מוזיאון ההיסטוריה של הטבע, ברלין – המדריך המקיף | Museum für Naturkunde

מוזיאון ההיסטוריה של הטבע בכמה מילים

מוזיאון ההיסטוריה של הטבע בברלין (Naturkundemuseum), ממוקם בלב ברלין והוא אחד ממספר מוזיאונים מרכזיים העוסקים בתחום של היסטוריית הטבע, מדע וביולוגיה. המוזיאון עוסק בעיקר בתחומי החי, וכן במינרלים ומאובנים שנתגלו על פי הערכה במהלך 300 השנים האחרונות. המוזיאון הוקם בשנת 1810 בתוך אוניבריסטת הומבולדט וכבר אז הכיל אוספים עתיקים ויחודיים. עם התקדמות השנים וגילוי הממצאים התוכן שהוצג גדל והתרחב עד לבניית מבנה עצמאי וחדש לתצוגות השונות במוזיאון אשר נחנך בסוף שנות ה90 של המאה ה-19. חלקים מהתצוגות נהרסו ואבדו כליל בעקבות השלכות מלחמת העולם השנייה, אך חלק נכבד נשתמר ונפתח לציבור הרחב לתצוגה כאשר המוזיאון פתח את שעריו בשנת 1945. המוזיאון השתדרג ושופץ עוד מאז בסכומים נכבדים וכיום מכיל מעל 30 מליון פריטים שונים וכ-10,000 דוגמיות וזנים שונים. במוזיאון מוצגות שתי תצוגות עיקריות, האחת תערוכת הדינוזאורים ובתוכה הדגם הגדול ביותר של שלד דינוזאור והשנייה היא מאובן משומר של ארכאופטריקס, מעין דינוזאור מעופף, האב הקדמון של הציפורים כיום. בנוסף לאלו מוצגות מדי שנה תערוכות בנושאים מתחלפים, את המידע עליהם ניתן להשיג באתר הרשמי של המוזיאון. ניתן לומר באופן כללי, שכל התערוכות במוזיאון הינן חוויתיות, אינטראקטיביות וכוללות שימוש בעזרים, מודלים ומדיה. ביקור במוזיאון מזמן חוויה עמוסה במידע, אך משתלמת במיוחד, בשל היכולת של התערוכות להציג ולהסביר עקרונות מדעיים מסובכים בצורה פשוטה, בהירה ומושכת.

תערוכת דינוזאורים ייחודית במוזיאון ההיסטוריה של הטבע בברליןתערוכת דינוזאורים ייחודית במוזיאון ההיסטוריה של הטבע בברלין

עדכון אביב 2024

בתקופה זו בברלין כמות התיירים הולכת ועולה, דבר אשר מורגש באתרים והאטרקציות המובילים ביתר שאת. על אף שבעונה זו בדרך כלל אין בעיה של זמינות כרטיסים במוזיאון ההיסטוריה של הטבע עדיין יכולים להיות ימים בהם יהיו תורים ועומס רב יותר, מיוחד בסופי שבוע וככל שנתקרב אל הקיץ. לכן, למרות שזה לא הכרחי כמו באתרים המובילים, תוכלו לרכוש כרטיסים מראש במידה והכנתם תוכנית לחופשה ויודעים מתי תרצו להגיע. להזמנת כרטיסים מראש למוזיאון ההיסטוריה של הטבע ניתן להיכנס לקישור הזה בו ניתן לרכוש כרטיסים עם אפשרות ביטול בחינם.

מה רואים במוזיאון הטבע בברלין

החוויה במוזיאון להיסטוריה של הטבע בברלין, מספקת נקודת מבט ייחודית ומעשירה על איך היה נראה עולם החי לפני מיליוני שנים. הביקור במוזיאון עוסק בשאלות מרתקות כמו כיצד מתרחשת האבולוציה ומתפתחים מינים חדשים? כמה זמן כדור הארץ קיים וכיצד התפתח? מהו מטאור? האם ניתן לעצור את הזמן ולצפות בעבר? ועוד. המוזיאון מכיל אולם מרכזי גדול בו מוצגים דגמי דינוזאורים רבים אשר ביניהם גם הדגם הגבוה ביותר של דינוזאור על פי שיאי גינס שגובהו מעל 13 מטר! מלבד האולם המרכזי קיימות תערוכות חשובות ומוכרות נוספות במוזיאון הכוללות את: תערוכת האבולוציה אשר מציגה את התהליך האבולוציוני על ידי הדגמת ההתפתחות והשינוי ההדרגתי בעזרת פוחלצי חיות, תערוכת כדור הארץ המציגה בעזרת מודלים ודגמים אינטראקטיביים את מבנה כדור הארץ, תערוכת מערכת השמש בה יוכלו המבקר לחזות בסרטונים אינטראקטיביים המוקרנים על דגמי כוכבים וגלקסיות ותערוכה “רטובה” המציגה כמות אדירה של דגימות ביולוגיות שמשומרות בתמיסה מיוחדת המגנה עליהם מפני רקבון ונזקי הזמן. תצוגה זו לבדה מכילה כמיליון דגימות שונות שאילו היו מסדרים אותן בשורה- היה אורכה מגיע למעל 12 ק”מ. ניתן לסייר במוזיאון באופן עצמאי או לחלופין דרך השתתפות בסיור מודרך מטעם המוזיאון, הסיורים ניתנים באופן דיגיטלי ובאופן פרונטלי בתערוכות. מלבד סיורים אלו המוזיאון מקיים גם תוכניות אומנותיות ייחודיות למבוגרים, מסיבות ימי הולדת לילדים מגילאי 5 וכן תוכניות מותאמות למשפחות. בנוסף, במוזיאון נמצאים בית קפה הפתוח בסופי שבוע, חנות מזכרות עשירה ולוקרים לטובת המבקרים.
תצוגת פוחלצים במוזיאון ההיסטוריה של הטבע בברלין

אחת מבין תערוכות הפוחלצים במוזיאון ההיסטוריה של הטבע בברלין (צילום: Dosseman, רישיון)

סרטון על מוזיאון ההיסטוריה של הטבע

כרטיסים והגעה למוזיאון הטבע בברלין

ישנם כמה עניינים עיקריים אשר מעסיקים מבקרים רבים שמגיעים למוזיאון: הראשון הוא התור הארוך שנוטה להצטבר בקופות הכרטיסים של המוזיאון, השני הוא היכולת לבטל את הכרטיס והשלישי הוא הרצון בהדרכה במוזיאון שמעשירה ומעמיקה את החוויה בעת הביקור בתערוכת השונות. עבור מי שמעוניין הדרכה המוזיאון מספק מגוון רב של הצעות לסיורים, יש אפשרות לשפות נוספות מלבד גרמנית כמו צרפתית או אנגלית- אין סיור בשפה העברית, הבחירה באיזה סיור לבחור תתבסס על העדפות שלכם, גילאי המשתתפים (אין הצעות לסיורים מתחת גיל 5), משך הסיור הרצוי ומחיר רצוי. הסיור מומלץ למי שמחפש הדרכה מסודרת ולמי ששולט בשפות נוספות ברמה טובה. כלל הסיורים מותנים בתשלום נוסף מעבר למחיר הכניסה. מי שבוחר שלא להשתתף בסיור יהנה מחוויה אישית במוזיאון המותאמת לקצב שלו ותחומי העניין שלו, מומלץ לאנשים שאוהבים ללמוד בעצמם או שמעדיפים לחסוך בהוצאות. כל כניסה למוזיאון מותנית בתשלום, כרטיס כניסה בודד עומד על 8 אירו או 5 אירו לזכאים להנחה (ילדים עד גיל 15, גמלאים ועוד, כניסה בחינם מיועדת למלווי נכים, ילדים בגילאי גן ועוד, הרשימה המלאה נמצאת באתר,ייתכן ותדרשו להציג תעודה). כרטיסים משפחתיים וקבוצתיים הם בעלי מחיר משתנה בהתאם למספר וגיל המשתתפים, אלו כרטיסים זולים יותר ומומלץ לבדוק הרכבים שיאפשרו רכישה של כרטיסים אלו. עבור מי שמעוניין בדילוג על התור בקופות הכרטיסים ואפשרות לביטול הכרטיס בחינם, בקישור הזה תוכלו להזמין כרטיסי כניסה הכוללים דילוג על התור ואופציית ביטול בחינם, זו היא אופציה מומלצת ביותר בעיקר בתקופות עמוסות בתיירים, כשהתור בכניסה לקניית הכרטיסים ארוך מאוד.

הזמנת כרטיסים למוזיאון ההיסטוריה של הטבע

המלצות "הכל על" למבקרים במוזיאון ההיסטוריה של הטבע

  • הביקון במוזיאון מומלץ לציבור הרחב, יהנו במיוחד מבוגרים וילדים שתחום הטבע והחי מסקרנים אותם במיוחד. המוזיאון מותאם לביקורי משפחות עם ילדים וכן מונגש לאוכלוסייה עם מוגבלות.
  • שעות מומלצות יותר לביקור הן השעות בהן העומס מופחת, בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות, עד השעה 11 ולקראת סוף היום מהשעה 4 אחר הצהריים.
  • המוזיאון הוא גדול ומכיל שפע של תערוכות ומוצגים, בקלות ניתן לבלות בו יום שלם, אך הזמן המומלץ לסיור הוא בין 2-3 שעות
  • אנו ממליצים לשלב את הביקור במוזיאון יחד עם ביקור בגן הנצחה לחומת ברלין. בנוסף קיימים מספר מוזיאונים לאמנות בקרבת מקום כמו Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart. למשפחות, קיים פארק שעשועים בסמוך, בחורף קיים מתחם מקורה.
  • עם הרכבת התחתית ניתן להגיע בקו U6 לתחנה Naturkundemuseum. מידע נרחב ניתן למצוא באתר הרשמי של המוזיאון
  • המוזיאון מותאם למשפחות עם ילדים. הילדים ייהנו מאוד מהחוויה, התצוגות וההפעלות וההורים ייהנו מהוזלת הכרטיס המשפחתי
  • המוזיאון שוכן ברובע המרכזי של ברלין (מיטה) בו אלפי אפשרויות לינה מגוונות מכל הסוגים (דירות, אכסניות ומלונות) ובכל רמות המחירים.
  • עלות הביקור במוזיאון מורכבת ממחיר כרטיס כניסה (עד גיל גן כניסה בחינם, עד גיל 15- 5 אירו, ומעל גיל 15 המחיר הינו 8 אירו.) במידה ותרצו להוסיף סיור מודרך במקום- המחיר נעים בטווח בין 2 אירו ל12 אירו כפוף לשפת ההדרכה ולמשך זמן הסיור.
  • טיפ מרכזי להוזלת הביקור הוא שימוש בכרטיס משפחתי (למשל שני מבוגרים ושלושה ילדים) בכמעט חצי מחיר. את הפרטים ניתן למצוא באתר הרשמי של המוזיאון
  • זהו אתר מוכר ובטוח, בעל אבטחה יסודית, אך בכל מקרה אין אחירות מצד המוזיאון על חפצים אישיים- במקום ניתן לשכור תאים ללא תשלום לשמירה על חפצים. אין כניסה למוזיאון עם מטריות, תרמילים גדולים ועוד.
  • בקרבת המוזיאון קיימים מספר מצומצם של מקומות חניה בתשלום, ועל כן יש להמנע מהגעה ברכב פרטי- ההגעה בתחבורה ציבורית נוחה ונגישה
  • בתערוכת הכניסה למוזיאון, קיימים סרטונים והנפשות של חיי הדינוזאורים מה שעלול להפחיד ילדים
  • בכל יום ראשון, הראשון בכל חודש, הכניסה למוזיאון ללא תשלום!

שאלות נפוצות על מוזיאון ההיסטוריה של הטבע

הביקור במוזיאון מומלץ לאוהבי הטבע והחי או אם אתם מחפשים תחום חדש שעוד לא למדתם עליו, גם ילדים יהנו מאוד מהחוויה הייחודית.

הביקור במוזיאון מומלץ לאורך כל השנה. בימי שני המוזיאון סגור, ומומלץ להגיע בתחילת היום או לקראת סופו כדי להימנע ככל האפשר מהעומס.

מומלץ לפנות לביקור במוזיאון לכל הפחות שעתיים-שלוש. אם תבחרו לבלות יום שלם לא תהיו משועממים.

כן. בנוסף, קיימת הנחה ברכישת כרטיס לאנשים עם מוגבלות, ייתכן ויידרש מהם להציג תעודה.

מידע שימושי

  • שעות פתיחה: המוזיאון סגור בימי שני. בימי שלישי עד שישי שעות הפתיחה הן בין 9:30-18:00, בסופי שבוע וחגים 10:00-18:00. ניתן להיכנס עד 30 דקות לפני שעת הסגירה. ימי החג בהם המוזיאון פתוח מצוינים באתר הרשמי. המוזיאון סגור בחג המולד וערב השנה החדשה.
  • נכון לשנת 2022, בהתאם למידע באתר הרשמי- המחיר הרגיל למבוגר (מעל גיל 15) הוא 8 אירו, ומחיר ילד (עד גיל 15) הוא 5 אירו. ילד בגיל גן נכנס בחינם.
  • כתובת: Museum für Naturkunde Berlin, Invalidenstraße 43, 10115 Berlin
  • מבחינת ההגעה למוזיאון בתחבורה ציבורית: הרכבות הינן דרך ההגעה המומלצת וקיימות מספר תחנות בקרבת המוזיאון במרחק הליכה של 5 דקות בערך, ניתן להגיע דרך רכבת S לתחנה Hauptbahnhof או לתחנה Nordbahnhof או דרך רכבת U לתחנה Naturkundemuseum. במידה ותעדיפו להגיע דרך האוטובוס, גם כן קיימת תחנה בקרבת מקום. באתר הרשמי של המוזיאון מומלצות דרכי הגעה ושמות תחנות הירידה.
  • אתר רשמי: https://www.museumfuernaturkunde.berlin/en




למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם: