכן קיימים מספר כללים חשובים בעת הגעה למקום. אין כניסה למבקרים כחצי שעה לפני וחצי שעה אחרי זמן התפילה לאורך היום. יש לחלוץ נעליים לפני הכניסה למסגד ולהתלבש בלבוש צנוע במסגד- נשים נדרשות לחבוש כיסוי ראש אותו ניתן לקבל בכניסה למקום ללא תשלום. בנוסף, יש לשמור על שקט בתוך המסגד, לא להשתמש בפלאש בעת צילום ולא לצלם את המתפללים במקום.

שאלות נפוצות על המסגד הכחול

זמן הביקור המומלץ במסגד הכחול תלוי ברצון המבקרים לחקור ולהעמיק במקום, אך זמן הביקור המומלץ הוא בין שעה לשעה וחצי.

הביקור במסגד הכחול מומלץ בשעות אמצע הבוקר כדי להימנע מהגעה בשעת התפילה במקום.

הביקור מומלץ לחובבי היסטוריה של התרבות העות'מאנית והאיסלאם וחובבי מבנים עתירים וארכיטקטורה.

סרטון על המסגד הכחול

מידע שימושי

  • שעות פתיחה: כל ימות השבוע מ09:00 עד שעה לפני רדת החשיכה. יש לשים לב שהמסגד סגור לתיירים בזמן שעות התפילה שמתקיימות חמש פעמים ביום למשך 90 דקות בכל תפילה ולמשך שעתיים בתפילת הצוהריים ביום שישי. יש להימנע מלהגיע למסגד חצי שעה לפני וחצי שעה אחרי התפילה. שעות התפילה המדויקות משתנות מדי יום, לכן מומלץ להתעדכן בשעות התפילה באינטרנט באותו היום.
  • מחיר כניסה: הכניסה למסגד אינה כרוכה בתשלום.
  • כתובת: טורקיה ,Binbirdirek, At Meydanı Cd No:10, 34122 Fatih/İstanbul
  • דרכי הגעה: ההגעה למסגד הכחול מומלצת בתחבורה ציבורית. ניתן להגיע במטרו בקו M2, ברכבת הקלה בקו T1 או באוטובוס בקווים 28,32,77A, BN1, EM1
  • קישור לאתר הרשמי: https://bluemosque.co/en/