בזיליקת סיסטרן, איסטנבול – המדריך המקיף ביותר בעברית | Basilica Cistern

בזיליקת סיסטרן בכמה מילים

בזיליקת סיסטרן (Basilica Cistern), המוכרת גם בשם יראבטאן (Yerabatan) היא מבנה תת קרקעי מרשים במיוחד השוכן בצד האירופאי שבעיר איסטנבול, כ-150 מטרים מדרום מערב לאיה סופיה. המבנה נבנה במאה ה-6, במהלך שלטונו של ג’סטיניאנוס ה-1, שהיה שליט האמפריה הבזינטית בעת ההיא, במטרה לשמש כמאגר מים. בור המים הוא תצוגת תכלית ארכיטקטורית. הבור משתרע על פני כ-9,800 מטרים רבועים ויכול להכיל בתוכו כ80,000 קוב של מים. בתוך המבנה נמצאים עמודי שיש ופסלים רבים, המחזיקים את גג המבנה ומעטרים אותו. הבור מכיל כיום מים, המגיעים מיער בלגרד, והוא מספק מים לארמון טופקאפי (Topkapi Palace) ולמבנים אחרים באיסטנבול.

המבנה התגלה מחדש במאה ה-16 על ידי האמפריה העות’מנית, אז עבר לראשונה הליכים של חידוש ושיפוץ. כיום, המקום מושך אליו תיירים מכל העולם אשר מגיעים לחזות במבנה המרשים, שמהווה סמל ודוגמא ליכולות הבנייה הקדומות. הודות לייחודיות, ההיסטוריה והיופי שלו, בור המים שימש גם כאתר צילומים לסרטים שונים, המוכר מבינם הוא סרטו של ג’יימס בונד – “מרוסיה באהבה”. בזיליקת סיסטרן היא אתר מרשים ביותר, ורבים ימליצו לא לפספס אותה עם ביקורכם באיסטנבול.

בזיליקת סיסטרן היא מבנה תת קרקעי המשתרע על פני כ-9,800 מטרים רבועיםבזיליקת סיסטרן היא מבנה תת קרקעי המשתרע על פני כ-9,800 מטרים רבועים

מה רואים בבזיליקת סיסטרן?

המבנה הוא בור תת קרקעי עצום ומממדיו המרשימים נוכחים בחוויה מיד עם הכניסה למקום. מתחת לקרקע יתגלו לפניכם 336 עמודי השיש הגבוהים שתומכים בתקרה. גובהם של העמודים הוא כ-9 מטרים והם מסודרים במבנה של 12 שורות ו-28 טורים. בין העמודים מחברות קשתות, המיועדות להזרמת המים.  מרבית העמודים שבמקום נלקחו ממבנים ומפסלים עתיקים. חלקם מעוטרים בעיצובים האופייניים לעת העתיקה, ואילו חלק מהעמודים נאלצו לעבור שיפוץ מחשש לקריסת המבנה, ולכן שכבתם המקורית כוסתה (בעיקר בחלק הצפון מזרחי של המבנה). הרצפה בנויה משכבות של לבנים, שנועדו להיטיב עם הכלת המים במבנה. המבנה התת קרקעי חשוך מטבעו, אך האור העדין שחודר אליו יוצר אוירה מיסטית וקדומה, בליווי קולות טפטופי המים מהתקרה. ניתן לסייר במבנה לאורך הבמות שבין טורי העמודים. עם הסיור במבנה, תוכלו להבחין במים שעדיין נאגרים בבור.

אחד המראות המרשימים באתר, הוא שני ראשי מדוזה מפוסלים, שתומכים בעמודי המבנה בקצה הצפון מערבי שלו. הפסלים הם יצירת אומנות מהתקופה הרומית, אולם עד היום לא התגלה המקום ממנו הם הובאו למבנה. חוקרים מאמינים שהפסלים הועברו למבנה כדי לספק תמיכה לעמודי השיש, אך אחרים מאמינים שלהעמדתם במבנה תכלית שונה. לפי המיתולוגיה היוונית, למדוזה כוחות של הגנה מפני אויבים, והיא יכולה לאבן את מי שמסתכל לכיוונה. על כן, העמדת פסלים וציורים בדמותה, הייתה נהוגה בעת העתיקה על מנת לשמור על מבנים בעלי ערך.

קחו את הזמן לספוג את המראות המופלאים, ולהרגיש את החוויה שמחזירה אחורה בזמן להיסטוריה הקדומה ולמאפייני הבנייה ההיסטוריים באיסטנבול. הכניסה לאתר מלווה במדריך שמע, ותוכלו להיעזר בו על מנת ללמוד ההיסטוריה והחשיבות של המבנה.

בזיליקת סיסטרן איסטנבול
אחד מראשי המדוזה המפוסלים. לפי המיתולוגיה היוונית, היא יכולה לאבן את מי שמסתכל לכיוונה (צילום: Metuboy, רישיון)

כרטיסים לבזיליקת סיסטרן

קיים מגוון רחב של סוגי כרטיסים לבזיליקת סיסטרן. עשינו לכם סדר על מנת שתוכלו להתאים לעצמכם את הכרטיס הטוב ביותר:

כרטיס כניסה רגיל לבזיליקת סיסטרן

ניתן לקנות כרטיס כניסה בעלות של 300 לירה טורקית (כ60 ש”ח לערך) באתר הרשמי של האתר , אך קניית הכרטיסים באתר מעט מסורבלת ואין אפשרות לביטול הכרטיס.

סיור מודרך בבזיליקת סיסטרן הכולל דילוג על התור

כרטיס זה מקנה כניסה לבזיליקת סיסטרן הכוללת סיור מודרך עם מדריך מנוסה. כרטיס זה מתאים לאלו המעוניינים לקבל הדרכה ולהכיר לעומק את בזיליקת סיסטרן. הגעה עם מדריך מקנה כניסה דרך כניסת הקבוצות, לכן היא מקנה גם דילוג על התור ומעבר מהיר לבזיליקת סיסטרן, ככה שבימים עמוסים ייתכן וכרטיס זה נוח ומשתלם רק בזכות היותו נותן כניסה מהירה, גם עבור אלו שאינם מעוניינים בהדרכה.
להזמנה עם 5% הנחה לגולשי הכל על (קוד HAKO5) היכנסו לקישור הזה
להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם היכנסו לקישור הזה

כרטיס כניסה משולב לבזיליקת סיסטרן הכולל דילוג על התור

כרטיס כניסה משולב לבזיליקת סיסטרן ולמוזיאון הגאיה סופיה מאפשר כניסה נוחה ובמחיר נמוך יותר. כרטיס זה מתאים ומשתלם עבור מבקרים היודעים מראש כי ברצונם לבקר באתרים אלו במהלך הטיול שלהם. הגעה עם מדריך מקנה כניסה דרך כניסת הקבוצות, לכן היא מקנה גם דילוג על התור ומעבר מהיר לבזיליקת סיסטרן, ככה שבימים עמוסים ייתכן וכרטיס זה נוח ומשתלם רק בזכות היותו נותן כניסה מהירה, גם עבור אלו שאינם מעוניינים בהדרכה.
להזמנה עם 5% הנחה לגולשי הכל על (קוד HAKO5) היכנסו לקישור הזה
להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם היכנסו לקישור הזה

כרטיס ההנחות ISTANBUL City Tourist Pass

הכרטיס מאפשר כניסה חופשית והנחות לאתרים רבים באיסטנבול, בהם תוכלו לדלג על התור של קופות הכרטיסים ולהיכנס מהר יותר לאתרים. כרטיס זה מתאים עבור אלו היודעים מראש כי הם מעניינים להגיע לפחות לכמה מהיעדים באיסטנבול, וביניהם בזיליקת סיסטרן, כך שכרטיס זה יצא להם משתלם מאשר רכישת כרטיס כניסה לכל מקום בנפרד.
להזמנה עם 5% הנחה לגולשי הכל על (קוד HAKO5) היכנסו לקישור הזה

הזמנת כרטיסים למאגר ירבאטאן- 5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על" למגיעים לבזיליקת סיסטרן

  • הביקור בבזיליקת סיסטרן נחשב על פי מבקרים רבים כאחד המקומות שאסור לתייר באיסטנבול להפסיד. המחזה המרשים של המבנה העתיק והייחודי, מעוררים התרגשות במרבית סוגי המבקרים שפוקדים את המקום. הביקור מומלץ במיוחד לאנשים שמתעניינים בהיסטוריה ובאדריכלות.
  • מומלץ לבקר במקום מוקדם בבוקר, לפני השעה 12, על מנת להמנע מתורים ארוכים בכניסה. בשעות הצהריים התורים עשויים להיות ארוכים מאוד.
  • מומלץ להקדיש בין חצי שעה לשעה לביקור במקום.
  • בזיליקת סיסטרן ממוקמת בצד האירופי באיסטנבול ומסביבה אתרים רבים שכדאי לראות ולבקר. אנו ממליצים לשלב את הביקור עם מוזיאון הגאיה סופיה, ארמון טופקאפי, המסגד הכחול והבזאר הגדול.
  • ההגעה לבזיליקת סיסטרן נוחה מאוד באמצעות תחבורה ציבורית על ידי נסיעה ברכבת החשמלית.
  • מומלץ ללבוש נעליים נוחות. המבנה מעט חשוך והריצוף באזורים מסויימים אינו סימטרי וחלקלק.
  • המבנה הינו תת קרקעי ועל כן הטמפרטורה בו מעט נמוכה מאשר בחוץ. מומלץ להצטייד בשכבה נוספת בעת הירידה למבנה.

שאלות נפוצות על בזיליקת סיסטרן

הזמן המומלץ לביקור במקום הוא בין חצי שעה לשעה.

התורים בכניסה עשויים להיות ארוכים מאוד בשעות הצהריים. למעוניינים להימנע מהמתנה ממושכת, מומלץ להגיע בשעות הבוקר המוקדמות, בסמוך לשעות הפתיחה.

הביקור מומלץ לכל סוגי התיירים ומוגדר על פי מרבית התיירים כאתר שאסור לפספס באיסטנבול! מומלץ במיוחד לתיירים שמתעניינים בהיסטוריה ואדריכלות.

מומלץ לשלב את הביקור עם ביקור במוזיאון הגאיה סופיה, במסגד הכחול, בבזאר הגדול ובארמון טופקאפי.

סרטון על בזיליקת סיסטרן

מידע שימושי

  • שעות פתיחה: כל יום בין השעות 9:00-19:00.
  • מחיר כניסה: 300 לירה טורקית (סביב 60 ש”ח).
  • כתובת: Yerebatan Cad. Alemdar Mah. 1/3 34410 Sultanahmet-Fatih,ISTANBUL
  • דרכי הגעה: ניתן להגיע ברכבת החשמלית, קו T1 לתחנת “Sultanahmet”.
  • לקישור לאתר הרשמי לחצו כאן.