התיאטרון העתיק בטאורמינה, סיציליה – כרטיסים בהנחה והמדריך המקיף ביותר בעברית | Ancient Theater of Taormina

עדכון אפריל, 2024

בתקפה הקרובה מספר התיירים בסיציליה במגמת עלייה, שתלך ותתגבר ככל שנתקרב אל הקיץ. ולכן כשמתכננים להגיע לאטרקציות הפופולאריות ביותר, כמו תיאטרון העתיק בטאורמינה מומלץ להזמין כרטיסים מראש, במיוחד אם מתכננים להגיע בסוף שבוע. הזמנה מראש תאפשר לכם להבטיח את כניסתכם במועד המתאים לכם ביותר ותחסוך לכם המתנה בתור לרכישת הכרטיסים. להזמנת כרטיסים מראש לתיאטרון העתיק בטאורמינה: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

התיאטרון העתיק בטאורמינה בכמה מילים

התיאטרון העתיק של טאורמינה (Teatro antico di Taormina) הוא מבנה מונומנטלי עתיק בטאורמינה (Taormina), איטליה. טאורמינה ממוקמת בצפון מזרח סיציליה (Sicilia) מדרום למסינה (Messina), מצפון לקטניה (Catania) ומדרום מזרח לפלרמו (Palermo). התיאטרון נבנה בידי תושבי טאורמינה היווניים במאה השלישית לפני הספירה, ונבנה מחדש (אחרי הכיבוש הרומי של העיר) במאה השנייה לספירה. תיאטרון (theatron, מקום צפייה ביוונית) הוא חלל הצפייה בהצגות ביוון העתיקה, והוא בדרך כלל מעוצב כחצי או שני שליש עיגול, כאשר המושבים הוצבו בשורות נסוגות כשאר כל שורה גבוהה מקודמתה. תיאטראות החלו להיבנות ביוון העתיקה כבר בתקופה הארכאית, והם היוו אלמנט תרבותי מרכזי בערי יוון. התיאטרון בטאורמינה הוא השני בגודלו בכל סיציליה לאחר התיאטרון העתיק בסירקוזה (Siracusa). הוא הכיל 10,000 צופים לפחות, ונחשב לאחד מהתיאטראות העתיקים היפים והמשובחים ביותר בסיציליה.

היסטוריה

טאורמינה (ביוונית: טאורמיניון) היא עיר יוונית עתיקה שיוסדה במאה הרביעית לפני הספירה בידי פליטים שברחו מהעיר סירקוזה (Sircusa). טאורמינה גדלה במהירות ובשנת 345 לפני הספירה כבר הוכרזה כעיר. במאה השנייה לפני הספירה נבנה התיאטרון של טאורמינה. התיאטרון נבנה לפי הכללים האדריכליים היווניים הקלאסיים, וחובר לו מבנה נוסף בחלקו האחורי. בערך באותו הזמן הפכו סיציליה, וטאורמינה בתוכה, לפרובינקיה רומית, והתרבות השולטת עברה רומניזציה הדרגתית. עדות לכך ניתן לראות בבנייה מחדש של התיאטרון, שהתרחשה במאה השנייה לספירה, כנראה בזמנו של הקיסר טראיאנוס או אדריאנוס. לא ברור אם התיאטרון חדל להיות בשימוש ולכן התבלה ונהרס, או שמא נהרס באופן יזום בפעולת השיפוץ. בכל אופן, על יסודותיו של התיאטרון היווני נבנה תיאטרון רומי. המבנה נבנה מחדש בעזרת בטון רומי, המבנה הגדול שחובר לחלקו האחורי של התיאטרון והבמה (orchestra) בוטלו, והתיאטרון הפך הלכה למעשה לארנה, שהותאם יותר להעדפות התרבותיות של הרומיים (לדוגמא, קרבות גלדיאטורים במקום תיאטרון). קוטרו של התיאטרון המשופץ הוא 107 מטר.

התיאטרון כיום

התיאטרון עבר פעולות שימור ושיפוץ – הוספו לו במה מעץ וריצוף בחלקו התחתון וספסלי עץ במקום ספסלי האבן שהתבלו בחלקו העליון. התיאטרון נמצא בשימוש, ונערכים בו הקרנות של פסטיבל הסרטים של טאורמינה (Taormina Fulm Festival), מופעים כחלק מפסטיבל האמנות של טאורמינה (Taormina Arte) ומופעים נוספים במהלך השנה. התיאטרון מהווה יעד תיירותי חשוב של העיר ושל כל האזור.

חומות התיאטרון העתיק בטאורמינה (צילום: חומות התיאטרון העתיק בטאורמינה

מה רואים בתיאטרון העתיק בטאורמינה

התיאטרון העתיק בטאורמינה בנוי על אחת מהגבעות הטבעיות שבשטח העיירה, בנקודה גבוהה יחסית שמשקיפה על הסביבה, בקצה המזרחי של טאורמינה ההיסטורית. הסביבה הטבעית של העיירה היא סביבה ים תיכונית הררית ומיוערת הגולשת ישירות לים התיכון שנמצא במרחק של כמה מאות מטרים מהתיאטרון. התיאטרון משקיף לכיוון דרום מערב, והנוף הנגלה מחלקו הפתוח הוא ייחודי. ניתן לראות ממנו את טאורמינה וסביבתה הטבעית, את הים התיכון ואת הר הגעש המפורסם אתנה (Etna). התיאטרון גדול מאוד ומכיל בערך כ10,000 צופים המאורגנים בכ20 שורות ישיבה עליונות ועוד תיאטרון קטן יותר ומודרני מעץ הנמצא בשטח המישורי התחתון. התיאטרון בנוי בכמה שלבי בנייה שונים, וניתן לראות בבירור את ההפרדה בין בסיסי האבן ובין שלבי הבנייה המאוחרים הכוללים טכניקת בנייה המשלבת בטון ולבנים. בהיקפן של הטריבונות ישנם מבני קשתות נמוכים, ובחלק החיצוני של הבמה המרכזית מכלול אדריכלי גדול הכולל שני בניינים ריבועיים בצדדים וביניהם שורת עמודים ומסדרון קשתות שהשתמרו בצורה חלקית. הצבעים השולטים בתיאטרון הם הצבע האפור של יסודות המבנים והטריבונות והצבע האדמדם של לבני הבניין הרומיות. התיאטרון מערב אלמנטים אדריכליים עתיקים ומודרניים, וחלק משורות הספסלים העליונות, התיאטרון הפנימי ומבנה הבמה הם כולם תוספות בנייה מודרניות למבנה. התיאטרון הוא מבנה מרשים ונאה מאוד בשעות היום וגם בשעות הלילה, בהן הוא מואר בתאורה פנימית היוצרת נופח דרמטי למבנה. בתיאטרון מקיימים אירועי תרבות שונים, בדרך כלל כחלק מפסטיבלי האמנות בעיר, וניתן לראות בו לראות סרטים, הצגות ומופעי מוזיקה. צפייה באירוע תרבותי בתיאטרון היא חוויה ייחודית, והסביבה ההיסטורית והדרמטית בהחלט מוסיפה הרבה לאמנות המוצגת בתיאטרון.

האמפי תיאטרון העתיק בטאורמינה סיציליה (צילום: האמפי תיאטרון העתיק בטאורמינה סיציליה

סרטון על התיאטרון העתיק בטאורמינה

כרטיסים לתיאטרון העתיק בטאורמינה

ישנם שני סוגי כרטיסים לתיאטרון העתיק:
הסוג הראשון הוא כרטיס כניסה לתיאטרון המקנה דילוג על התור ומדריך שמע. ניתן לרכוש את הכרטיס דרך אתר טיקטס כאן, והוא מומלץ למי שמעוניין לבקר בתיאטרון באופן עצמאי וללא סיור מודרך, ולמי שמעוניין לוותר על התור הנוטה להצטבר בכניסה לאתר בעונות התיירות.
הסוג השני, אותו ניתן לרכוש דרך אתר טיקטס כאן, הוא כרטיס כניסה לתיאטרון המלווה בסיור מודרך ומקנה גם הוא דילוג על התור. הכרטיס מומלץ לאלו אשר מעוניינים להעמיק ולהבין את ההיסטוריה של התיאטרון ואת האדריכלות המורכבת שלו הכוללת שלבי בנייה מרובים.

הזמנת כרטיסים לתיאטרון העתיק בטאורמינה - 5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על" למגיעים לתיאטרון העתיק בטאורמינה

  • הביקור בתיאטרון מומלץ לכל מי שמבקר בטאורמינה, ובמיוחד לחובבי ההסיטוריה והאדריכלות העתיקה. גם מי שאינו מגלה עניין מיוחד בתחומים אלו יוכל להתפעל ולהתרשם מהתיאטרון והנוף שלו.
  • לאלו שמועניינים לבקר בתיאטרון בלבד (ללא מופע) מומלץ לבקר בטאורמינה ובתיאטרון העתיק בסתיו (ספטמבר עד נובמבר) ובאביב (מרץ עד מאי). בחודשים אלו מזג האוויר נוח יותר (שכן סיציליה היא מאוד חמה), לא יורד המון גשם והעומס התיירותי באתר פוחת. לאלו מעוניינים להגיע למופע בתיאטרון, מומלץ לבקר בו בחודשי הקיץ (יוני, יולי ואוגוסט) בהם מתרחשים שני הספטיבלים הגדולים של טאורמינה – פסטיבל הקולנוע ופסטיבל האמנות.
  • מומלץ להשקיע בביקור בתיאטרון בין חצי שעה לשעה.
  • כמובן שהביקור בתיאטרון העתיק הינו חלק מביקור בעיר טאורמינה. מומלץ לשלב את הביקור עם ביקור בערים נוספות במזרח סיציליה כמו מסינה וקטניה, ועם אתרים היסטוריים חשובים נוספים באי כמו עמק המקדשים באגריג’נטו (Valle dei Templi) או המקדש ווהתיאטרון העתיק בסגסטה (Ségesta).
  • התיאטרון מרשים מאוד והנוף בו מהמם, ואין צורך בידע מקדים או בהיכרות עמוקה עם ההיסטוריה והאדריכלות של התרבות הקלאסית בכדי להתרשם ממנו. לכן, הביקור בתיאטרון מומלץ גם עם ילדים, ובמיוחד ביקור בו כחלק ממופע אמנות.
  • בטאורמינה ובסביבתה הקרובה מעל 100 אופציות לינה שונות מכל הסוגים (מלונות 5 כוכבים עד כוכב אחד, מקומות אירוח, אכסניות ודירות). למבקרים בתיאטרון ובטאורמינה מומלץ ללון בעיירה או באחת מכפרי האזור.
  • טאורמינה נחשבת ליעד תיירותי בטוח. בכל מקרה, בכדי להימנע ממקרי כייסות יש לשמור את חפציכם האישיים בקרבה אליכם ובתא סגור.
  • מרכז טאורמינה אינו נגיש למכוניות. מומלץ להשאיר את הרכב השכור בחניון בפאתי העיירה, לדוגמא חניון Porta Catania Parking.
  • התיאטרון העתיק בטאורמינה הוא רק חלק קטן מההיסטוריה של סיציליה בעת העתיקה. מומלץ מאוד לבקר באתרים היסטוריים נוספים כמו אלו שהוזכרו בעמוד, בכדי להבין בצורה עמוקה ונכונה יותר את העבר העתיק של האי סיציליה.

שאלות נפוצות על התיאטרון העתיק בטאורמינה

הביקור בתיאטרון מומלץ לכל מי שמבקר בטאורמינה, ובמיוחד לחובבי ההסיטוריה והאדריכלות העתיקה.גם מי שאינו מגלה עניין מיוחד בתחומים אלו יוכל להתפעל ולהתרשם מהתיאטרון והנוף שלו.

לאלו שמועניינים לבקר בתיאטרון בלבד (ללא מופע) מומלץ לבקר בטאורמינה ובתיאטרון העתיק בסתיו (ספטמבר עד נובמבר) ובאביב (מרץ עד מאי). בחודשים אלו מזג האוויר נוח יותר (שכן סיציליה היא מאוד חמה), לא יורד המון גשם והעומס התיירותי באתר פוחת. לאלו מעוניינים להגיע למופע בתיאטרון, מומלץ לבקר בו בחודשי הקיץ (יוני יולי ואוגוסט) בהם מתרחשים שני הספטיבלים הגדולים של טאורמינה - פסטיבל הקולנוע ופסטיבל האמנות.

מומלץ להשקיע בביקור בתיאטרון בין חצי שעה לשעה.