המוזיאון המצרי, טורינו – המדריך המקיף בעברית | Museo Egizio

עדכון אביב 2024

בתקופה זו בטורינו כמות התיירים הולכת ועולה, דבר אשר מורגש באתרים והאטרקציות המובילים ביתר שאת. על אף שבעונה זו בדרך כלל אין בעיה של זמינות כרטיסים במוזיאון המצרי בסופי השבוע בעיקר וככל שנתקרב לקיץ כן ייתכנו תורים קצרים בכניסה. בניגוד לאטרקציות החובה בעיר אליהן מגיעים מרבית התיירים אין צורך לרכוש כרטיסים זמן רב מראש, אך במידה ואתם יודעים מתי תרצו להגיע זה יכול להפוך את הכניסה ליעילה יותר, במיוחד אם מגיעים בסוף שבוע. להזמנת כרטיסים מראש למוזיאון המצרי: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

המוזיאון המצרי בכמה מילים

המוזיאון המצרי בטורינו, איטליה (Museo Egizio, Torino) הוא מוזיאון ארכיאולוגי המכיל את האוסף השני בגודלו בעולם לפריטים מצריים עתיקים אחרי המוזיאון המצרי בקהיר. המוזיאון הוא בין המוזיאונים ההיסטוריים החשובים באיטליה, לצד המוזיאון הארכיאולוגי הלאומי בנאפולי ומוזיאון הוותיקן ברומא. טורינו שוכנת בצפון איטליה, דרום מערבית למילאנו וצפון מערבית לג’נובה. במוזיאון מצויים מעל ל30 אלף פריטים ארכיאולוגיים מצריים, ומבקרים בו כ850 אלף אנשים בכל שנה.

היסטוריה של המוזיאון

מבנה המוזיאון המצרי שנבנה החל מסוף המאה ה17 על ידי האדריכל מיכאנלג’לו גרובה. המוזיאון יוסד בשנת 1824 ונאצרו בו אוסף ממצאים ארכיאולוגיים מצריים אשר נרכשו על ידי המלך קרלו פליס. מקורו של אוסף הממצאים המצרי הוא במשלחת אשר שלח מלך בית סבוי שארל עמנואל השלישי למצריים באמצע המאה ה17, במטרה לרכוש ולהשיג עבורו כמה שיותר פריטים ארכיאולוגיים מצריים, שעניינו ועוררו את סקרנותו של המלך. לאחר פתיחת המוזיאון הוא שופץ והורחב, ונפתח לקהל הרחב כבר בשנת 1832. אוסף נוסף אשר נרכש על ידי קרלו פליס הוא אוסף דרובטי, אוסף גדול של ממצאים ארכיאולוגיים שנאסף על ידי גנרל צרפתי בעת שירותו במצרים. האוסף המצרי שכבר הצטבר בטורינו שימש את החוקר הנודע ז’אן פרנסואה שמפוליון – מייסד מדע האגיפטולוגיה. שמפוליון ידוע בכך שחקר את אבן הרוזטה – ממצא ארכיאולוגי נדיר שנמצא בראשית המאה ה19 בשימוש משני של מבנה מודרני במצרים. אבן הרוזטה ייחודית בכך שחרוט עליה טקסט מלכותי ב3 שפות שונות – יוונית, מצרית דמוטית וכתב החרטומים (הירוגליפים). אבן הרוזטה, ופפירוסים רבים נוספים מהאוסף בטורינו, אפשרו לשמפוליון לעשות את מה שלא עשה אף חוקר לפניו – לפצח את כתב החרטומים ולהצליח לקרוא אותם ולהבין משמעותם. שמפוליון הפריך את ההנחה שרווחה עד אז, שההירוגליפים הינם סימנים אשר מייצגים מילים שלמות בלבד (לוגוגרמות), והוכיח שההירוגליפים הינה מערכת סימנים שמייצגים גם מילים וגם הברות.

בראשית שנותיו המוזיאון אצר המוזיאון ממצאים ארכיאולוגיים מתרבויות נוספות – התרבות הרומית ואפילו תרבויות פרהיסטוריות. בנוסף שכנו במוזיאון גם אגף להיסטוריה סביבתית ואוניברסיטה מדעית. בעקבות חפירות שניהלו איטלקים במצרים ורכישה של אוספים קטנים נוספים על ידי המוזיאון הגיעו ממצאים ארכיאולוגיים רבים נוספים למוזיאון, וחלקם של שאר המוצגים מתרבויות אחרות הצטמצם ולבסוף נעלם. מוצג חשוב שהתווסף למוזיאון בשנות ה60 הוא מקדש אליסיה שנבנה על יד תחותמס השלישי מהשושלת ה18, ונתרם למוזיאון בידי ממשלת מצרים. לאורך השנים המוזיאון עבר שיפוצים ושינויים ארגוניים רבים. אגפים נוספו וחללים מהמוזיאון הוקצו לתקופות ספציפיות בהיסטוריה המצרית (לדוגמא, קיים חלל נפרד לתקופה המצרית הקדם שושלתית).

המוזיאון כיום

המוזיאון עבר שיפוץ משמעותי בשנות ה2000 ונפתח מחדש לקהל הרחב ב2015. כיום במוזיאון אוסף גדול של מוצגים מצריים מכל הסוגים – כלי פולחן, פפירוסים, פסלים, מיניאטורות, מומיות ואפילו מקדשים שלמים. המוזיאון בטורינו נחשב לאבן דרך עבור כל מי שמתעניין במצרים העתיקה ורוצה להכיר את התרבות החומרית שלה מקרוב. המוזיאון מכיל גם ספרייה גדולה, מעבדות שימור מתקדמות, ואפילו מוציא לאור מגזין מדעי בנושא חידושים ארכיאולוגיים של התרבות המצרית העתיקה.

מה רואים במוזיאון המצרי בטורינו

המוזיאון המצרי שוכן במרכז העיר טורינו, בקרבה לאתרים מרכזיים בעיר כמו הארמון של בית סבויה (Palazzo Reale di Torino) והמולה אנטוליאנה (Mole Antonelliana). המוזיאון שוכן בבניין רחב בצורה של ח’, בו שוכנת גם האקדמיה המדעית העירונית של טורינו. רחבת הכניסה למוזיאון היא יחסית צרה מכיוון שהכניסה לבניין היא מצדו הרוחבי שפונה לסמטה. המוזיאון עצמו גדול בכל סטנדרט, ומכיל 5 קומות בסך הכל. כאשר קומה -1 היא קומת הכניסה, קומות 0 עד 2 הן קומות התערוכות הקבועות וקומה 3 היא קומה המוקדשת לתערוכות מתחלפות.

בקומה 0 יפגוש המסייר בכמה מהמוצגים החשובים והידועים ביותר של המוזיאון – גלריית המלכים המרשימה, בה מוצגים עשרות פסלים וסרקופגים של מלכי מצרים העתיקה, ובנוסף מקדש אליסיה, שפורק באופן יזום ממקומו במצרים והועבר בשלמותו לטורינו. בקומה 1 שוכנים ממצאים בעיקר מתקופות מאוחרות יחסית של התרבות המצרית (התקופה המאוחרת, התקופה ההלניסטית, התקופה הרומית ושלהי העת העתיקה). בקומה 2 שוכנים ממצאים מהתקופות ה”קלאסיות” של מצרים העתיקה (התקופה הפרה שושלתית, והממלכות הקדומה, התיכונה והמאוחרת).

בקומה 1 מומלץ במיוחד לבקר בקבר הידוע של קא ומריט, שהוא עדיין אחד ממכלולי הקברים הידועים והחשובים שנמצאו מהממלכה החדשה במצרים. בחדר בו מוצגים ממצאי הקבורה ניתן לראות את האיכות של הסרקופגים הפנימיים והחיצוניים של המלך והמלכה. בקומה 2 שוכנים הממצאים מקבר המלכים הלא נודעים – קבר גדול בה ציורי קיר וסרקופגים מהממלכה הקדומה, שזהות הנקברים בו לא פוענחה עד ימינו. בקומה 3 מתקיימות תערוכות מתחלפות המוקדשות לזווית ייחודית על ממצא ספציפי מהאוסף של המוזיאון. בסוף שנת 2022 הוקדשה התערוכה לפפירוס המלכים מטורינו – אחד מהמוצגים החשובים במוזיאון. פפירוס זה הינו רשימת מלכים מתקופת רעמסס השני (שחי במאה ה13  לפני הספירה) שמהווה עד ימינו רשימת המלכים המצרית המקיפה והארוכה ביותר שנמצאה. חקר הרשימה הזאת על ידי חוקרי מצרים העתיקה העניקה לעולם המדע מידע רב על ההיסטוריה של התרבות המצרית, ומטרתה של התערוכה היא להציג את הממצא ולהסביר את חשיבותו.

הממצאים במוזיאון הם מגוונים ומרתקים – פסלים ענקיים של פרעונים עם סמח’ (הפאה הפרעונית הידועה) וזקן תיש מלכותי, מיניאטורות מהממלכה התיכונה המציגות את חיי היומיום המצריים, כלי אבן וקרמיקה מעוטרים לשימושים מגוונים, תכשיטים כמו צמידים, תליונים ועגילים, רהיטי עץ שהשתמרו בצורה יוצאת דופן (הודות לאקלים היבש של מצרים) וכו’. קשה ביותר למנות את כל סוגי הממצאים השונים שבמוזיאון, אך כן ניתן לציין שכמעט כל היבט של החיים במצרים העתיקה מיוצג על ידי ממצא כלשהו במוזיאון. חשיבות גדולה מאוד קיימת לממצאים נושאי הכתב שבמוזיאון, ובעיקר לאוסף הפפירוסים הגדול שאת חלקו ניתן לראות בין המוצגים במוזיאון. מירב המוצגים מצויים בכלובי זכוכית ומלווים בשלטי הסבר באיטלקית ובאנגלית. שוטטות במוזיאון תעניק למסייר תחושה שהמבנה הינו אין סופי, והמבקר במוזיאון יאלץ, בכאב לב, לוותר על חלק מחדרי התצוגה אם ברצונו להספיק לצאת מהמוזיאון בשעות היום.

דרך המוצגים במוזיאון ניתן ללמוד רבות על המאפיינים התרבותיים והפוליטיים של מצרים העתיקה לאורך שנות התקיימותה הארוכות. ניתן לראות את השינוי שחל בציורי הקיר בקברים בין תקופות הממלכה הקדומה לתקופת הביניים הראשונה (תקופה של כאוס פוליטי ופיצול מדיני במצרים) דרך השינוי בסגנון הציור וההצגה של המוטיבים המצריים הקלאסיים בקבר של איטי ונפרו. כמו כן, ניתן לעמוד על השינוי בטעם האומנותי ובאופן ההצגה של הפרעונים על ידי בחינת השינוי במאפייני הפסלים המצריים מהממלכה הקדומה ועד לתקופות המאוחרות. בהכללה, ניתן להגיד שמאפייני התרבות הרוחנית המצרית העתיקה משתקפים במאפייני תרבותה החומרית, ושדרך הבנת הממצאים הארכיאולוגיים נוכל להביט באמת לעבר המצרי המפואר.

פסל רעמסס השני עם אמון וחאתור הארמון המצרי (צילום: https://www.flickr.com/photos/robven/ , רישיון) (צילום: פסל רעמסס השני עם אמון וחאתור הארמון המצרי (צילום: https://www.flickr.com/photos/robven/ , רישיון)

כרטיסים למוזיאון המצרי

כרטיס המקנה סיור מודרך ודילוג על התור

כרטיס זה מאפשר כניסה למוזיאון המלווה בסיור מודרך באורך שעתיים עם מדריך דובר אנגלית. המדריך הינו בדרך כלל חוקר מתחום האגיפטולוגיה (חקר מצרים העתיקה), בעל ידי רב וניסון בהדרכת קהל במוזיאון. ניתן לרכוש כרטיסים דרך אתר טיקטס כאן ודרך אתר גט יור גייד כאן. הכרטיס מתאים לאלו שמעוניינים לא רק לראות את המוצגים בעיניהם אלא גם להבין את משמעותם והקשרם התרבותי, המרחבי וההיסטורי. הכרטיס מקנה בנוסף גם דילוג על התור הנוטה להצטבר בכניסה למוזיאון בעונות התיירות ובשעות העומס.

כרטיס משולב לטורינו ופיימונטה

כרטיס הטרבל קארד (Travel Card) לטורינו ולמחוז פיימונטה (Piemonte) בו טורינו שוכנת מאפשר כניסה לעשרות אתרים היסטוריים שונים הכוללים אתרים ארכיאולוגיים, מוזיאונים וכו’, ביניהם גם המוזיאון המצרי. הכרטיס משתלם מאוד לאלו שמטיילים בטורינו ובחבל הארץ לכמה ימים או יותר, ומתכננים לבקר באתרים נוספים הכלולים בכרטיס. ניתן לרכוש את הכרטיס דרך אתר גט יור גייד כאן.

הזמנת כרטיסים למוזיאון המצרי

המלצות "הכל על" למגיעים למוזיאון המצרי

  • הביקור במוזיאון מומלץ קודם כל לאלו שמתעניינים בתרבות המצרית העתיקה, אך לא רק. בגלל העושר הבלתי נתפס של הממצאים הייחודיים במוזיאון, ובגלל ייחודו וחשיבותו של המוזיאון ברמה העולמית, הביקור בו מומלץ לכל מי שמבקר באזור של טורינו. אין צורך בעניין ייחודי וספציפי במצרים העתיקה בכדי להעריך את היופי של הממצאים הארכיאולוגיים שבמוזיאון.
  • מומלץ לבקר במוזיאון כל השנה, אך בעיקר בחודשים ספטמבר ואוקטובר. בחודשים אלו פחות חם ועמוס בתיירים מאשר בקיץ, ועדיין העיר שוקקת חיים ומלאה באירועים תרבותיים.
  • מומלץ להשקיע בביקור במוזיאון המצרי בטורינו בין שעתיים לשלוש שעות, זמן מספק ליהנות מהמוצגים השונים במוזיאון.
  • מומלץ לשלב את הביקור במוזיאון עם ביקור באתרים מרכזיים נוספים בטורינו, כמו המולה אנטונליאנה וארמון בית סבוי, ובנוסף עם מוזיאונים חשובים נוספים כמו המוזיאון לאמנות המזרח (Museo di Arte Orientale) והמוזיאון לאמנות מודרנית (Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea).
  • המוזיאון המצרי נמצא במרכז טורינו, בקרבה לשאר האטרקציות המרכזיות של העיר ובאזור המתויר ביותר ובעל ריכוז אפשרויות הלינה הרב ביותר. לכן, יהיה נוח להגיע למוזיאון בעזרת תחבורה ציבורית או בהליכה רגלית, תלוי במקום בלינה. כמה קווי חשמלית עוברים בקרבה למוזיאון – לדוגמא קו 4, 13 ו15.
  • הביקור ארוך במוזיאון עשוי להיות מעט משעמם עם ילדים קטנים. לכן, מומלץ לקצר את הביקור במוזיאון במידה ומגיעים אליו עם ילדים קטנים.
  • המוזיאון שוכן במרכז טורינו, ולידו מצויות מאות אפשרויות לינה מכל הסוגים (דירות, אכסניות ומלונות) ובכל רמות המחירים.
  • המוזיאון שוכן במרכז העיר ברובע מתויר ופופולארי, לכן, מקרי כייסות עשויים להתרחש. מומלץ לשמור על חפציכם האישיים בקרבה אליכם ובתא סגור.
  • המוזיאון שוכן במרכז העיר – רובע צפוף ועמוס. לכן, מומלץ בחום שלא להגיע למוזיאון ברכב, אלא להחנות את הרכב באזורים פריפריאליים של העיר ולהגיע למוזיאון בהליכה רגלית או בעזרת תחבורה ציבורית.
  • המוזיאון נגיש לאלו המתניידים בעזרת כיסא גלגלים, לבעלי לקות ראייה ולהורים עם עגלת תינוק.
  • מומלץ לקרוא מעט על התרבות וההיסטוריה של מצרים העתיקה לפני ההגעה למוזיאון, בכדי להבין בצורה טובה יותר את הרקע הגיאוגרפי וההיסטורי של הממצאים הארכאולוגיים.

מידע שימושי/h2>

  • עלות הביקור לאדם מבוגר בשנת 2022 היא 15 יורו. עבור אזרחים ותיקים מעל גיל 70 ועיתונאים – 12 יורו. עבור נערים בין גיל 15 ל18 וסטודנטים – 3 יורו. עבור ילדים בין גיל 6 ל15 – יורו אחד. ילדים מתחת לגיל 6 אינם נדרשים לשלם. קיימת אפשרות לרכוש כרטיס משפחתי המקנה כניסה ל2 מבוגרים ו2 ילדים / נערים ב30 יורו.

שאלות נפוצות על המוזיאון המצרי

הביקור במוזיאון מומלץ קודם כל לאלו שמתעניינים בתרבות המצרית העתיקה, אך לא רק. בגלל העושר הבלתי נתפס של הממצאים הייחודיים במוזיאון, ובגלל ייחודו וחשיבותו של המוזיאון ברמה העולמית, הביקור בו מומלץ לכל מי שמבקר באזור של טורינו. אין צורך בעניין ייחודי וספציפי במצרים העתיקה בכדי להעריך את היופי של הממצאים הארכיאולוגיים שבמוזיאון.

מומלץ לבקר במוזיאון כל השנה, אך בעיקר בחודשים ספטמבר ואוקטובר. בחודשים אלו פחות חם ועמוס בתיירים מאשר בקיץ, ועדיין העיר שוקקת חיים ומלאה באירועים תרבותיים.

מומלץ להשקיע בביקור במוזיאון המצרי בטורינו בין שעתיים לשלוש שעות, זמן מספק להנות מהמוצגים השונים במוזיאון.