קארלסקירכה, וינה – כרטיסים בהנחה והמדריך המקיף ביותר בעברית | St. Charles Church

קארלסקירכה בכמה מילים

כנסיית קארל הקדוש (Karlskirche) הינה כנסייה קתולית גדולה וחשובה בעיר ווינה שבאוסטריה. הכנסייה ממוקמת בכיכר קארלספלאץ (Karlsplatz) – כיכר גדולה ומשמעותית בווינה (שמתחברת לפארק גדול בעל אותו השם) השוכנת כ200 מטרים מחוץ לכביש הטבעת (Ringstraße) של וינה בחלקו הדרומי. בכיכר זו נמצאים גם מוזיאון וינה (Wien Museum), מוזיאון לאמנות עכשווית של וינה (Künstlerhaus) ומוסדות עירוניים חשובים נוספים.

הרקע להקמתה של כנסייה חשובה זו היא מגפה קשה שהשתוללה ברחבי מרכז אירופה בתחילת המאה ה18. קארל השישי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה ששלטה בתקופה זו ברחבי גרמניה ואוסטריה, נשבע לבנות כנסייה מפוארת ולהקדישה לקדוש המגן שלו במידה ותסתיים המגפה. לבסוף נסתיימה המגפה והמלך עמד בהבטחתו וערך תחרות בין האדריכלים השונים שהיו מעוניינים בבניית הכנסייה, שהזוכה בה היה האדריכל אנטון ארהרד מרטינלי, שהיה אחראי על בנייתם של מבנים מונומנטליים נוספים בווינה. בניית המבנה החלה בשנת 1718 וערכה בערך כ20 שנים בסגנון הבארוק ששלט בכיפה בעולם האדריכלי בתקופה זו. פרט מידע חשוב על הכנסייה הוא שהמלחין הנודע ויואלדי נקבר לצידה לאחר מותו בשנת 1741. עד היום ישנו קשר חזק בין הכנסייה לויואלדי, ומוצגות בה יצירות רבות שלו בכל שנה.

הכנסייה נבנתה, כמו שאר מבני בית הבסבורג שנבנו במאה ה18 וה19, ברוב פאר והדר במטרה להוות סמל עירוני ואתר משמעותי בעיר. שני הסמלים המובהקים של הכנסייה הם הכיפה המוארכת שלה בצבע טורקיז, שהושפעה מכיפתה של מבנה האגיה סופיה (Ayasofya) בקוסטנטינופול / איסטנבול. בנוסף, שני העמודים הגבוהים שבשני צדדיה חזית הכנסייה שהושפעו מעמודי טרויאנוס (Trajan’s Column) שברומא. 

כיום הכנסייה נחשבת לכנסיית הבארוק היפה ביותר בווינה ואולי בכל אוסטריה, ולאחת מיעדי התיירות החשובים בעיר. מבקרים רבים מגיעים לכיכר קארלספלאץ בכדי לשטוף את עיניהם בפלא האדריכלי והאומנותי שהוא הכנסייה, ומסיירים בתוך המבנה בכדי לראות את האדריכלות הפנימית היוקרתית, העיטורים, האיקונוגרפיה וחפצי האמנות.

מה רואים בכנסיית קארסקירכה

כנסיית קארלסקירכה ניצפת כבר בהגעה לכיכר קארלספלאץ, שהיא כיכר רחבה ויפייפיה, מלאת עצים וצמחייה, שסביבה תוכלו למצוא מוסדות אמנות ותרבות רבים, בתי קפה ומסעדות ופארק קארסלקירכה, שנחשב לאחד הפארקים העירוניים החשובים בווינה. מול הכנסייה ישנה בריכת השתקפות עגולה, ומראה הכנסייה אל מול השתקפותה במים נחרט בזיכרונם של המבקרים. חזיתה של הכנסייה שונה מאוד מחזיתן של רוב הכנסיות הקתוליות במערב אירופה, וניתן לומר שהיא מזכירה מעט מסגד, בעקבות שני הצריחים הגבוהים בחזיתה שמזכירים מינרטים, והכיפה בצבע טורקיז שמאפיין מסגדים רבים בכל העולם. צריחי הכנסייה מעוטרים ברגיסטרים סיבוביים המציגים את חייו של קארלו בורומאו, אנטי רפורמטר חשוב שפעל רבות נגד הפרוטסטנטיות הרפורמה הפרוטסטנטית. חזיתה של הכנסייה לבנה מאוד הודות לאבן השיש הלבנבנה שמעטרת חלקים גדולים ממנה, וכמו כנסיות רבות מעוטרת בפסלי קדושים לבנים. הכניסה לכנסייה הינה מהצד ימני של חזיתה, ואת התור לכניסה תוכלו לראות בימים עמוסים כבר מההגעה לכיכר.

פנים הכנסייה מרשים לא פחות מחזיתה, והמילה שמאפיינת אותו היא פאר, כיאה לסגנון הבארוק הראוותני. אולם הכניסה הינו די קצר. בקומתו השנייה (אליה ניתן לעלות במדרגות) ניתן לראות את העוגב המרשים של הכנסייה, ובשני צדדיו של האולם התחתון מסדרונות ארוכים שמובילים לעמודי הניצחון של הכנסייה. לאחר מעבר אולם הכניסה יגיע המבקר לאולם המרכזי המרשים של הכנסייה ארש מעוטרת ומעוצבת לעילה בכל חלקיה. בקירותיה עיטורים אדריכליים מצופים זהב ואומנות אחוזות עשויות שיש בצבעי בז וחום, פרסקאות וציורי שמן, פסלי שיש, מרפסות עץ מעוצבות ומזבחות רבים. בשני צידי הכנסייה ישנן קפלות מלאות בציורי מאסטרים המוקדשות לקדושים המגנים של ווינה והכנסייה. בארבעת הפינות האלכסוניות של האולם המרכזי חדרים עגולים כאשר אחד מהם משמש כחדר הטבלה. המוטיבים של יצירות האמנות הרבות בכנסייה שאובים כמובן מהברית החדשה והישנה. הפרסקו הידוע והגדול ביותר בכנסייה מעטר את הכיפה האליפטית הגבוהה שלה, ולאלו שמעוניינים להסתכל בו מקרוב, ולראות את הכנסייה במבט גבוה ופנורמי, יכולים להשתמש במדרגות פיגומי הברזל (או במעלית) שמצויים בפנים הכנסייה, אשר ממרומן ניתן לקבל מבט אחר ומעניין על כל החלל הפנימי.

בחלק הדרום מערבי ביותר של הכנסייה מצוי אולם המזבח, בו יצירת מזבח (Alter piece) מאלפת וענקית. היצירה אחוזה בקיר האחורי ומציגה סצנה שמיימית בה מלאכים וקדושים ספונים בעננים ומהללים את אלוהים, אשר מיוצג על ידי משולש בו השם המפורש (בשפה העברית) ממנו יוצאת קרני אור. לאחר המבט על פנים הכנסייה יכול המבקר לעלות במדרגות שמצויות משמאל למשרד הכרטיסים, ולהגיע לגג התחתון של הכנסייה, ממנו נשקף נוף מהמם של מרכז העיר ווינה. עבור אלו שחובבים מוזיקה קלאסית, מומלץ להגיע לכנסייה באחד מערבי ויואלדי הרבים שנערכים בה, בהם מוצגים קונצרטים של יצירותיו.

סרטון על קארלסקירכה

כרטיסים לכנסיית קארלסקירכה

כרטיסים לכנסיית קארלסקירכה ולקונצרט של ויואלדי

דרך אתר טיקטס ניתן לרכוש (כאן) כרטיסים כניסה לקונצרט של יצירתו הידועה של ויואלדי (ארבעת העונות) שמוצגת בחלל הכנסייה. פעילות זו מומלצת ביותר לאלו שחובבים מוזיקה קלאסית, אך בנוסף לכל מי שמעוניין בחוויה ווינאית אמיתית, שכן וינה היא מבירות המוזיקה הקלאסית בכל העולם.

הזמנת כרטיסים לקארלסקירכה - 5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על"

  • הכנסייה היא אתר משמעותי וחשוב בווינה, והביקור בו יכול ללמוד הרבה על ההיסטוריה, האדריכלות והדת בעיר. לכן הביקור בכנסייה מומלץ לכל מי שמבקר בעיר. ראו לציין שהביקור בכנסייה בשעות התפילה או בעת התקיימותם של קונצרטים מומלץ במיוחד לחובבי המוזיקה הקלאסית.
  • מומלץ לבקר בכנסייה בסוף האביב (מאי ויוני) ותחילת הסתיו (ספטמבר ואוקטובר). בחודשים אלו מזג האוויר בעיר נעים, ובנוסף העומס התיירותי בווינה, ובכנסיית קארלסקירכה בפרט, פוחת מאוד.
  • כדאי להשקיע בביקור בכנסייה בין שעה לשעתיים.
  • מומלץ לשלב את הביקור בקארלסקירכה עם ביקור במוסדות, כנסיות ואתרים חשובים נוספים בווינה, לרבות קתדרלת סטפנוס הקדוש (Stephansdom), בית האופרה של ווינה (Vienna State Opera) וארמון שונברון (schonbrunn palace). לפרטים נוספים על אתרים אלו לחצו כאן
  • נוח להגיע לכנסיית קארלסקירכה בעזרת רכבת קלה או רכבת תחתית. במידה ונמצאים בקרבה למקום (אזור דרום הרינגשטראסה, בו נמצא ארמון הופבורג ובית האופרה) ניתן להגיע לכנסייה בהליכה רגלית די קצרה של בין 10 ל20 דקות. לא מומלץ להגיע למקום בעזרת רכב פרטי.
  • הכנסייה יפה ומרשימה מאוד ועשויה לייצר עניין והתפעלות גם בקרב ילדים. בכל זאת, יייתכן שהביקור בכנסייה למשך זמן ארוך לא יתאים לילדים קטנים ויגרום לשעמום, ולכן מומלץ למשפחות עם ילדים קטנים לקצר את זמן הביקור בכנסייה.
  • באינרה שטאט (Inere stadt) ובשכונת וידן (Wieden) בה הכנסייה נמצאת אפשרויות לינה רבות ומגוונות (מלונות, דירות ואכסניות) ובכל רמות המחירים. לקריאה נוספת על מלונות ודירות בווינה לחצו כאן.
  • עלות ביקור בסיסי בכנסיית קארלסקירכה היא 8 יורו לאדם בוגר. ילדים מתחת לגיל 10 נכנסים בחינם.
  • האזור בו נמצאת כנסיית קארלסקירכה נחשב בטוח ומתויר מאוד. בגלל האופי התיירותי של הכיכר בה נמצאת הכנסייה (קארלספלאץ) מומלץ להימנע ממלכודות תיירים שונות (דוכנים, הימורי רחוב, משחקים וכו’) ולשמור את חפציכם קרוב אליכם ובתא סגור בכדי למנוע כיוס או גניבה.
  • מומלץ מאוד שלא להגיע לכנסיית קארסקירכה עם רכב, שכן היא נמצאת במיקום שאינו נגיש לרכב פרטי, אך נגיש מאוד לתחבורה ציבורית
  • מומלץ למבקרים בכנסייה לעלות לגג (מדרגות משמאל לדוכן הכרטיסים) ולראות את הנוף היפייפה שנשקף ממנו של העיר ווינה.

שאלות נפוצות על קארלסקירכה

הכנסייה היא אתר משמעותי וחשוב בווינה, והביקור בו יכול ללמוד הרבה על ההיסטוריה, האדריכלות והדת בעיר. לכן הביקור בכנסייה מומלץ לכל מי שמבקר בעיר. ראו לציין שהביקור בכנסייה בשעות התפילה או בעת התקיימותם של קונצרטים מומלץ במיוחד לחובבי המוזיקה הקלאסית.

מומלץ לבקר בכנסייה בסוף האביב (מאי ויוני) ותחילת הסתיו (ספטמבר ואוקטובר). בחודשים אלו מזג האוויר בעיר נעים, ובנוסף העומס התיירותי בווינה, ובכנסיית קארלסקירכה בפרט, פוחת מאוד.

כדא להשקיע בביקור בכנסייה בין שעה לשעתיים.

מידע שימושי

  • שעות הפתיחה של הכנסייה הן מ12:00 ועד 19:00 בראשון ובחגים, ומ09:00 עד 18:00 בשאר השבוע.
  • עלות כרטיס כניסה לאדם מבוגר היא 8 יורו. ילדים מתחת לגיל 10 נכנסים לכנסייה בחינם.
  • כתובת: 1040 Vienna
  • כנסיית קארלסקירכה ממוקמת בסמוך לדרום הרינגשטראסה, בכיכר קארלספלאץ. כיכר קארלספלאץ נגישה מאוד מבחינת תחבורה ציבורית, וממוקמות בה תחנת רכבת קלה וכמה תחנות רכבת תחתית. ניתן להגיע אליה בקלות בעזרת קווים U3 ו U4 של הרכבת התחתית וקווים 1 ו62 של הרכבת הקלה.
  • אתר רשמי: https://www.wien.info/en/st-charles-church-133272
  • מומלץ להגיע לכנסייה בלבוש מכבד. כמו כן, במידה ומתקיים טקס דתי בזמן הגעתכם, יש להתנהל בכנסייה בשקט ולא להפריע לפעילות הדתית במקום.