פרידריכסהיין-קרויצברג, ברלין – המדריך המקיף | Friedrichshain-Kreuzberg

פרידריכסהיין-קרויצברג בכמה מילים

פרידריכסהיין-קרויצברג (Friedrichshain-Kreuzberg) היא שכונה במרכז ברלין שהפכה לסנסצייה תיירותית ומקומית הודות לאופייה הססגוני והאלטרנטיבי. זה מכבר תיירים, בעיקר צעירים, מעדיפים ללון ולהעביר את מרבית הביקור שלהם בברלין בקרוייצברג ולא, לדוגמה, באיזור אלכסנדרפלאץ או באיזורים בורגניים אחרים של ברלין. שכונת קרוייצבג מורכבת בעיקר מהרובעים 36 ו-61. בעוד רובע 61 הוא העשיר והמפואר יותר, רובע 36 היה מוקף מ-3 כיוונים בחומת ברלין לפני נפילתה והדבר הקנה לו באופן טבעי את אופיו האלטרנטיבי, מאחר והוא משך אליו מהגרים רבים ובעבר גם פשיעה. לאחר נפילת החומה, שכונת קרוייצברג הפכה משכונה נידחת וגבולית לשכונה מרכזית בעיר הבירה של גרמניה, וכך אור הזרקורים הופנה אליה, והגיעו אליה אמנים, מסעדנים ואף משפחות. שיטוט בקרויצברג כיום יחשוף בפניכם גרפיטי, בתי קפה קטנים, חנויות צנועות ונוף יומיומי ייחודי, מרגש עבור אנשים מסויימים, ומעט מרתיע עבור אחרים. מעבר לרחובות המיוחדים ולסגנון המאפיין את השכונה, כשתגיעו לקרוייצברג תוכלו לבקר בשלל מוזיאונים חשובים, כמו המוזיאון היהודי בברלין ( Jüdisches Museum Berlin), הגלריה הברלינאית (Berlinische Galerie) וציון הדרך צ’ק פוינט צ’ארלי (Checkpoint Charlie), נקודת החצייה של החומה. לאלו שמעט חוששים להגיע לשכונה ולשוטט מבלי הכוונה, ישנן אינספור אפשרויות לסיורים כאלו ואחרים שידריכו אתכם בקרויצברג, ויתמקדו באמנות רחוב, מבשלות בירה, מוסדות חשובים, היסטוריה ועוד. במילים אחרות, קרוייצברג מגניבה מידי בשביל לוותר עליה.

הרחובות הצבעוניים של קרויצברגהרחובות הצבעוניים באזור קרויצברג

מה עושים בפרידריכסהיין-קרויצברג

כאמור, הגעה לרובע פרידריכסהיין-קרויצברג עשויה להיות מעט מתעתעת, לא מובן מאליו להגיע לשכונה ופשוט לשוטט בה, אך יחד עם זאת, זאת אולי אחת השכונות בהן הכי מומלץ לעשות זאת.

כאשר תגיעו לקרוייצברג תוכלו לבחור את נקודת המוצא של השיטוט שלכם לפי אופי היום שתרצו לעצב לעצמכם, או לפי נקודות ייחוס שחשוב לכם לבקר בהן. אם תרצו לשוטט בסביבה אורבנית, עם הרבה בתי קפה וחנויות קטנות, תוכלו להתחיל ברחוב ברגמן (Bergmannstraße) ובגדותיה של תעלת לנדוור (Landwehrkanal).

תעלת לנדוור בקויצברג זהו מקום רומנטי ויפייפה לטיול תעלת לנדוור בקויצברג זהו מקום רומנטי ויפייפה לטיול

למתעניינים באוכל מקומי, ביקור בשוק האוכל Markthalle Neun הוא חובה! שם תוכלו לטעום מאכלי רחוב מקומיים וכאלו שהגיעו עם המהגרים הרבים שהגיעו לקרויצברג ופיתחו מעין קולינריית פיוז’ן משלהם.

שוק האוכל Markthalle Neun בקרויצברגשוק האוכל Markthalle Neun בקרויצברג

אם תרצו לראות פארקים וטבע תוכלו ללכת לפארק ויקטוריה שמושך אליו תיירים ומקומיים כאחד, ואם עניינכם הוא בנקודות ציון וביקור חשובות כמו מוזיאונים וגלריות, מטוב שתפנו לצדה הצפוני של השכונה, שם תוכלו לבקר במוזיאון היהודי בברלין, גלריית ברלין ועוד.

בגשר המרכזי שחוצה את נהר השפרה (Spree River) נשמעת מוזיקה של נגני רחוב מוכשרים ואפשר לבקר בגלריית הצד המזרחי (East Side Gallery)- תערוכה פתוחה תחת כיפת השמיים של הריסות חומת ברלין שכוסו בציורי גרפיטי צבעוניים. הכיכר המרכזית באזור נקראת קוטבוסר טור (Kottbusser Tor), שם יש הרבה דוכני אוכל רחוב וברים. ברחבי הרובע יש פארקים רחבי ידיים ופסטורליים שנעים לטייל בהם כמו Volkspark Friedrichshain או Görlitzer Park שיש בו פינת ליטוף בעלי-חיים לילדים וViktoriapark עם מפל וכרם ענבים. בנוסף ניתן למצוא שם כמה מוזיאונים מעניינים ומצוינים כמו Berlinische Galerie לאמנות או Jewish Museum Berlin שמספר את סיפורם של יהודי גרמניה במהלך תלאות השואה. חובבי התרבות יוכלו להינות ממופעי ריקוד ופרפורמנס במרכז התרבות המודרני Hebbel am Ufer.

ישנם המון מדריכים, סיורים ואטרקציות אפשריות בשכונה. באתר GetYourGuide ו- Viator תוכלו למצוא סיורים רבים בקרוייצברג וכן כרטיסי כניסה לחלק מנקודות הציון החשובות בשכונה. בין היתר, תוכלו למצוא סיור אמנות אלטרנטיבית, סיור טעימות בירה במבשלות, סיור חוויתי שנותן את הדרכותיו דרך קלפי משחק, וכמובן סיורים בעקבות ההיסטוריה של קרויצברג.
באותם אתרים ניתן גם לרכוש כרטיסי כניסה משולבים למספר אתרים או כרטיסים המאפשרים לקצר את התור בכניסה, כמו כרטיס כניסה משולב לאתר חומת ברלין ולאסיסי פנורמה (asisi Panorama Berlin), או כרטיס כניסה וסיור במוזיאון האמנות The Feuerle Collection.

לינה בפרידריכסהיין-קרויצברג

הרובע פרידריכסהיין-קרויצברג הוא אזור פופולארי ללינה משום שהוא מיקום מרכזי בעיר ונמצא קרוב לשלל חנויות, מסעדות וליבה הפועם של סצנת חיי הלילה הברלינאית. עבור מי שמעוניין להתארח בבית מלון מומלץ ללון באלטו פוטסדאמר פלאץ (aletto Hotel Potsdamer Platz) שנמצא במיקום נהדר ומציע חדרים בעיצוב אופנתי וגינה נעימה. המלון פרסייס טייל ברלין פוטסדאמר פלאץ’ (Precise Tale Berlin Potsdamer Platz) הוא מומלץ גם כן ויש בו חדרים מאובזרים היטב, טרסת שמש, גינה ומסעדה. אפשרות נוספת היא אירוח במלון דירות כמו אפרטמנטהאוס ברלין (Apartmenthouse Berlin – Am Görlitzer Park) שמציע דירות מודרניות עם רצפות עץ ומטבח מאובזר במלואו. עבור מי שמעוניין ללון בתקציב מעט זול יותר מומלץ להתארח באחד מההוסטלים המומלצים שבאזור כמו אכסניית ת‘רי ליטל פיגס ברלין (Three Little Pigs Hostel – Your Berlin Castle) ששוכנת במנזר מהמאה ה-19 ויש בה חדרים נעימים ונקיים, או באכסניית גרנד (Grand Hostel Berlin), שגם היא בבניין עתיק מהמאה ה-19 שמשלב קסם היסטורי עם השפעות מודרניות והחדרים מעוצבים בסגנון פשוט ועכשווי.
במלון Crowne Plaza Berlin – Potsdamer Platz, an IHG Hotel, תוכלו להנות משירותים מפוארים, ללון בגבולה המערבי של קרוייצברג, שנחשב לצד הבורגני יותר וכך להיות קרובים גם לכיכר פוסטאדם. אם תעדיפו מלון דירות, תוכלו ללון בחלקה הצפוני של השכונה ב- Nena Apartments – Kreuzberg 61 המציע את שירותיו גם במרכז השכונה, בשם-Nena Apartments Moritzplatz.




המלצות "הכל על" למבקרים בפרידריכסהיין-קרויצברג

  • הביקור בפרידריכסהיין-קרויצברג מומלץ לכל מי שנמצא בברלין ורוצה להכיר את אחד האזורים המרכזיים ביותר בעיר. הביקור שם מומלץ לחובבי היסטוריה, לבלייני לילה, לאוהבי אמנות ומוזיאונים ועוד. כל אחד יכול למצוא מה לעשות באזור. לינה ושהייה ממושכת בקרוצברג מומלצת בעיקר לצעירים וזוגות, אך גם משפחות יוכלו להנות מאופיה הססגוני והמיוחד של השכונה.
  • מומלץ להגיע לביקור בקרוצברג בעונות האביב והקיץ אז יש פסטיבלים, מוזיקת רחוב ומזג האוויר נעים.
  • מומלץ לחבר את הביקור בקרויצברג עם חומרת ברלין וגלריית “איסט סייד” ( East Side Gallery), או עם ביקור בכיכר פוסטדאם (Potsdamer Platz).
  • ברחבי ברלין נוח להתנייד עם התחבורה הציבורית המצוינת שבעיר.
  • למשפחות שמגיעות עם ילדים לפרידריכסהיין-קרויצברג מומלץ לבקר בפארק Görlitzer Park הירוק ורחב הידיים ש בו יש פינת ליטוף בעלי חיים לילדים. כמו כן, תוכלו לבקר במוזיאון ANOHA לילדים הממוקם סמוך למוזיאון היהודי. אם תרצו לקחת סיור אך אתם חוששים שילדכם ישתעממו, תוכלו להזמין באחד האתרים GetYourGuide או Viator סיורים מוקלטים/ בהדרכה עצמית אליהם תוכלו להאזין בנחת ולהסביר לילדכם בפשטות ובעברית את המידע שיקבלתם מהסיור.
  • מומלץ שלא להגיע לקרויצברג ( או לכל יעד בברלין) ברכב. ישנם מספר קווי רכבת ואוטובסים המגיעים לקרויצברג, ועוצרים בתחנות מסביב לשכונה או בתוכה, בניהן תחנת U Kottbusser Tor או Kochstraße. לאלו המגיעים עם רכב בכל זאת, מומלץ לחנות אותו באיזוריה המרוחקים יותר של ברלין שם תמצאו חניה ובחלק מהמקרים אפילו חינמית, ותוכלו לחזור אל רכבכם כשתרצו להמשיך בנסיעה באמצעות תחבורה ציבורית.
  • מבחינת לינה, מומלץ ללון בסמוך לכיכר פוסטדאם, בגבול שכונת קרויצברג לאלו המסתייגים מעט מהאופי הספיציפי של השכונה, ולאלו המעוניינים לחוות אותו במלא עוצמתו מומלץ לישון דווקא באיזורה המזרחי של השכונה, מה שנקא בעבר איזור 36, בקרב שוק האוכל Markthalle Neun.
  • בפרידריכסהיין-קרויצברג יש סצנת קולינריה מפותחת ביותר וניתן למצוא באזור שלל מסעדות מצוינות כמו Mama Cook הויאטנמית, Peperoncino שמגישה אוכל איטלקי וSadhu הפקיסטנית. באופן מפתיע, המנות המומלצות שחוזרות על עצמן כאשר מדובר בקולינריה בקרויצברג הן דווקא לא מנות הגורמה הגרמניות או האירופאיות, אלא דווקא מנות המהגרים. ישנן מסעדות אסיתיות משובחות בקרויצברג כמו Caphe HOA, אך המנה החוזרת על עצמה, ללא תחרות וללא מיסוד היא הקבב של שכנינו הטורקים. תוכלו למצוא דוכני קבב בשפע ברחוב ותזהו את הטובים בהם אם יש להם תור ארוך (כן כן, תור לקבב).
  • גם שופינג יש בקרוייצברג! ב-Zalando Outlet תמצאו מותגים ופריטים רבים במחירים זולים ביותר. אבל, היפסטריות לא הולכות לקניון… ברחובות קרויצברג תמצאו חנויות יד שנייה ווינטאג’ מפוזרות בשפע, ובמחירים נוחים מאד!
  • קרויצברג לא נחשבת לשכונה מסוכנת, אך יש להתייחס אליה כמו שהיא- שכונה קטנה ואלטרנטיבית בתוך עיר הבירה, לכן מומלץ לשמור על הזהירות במיוחד בלילה, ובמיוחד ברחובות בהם יש מועדונים גדולים, שכן גם אם לא נשקפת לכם סכנה ממשית, האווירה בשעות הקטנות של הלילה עשויה להיות לא נעימה.
  • קרוייצברג שופעת תרבות ואמנות, בהליכה ברחובות תראו המון גלריות וחנויות המתמחות במוצרים ספציפים. מומלץ שלא להגיע מתוכננים על כל צעד, ההפתעות הקטנות הן אלו שהופכות את השכונה למה שהיא.

תשובות לשאלות נפוצות על פרידריכסהיין-קרויצברג

כדאי להשקיע בביקור בפרידריכסהיין-קרויצברג בין כמה שעות במידה ומגיעים לשכונה אך לא לנים בה, כך תוכלו לראות אותה בנחת.

הזמן האידיאלי לביקור בפרידריכסהיין-קרויצברג הוא בתקופת הקיץ (חודשים מאי-ספטמבר), אז מזג האוויר נעים ונוח יחסית.

הביקור בפרידריכסהיין-קרויצברג מומלץ לכל מי שנמצא בברלין ורוצה להכיר את אחד האזורים המרכזיים ביותר בעיר. הביקור שם מומלץ לחובבי היסטוריה, לבלייני לילה, לאוהבי אמנות ומוזיאונים, ובמיוחד לצעירים ולזוגות.

כן. למרות אופיה האלטרנטיבי, פרידריכסהיין-קרויצברג נחשבת לשכונה בטוחה. חשוב לציין כי בדומה למקומות אחרים מומלץ להמנע משיטוט בקרבת מועדוני לילה/ איזורים חשוכים בשעות הלילה.