איה סופיה, איסטנבול – המדריך המקיף ביותר בעברית | Hagia Sophia

עדכון אפריל, 2024

בתקפה הקרובה מספר התיירים באיסטנבול במגמת עלייה, שתלך ותתגבר ככל שנתקרב אל הקיץ. ולכן כשמתכננים להגיע לאטרקציות הפופולאריות ביותר, כמו איה סופיה מומלץ להזמין כרטיסים מראש - וכך להבטיח את הכניסה שלכם בזמן המתאים לכם ביותר ולחסוך את ההמתנה בכניסה. להזמנת כרטיסים מראש לאיה סופיה: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

איה סופיה בכמה מילים

איה סופיה (Ayasofya) הוא מבנה היסטורי חשוב ואחד מהמפורסמים בעולם הנמצא באיסטנבול שבטורקיה. איה סופיה נבנתה ככנסייה נוצרית בין השנים 532-537 בקונסטנטינופול, כפי שאיסטנבול נקראה באותה התקופה, בהוראת קיסר האימפריה הביזנטית, יוסטיניאנוס הראשון. מיום חנוכת הכנסייה ועד שנבנתה קתדרלת סביליה בספרד, איה סופיה נחשב למבנה הגדול בעולם. המבנה סימל את עוצמת האימפריה הביזנטית ונערכו בו טקסים דתיים ורשמיים בהשתתפות הקיסר ומשפחתו.

לאחר כיבוש העיר על ידי השלטון העות’מאני בשנת 1453, הפכה הכנסייה למסגד. העות’מאנים הוסיפו למסגד צריחים, מחרב ובימה, כיסו את הפסיפס וציורי הקיר הנוצריים בציורים ואומנות איסלאמית. כך הומרה הכנסייה למסגד, שהיה למסגד המלכותי הראשון באיסטנבול. בשנת 1934 תחת שלטונו של נשיא טורקיה מוסטפא כמאל אטאטורק, נהפך המבנה למוזיאון ונחשפו מחדש חלק מהמאפיינים הנוצריים שקישטו את המבנה בעבר. בשנת 2020 הוחלט להפוך את המוזיאון בחזרה למסגד.

כיום, איה סופיה משמש כמסגד ונקודת עניין מרכזית באיסטנבול המושכת אליה מבקרים רבים המעוניינים לחוות את ההיסטוריה והיופי של המבנה. 

האגיה סופיה הינו מסגד היסטורי המשמש כיום כמוקד עלייה מרכזי באיסטנבולאיה סופיה הינו מסגד היסטורי המשמש כיום כמוקד עלייה מרכזי באיסטנבול

מה רואים באיה סופיה

איה סופיה הוא אחד המבנים המפורסמים והסמליים ביותר בטורקיה ונחשב ליצירת מופת של ארכיטקטורה ואומנות ביזנטית ועות’מאנית. אחד המאפיינים הבולטים ביותר של איה סופיה הוא הכיפה האדירה שלה הנתמכת על ידי ארבעה עמודים שמייצרים אשליה שהכיפה מרחפת מעל המבנה. בחלק הפנימי של איה סופיה הקירות מעוטרים בפסיפסים המתארים סיפורים מההיסטוריה הנוצרית וגם ציורי קיר וקישוטים איסלאמים. מאפיין בולט נוסף של איה סופיה הוא הצריחים שנוספו אליו לאחר שהוסב מכנסייה למסגד, המעוצבים בסגנון עות’מאני ומהווים ניגוד לארכיטקטורה הביזנטית של המבנה. בנוסף לאלו,איה סופיה נחשב לסמל מרכזי בהיסטוריה של איסטנבול ומשמש כמקום קבורתם של דמויות חשובות מההיסטוריה הביזנטית ועות’מאנית.

כאמור, מעבר למוקד עניין עבור תיירים רבים, איה סופיה משמש כמסגד מתפקד, לכן יש להימנע מביקור במקום בזמן שעות התפילה במהלך היום.

פנים הבזיליקה מעוטר בפסיפס ועיטורי זהב פנים הבזיליקה מעוטר בפסיפס ועיטורי זהב

כרטיסים לאיה סופיה

מכיוון שאיה סופיה הוא מסגד, הכניסה אליו בלבד אינה כרוכה בתשלום, אך קיימים מגוון כרטיסים המציעים הטבות שונות לפי העדפתכם.

סיור מודרך באיה סופיה

כרטיס זה מקנה כניסה לאיה סופיה הכוללת סיור מודרך עם מדריך מנוסה. כרטיס זה מתאים לאלו המעוניינים לקבל הדרכה ולהכיר לעומק את איה סופיה.
להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם היכנסו לקישור הזה

כרטיס משולב לאיה סופיה הכולל סיור מודרך ודילוג על התור

כרטיס כניסה משולב לאיה סופיה ולמסגד הכחול מאפשר כניסה נוחה וסיור עם מדריך מנוסה באתרים. כרטיס זה מתאים ומשתלם עבור מבקרים היודעים מראש כי ברצונם לבקר באתרים אלו במהלך הטיול שלהם. הגעה עם מדריך מקנה כניסה דרך כניסת הקבוצות, לכן היא מקנה גם דילוג על התור ומעבר מהיר לאתרים, ככה שבימים עמוסים ייתכן וכרטיס זה נוח ומשתלם רק בזכות היותו נותן כניסה מהירה, גם עבור אלו שאינם מעוניינים בהדרכה. בנוסף, כרטיס זה כולל גם הסעה מבית המלון שלכם לאתר.
להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם היכנסו לקישור הזה

כרטיס הכולל סיור מסגדים מודרך

כרטיס זה מקנה סיור מודרך עם מדריך מנוסה באיה סופיה, במסגד הכחול ומסגד סולימאנייה. כרטיס זה מתאים לאלו המעוניינים לקבל הדרכה ולהכיר לעומק את המסגדים האלו.
להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם היכנסו לקישור הזה

כרטיס ההנחות איסטנבול

הכרטיס מאפשר כניסה חופשית והנחות לאתרים רבים באיסטנבול, בהם תוכלו לדלג על התור של קופות הכרטיסים ולהיכנס מהר יותר לאתרים. כרטיס זה מתאים עבור אלו היודעים מראש כי הם מעוניינים להגיע לפחות לכמה מהיעדים הכלולים באיסטנבול, כך שכרטיס זה יצא להם משתלם מאשר רכישת כרטיס כניסה לכל מקום בנפרד.
להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם היכנסו לקישור הזה

הזמנת כרטיסים לכנסיית איה סופיה- 5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על" למגיעים לאיה סופיה

  • הביקור באיה סופיה מומלץ למתעניינים בהיסטוריה של האימפריה הביזנטית והעות’מאנית ולחובבי ארכיטקטורה ואומנות.
  • מומלץ לבקר באיה סופיה בשעות אמצע הבוקר כדי להימנע משעות התפילה.
  • משך הביקור באיה סופיה תלוי ברצון שלכם לחקור ולהעמיק במקום. הזמן המומלץ לכל המבקרים הוא בין שעה לשעתיים.
  • מומלץ לחבר את הביקור באיה סופיה יחד עם אתרים נוספים הנמצאים בקרבתו כמו המסגד כחול (The Blue Mosque), ארמון טופקאפי (Topkapi Palace) ובזיליקת סיסטרן (Basilica Cistern).
  • ההגעה לאיה סופיה מומלצת בתחבורה ציבורית ובמיוחד דרך הרכבת הקלה.
  • הביקור באיה סופיה יכול בהחלט להתאים למשפחות עם ילדים אך יש לזכור שסיור מודרך במקום עלול להיות ארוך מדי והילדים עלולים לאבד עניין. בנוסף, איה סופיה הוא מסגד מתפקד לכן חשוב שהילדים ישמרו על כללי המקום.
  • ישנם מספר בתי מלון מומלצים בקרבת איה סופיה. מלון Boutique Saint Sophia הוא מלון בוטיק הממוקם במרחק הליכה קצר מאיה סופיה ומאתרי עניין נוספים באזור. להזמנה לחצו כאן. אפשרות נוספת היא מלון Swissotel The Bosphorus Istanbul הממוקם גם הוא מרחק הליכה לאיה סופיה ומציע אירוח יוקרתי. להזמנה לחצו כאן.
  • מומלץ להימנע מהגעה למקום עם רכב פרטי בשל פקקים רבים ומחסור באזורי חנייה.
  • כאמור, איה סופיה משמש כמסגד מתפקד לכן קיימים מספר כללים חשובים בעת הגעה למקום:
    • אין כניסה למבקרים בזמני התפילה לאורך היום.
    • יש לחלוץ נעליים לפני הכניסה למסגד.
    • יש להתלבש בלבוש צנוע במסגד ונשים נדרשות לחבוש כיסוי ראש אותו ניתן לקבל בכניסה למקום ללא תשלום.
    • יש לשמור על שקט בתוך המסגד, לא להשתמש בפלאש בעת צילום ולא לצלם את המתפללים במקום.

שאלות נפוצות על איה סופיה

הזמן המומלץ לביקור הוא בין שעה לשעתיים.

מומלץ להגיע להאגיה סופיה בשעות אמצע הבוקר כדי להימנע מהגעה בשעת התפילה.

הביקור מומלץ למתעניינים בהיסטוריה הביזנטית והעות'מאנית וחובבי ארכיטקטורה ואומנות.

סרטון על איה סופיה

מידע שימושי

  • שעות פתיחה: כל יום בשעות 09:00-17:00 בחודשים נובמבר-מרץ ובשעות 09:00-19:00 בחודשים אפריל-אוקטובר. יש לשים לב שהמקום סגור לתיירים בזמן שעות התפילה שמתקיימות חמש פעמים ביום. שעות התפילה המדויקות משתנות מדי יום, לכן מומלץ להתעדכן בשעות התפילה באינטרנט באותו היום.
  • מחיר כניסה: הכניסה לאיהסופיה אינה כרוכה בתשלום.
  • כתובת: Sultan Ahmet, Ayasofya Meydanı No:1, 34122 Fatih/İstanbul, טורקיה
  • דרכי הגעה: הדרך המומלצת להגעה לאיה סופיה היא באמצעות הרכבת הקלה יש לקחת את קו T1 ולרדת בתחנה שנקראת Sultanahmet. משם איה סופיה נמצא במרחק הליכה קצר.
  • קישור לאתר הרשמי: https://www.hagiasophia.com/