מוזיאון הפרגמון, ברלין | Pergamon museum

מוזיאון הפרגמון בכמה מילים

מוזיאון פרגמון (Pergamon museum), הנמצא באי המוזיאונים בברלין, תוכנן על ידי אלפרד מסל ולודוויג הופמן ונבנה במשך כעשרים שנה בין השנים 1910-1930. המוזיאון מציג אוסף ארכיאולוגי עשיר, המעניק תחושת נסיעה בזמן מתקופת רומא ויוון העתיקה ועד המזרח התיכון הקדום ואף, מבנים קדומים שהובאו אליו בשלמותם והוקמו בו מחדש, בניהם מזבח פרגמון, אשר ממנו קיבל המוזיאון את שמו ובשל כך הוכרז כאתר אונסק”ו ונחשב למוזיאון הבולט ביותר על האי, וכן, לאחד המוזיאנים המתויירים ביותר בברלין, עם מעל למיליון מבקרים בשנה.

שער השוק של הקיסר הרומאי מילטוס- אחד מפרטי הארכיאולוגיה העשירה של המוזיאוןשער השוק של הקיסר הרומאי מילטוס- אחד מפרטי הארכיאולוגיה העשירה של המוזיאון

פופולאריות גבוהה זו באה לידי ביטוי בתורים ארוכים ומייגעים אשר עלולים להשתרך, הן מול הכניסה והן מול קופות הכרטיסים. לכן, אם ברצונכם לחסוך חוויה מייגעת ומתישה זו, אנו ממליצים לכם לרכוש כרטיסים מראש, ולהיכנס למוזיאון בראש שקט ורגוע. להזמנת כרטיסים מראש למוזיאון הפרגמון: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם.  אופציה מומלצת נוספת היא רכישת כרטיס משולב, אשר מעניק כניסה חופשית כולל דילוג על התור, גם למוזיאון הפרגמון וגם למוזיאונים אחרים ברחבי אי המוזיאונים. כרטיס זה מומלץ למי שמבקש לגמוע כמה מהמוזיאונים השונים שיש לעיר להציע, בלי לסבול מבעיות התורים הנפוצות בכניסות ובקופות הכרטיסים. להזמנת כרטיס משולב לאי המוזיאונים (כולל דילוג על התור) עם הנחה ייעודית של 5% הנחה לגולשי הכל על בהזנת קוד הקופון HAKO5 לחצו כאן.

שימו לב – מוזיאון הפרגמון סגור לרגל שיפוצים עד לשנת 2027

מה רואים במוזיאון הפרגמון

הליכה בין מוצגי מוזיאון הפרגמון תחזיר אתכם אל העולם הקדום. המוזיאון מחולק לשלושה חלקים: אוסף העתיקות, המוזיאון לאמנות איסלאמית ומוזיאון המזרח התיכון.
במוזיאון האיסלאם ישנם מוצגים שנוצרו בין המאה השמינית ועד המאה ה-19 מהודו ועד כוש, אבל בעיקר מספרד ועד הודו. באגף זה ניתן להתרשם מהמאפיינים הקלאסיים של אמנות האיסלאם כדוגמת הקישוטים המסלוסלים והקווים העדינים שהאיסלאם ידוע בהם. המוצג העיקרי באוסף כוללים את חזית ארמון משאטה, שהייתה מתנה של הסולטאן העות’מאני עבדול חמיד השני לקייזר וילהלם השני. החזית היא החלק המעוטר של חזית ארמון המגורים של קיסר משאטה מהמאה ה- 8 לספירה, ואורכה כ- 35 מטר. מוצג נוסף הוא חדר חלב, שהוא חלק מבית שנמצא במרכז ההיסטורי של העיר חלב שבסוריה. זהו חיפוי הקירות העתיק ביותר ששרד מהאימפריה העות’מאנית ומדגים איך תוכננו בתקופות קדם חדרים במדינות ערב, והחדר גם קושט בפסוקים בערבית ופרסית.

סרטון על מוזיאון הפרגמון

אגף מוזיאון המזרח התיכון מוזיאון מציג העיקר ממצאים שהתגלו בחפירות ארכאולוגיות באזור עיראק. בין המוצגים ניתן למצוא פסלים וציורים מאשור, שומר ובבל. יתרה מכך, הובאו למוזיאון חלקי בניינים ובניינים שלמים, והידועים שבהם הם שער עשתר ורחוב התהלוכות של בבל, וגם חזית חדר הכס של נבוכדנצר השני. שער עשתר היה שער הכניסה לרחוב התהלוכה של בבל. רחוב זה של העיר העתיקה של בבל היה דרך לבנים באורך 800 מטר שחיברה בין העיר החיצונית של בבל לבין מקדש מרדוק. השער נבנה על ידי נבוכדרצר ה- 2 במאה ה- 6 לפנה”ס. שער אישתר מורכב מלבנים צבעוניות ותוססות ומקושט בשוורים, ובדרקונים, המייצגים אלים בבליים אדאד ומרדוקון.

שימו לב! החל מתאריך 23.10.23 ייסגר לרגל שיפוצים האגף הדרומי של המוזיאון בו נמצאים שער עשתר ושער השוק של מילטוס

שער עשתר הפרגמון

שער עשתר המפורסם (צילום: Rictor Norton, רישיון)

לבסוף, באוסף העתיקות ניתן למצוא פסלים משיש וברונזה, אלמנטים ארכיטקטוניים מיוון ורומא העתיקה, פסיפסים, ותכשיטים. המוצג העיקרי באוסף העתיקות הוא מזבח פרגמון מהמאה השנייה לפנה”ס. חזית מזבח זה הובאה למוזיאון בשלמותה מהעיר הייונית העתיקה פרגומון שבטורקיה. מבנה יווני עתיק זה, שנחשב ליצירת מופת של העידן ההלניסטי , נשלח לברלין בשנת 1910, והמוזיאון נבנה, בין השאר, כדי לשכן אותו. מוצג מעניין נוסף במוזיאון הוא שער השוק של מילטוס, שנבנה ב-100 לספירה, והוא מוכיח את האדריכלות הרומית המתקדמת. גובהו הוא 17 מטרים ורוחבו 29 מטרים. חוקרים משערים כי השער התמוטט במאה ה-10 או ה-11 לספירה, ולאחר שנמצא בחפירות ארכיאולוגיות נבנה מחדש במוזיאון הפרגמון.
יתרה מכך, במוזיאון ישנה תערוכה הנקראת “פנורמת מוזיאון פרגמון”, בה ניתן לצפות בעיר פרגמון בתלת מימד. זוהי בתצפית של 360 מעלות של העיר העתיקה כפי שנראתה בשנת 129 לספירה בעת שלטונו של הקיסר הרומי אדריאנוס.

פסל של הקיסר הרומי טראג'ן המוצג באוסף העתיקות במוזיאוןפסל של הקיסר הרומי טראג’ן המוצג באוסף העתיקות במוזיאון

כרטיסים למוזיאון הפרגמון

ישנם סוגים שונים של כרטיסי כניסה למוזיאון הפרגמון. כרטיסים רגילים למוזיאון כוללים כניסה בלבד ועולים 12 יורו. ניתן עם כרטיס כניסה זה לקבל מדריך אודיו ללא תוספת תשלום. ניתן להזמין אותם בקישור הבא. יש לציין שכרטיסים אלו לא כוללים כניסה לתערוכת הפנורמה. כרטיסים אלו מתאימים למי שמעוניין להסתפק בסיור במוזיאון בלבד, ומעוניין בביקור עצמאי באתר ללא הדרכה.

אפשרות אחרת היא כרטיס המציע ביקור בתערוכת הפנורמה המציגה את העיר הקדומה פרגמון ב-360 מעלות עולה 12 יורו. כרטיסים אלו כוללים כניסה לתערוכה זו בלבד, ללא כניסה למוזיאון עצמו. סיור במוצג זה לוקח 15 דקות בלבד, אך מומלץ לאנשים שמעוניינים בביקור קצר ולילדים. ניתן להזמין כרטיס בקישור הבא.

כרטיס נוסף מומלץ הוא סיור מודרך עם מדריך ברחבי מוזיאון הפרגמון והמוזיאון החדש. הכרטיס כולל גם דילוג על תורים, ומאפשר כניסה גם לשאר המוזיאונים באי (אך ללא הדרכה). הסיור עורך 3 שעות לקבוצות של עד 10 אנשים. עלות הכרטיס היא 59 יורו. כרטיס זה מומלץ לאנשים המעוניינים בסיור קבוצתי מודרך, כניסה למוזיאונים נוספים ודילוג על תורים. ניתן להזמין את הכרטיס בקישור הבא.

לבסוף, ישנה אפשרות לקנות כרטיס המאפשר כניסה לכל המוזיאונים באי המוזיאונים וגישה בחינם לתחבורה הציבורית בברלין. הכרטיס תקף ל-72 שעות. בנוסף, הכרטיס גם מקנה הנחות של עד 50% הנחה בבתי עסק המשתפים פעולה עם חבילה זו, כמו מסעדות, אטרקציות, תיאטראות ועוד. מחיר הכרטיס הוא 52 יורו. ניתן להזמינו בקישור הבא הכרטיס מומלץ למי שחפץ לבקר בכל מוזאוני האי, ולא רק במוזיאון הפרגמון, ומי שמתנייד בברלין בתחבורה ציבורית.

הזמנת כרטיסים למוזיאון הפרגמון - 5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על" למבקרים במוזיאון הפרגמון

  • הביקור במוזיאון הפרגמון מומלץ לחובבי היסטוריה ותרבויות עתיקות. סביר להניח שילדים בגילאים צעירים לא ימצאו עניין באתר, פרט לתערוכת הפנורמה של העיר העתיקה פרגמון. אם אתם מתעניינים בעת העתיקה, ובתרבויות עבר תוכלו למצוא עניין רב בתערוכות המוזיאון.
  • הביקור במוזיאון הפרגמון מומלץ בכל עונות השנה, מאחר והבמנה מקורה. מומלץ להגיע עם שעת הפתיחה (10:00) על מנת להמנע מתורים רבים ועומס.
  • הזמן המומלץ לביקור הוא בין 3 ל-4 שעות.
  • אנו ממליצים לשלב את הביקור במוזיאון הפרגמון ביחד עם ביקור במוזיאונים נוספים באי המוזיאונים: מוזיאון בודה, המוזיאון החדש, המוזיאון הישן וקתדרלת ברלין.
  • ההגעה למוזיאון הפרגמון מומלצת בתחבורה ציבורית. הגעה ברכב פרטי עלולה לסרבל את ההגעה.
  • משום שמוזיאון הפרגמון מציג ממצאים ארכיאולוגים עתיקים, המקום מומלץ בעיקר לחובבי היסטוריה ועתיקות. יש להפעיל שיקול דעת בהגעה עם ילדים, ולחשוב האם הם מתעניניים בתחום זה. במידה וכן, המוזיאון מעשיר ומהנה גם לבוגרים וגם לצעירים.
  • באזור ישנן מגוון אפשרויות הארחה.
  • נכון לשנת 2022, כרטיס כניסה עולה 12 יורו.
  • במידה ואתם מעוניינים לבקר במספר מוזאונים באי המוזאונים, ניתן לקנות כרטיס המאפשר כניסה לכולם וגם מאפשר גישה לתחבורה ציבורית בחינם בעלות של 52 יורו.
  • מזויאון הפרגמון הוא המוזיאון המתוייר ביותר בברלין, כך שאין בעיות מיוחדות הצפויות בתחום הביטחון האישי. עם זאת, מומלץ להזהר מכייסים.
  • כדאי להימנע מהגעה למוזיאון הפרגמון ברכב פרטי בשל איסור חנייה באי המוזיאונים.
  • המוזיאון אינו מונגש לנכים בכסאות גלגלים.
  • אנו ממליצים לקנות כרטיסים למוזיאון הפרגמון מראש על מנת לחסוך זמן ולדלג על התורים בקופות הכניסה, שיכולים להיות ארוכים מאחר וזהו המוזיאון המתוייר ביותר בברלין.

שאלות נפוצות על מוזיאון הפרגמון

הביקור במוזיאון הפרגמון מומלץ לחובבי היסטוריה, ארכיאולוגיה, והעולם הקדום. סביר להניח שילדים בגילאים צעירים לא ימצאו עניין במוזיאון, אך אם אתם מתעניינים במורשת עתיקה וסקרנים לראות את המבנים האדריכליים הקדומים, תמצאו את מבוקשכם במוזיאון.

מומלץ לבקר במוזיאון הפרגמון עם שעת הפתיחה 10:00, מאחר וזו השעה הכי פחות עמוסה. אם לא ניתן להגיע בבוקר, מומלץ להגיע לאחר 14:00 מאחר והעומס יורד בשעה זו.

מומלץ להשקיע כ-3-4 שעות בביקור במוזיאון הפרגמון.

מידע שימושי

  • שעות פתיחה: בימי ראשון- רביעי, ושישי- שבת – 18:00-10:00
    ימי חמישי- 20:00-10:00
    שימו לב! בימי שני המוזיאון סגור.
  • מחיר: נכון לשנת 2022 כרטיס כניסה למבוגר עולה 12 יורו.
  • כתובת: James-Simon-Galerie, Bodestraße
    10178 Berlin
  • מוזיאון פרגמון נמצא באי המוזיאונים בברלין, המוקף בנהר השפרה, ואינו מכיל חנייה כלל בכל האי, דבר המקשה מעט על הגעה אליו. עם זאת, תוכלו להגיע אל האי באמצעות החשמלית בשילוב 5 דק’ הליכה, קווי אוטובוסים רבים הלוקחים לתחנת פרידריכשטראסה ממנו תלכו כעשר דק הליכה או האקשר מרקט ממנו תלכו כרבע שעה הליכה עד למוזיאון הפרגמון. כמו כן תוכלו לרדת בתחנה פרידריכשטראסה באמצעות הרכבת התחתית ומשם ברגל כעשר דק’ הליכה למוזיאון הפרגמון.
  • אתר רשמי: https://www.smb.museum/en/museums-institutions/pergamonmuseum/home/
  • שטחי המוזיאון סגורים עקב עבודות שיפוץ. הבניין המרכזי עם מזבח פרגמון וכן האגף הצפוני ייפתחו מחדש ב-2025 לכל המוקדם.




למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם: