שרלוטנבורג, ברלין – המדריך המקיף | Charlottenburg

שרלוטנבורג בכמה מילים

מידע כללי על שרלוטנבורג

שרלוטנבורג (Charlottenburg) היא אחד מרובעי העיר ברלין (Berlin) שבגרמניה, והיא סמוכה לחלקו הדרום מערבי של רובע מיטה (Mitte). שרלוטנבורג הוא מהחשובים שברובעי העיר (שני בחשיבותו אולי רק למיטה), ושוכנים בו מוסדות תרבות, אדריכלות, אמנות ותיירות ראשונים במעלתם. שרלוטנבורג נחשבת לרובע מתוייר עם הרבה להציע לתיירים, ומומלץ להקדיש זמן משמעותי עבור ביקור ברובע היפה והמיוחד הזה.

הרקע ההיסטורי ומשמעות שמה של שרלוטנבורג

שרלוטנבורג מיושבת ברציפות במשך אלפי שנים, מהתקופה הניאוליתית הפרהיסטורית ועד ימינו. בסוף ימי הביניים שכן באזור כפר קטן בשם ליאצו (Lietzow), שמוזכר בממוארים וכתבים מלכותיים של שליטי האימפריה הרומית הקדושה. בסוף המאה ה17 הוקם מחוץ לכפר ארמון מלוכה ענק בסגנון הבארוק, שכונה בשם שרלוטנבורג – טירתה של שרלוט מלכת הנובר, שיזמה את הבנייה. ארמון זה משמש כפנינה תיירותית חשובה של הרובע עד ימינו, ונתן לאזור את שמו. במהלך המאות ה18 וה19 התפתח היישוב מבחינה עירונית, תרבותית וטכנולוגית, והפך לאזור שנחשב ליוקרתי ובורגני, כנראה בשל קרבתו למוסדות מלוכה ושלטון שונים והתכנון העירוני המוקפד שלאורו נבנה.

בשנת 1920, לאחר שנוצר רצף עירוני מובהק מברלין עצמה לשרלוטנבורג, שולב היישוב בברלין רבתי והפך לאחד מרובעיה. בתקופה זו הפכה שרלוטנבורג למרכז הבילויים וחיי הלילה המובהק של ברלין בתקופה העליזה שבין המלחמות. במלחמת העולם השנייה נפגע הרובע קשות בהפצצות, ורובו נבנה מחדש מאז. לאחר חלוקת גרמניה נשארה שרלוטנבורג בצד המערבי של ברלין, והתפתחו בה מוסדות בילוי מערביים רבים, לרבות ברים, מסעדות ומוסדות חיי לילה. לאחר איחוד ברלין הפכה שרלוטנבורג לאחד מהרבעים החשובים של ברלין הגדולה, למרות שנאלצה לוותר על הכינוי “מרכז”, או מיטה, שהוענק לרובע הגדול שממזרח לה.

שרלוטנבורג כיום

כיום שוכנים בשרלוטנבורג מוסדות עירוניים חשובים רבים, לרבות מבני אדריכלות מונומנטלית, מוזאונים, תיאטראות, מרכזי קניות ושווקים, מסעדות, מועדונים וברים. הרובע בנוי לפי רשת עירונית מתוכננת, ומתאפיין ברחובות רחבים ונעימים, אדריכלות עירונית מעורבת הכוללת בנייה ישנה וחדשה, פארקים ציבוריים ונגישות גבוהה לתחבורה ציבורית. שרלוטנבורג נחשבת לאזור יוקרתי ובוטיקי בברלין, אך האמת היא שהוא רובע מגוון שמכיל כל מכל, מתאים לכל אדם, והביקור בו במהלך שהות בברלין הוא מתבקש ומוכרח.

ארמון המלוכה העתיק שרלוטנבורג  על שמו נקרא הרובעארמון המלוכה העתיק שרלוטנבורג על שמו נקרא הרובע

מה עושים בשרלוטנבורג

מיד בהגעה לרובע שרלוטנבורג יוכל המבקר לשים לב לגריד הרחובות המאפיין אותה, ולסגנון האדריכלי המיוחד בה, הכולל בנייה קלאסית (בארוק ונאו-קלאציסיזם) אל מול בנייה חדשה ממחצית המאה העשרים והלאה. השדרות המרכזיות של הרובע – הקורפורסטנדהם (Kurfürstendamm) שמכונים קוד’הם והקאנטשטרסה (Kantstraße), והרחובות הקטנים יותר שמאונכים להם, מלאים עסקים מקומיים, בתי קפה ומסעדות, שמעניקים לאזור תחושה מקומית ושכונתית, בשונה ממרכזי הענק של מרכז המיטה. לאחר טיול נעים בשדרות המוצלות, מלאות העצים ורוכבי האופניים, יוכל המבקר בשכונה לפנות לביקור באטרקציות המרכזיות של שרלוטנבורג.

ברובע שרלוטנבורג שני מבנים היסטוריים חשובים עיקריים: הראשון הוא ארמון שרלוטנבורג (Schloss Charlottenburg), ששוכן בקצה המערבי של שרלוטנבורג, שהוא אולי האטרקציה התיירותית המרכזית של הרובע. הארמון הוא בהחלט פנינה אדריכלית בסגנון אירופה הקלאסית, וניתן לראות בו גנים מלכותיים נהדרים וחדרי מלוכה ללא סוף. השני הוא בית העירייה המרשים של שרלוטנבורג (Rathaus Charlottenburg), שנבנה במאה העשרים ומהווה דוגמא מאלפת לשיאה של אדריכלות הגרונדצייט (Gründerzeit) הגרמנית. חובבי האמנות יוכלו לבקר במוזיאונים החשובים של הרובע, כמו מוזיאון ברגרון (Berggruen Museum) לאמנות מודרנית, מוזיאון שארף-גסטנברג לאמנות סוריאליסטית (Scharf-Gerstenberg Collection) ומוזיאון הצילום (Museum für Fotografie). חובבי המוזיקה הקלאסית יהנו מביקור בבית האופרה של ברלין (Deutsche Oper Berlin), שבנוי דווקא בסגנון אדריכלי מודרני, בניגוד לבתי אופרה אירופאיים רבים, ומארח הצגות רבות במשך כל השנה. אוהבי מחזות הזמר מוזמנים להגיע לתיאטרון ווסטנס (Theater des Westens), שמעבר להיותו בניין נאה ובנוי בקפידה, הוא גם מוסד תרבותי חשוב בו ניתן לראות את מיטב מחזות הזמר הקלאסיים והחדשים. 

במזרח הרובע שוכן גן החיות של ברלין (Bahnhof Berlin Zoologischer Garten) – אטרקציית חובה לחובבי הטבע והזואולוגיה, ולילדים קטנים בפרט. לאחר יום ארוך של אטרקציות ופעילויות יוכלו המבקר ברובע להתפנות למעט שופינג, במרכז אירופה המרשים (Europa Center) שצמוד לגן החיות- מרכז קניות גדול, מרשים ומלא בסטייל, אופנה ואוכל מעולה.

קורפורסטנדהם- אחת מהשדרות המרכזיות והתוססות ברובע שרלוטנבורגקורפורסטנדהם- אחת מהשדרות המרכזיות והתוססות ברובע שרלוטנבורג

לינה בשרלוטנבורג

שרלוטנבורג נחשבת לאזור עירוני מרכזי ומבוקש, בקרבה להרבה אטרקציות ואתרים מרכזיים בעיר ברלין. רבים מהתיירים בברלין בוחרים ללון ברובע, ואפשרויות הלינה בו רבות ומגוונות- מעל 150 אופציות שונות הכוללות בתי מלון ודירות, שמהוות את הרוב המוחלט של אופציות הלינה, ומעט אכסניות וגסט-האוסים. אזורי הלינה המרכזי באופן מובהק הוא סביבות החלק המזרחי של הרחובות קוד’הם והקאנטשטרסה, והרחובות שחוצים אותם. מלון מומלץ ביותר בצפון הרובע הוא מלון 3 כוכבים לאונרדו ברלין (Leonardo Hotel Berlin) (קישור להזמנה בשם), שנמצא במרחק הליכה קצר מארמון שרלוטנבורג, מוזיאוני האומנות שליד הארמון ובית האופרה. מלון מומלץ נוסף הוא מלון ’אלטו קודאם’ (aletto Hotel Kudamm) (קישור להזמנה בשם) ששוכן במזרח שרלוטנבורג, בקרבה לחלק המרכזי והפופולארי ביותר של הרובע – הקאנטשטראסה והקוד’הם. מלון מומלץ נוסף באותו אזור הוא מלון המפטון ביי הילטון סיטי ווסט (Hampton by Hilton Berlin City West) (קישור להזמנה בשם) שקרוב גם הוא לשדרות הקוד’הם.




המלצות "הכל על" למבקרים בשרלוטנבורג

  • ברובע אטרקציות ומוקדי עניין מכל הסוגים והתחומים: מרכזים עירוניים צעירים ושוקקים, חיי לילה ותרבות קולינרית מפותחת, מוזיאונים, אדריכלות היסטורית, מרכזי קניות וגן חיות ידוע. לכן הביקור בשרלוטנבורג מומלץ לכולם, ולזוגות צעירים, בני הגיל השלישי וחובבי ההיסטוריה והאמנות בפרט. הזמן בו מומלץ ביותר לבקר בברלין הוא סוף האביב, הקיץ ותחילת הסתיו – מאי עד תחילת אוקטובר. ברלין היא עיר צפונית וקרה, אשר הקיץ בה ממוזג ויחסית נעים, והחורף בו קשה ומשופע משקעים. ביקור בה בקיץ ימנע ביטול תכניות בשל מזג אוויר רע ויאפשר הסתובבות נעימה וחופשית ברחבי העיר.
  • מומלץ להשקיע כיום שלם בביקור ברובע שרלוטנבורג, כמות זמן מספקת לביקור ב2-3 אטרקציות מרכזיות ולסיור ברחובות השוקקים והנעימים של האזור.
  • כמובן שהביקור בשרלוטנבורג הינו חלק מהותי, אך קטן, מביקור בכלל העיר ברלין- עיר ענקית ומפוארת, עם אינסוף חוויות ואטרקציות להציע למבקר.
  • העיר ברלין, ורובע שרלוטנבורג בפרט, נגיש בצורה יוצאת דופן לתחבורה ציבורית. הרובע מחובר כמובן למערכת הרכבת התחתית (U-bahn) והרכבת העילית (S-bahn), וממקומות בה תחנות אוטובוס רבות בכל רחבי הרובע. קל מאוד להגיע לשרלוטנבורג מהמיטה ומהרבעים שסמוכים לו.
  • מומלץ למשפחות לבקר בגן החיות של ברלין במזרח שרלוטנבורג- יעד מועדף על ילדים, ובנוסף במרכז אירופה הסמוך, בו ימצאו ילדים תעסוקה ופעילויות רבות.
  • לאלו אשר מעוניינים ללון בתוך רובע שרלוטנבורג, מומלץ ללון בדרום מזרח הרובע סביב הרחובות הראשיים קוד’הם וקאנטשטרסה, שם ריכוז המלונות הוא הגבוה ביותר והנגישות לחלקים מזרחיים יותר של ברלין (לדוגמא רובע המיטה) היא גבוהה יותר. כמובן שאין הכרח ללון דווקא בתוך שרלוטנבורג, שכן הנגישות אליו מחלקים אחרים בעיר היא גבוהה, וניתן ללון גם ברובע המיטה שממזרח לו, בו מעל 350 אפשרויות לינה, או ברובע הווסטאנד (Westend) המערבי ווילמרסדורף (Wilmersdorf) הדרומי – שניהם רובעים קטנים יותר ומתוירים פחות עם פחות אפשרויות לינה
  • רובע שרלוטנבורג הוא רובע מרכזי וצפוף אשר שורר בו עומס תחבורתי. מומלץ שלא להגיע לרובע עם רכב פרטי, ולנסות ולהיעזר בתחבורה הציבורית הנהדרת והמתקדמת של העיר ברלין.
  • בשרלוטנבורג כמה שווקים קטנים אך ייחודיים ומסקרנים. השוק המרכזי ברובע הוא השוק האוכל ומלאכה השבועי בקארל-אוגוסטוס פלאץ (Karl-August-Platz) שפועל בימי רביעי ושישי. שוק נוסף הוא שוק קונסטנגרמרקט (Kunsthandwerkermarkt) שמתמחה ביצירות מלאכה, אמנות ובדים, וממקומם בצפון הרובע. השוק פעיל בימים ספציפיים ביוני ובספטמבר בכל שנה. שוק משמעותי נוסף ברובע הוא שוק חג המולד (Christmas Market at Charlottenburg Palace) ששוכן מול ארמון שרלוטנבורג ופועל בכל יום מה21 בנובמבר ועד ה26 לדצמבר.
  • האזור בו מרוכזות מירב המסעדות ברובע הוא חלקו הדרום מזרחי, בסביבות הרחובות הראשיים של הרובע- קוד’הם וקאנטשטרסה. רבות מהמסעדות בברלין (כמו במקומות רבים אחרים בעולם) פתוחות רק משעות אחר הצהריים, ולא מציעות סרוויס צהריים.
  • שרלוטנבורג הוא רובע בו אופציות רבות לשופינג. בקצה הדרום מזרחי של רובע שרלוטנבורג שוכן מרכז אירופה- מהקניונים הגדולים בברלין עם מבחר רחב של חנויות ומותגים מכל הסוגים, כולל אהוב הישראלים – הפריימארק. מזרח רחוב הקוד’הם הוא יעד מרכזי נוסף לשופינג בעיר ברלין.
  • ניתן להוזיל את הביקור בברלין, וברובע שרלוטנבורג בפרט, בכמה אופנים:
    • ניתן לרכוש כרטיס משולב המקנה כניסה חינם והנחות ליעדים ואטרקציות שונות בעיר. למידע נוסף ורכישת הכרטיס באתר גט יור גייד לחצו כאן
    • ניתן לבקר באתרים שונים ברובע שהכניסה אליהם לא עולה כסף, כמו שער שרלוטנבורג (Charlottenburger Tor) או בית העירייה.
    • מומלץ לרכוש כרטיס תחבורה ציבורית ארוך טווח, המקנה הנחות משמעותית. כרטיסים אלו זמינים דרך כמה ספקים, וניתן לרכוש אותם גם דרך אתר גט יור גייד כאן
  • שרלוטנבורג הוא רובע בטוח ושקט ואחד הרובעים הבטוחים ביותר בעיר ברלין, אפילו יותר מרובע המיטה, בגלל היותו פחות מתויר ועמוס, ובעקבות כך פחות מאפשר כיוס וגניבה. בכל מקרה מומלץ תמיד לשמור את חפציכם האישיים קרוב אליכם ובתא סגור, להימנע ממלכודות תיירים (דוכנים מפוקפקים, הימורים ומשחקי מזל וכו’) אותן ניתן למצוא לעיתים במקומות התכנסות מרכזיים (לדוגמא מול ארמון שרלוטנבורג). בנוסף, מומלץ תמיד לנסות ולהימנע מהליכה לבד ברחובות קטנים וצדדיים בשעות החשיכה.
  • שרלוטנבורג היא בהחלט אחת מהשכונות היפות ביותר בברלין מבחינה עיצובית ואדריכלית. מומלץ ביותר להשקיע זמן להסתובבות חופשית בשכונה.
  • מומלץ לטייל לאורך גדת נהר השפרה שתוחם את השכונה מצפון, ולהינות מאווירה עירונית קסומה ומיוחדת ונופים טבעיים נהדרים.
  • ישנם תיירים אשר מגיעים לאזור שרלוטנבורג עם תיקים גדולים או מזוודות (בדרך אל או משדה התעופה), דבר אשר מקשה מאוד על ההתנהלות. במקרים אלו אנו ממליצים להשאיר אותם בנקודות שמירת חפצים אשר פזורות ברחבי ברלין. כדאי לבדוק את הנקודות הנמצאות ליד תחנת ביסמארקסטר (.U Bismarckstr). אנו ממליצים להכנס לקישור הזה בו תוכלו לבחור את המיקום המתאים ביותר עבורכם ולהנות מהטבה ייחודית לגולשי הכל על – שעתיים ראשונות חינם. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות , תוכלו לראות את האופציות השונות כאן. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות תוכלו לקרוא בעמוד הסקירה שלנו פה.

תשובות לשאלות נפוצות על שרלוטנבורג

מומלץ לבקר בברלין בעיקר סביב חודשי הקיץ - מאי עד אוקטובר, או בתקופה חג המולד בחודש דצמבר.

הביקור בשרלוטנבורג מומלץ לכל המבקרים בברלין, ובמיוחד לזוגות צעירים שמחפשים אזור רומנטי ופחות מתויר, לחובבי האמנות, התרבות והתיאטרון. הביקור בגן החיות ובמרכז אירופה מומלץ במיוחד למשפחות עם ילדים.

האטרקציות ברובע שמומלצות לביקור עבור משפחות עם ילדים הן ארמון שרלוטנבורג, גן החיות ומרכז אירופה.