בזיליקת סן לורנצו מג’ורה, נאפולי – המדריך המקיף בעברית | Basilica di San Lorenzo Maggiore

עדכון אביב 2024

עם האביב מגיעים תיירים מכל רחבי העולם לביקור בנאפולי והכמות שלהם תלך ותעלה ככל שהימים ינקפו ונגיע אל הקיץ. על אף שבמרבית המקרים בזיליקת סן לורנצו מג’ורה לא מהאתרים הראשונים עליהם חושבים כשמדובר על הזמנה מראש של כרטיסים לאטרקציות, שלא כמו פארקי שעשועים או ארמונות, כדאי להזמין מראש, במיוחד אם אתם מתכננים להגיע במהלך סוף שבוע, וכך להבטיח את כניסתכם בזריזות יותר מאשר המתנה במקום. להזמנת כרטיסים מראש לבזיליקת סן לורנצו מג’ורה: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

בזיליקת סן לורנצו מג'ורה בכמה מילים

בזיליקת סן לורנצו מג’ורה (San Lorenzo Maggiore) היא כנסייה בנאפולי (Napoli) שבדרום איטליה, אשר מהווה את אחד מהכנסיות החשובות בעיר, ביחד עם הקתדרלה של נאפולי (Duomo di San Gennaro). נאפולי היא עיר חשובה בדרום איטליה בקרבה לאמאלפי, והיא מפנינות התיירות של איטליה יחד עם רומא, פירנצה וונציה. הכנסייה כיום היא אחד ממבני ימי הביניים הידועים בנאפולי, ומהווה מוקד משיכה תיירותי משמעותי בעיר. הכנסייה הינה חלק מקומפלקס היסטורי גדול בו, בנוסף לכנסייה ולאתר ארכיאולוגי בו שוק רומי עתיק (macellum), מוזיאון לארכיאולוגיה ואמנות של ימי הביניים (Museo dell’Opera di San Lorenzo Maggiore) וכניסה לנאפולי התת קרקעית (napoli sotterrata).

ההיסטוריה של הכנסייה

שנים רבות לפני הקמת הבזיליקה, עמד במקום השוק הראשי של העיר הרומית העתיקה נאה פוליס (Neápolis). לאחר התנצרותה של העיר ובעקבות תמורות בגיאוגרפיה העירונית השוק יצא משימוש, ולאחר מאות שנים הכנסייה המקורית נבנתה במקום במאה השישית לספירה, ממנה כמעט ולא נשארו שרידים. הכנסייה העתיקה יצאה משימוש עם הזמן, ועל חורבותיה נבנה במאה ה13 לספירה השלב הראשוני של הכנסייה הנוכחית. הכנסייה נבנתה במקור כמנזר וכנסייה עבור מסדר הנזירים הבנדיקטנים של נאפולי, לאחר שבניין המנזר המקורי שלהם נהרס בידי המלך שארל הראשון מאנז’ו, במטרה להקים מבצר מלכותי משמעותי בעיר. הכנסייה עברה שיפוצים רבים מאז היווסדה ולכן המבנה שלה משלב אדריכלות גותית מוקדמת ומאוחרת ואדריכלות מסגנון הבארוק. התוספת המשמעותית האחרונה למבנה היא חזיתו, שנבנתה במאה ה18. בכנסייה מספר רב של קפלות (מבנה פולחן משני בתוך כנסייה), כמו קפלת קקצ’ה (Cappella Cacace) שמוקדשת לתפילת המחרוזת למרים אמו של ישוע וקפלת סן אנטוניו ( Cappella Sant’Antonio) שמוקדשת לקדוש אנטוניוס מפדובה.

הידעת?

הקדוש סן אנטוני לו מוקדשת קפלה בכנסייה, הוא אותו הקדוש שעל שמו קרויה העיר סן אנטוניו בארצות הברית.

הכנסייה כיום

הכנסייה כיום היא אחת מהאטרקציות התיירותיות המובילות של נאפולי, והיא מורכבת משני חלקים עיקריים – הכנסייה והשוק הרומי התת קרקעי. בכנסייה אצורים פריטים ארכיאולוגיים נדירים כמו פרסאות, ציורים ופסלים משלהי ימי הביניים ותקופת הרנסנס. מתחת לחלל הכנסייה מצוי שוק ומתחם חנויות רומי עתיק שנבנה במאה הרביעית או החמישית לפני הספירה. השוק בעל שתי קומות, והשתמר היטב הודות לכך שכוסה בידי סחף של בוץ כתוצאה משיטפונות. ממזרח לכנסייה ניצב מתחם המנזר העתיק, אשר מכיל אולמות תפילה וחצר גדולה.

מה רואים בכנסיית סן לורנצו מג’ורה

בזיליקת סן לורנצו מג’ורה שוכנת בכיכר הפיאצה סן גטנו (Piazza San Gaetano), במרכז רובע הסנטר סטוריקו (Centro Storico) – הרובע ההיסטורי המרכזי של העיר. המבקר בכנסייה יבחין קודם כל בהמון התיירים שמתגודד בפיאצה, שמחכה בתור לכניסה לבזיליקה או לאתרים ההיסטוריים הנוספים השוכנים בפיאצה. החזית הינה מן התוספות המאוחרות לכנסייה ונבנתה במאה ה18. גוון החזית הוא כתום והיא מעוטרת בקישוטים אדריכליים, חלונות גדולים ופסלים משיש של קדושים. הכנסייה תחומה משני צדדיה במבנים, כאשר מצדה הימני מצויים שני מבנים – מבנה מגדל הפעמונים של נאפולי (Civic Tower) ולצדו שער כניסה מן המאה ה15 המעוטר בסמליה הרשמיים של נאפולי ומשמש ככניסה לנאפולי סוטרטה (napoli sotterrata), אתר תת קרקעי נוסף ונפרד המכיל מערכת מנהרות ומפעלי מים תת קרקעיים עתיקים. מבנה הכנסייה הינו מבנה בזיליקה קלאסי – מבנה אורך אשר בסופו מצוי אפסיס – מבנה חצי מעוגל אליו מכוונת התפילה. הכנסייה מרשימה וגדולה, ומלאה ביצירות אמנות, פסלים ציורים ופרסקאות שמטרתם להמחיש למבקר את עיקרי האמונה הנוצרית ואת חיי הקדושים המונצחים בבזיליקה. רצפת הכנסייה עשויה שיש אדמדם, חלונותיה ארוכים וצרים ותקרתה מכוסה באריחי וקורות עץ. בצידי הכנסייה, בין עמודים השיש הגבוהים, ניצבות הקפלות לקדושים השונים המונצחים בכנסייה, כמו הקדוש סן אנטוניו. ממזרח לכנסייה ניצב הקלויסטר – אלמנט אדריכלי מרכזי במנזרים מימי הביניים, אשר מורכב מחצר המוקפת בארבעת צדדיה במבני עמודים מקורים כבר בביקור בחלל העליון של הכנסייה יהיה ניתן להבחין בשרידים הרומיים העתיקים ששוכנים מתחת לה בעזרת רצפות זכוכית בכנסייה החושפות משטחי פסיפס מרהיבים. ירידה קצרה בגרם מדרגות תשלח אתכם יותר מ2000 שנים אחורה בזמן, למתחם השוק והחנויות העתיק של נאה פוליס העתיקה. בחלל התת קרקעי תוכלו לראות את פלאי הבנייה האדריכלית הרומית המורכבת, עם חדרי חנויות שתקרתן שרדה וקירות שהשתמרו לגובה של כמה מטרים. השוק התת קרקעי גדול ומפותל ומסלול ההליכה בו אורך כמה דקות, שלאחריהן ניתן לחזור לחלל הכנסייה העליון.

החלל המרכזי של בזיליקת סן לורנצו מג'ורה (צילום: החלל המרכזי של בזיליקת סן לורנצו מג’ורה

סרטון על בזיליקת סן לורנצו מג’ורה

כרטיסים לבזיליקת סן לורנזו מג’ורה

בזיליקת סן לורנצו מג’ורה הינה חלק מקומפלקס היסטורי רחב ומגוון, וכרטיס הכניסה המוצע פה מקנה כניסה לכל האתרים ההיסטוריים הכלולים בקומפלקס ובנוסף למוזיאון ארכיאולוגי (מוזיאון האופרה של נאפולי, Museo dell’Opera di San Lorenzo Maggiore) בו אצורים הממצאים השונים מהשוק הרומי שמתחת לכנסייה ומנאפולי התת קרקעית. את הכרטיס המשולב לכל הקומפלקס ההיסטורי של סן לורנצו מג’ורה ניתן לרכוש דרך אתר טיקטס כאן, והוא מומלץ במיוחד לאלו אשר רוצים להבין את ההיסטוריה של נאפולי בהקשר רחב ורב תקופתי, ולחוות אטרקציות שונות כמו הליכה תת קרקעית, סיור בכנסייה, במוזיאון ובאתר ארכיאולוגי.

לאלו אשר מעוניינים לבקר באתרים נוספים בעלי הקשר ארכיאולוגי והיסטורי בסביבת נאפולי, כמו הר וזוב ופומפיי העתיקה, מומלץ לרכוש כרטיס משולב לאתרים אלו ולקומפלקס סן לורנצו מג’ורה במבצע דרך אתר טיקטס, ולקבל הנחה על כרטיס הכניסה לקומפלקס סן לורנצו מג’ורה.

הזמנת כרטיסים לבזיליקת סן לורנצו מג'ורה - 5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על" למגיעים לבזיליקת סן לורנצו מג'ורה

  • הביקור בבזיליקת סן לורנצו מג’ורה מומלץ קודם כל לחובבי אדריכלות, היסטוריה ואמנות של ימי הביניים, ובנוסף למי שנמצא באזור של הבזיליקה ולמי שרכש כרטיס משולב לקומפלקס ההיסטורי של סן לורנזו מג’ורה.
  • הזמן המומלץ לביקור בקתדרלה הוא עונות הסתיו והאביב, וליתר דיוק ממרץ עד מאי ומספטמבר עד נובמבר. מזג האוויר בנאפולי נוח בחודשים אלו, ובנוסף העיר פחות עמוסה בתיירים ומחירי הלינה והשירותים בה מעט נמוכים מאשר בשיא עונת התיירות.
  • כדאי להשקיע בביקור בבזיליקת סן לורנזו מג’ורה בין שעה לשעתיים, וזאת בתלוי באם הביקור כולל גם את השוק הרומי התת קרקעי השוכן מתחת לכנסייה.
  • מומלץ מאוד לבקר באתרים ההיסטוריים הנוספים הכלולים בקומפלקס של סן לורנזו מג’ורה, כמו נאפולי התת קרקעית, מוזיאון האופרה של נאפולי, הקלויסטר והחללים השוכנים בו (Sisto V Hall, Chapter Hall) . בנוסף מומלץ לשלב את הביקור בקומפלקס ההיסטורי של סן מג’ורה עם ביקור באתרים נוספים בעלי קונוטציה היסטורית וארכיאולוגית בנאפולי, כמו קתדרלת נאפולי והמוזיאון הארכיאולוגי של נאפולי (Museo Archeologico Nazionale di Napoli).
  • בזיליקת סן לורנצו מג’ורה שוכנת במרכז הרובע התיירותי המרכזי של נאפולי – הסנטרו סטוריקו, ולכן הכנסייה נגישה וניתן להגיע אליה בהליכה ברגל ממרכז העיר, מהשכונות הסמוכות למרכז, ואפילו מתחנת הרכבת המרכזית שבמרחק של כקילומטר מהבזיליקה.
  • הכנסייה מכילה בעיקר פריטי אמנות ואדריכלות, ובנוסף ממצאים ארכיאולוגיים מרשימים. ייתכן שילדים קטנים לא יגלו עניין רב בכנסייה עצמה, אך הביקור בחלל השוק הרומי התת קרקעי מזמן הרפתקה ייחודית ומרגשת, שתוכל לעניין ילדים ללא ידע מקדים או עניין מיוחד בנושא.
  • הלינה ברובע הסנטרו סטוריקו של נאפולי בסביבתה של בזיליקת סן לורנזו מג’ורה היא אפשרות פופולארית מאוד בקרב תיירים, בגלל הכמות האדירה של אפשרויות לינה מכל הסוגים (מלונות, דירות ואכסניות) ובכל רמות המחירים (מחמישה כוכבים ועד אכסניות ומלונות ללא דירוג).
  • עלות כרטיס כניסה בסיסי למבוגר, המקנה כניסה לכל אתרי הקומפלקס ההיסטורי, הוא 9 יורו. עלות הכרטיס לסטודנטים, מורים, מרצים באוניברסיטה ואזרחים מעל גיל 65 היא 7 יורו לאדם. עלות הכניסה לאדם מתחת לגיל 18 היא 6 יורו, והכניסה לילד מתחת לגיל 6 היא חינם.
  • כדאי לדעת כי לסטונדטים, מבוגרים, נערים וילדים כרטיסי כניסה מותאמים ומוזלים. בנוסף במידה והינכם מעוניינים לבקר באתרים נוספים הכלולים בכרטיס המשולב לקומפלקס ההיסטורי של סן מג’ורה, רכישת הכרטיס תוזיל את הכניסה באופן משמעותי.
  • ברחבת הכניסה העמוסה של סן לורנזו מג’ורה אתם עשויים להיתקל במלכודות תיירים ובכייסים. מומלץ לנסות ולהימנע מאיטראציה עם עסקים ודוכני רחוב שנראים מפוקפקים ומומלץ לשמור את חפציכם האישיים בתוך תא סגור בקרבה אליכם.
  • אין גישה עם רכב לפיאצה סן גטנו יש לציין כי כל אזור רובע הסנטרו סטוריקו הינו אזור צפוף ועמוס שאינו מותאם לרכב פרטי. לכן לא מומלץ להגיע לבזיליקת סן לורנזו מג’ורה עם רכב, אלא להשאיר את הרכב בחלקים פריפראליים של העיר ולהגיע למרכז העיר בעזרת תחבורה ציבורית.
  • כדאי לא להתבלבל בין נאפולי התת קרקעית (napoli sotterrata) – אטרקציה תיירותית עתיקה ותת קרקעית נוספת בעיר שהכניסה אליה נמצאת לצד הכנסייה, ובין השוק הרומי מתחת לכנסיית סן לורנזו מג’ורה (macellum) שהוא מתחם נפרד.
  • הבזיליקה, הקלויסטר ואולמותיו והמוזיאון נגישים כולם לאלו המתניידים בעזרת כיסא גלגלים ועבור עגלות תינוק. האתרים הארכיאולוגיים, כמו השוק הרומי העתיק ונאפולי התת קרקעית אינם נגישים.

שאלות נפוצות על בזיליקת סן לורנצו מג'ורה

הביקור בבזיליקת סן לורנצו מג'ורה מומלץ קודם כל לחובבי אדריכלות, היסטוריה ואמנות של ימי הביניים, ובנוסף למי שנמצא באזור של הבזיליקה ולמי שרכש כרטיסים לקומפלקס ההיסטורי של סן לורנזו מג'ורה.

כדאי להשקיע בביקור בבזיליקת סן לורנזו מג'ורה בין שעה לשעתיים, וזאת בתלוי באם הביקור כולל גם את השוק הרומי התת קרקעי השוכן מתחת לכנסייה.