היסטוריה של משפחת מדיצ’י על קצה המזלג והשפעתה על העיר פירנצה

מידע כללי

בית מדיצ’י (Medici) הוא שושלת אמידה של סוחרים ובנקאים, אשר היתה בעלת השפעה וכוח רב באירופה, הן בתחומי הפוליטיקה, הדת והאומנות. משפחה זו שלטה בפירנצה שנים רבים והיתה אחת מהמשפחות החזקות של איטליה בימי הרנסאנס. רבים מבני המשפחה החזיקו בתפקידי מפתח שונים, כאשר ארבעה מבניה מונו להיות אפיפיורים, כמה מהם היו שליטי רפובליקת פירנצה, כמה מבני המשפחה התערבבו עם משפחות אצולה צרפתיות ואנגליות ושתי בנותיה היו אף מלכות צרפת.

בהקשר זה ניתן לספר כי מארי דה מדיצ’י, שהיתה אלמנתו של הנרי הרביעי מלך צרפת, עברה לגור בארמון לוקסנבורג בפריז, והגנים שלו, גני לוקסנבורג, עוצבו כדי להזכיר לה את נוף ילדותה- פאלאצו פיטי שבפירנצה.

ההיסטוריה של המשפחה עקובת מזימות, הרעלות, התנקשויות ודם (מידי משפחות יריבות וכן בתוך המשפחה עצמה לצורך ירושה). מחקר מ-2005 מצא בקברי המשפחה ילדים רבים לא מוכרים באילן היוחסין שהיו כנראה מחוץ לנישואין וחקירות מאוחרות יותר מצאו בדגימות כבד כי בן משפחה הורעל.

דווקא בהקשר היהודי נאמר, כי ניתן לאמר בכללי שבזמן שלטונה של משפחת מדיצ’י היהודים נהנו מיחס מגן ומזכויות מצד השלטון, חלק משליטי משפחת מדיצ’י הגנו על היהודים מפורענויות שהתקיפו בהם הנוצרים. למידע נוסף על- פירנצה והיהודים.




ליאו ה-XI למשפחת מדיצ’י אשר היה אפיפיור (זכויות יוצרים)

מריה לבית מדיצ’י אשר היתה אלמנתו של הנרי הרביעי מלך צרפת (זכויות יוצרים)

תחילת עושרה של שושלת זו היא עם הקמתו של בנק על ידי ג’ובאני די ביצ’י דה מדיצ’י, אשר הפך להיות אחד מהבנקים המכובדים באירופה. המשפחה צברה במרוצת השנים יריבים רבים, וביניהם היתה משפת פאצי. משפחה זו דאגה לשלוח שכיר חרב אל שני מבני המשפחה, לורנצו וג’וליאני, כאשר הם התפללו בקתדרלת פירנצה (הלוא היא הדואמו המפורסם). לורנצו שרד אך ג’וליאנו נרצח. עם השנים המשפחה הפכה להיות שליטת רפובליקת פירנצה אשר נמשכה כ-300 שנה.

המשפחה תמכה באומני העיר וברבים מגדולי האומנות האיטלקית והשפיעה בכך בעקיפין על הרנסאנס. בין לקוחותיהם ניתן למנות את לאונרדו דה וינצ’י המפורסם, אותו הם טיפחו רבות (למידע על- מוזיאון דה וינצ’י), פיליפו ליפי, בוטצ’ילי, דונטלו וברונלסקי (אשר תכנן את הכיפה המרשימה של הדואמו ואתבזיליקת סן לורנצו שהיתה כנסיית הבית של המשפחה). מיכלאנג’לו היה בן בית ואף התגורר בארמון של לורנצו דה מדיצ’י במשך 5 שנים והיה סמוך לשולחנו. בין הפרסונות הנתמכות על ידי המשפחה תמצאו גם את המדען גלילאו גליליי שהיה המורה של דה וינצ’י (למידע על- מוזיאון גלילאו). השליטה האחרונה של השושלת הותירה בירושתה את אוסף האומנות האדיר של המשפחה לאיטליה בתנאי שהאוסף יישאר בפירנצה. לימים אוסף זה יהיה הבסיס לייסוד גלריית אופיצי.

הגלריה הפלטינית ובה גלריית הציורים בפאלאצו פיטי שהיה ארמון משפחת מדיצ’י (צילום: Dimitris Kamarasברשיון CC BY 2.0)

אתרי עניין בפירנצה הקשורים למשפחת מדיצ'י

פאלאצו פיטי (Palazzo Pitti) הוא מבין הגלריות המפורסמות ביותר בעולם לציורים. הגלריה שוכנת בארמון שהיה ארמונה של בית משפחת מדיצ’י במשך שנים רבות, ונמצא בגדה הדרומית של פירנצה.
לקריאה נוספת על פאלאצו פיטי »

גני בובולי (Giardino di Boboli) היו הגנים המלכותיים של משפחת מדיצ׳י שהתגוררה בארמון פיטי- הצמוד לגנים ומוזכר לעיל. הגנים הפכו להיות אב הטיפוס להרבה גנים אירופאיים והם מבין הגנים היפים ביותר של איטליה, והם ממוקמים בגדה הדרומית של פירנצה…
לקריאה נוספת על גני בובולי »

בזיליקת סן לורנצו (Basilica di San Lorenzo) היא אחת מהכנסיות הגדולות של פירצה, אשר שימשה ככנסיה של משפחת מדיצ’י ובשל כך מקום הקבורה של מהחשובים בראשי המשפחה. הכנסיה היא לא רק מהגדולות אלא גם טוענת להיות מבין העתיקות של פירנצה (שורשיה בסוף המאה הרביעית) והיתה הקתדרלה של העיר במשך 300 שנים. הכנסיה מפורסמת בשל קפלת מדיצ’י (Medici Chapel) שנמצאת בה…
לקריאה נוספת על הבזיליקה »

גלריית אופיצי היא אחד מהמוזיאונים המפורסמים בעולם לאומנות יפה וגלריה לאומנות רנסאנסית מבין החשובות באירופה. זהו אחד מהמוזיאונים המודרנים הראשונים, ואוסף הבסיס עליו הוא נבנה הוא אוסף האומנות של שושלת מדיצ’י שנתרם לאיטליה על ידי היורשת האחרונה של המשפחה, בתנאי שישאר בפירנצה.
לקריאה נוספת על הגלריה »

פאלאצו וקיו ״הארמון הישן״ הוא ארמון המחוקקים של שליטי פירנצה ומנהלת העיר, זהו בעצם המשרד של ה”בוס הגדול” של פירנצה. בשל היות משפחת מדיצ’י מבין שליטי העיר במשך שנים רבות,  הארמון שימש כמשרדיהם במשך דורות, והשליטה עליו היתה גם סמל למאבק הכוחות בין המשפחה לבין שליטים אחרים של העיר.
שמו הנוכחי של הארמון (אשר נקרא בעבר  פאלאצו דל פופולו, פאלאצו די פריורי ופאלאצו דוקאלה), ניתן לו כאשר מעונות הדוכסות של מדיצ’י עברו ממנו אל ארמון פיטי, מה שהפך את פאלאצו וקיו להיות הארמון ה”ישן”.
בארמון תוכלו לראות פסל שהיה בעבר בוילה של משפחת מדיצ’י בהרים מחוץ לפירנצה וכן ציר קיר שצויר לכבוד חתונת אחד מבני המשפחה. בחדר הסבינות תוכלו לראות דיוקנאות של נסיכות המשפחה וחפצים של השושלת.
לקריאה נוספת על הארמון »

זוהי הקתדרלה שהיא היא האייקון החשוב של העיר פירנצה, מסמלת אותה והיא אחת הכנסיות המיוחדות בעולם מבחינת עיצוב.
– קוזימו דה מדיצ’י, השליט הראשון דה-פקטו של פירנצה משושלת מדיצ’י, תמך באדריכל פיליפו ברונלסקי, שזכה בתחרות לעיצוב הכיפה המפורסמת של הקתדרלה.
– בן המשפחה ג’וליאנו נרצח על ידי שליח חרב של משפחת פאצי היריבה למשפחת מדיצ’י, כאשר הוא התפלל יחד עם אחיו, לורנצו, בקתדרלה.
– הדוכס הגדול לבית טוסקנה, פרנצ’סקו הראשון דה מדיצ’י, הורה בסוף המאה ה-16 לפרק את חזית הקתדרלה, שלא הושלמה ובנייתה נארכה זמן רב כל כך שהסגנון שלה היה כבר לא עדכני לתקופת הרנסאנס. בשל סקנדל גדול של שחיתות ועיצובים רבים לחזית שנדחו, הקתדרלה נותנה ללא חזית במשך 300 שנים.
– הדוכס הגדול של טוסקנה, קוזימו הראשון דה מדיצ’י, הורה לצייר בפנים הכיפה של הקתדרלה את ציור יום הדין הנוכחי, לאחר שזו היתה ריק במשך יותר מ-100 שנים.
לקריאה נוספת על הדואמו »

בכיכר הסיניוריה תוכלו לראות את פסל קוזימו ה-I לבית מדיצ’י. כמו כן מזרקת נפטון, פסל הרקולס וקאקוס, פסל פרסאוס עם ראש המדוזה, אריות מדיצ’י, ופסלים רבים בכיכר נוצרו לבקשת בני המשפחה.
לקריאה נוספת על כיכר הסיניוריה »

פונטה וקיו (Ponte Vecchio), שמשמעות שמו- הגשר הישן, הוא גשר אבן מכורה מימי הביניים החוצה את נהר הארנו ומחבר בין הגדה הצפונית והעיר העתיקה לגדה הדרומית של פירנצה. זהו הגשר הישן ביותר של פירנצה אך המעניין בו מבחינת משפחת מדיצ’י הוא מסדרון וזארי העובר בו בקומה השניה של הגשר (שאינה נגישה לציבור הרחב).
לקריאה נוספת על מסדרון וזארי »

אתרי עניין נוספים בפירנצה הקשורים למשפחת מדיצ'י




לקריאה / צפיה נוספת בנושא משפחת מדיצ'י

  • סדרת הטלויזיה “הסודות של דה וינצ’י” מזכירה את בית מדיצ’י לא אחת כגורם מרכזי בעלילה.
  • מיני סדרה “המדיצ’ים: שליטי פירנצה” מ-2016 בכיכוב דסטין הופמן.

מפה