מסלול ארבעה ימים באיינדהובן | Eindhoven

כתבה: עינת הרשקו

מידע כללי על איינדהובן –מסלול של ארבעה ימים בעיר העיצוב, הטכנולוגיה והכדורגל

איינדהובן היא עיר במחוז בראבנט שבדרום הולנד שממוקמת במפגש נהר דומל עם נחל גנדרזאת עיר קטנה אך מקסימה, שעברה משברים ותהפוכות וכיום נחשבת לבירת העיצוב והטכנולוגיה של הולנד. עד סוף המאה ה-19 איינדהובן הייתה עיר תעשייתית קטנה שהתמקדה בייצור גפרורים ולכן זכתה לכינוי “עיר האורות”. בהמשך הוקם בעיר מפעל פיליפס ואחר כך גם DAF שסיפקו פרנסה לתושבי העיר והכפרים שסביבה, וגם משכו אליה עובדים ותושבים מכל רחבי העולם. מלחמות ומשברים כלכליים ואחרים גרמו לעיר לאבד את יוקרתה אך במקום להתמוטט סופית, יצא ראש העיר בפניה לתושבים ל”הצלת” העיר, ויחד הם יצאו לדרך חדשה. כיום  איינדהובן מושכת אליה צעירים ואנשי היי טק ומעצבים מכל העולם, מתקיימים בה מיזמים חברתיים, פסטיבלים ואירועי תרבות ותיירות. אם אתם לא זוכרים מאיפה מוכר לכם השם של העיר, אז זה כנראה בזכות קבוצת הכדורגל המפורסמת שלה – PSV וכמובן ערן זהבי שכיכב בה עד לא מזמן.

איך מגיעים לאיינדהובן ומתי כדאי לבקר בה?

לפני תקופת הקורונה היו טיסות ישירות מישראל לאיינדהובן. כיום ניתן להגיע לעיר בטיסה עם עצירות ביניים או לטוס לאמסטרדם שנמצאת במרחק של כשעה וחצי נסיעה ברכב או קצת יותר בתחבורה ציבורית (עוד מידע על השכרת רכב באיינדהובן אפשר לקרוא כאן). האביב והקיץ הן כמובן העונות הנוחות ביותר (אך גם העמוסות ביותר) לטייל בעיר. אם תגיעו דווקא בסתיו ובחורף תוכלו להנות מהאירועים מרכזיים מתקיימים בעיר מדי שנה: שבוע העיצוב באוקטובר ופסטיבל האורות בנובמבר.

פסטיבל האורות איינדהובן

פסטיבל האורות באיינדהובן

מסלול טיול באיינדהובן

הכנתי עבורכם מסלול של ארבעה ימים במרכז העיר שכולל את מרבית האתרים המרכזיים שיש לעיר להציע. אבל יש בה עוד המון ולכן חשוב מאוד לפקוח עיניים ולשים לב. הכל בה מעוצב, מתוחכם, צעיר ותוסס. אל שתשכחו להשאיר זמן לספוג את האווירה המקומית היצירתית והבועטת, לאכול טוב, לשוטט בין מתחמי עיצוב וקניות, לשבת בבתי קפה הקטנים ונעימים ולקבל המון השראה. 

יום 1 - הכרות עם מרכז העיר – התמצית של איינדהובן

נתחיל את היום הראשון בכיכר המרכזית – כיכר 18 בספטמבר (18 Septemberplein) שמהווה חיבור בין אזור התחנה המרכזית לרובע הקניות המרכזי של העיר. הכיכר קרויה שם המבצע לשחרור איינדהובן ב-18 בספטמבר 1944 במהלך מבצע “מרקט גארדן”. במרכז הכיכר שני מבנים בצורת חרוט שיוצרים את הכניסה לחניון אופניים תת קרקעי, אורות, מזרקות ואלמנטים מזכוכית המשובצים ברצפה ויוצרים משחקי אור דינמיים שכדאי לראות בעיקר בלילה. מהכיכר יוצאים כמה רחובות ראשיים, חלקם מדרחובים, וכולם עמוסים בחנויות קטנות וגדולות, בתי קפה ומסעדות שוות. בשני המדרחובים העיקריים  Demerו- Hermanus Boexstraat תמצאו שלל חנויות אופנה של הרשתות המובילות בעולם, כולל סניף גדול ושווה של פרימרק. 

כיכר 18 בספטמבר איינדהובן

כיכר 18 בספטמבר , הכיכר המרכזית בעיר

בין שלל החנויות ובתי הקפה יש עוד שני מוקדים שכדאי להתעכב עליהם במרכז העיר – מוזיאון פיליפס וקניון אדמירט. 

Philips Museum – מוזיאון פיליפס

מוזיאון שמוקדש לענקית האלקטרוניקה, לא גדול אך מציג בצורה מרתקת את תולדות החברה, ואת ההישגים המרשימים שלה במהלך השניםהמוזיאון ממוקם בבית החרושת הראשון של פיליפס לנורות להט, ומתמקד בסיפורה של חברת פיליפס שמהווה למעשה גם את סיפורה של העיר איינדהובן. מלבד התערוכות המרשימות במוזיאון, תוכלו ליהנות בו גם משלל פעילויות אינטראקטיביות מהנות שמתאימות מאוד גם לילדים למשל חידונים, משחקים ואפילו ביקור במעבדה משוחזרת מן המאה ה-19 בה יוצרו הנורות הראשונות. עבור חובבי כדורגל בחלקו האחרון של המוזיאון ישנו חלק שמוקדש לקבוצת הכדורגל המקומית –    PSV המציג  את ההיסטוריה של הקבוצה. במוזיאון ישנה גם חנות מזכרות מקסימה ובית קפה מאוד נחמד.
[
כתובת:  Emmasingel 31]

מוזיאון פיליפס איינדהובן

מוזיאון פיליפס, המציג את סיפורה של העיר איינדהובן.

The Admirant – קניון אדמירט

זה אומנם עוד מתחם קניות, אבל גם הבניין הגבוה ביותר בעיר שמעוצב בצורה מרשימה בסגנון מודרני. חניות אופנה ועיצוב, מסעדות, בתי קפה, מותגים בינלאומיים לצד מקומיים. הבניין יאפשר לכם חווית קניות ועיצוב, ומתאים גם למזג אוויר גשום או חם במיוחד. [כתובת: Nieuwe Emmasingel 54]

קניון אדמירט איינדהובן

קניון אדמירט, הבניין הגבוהה ביותר בעיר

יום 2 - שכונה בניחוח של פעם, מוזאונים ושוק אוכל בינלאומי

היום השני מתחיל בטיול רגוע במדרחוב Vrijstraat שיוביל אתכם אל שכונת ברגן (Bergen), השכונה העתיקה של איינדהובן. ניתן להגיע לשכונת ברגן גם דרך שני רחובות נהדרים אחרים (Jan van Lieshoutstraat או  Rechtestraat) אבל נשאיר אותם לדרך חזרה בסוף היום.

לשכונת The Bergen יש מבנה מיוחד וחמוד מאוד. השכונה כמעט שלא נפגעה בהפצצות מלחמת העולם השנייה ונשארה עם בתים קטנים, כמו של פעם. יש בה המון בתי קפה עם אופי מיוחד, גלריות, חנויות קטנות וברים אופנתיים. טיילו בנחת בין החנויות ובתי הקפה והתרשמו איך נראתה העיר בתקופות אחרות.

צאו מהשכונה העתיקה לכיוון צפון מזרח לעבר מתחם Kazerneבעבר המקום שימש כמתחם החנייה של רכבי האשפה של העיר, אך היום זהו חלל מעוצב שבו מסעדה איטלקית, גלריה לעיצוב, מתחם לאירועי תרבות ועוד. [כתובת: Paradijslaan 8].

המשיכו בהליכה נעימה באותו כיוון – צפון מערב עוד 3 דקות ותגיעו לכנסיה מרשימה מהמאה ה – 19, כנסיית סנטה קתרינה St. Catherine’s Church. zu זו כנסייה קתולית שנמצאת במרכז העיר, זו כנסייה עם היסטוריה עשירה ומראה מרשים. אפשר להנות בה מפעמוני הכנסייה נמצאים בגובה של 73 מטרים ובפנים שלל ויטראז’ים ותאורה ייחודית.

כנסיית סנטה קתרינה איינדהובן

כנסיית סנטה קתרינה, כנסייה מרשימה ביופייה

עוד שלוש דקות הליכה ואתם במתחם האוכל DownTown Gourmet Market – שוק אוכל מקורה בדאון טאון איינדהובן. פה תמצאו מגוון של כ 20 מסעדות מזון מהיר עם טעמים מכל רחבי העולם. למתחם האוכל יש אפליקציה שאפשר להזמין דרכה מראש, ומה שתזמינו יגיע ישר לשלחן שלכם בלי לעמוד בתור. [כתובת:  Smalle Haven]

מוזיאון ואן אבבא (Van Abbe museum)

אחרי האוכל, צאו לכיוון דרום לעבר הנהר, חצו אותו והמשיכו למוזיאון לאומנות מודרנית עכשווית – מוזיאון ואן אבבא Van Abbe museum. המוזיאון נמצא בתוך בניין מרשים ומציג יצירות של מיטב האומנים המוכרים כדוגמת פיקאסו, מאטיס ושאגאל יחד עם תערוכות מתחלפות של אומנות קונספטואלית מעוררת מחשבה.

המוזיאון פתוח כל כל יום מלבד יום ב’ בין השעות 11:00 בבוקר ל17:00 אחר הצהריים, וניתן להזמין כרטיסים מראש. לאתר המוזיאון.

ואן אבמוזיאום איינדהובן

מוזיאון מרשים לאומנות המכיל יצירות של אמנים גדולים 

DAF Museum מוזיאון דאף

ממוזיאון אומנות ישר למוזיאון המכוניות – כעשרים דקות הליכה ברחובות המקסימים של איינדהובן לכיוון מזרח ייקחו אתכם לעוד אייקון שמסמל את התעשייה של העיר – DAFמוזיאון דאף כמובן מושך את חובבי המכוניות והמשאיות אבל הוא מתאים מאוד לכולם ולא כדאי לוותר על הביקור בו ולהתרשם משלל דגמי מכוניות וסדנאות המלאכה המקוריות ששוחזרו בו. 

מוזיאון דאף איינדהובן

מוזיאון דאף, מוזיאון מרשים למכוניות, מתאים לביקור של כל המשפחה. (צילום: Wammes Waggel, רישיון)

זוכרים שבתחילת היום אמרתי שיש עוד שני רחובות שהם סוג של מדרחוב שמומלץ לעבור בהם, אז זה הזמן לחזור לכיכר המרכזית, זאת אומרת ללכת לכיוון דרום ואחר כך גם קצת מזרחה, ולעבור בדרך ברחובות Jan van Lieshoutstraat ו- Rechtestraat שלאורכם חנויות, מסעדות וגלריות.

יום 3 - יום בצד המערבי של מרכז העיר

היום הזה יהיה בכיוון מערב. צאו מהכיכר המרכזית, 18 Septemberplein לכיוון מערב כעשר דקות הליכה ותגיעו לעוד סמל מוכר ומשמעותי באיינדהובן – מועדון הכדורגל המפואר של קבוצת הבית PSV.

אצטדיון פיליפס היפה (כמובן) הוא המגרש הביתי של פ.ס.וו שממוקם במרכז העיר באותו מקום בו נוסדה אגודת הספורט פיליפס ב-1913. ניתן לבקר במוזיאון של הקבוצה ולהצטרף לסיור מודרך במתחם.  

אצטדיון פיליפס איינדהובן

אצטדיון פיליפס, הממוקם במרכז איינדהובן

Strijp-S – רצועת S

אחרי הביקור באצטדיון, המשיכו עוד כרבע שעה הליכה לכיוון מערב לעבר אחד המקומות הכי מדליקים בעיר Strijp-S –  שהייתה בעבר אזור אסור לכניסה לכל מי שאינו עובד פיליפס. מאז שהמפעלים נסגרו הפך המתחם לאזור של תרבות, עיצוב, קולינריה, קניות ומגורים בעיר. זה האתר בו מתרחש מדי שנה פסטיבל GLOW והמורשת של פיליפס ניכרת בעיצוב ובתאורה שבו.

בתוך מתחם Strip-S נמצא מקבץ חנויות עיצוב – The Urban Shopper  שכולל 20 חנויות מקסימות וייחודיות של מוצרים שונים, האופנה ווינטג’. בסופי שבוע מתקיימים בו שווקים או פסטיבלים קטנים. אזור נוסף במתחם הוא MU Artspace שהפך ממפעל לחלל אוכל ובו מתקיימות סדנאות בישול, מסעדה ופטיסרי. קחו את הזמן, יש שם המון מה לראות.

ממש בקרבת מקום, נמצא שוק האוכל Vershal het Veem – שוק אוכל של המקומיים בו תמצאו דוכנים של חקלאים ויצרני מזון איכותיים מהאזור. דוכנים של בשרים, דגים, גבינות, לחמים, ירקות, פירות, יינות, בירות ועוד. [כתובת Torenallee 86-02]  

אזור 51 הוא חלק מ Strijp-S והיה גם הוא בעבר אחד ממפעלי פיליפס וכיום זהו מתחם גלישה על סקייטבורד ורכיבה על אופני .BMX  זהו מקום מדהים וכייפי גם עבור מבוגרים ובעיקר עבור הצעירים שבחבורה, והוא כולל גם שדרת חנויות, מסעדות, חלל מודרני לאמנות ומלאכה וכיכר צבעונית ופוטוגנית. בסופי השבוע מתקיימים שם אירועים, הופעות וירידים מגוונים. למרכז העיר תוכלו לחזור בהליכה רגועה של כחצי שעה או לקחת רכבת או אוטובוס.

יום 4 – סובב איינדהובן – מקיפים את מרכז העיר באופניים

את היום הזה אני ממליצה לעשות ברכיבה על אופניים. גם כדי לשנות קצת אווירה ולהרגיש כמו המקומיים, וגם כי המרחקים בו מעט יותר גדולים. יחד עם זאת בהחלט ניתן לעשות אותו גם ברגל אם לא בא לכם לרכב. ניתן גם לשכור אופניים חשמליים שיקלו עליכם את הנסיעה: Eindhoven: See the City with a Full-Day E-Fatbike Rental – getyourguide היום נצא קצת ממרכז העיר לעבר כמה אתרים נהדרים שנמצאים על הטבעת המקיפה את המרכז.

אנשים רוכבים על אופניים, איינדהובן הולנד.

המרכז של איינדהובן לא גדול ומאוד נעים לטייל בו ברגל, או כמנהג המקומיים ברכיבה על אופנים.

מתחמי גרפיטי אומנות רחוב

איינדהובן נהדרת לחובבי אומנות הרחוב והגרפיטי. אומנם זה לא נמצא בכל פינת רחוב בצורה הלא חוקית כפי שאנחנו רגילים מערים אחרות, אלא לרוב במתחמים מורשים, אך לא פחות מרגשים. ממרכז העיר צאו בהליכה (או רכיבה) לכיוון צפון מזרח, לעבר אזור האוניברסיטה  של העיר. לאחר כרבע שעה הליכה (או חמש דקות רכיבה) תגיעו למתחם הגרפיטי הראשון שנמצא במעבר הולכי רגל תת קרקעי.

את הציורים שעל הקירות ציירו אמני סטודיו Giftig שיצרו מחווה למערכון שר ההליכה הטיפשית Ministry of Silly Walks של ג’ון קליז וחבורת מונטי פייטון. לאורך 100 המטר של המעבר Tunnel Vision ציירו את ג’ון קליז בתנוחות הליכה טיפשיות ובלתי אפשריות. [כתובת Professor Doctor Dorgelolaan  8].

המשיכו ברכיבה מזרחה עד למעגל התנועה הגדול Berenkuil תחתיו נמצא אחד ממתחמי הגרפיטי המרכזיים בעיר Step in the Arenaהמתחם התחיל כמעבר תת קרקעי רגיל לאופניים שמשך את האומנים לצייר בו. כיום זהו מתחם מורשה מטעם העיריה ומייצג אומנות מעורר השראה. מדי שנה נערך במקום פסטיבל עירוני של אמנות רחוב ואז הקירות נצבעים מחדש בצבע שחור והאומנים יוצרים ציורים חדשים. 

PreHistorisch Dorp

רכיבה של כעשרים דקות בכיוון דרום תוביל אתכם לאתר מיוחד ושונה מכל מה שראינו עד כה – המוזיאון הפרהיסטורי הפתוח דורפ (PreHistorisch Dorp) . המוזיאון יחזיר אתכם בזמן כ- 15 אלף שנים אחורה, אל כפר הולנדי מתקופת עידן הברזל. פה תוכלו לראות את הכפרים הראשונים בהולנד ואת ההתפתחות שלהם בתקופות שונות. במוזיאון תמצאו הדגמות והפעלות שמתאימות לכל המשפחה וכן פעילויות אקטיביות כמו ירי בחץ וקשת או חתירה בסירה ויקינגית. [כתובת: Boutenslaan 161B, 5644 TV Eindhoven]

Genneper Parken פארק עם טחנת מים עתיקה Genneper Watermolen

בתוך הטבעת של איינדהובן נמצא “פארק ג’נפר”, שמורת טבע ייחודית בה מאוחדים ספורט, תרבות ונופש. בתוך מתחם הפארק תוכלו לראות טחנת קמח עתיקה. כיום זוהי אנדרטה לאומית שנמצאת בבעלות עיריית איינדהובן שמתנדבים מפעילים את הטחנה ומסייעים למבקרים, וכן נמכרים בה מוצרים אורגניים וקמח. הטחנה היפיפייה תועדה מספר פעמים על ידי וינסנט ואן גוך ,בכמה ציורים נהדרים. בביתן Genneper Parken במתחם, בו תוכלו לשחק מיני גולף בגינה מעוצבת או ליהנות מארוחה או ממשקה על המרפסת.

נתחיל לחזור למכרז העיר ברכיבה או הליכה לכיוון צפון. בדרך תוכלו לעצור למנוחה בעוד פארק מיוחד שמשלב הופעות תאטרון, Park Theater Eindhoven פארק התאטרון. ניתן לערוך סיור במתחם, אולי לתפוס איזה מופע או סתם לשבת במסעדה שבו. 7 דקות רכיבה (או 20 דקות הליכה) יובילו אתכם חזרה לכיכר המרכזית.