תחבורה והתניידות – המדריך המקיף להתניידות נוחה בולנסיה

התמצאות בתוך ולנסיה

ולנסיה היא עיר בעלת מערכת תחבורה ציבורית מודרנית ונוחה ביותר. המטרו חדיש נקי ונעים, האוטובוסים מונגשים למוגבלים בתנועה, ובנוסף לשני קווי טראם (רכבת קלה / חשמלית) לא נגזים אם נאמר שתענוג להתנייד בה.

ההתמצאות בולנסיה היא פשוטה מאוד. העיר נמצאת כך שחופו של ים התיכון תוחם אותה ממזרח ואפיקו של מה שהיה בעבר נהר הטוריה (והפך לפארק טוריה) חוצה את העיר בקשת. העיר מחולקת ל-19 מחוזות (למידע נוסף על- אזורים מומלצים בולנסיה), אך האזור אליו מגיעים כמעט כל התיירים (ולרוב ניתן להסתפק כמעט רק בו אם הגעתם לביקור קצר בעיר) הוא איזור העיר העתיקה, שנתחמת על ידי פארק טוריה מצפון. נמל התעופה נמצא ממערב בחלק מרוחק של העיר (שלמעשה לא ממש נחשב לולנסיה כי אם למניסס).

העיר ולנסיה מסומנת בצהוב, מפה מרחוק להתמצאות כללית ראשונית (תמונת מערכת)

תנועה ברכב – רוב האתרים התיירותיים מתרכזים סביב העיר העתיקה, לה סמטאות שחלקן הגדול ללא גישה למכוניות, ואלו שכן נגישות למכוניות פרטיות הן חד סטריות ומסובכות, ולא קל לסוע בתוכה. בנוסף לכך, היא קטנה ואפשר לכסות אותה ברגל בין כה וכה, ולאתרים שמחוץ לעיר העתיקה ניתן להגיע בקלות בתחבורה ציבורית. אם בכל זאת בחרתם להכנס לעיר עם רכב, אנו מציעים להשתמש ב-GPS או באפליקציית ניווט.

להשכרת רכב ופרטים נוספים- השכרת רכב בולנסיה.

תחנת רכבת צפון של ולנסיה (צילום מערכת)




תחבורה ציבורית בתוך ולנסיה- חברות התחבורה וקווים בולנסיה

Metro – המטרו של ולנסיה, בלי שום צל של ספק הדרך היעילה, המהירה והנוחה ביותר להגיע ממקום למקום בעיר, בלי פקקים. למטרו מספר קווים ובכל תחנה ועל גבי הרכבות עצמן מפות ברורות עם התחנות. שימו לב שהתשלום על המטרו הוא לפי כמות האיזורים שחציתם. המחיר עולה על כל איזור שאתם חוצים, ובכל תחנה יש מפה המציגה איזו תחנות נמצאות על איזה איזורים. עבור הטייל המומצע (הלן באיזור העיר העתיקה או ליד תחנת הרכבת) מספיק איזור אחד, כשיוצא דופן מכך הוא נמל התעופה שעבורו התעריף תמיד גבוהה יותר כי האיזורים בנויים כך שגם אם נסעתם רק תחנה אחת מנמל התעופה כבר חציתם שני איזורים. במידה ואתם לנים בקרבת נמל התעופה כנראה תצטרכו שני איזורים.

בכל תחנת מטרו ישנם מכשירים צהובים דרכם ניתן לשוחח עם אחראי ולבקש עזרה או הסבר. מדובר בעמודים צהובים עליהם כתוב Interfon. יש ללחוץ על הכפתור, לחכות לתשובה ואז לשוחח עם הנציג. בשעות סבירות במקרה הצורך יגיע עובד של המטרו לעזור (לנו עזרו עם רכישת כרטיס באשראי). יש לקחת בחשבון שהספרדי הממוצע לא דובר אנגלית טובה ולרוב תצטרכו לדבר בספרדית או לקוות לטוב…

יש לשים לב, כי בניגוד לברצלונה בה המחסומים האוטומטיים מאפשרים לכל אחד לצאת בלי הצגת כרטיס (משום שבברצלונה לא נהוגה שיטת האיזורים במטרו), בולנסיה יש להציג את הכרטיס אל המכשיר הן בכניסה והן ביציאה. אל תשכחו שתחנות המטרו בולנסיה מצוידות במצלמות בטחון.

קווים 3 ו-5 של המטרו (שהם הקווים שמגיעים מנמל התעופה של ולנסיה אל מרכז העיר) נגישים לבעלי מוגבלויות בתנועה. כמו כן כל תחנות המטרו למעט התחנות: Sant Isidre, Hospital, Patraix, Jesús, Plaza Espanya, Túria ו-Beniferri (רובן לא ישמשו את התיייר המצוי למעט Túria) נגישות לגמרי לכסאות גלגלים, ובתחנות רבות יש גם מכונות כרטיסים עם שפת ברייל ומידע קולי. למידע נוסף- ולנסיה למוגבלי תנועה.

     מכונה אוטומטית בה ניתן לקנות כרטיסי נסיעה המוצבת בכל תחנת מטרו (צילום מערכת)

 

מחסומים בתוך תחנת מטרו בולנסיה (צילום מערכת) 

   

אינטרפון בו ניתן לקבל עזרה בכל תחנה של מטרו (צילום מערכת)

טראםחשמלית – ישנם שני קווי חשמלית הפועלים בעיר (שניהם מגיעים לחוף הים), הם נחשבים לחלק מהמטרו. ההבדל ביניהם לבין המטרו הוא שהם מעל הקרקע ושלא צריך לעבור דרך מחסומים כדי להגיע אל הרכבת. המשמעות היא שאתם יכולים פשוט לעלות, אך צריך לרכוש כרטיס בתחנה במכשיר אוטומטי (הפועל באותה הצורה כמו במטרו), ובנוסף צריך לתקף את המכשיר במקום הנכון בתחנה עצמה (יש עיגול עם חצים המצביעים עליו) לפני העליה על הרכבת. שימו לב: בחשמלית עצמה לא ניתן לקנות כרטיס, רק בתחנה לפני העליה, ויש לדעת כי ישנם פקחים שבודקים כרטיסים והקנס על נסיעה בחשמלית ללא כרטיס הוא 50 יורו (נכון לסוף שנת 2016). כרטיסי הנסיעה של המטרו מתאימים לחשמלית ולהפך- שניהם נחשבים למטרו. חלק מקווי המטרו מונגשים- למידע נוסף על ולנסיה למוגבלי תנועה.

אוטובוס בולנסיה (צילום מערכת)

  • אוטובוסים – חברת האוטובוסים הראשית של ולנסיה- EMT, מפעילה קווים שמגיעים כמעט לכל מקום בעיר, האוטובוסים ממוזגים, נוחים וטובים מאוד. כל קווי האוטובוסים נגישים לבעלי מוגבלות בתנועה, ומצוידים ברמפה להעלאת כסא גלגלים ומדרגות נמוכות, למידע נוסף על ולנסיה למוגבלי תנועה.
  • אופניים – ולנסיה היא עיר מישורית ונוחה לרכיבה. ישנן שתי אופציות להשכרת אופניים: דרך ההוסטל / סוכנות / חנות השכרת אופניים, או לשכור את האופניים העירוניות, שנקראות Valenbisi. הכרטיס עולה 14 יורו לשימוש של 7 ימים, וכולל חצי שעה ראשונה חינם. כל חצי שעה נוספת עולה יורו אחד.לשם השוואה, מחיר השכרה יומי ממוצע דרך חנות השכרת אופניים הוא בסביבות ה-8 יורו. אם אתם צריכים אופניים רק ליום אחד או יומיים אולי עדיף להשכיר דרך חנות, כי אז אתם לא מוגבלים בחצי שעה, אך אם אתם נשארים בעיר ליותר מכך אולי עדיף את האופניים העירוניות. יתרון נוסף של האופניים העירוניות הוא שלא צריך להחזיר אותם לנקודת המוצא אלא לכל תחנת אופניים, ובעיר מפוזרות 250 תחנות שכאלו. אם אתם נשארים בעיר ליותר משבוע, כדאי לכם לשקול לרכוש מנוי שנתי שעולה 25 יורו. אין צורך בכתובת בולנסיה, אך תצטרכו כרטיס אשראי, גישה לאינטרנט, וכרטיס מטרו (צריך לתת את המספר הסידורי של כרטיס המטרו והוא יטען בהסדר לאופניים).אפשרות נוספת היא לעשות סיור מודרך על אופניים. מקום מומלץ ביותר לרכיבה על אופניים הוא פארק טוריה, בו יש שביל ייעודי לאופניים. במקומות נוספים בעיר יש שבילי אופניים, אך הם לא רבים, ויש לשים לב כי החוק אוסר לרכב על מדרכות. כמו כן בלילה חובה להדליק אור וללבוש בגדים מחזירי אור.

שביל ייעודי לאופניים בולנסיה (צילום מערכת)

תחנת אופניים ציבוריות בולנסיה של שירות valenbisi (צילום מערכת)

מכשיר אוטומטי להשכרת אופניים (צילום מערכת)

  • מוניות– אופציה נוחה למי שלא רוצה להסחב עם תיקים במטרו או באטובוסים. יש לשים שלב שחלק מהסמטאות בתוך העיר העתיקה לא לגמרי נגישות לרכב אז יכול להיות שהנהג יעצור לכם במקום הקרוב ביותר ומשם תמשיכו ברגל.




כרטיסי הנחה על תחבורה ציבורית

Valencia Tourist Card – זהו כרטיס שניתן לקנות ממכונה בנמל התעופה של ולנסיה ובמקומות נוספים. הכרטיס עולה 15 יורו ל-24 שעות, 20 יורו ל-48 שעות ו-25 יורו ל-72 שעות (נכון לשנת 2016). הכרטיס מקנה נסיעה בלתי מוגבלת בתחבורה הציבורית, והנחות על אתרים תיירותיים. התשובה לשאלה אם הכרטיס כדאי לכם תלויה באופן פרטני לכל תייר ותייר. אם אתם מתכננים להכנס לפחות לחלק מהאתרים שהכרטיס מקנה אליהם הנחה, ומתכננים לסוע נסיעות רבות בתחבורה הציבורית, אז הוא יכול להשתלם כי הוא אמנם קצת יותר יקר מכרטיס הבונו של התחבורה הציבורית (מידע על הבונו בהמשך) אבל הוא יקנה לכם הנחה לאתרים וכך תצאו בחסכון. אם אינכם מתכננים להכנס לאתרים אלו, או שהאתרים שאתם נכנסים אליהם זולים (או חינמים) וההנחה אליהם לא משמעותית, ואתם מתכננים לסוע פחות מ-10 נסיעות בתחבורה הציבורית בעיר- אולי עדיף לרכוש את כרטיס הבונו של התחבורה הציבורית. למידע נוסף על ולנסיה טוריסט קארד, ולמידע על אטרקציות בולנסיה.

כרטיס נסיעה במטרו (צילום מערכת)

Bono Metro / Bono Transbordo – ניתן לקנות כרטיס בעל 10, 20 או 30 נסיעות במטרו והטראם (לא כולל אוטובוסים) הנקרא BonoMetro, או כרטיס בעל 10 נסיעות במטרו וטראם כולל אוטובוסים הנקרא Bono Transbordo. המחיר של שני סוגי הכרטיסים ל-10 נסיעות הוא בין 10-12 יורו (אם מדובר באיזור אחד- הסבר על האיזורים למעלה). נסיעה בודדת במטרו עולה 2.5 יורו, כך שמספיק שנסעתם 4 נסיעות וכבר הכרטיס השתלם לכם, במיוחד אם אתם יותר מאדם אחד – ניתן להשתמש בכרטיס עבור מספר אנשים והוא אינו אישי.

את הכרטיס ניתן לקנות במכונה במטרו, בכרטיס אשראי או במזומן. שימו לב כי במכונה ניתן ללחוץ על הדגל של אנגליה והשפה עוברת לאנגלית. דבר נוסף לשים לב אליו, הוא שאם משלמים בכרטיס אשראי, יש להכניס את הכרטיס לחריץ, להשאיר אותו בפנים, ולהמשיך לעקוב אחרי ההוראות שבצג שמעל החריץ שבו הכנסתם את הכרטיס (זה מבלבל כי יש צג גדול צבעוני שעליו מבצעים את הרכישה, אך לכרטיס האשראי יש צג קטן נוסף, ויש לעקוב אחרי ההוראות בצג הקטן הנוסף של כרטיס האשראי ורק אחרי שסיימתם להקיש את קוד האשראי שלכם והעסקה אושרה רק אז חוזרים לצג הגדול המקורי שבו התחלתם את הרכישה). כמו כן יש לשים לב שיש שני סוגי מכונות- אחת שלא מקבלת כרטיס ואחת שכן. אם הגעתם למכונה שלא מקבלת כרטיס אשראי ואתם רוצים להשתמש בכרטיס אשראי- אז חפשו אחת נוספת שכן מקבלת כרטיסים.

דבר נוסף לקחת בחשבון לגבי כרטיס הבונו הוא שלנסיעה מנמל התעופה ואל נמל התעופה יש תעריף שונה- מספיק שנסעתם רק תחנה אחת מנמל התעופה וכבר חציתם שני איזורים.

הגעה לולנסיה ויציאה ממנה

  • בטיסה

    נמל התעופה של ולנסיה (VLC) נמצא בשכונת מניסס כ-10 ק״מ מהעיר העתיקה. הנמל קטן יחסית, עם טרמינל אחד חדיש ונקי. היעדים מנמל התעופה הם בתוך ספרד (לדוגמא מדריד עם איראירופה, בילבאו ומדריד עם איבריה) ובאירופה (לדוגמא לונדון עם בריטיש איירויי, איזיג׳ט או ריאן איר אמסטרדם עם KLM או טרנסביה ופריז ורומא עם וולינג).

    כדי להגיע אל העיר מנמל התעופה אפשר לסוע במונית, אוטובוס, או מטרו. תחנת המוניות נמצאת מיד ביציאה מן המבנה, ומונית בלילה מנמל התעופה למרכז העיר תעלה כ-25 יורו. תחנת המטרו נגישה מתוך המבנה, ונסיעה אל מרכז העיר עולה בסביבות 3.5 יורו, אך המטרו לא פעיל בכל היממה אלא רק עד 23 בלילה והחל מ5-7 בבוקר. הנסיעה במטרו או במונית לוקחת כ20-30 דקות עד העיר העתיקה.

    לטיסות לולנסיה וממנה ופרטים נוספים עברו לטיסות לולנסיה.

  • ברכבת

    רכבות מגיעות אל ולנסיה מהערים הגדולות בספרד (ברצלונה, מדריד וכ׳ו). חברת הרכבות נקראת רייל יורופ (Rail Europe), ואם אתם רוצים להשיג כרטיס זול כדאי להזמין מספר ימים מראש באתר האינטרנט של החברה. נסיעה זולה לברצלונה לוקחת כ-5 שעות. הרכבות מגיעות ויצאות מתחנת צפון, אם כי הרכבות המהירות- AVE- מגיעות ויוצאות מתחנה אחרת במרחק הליכה ממנה. (נסיעה לברצלונה ברכבת AVE המהירה לוקחת כ-3 שעות).

    לרכבות לולנסיה וממנה ופרטים נוספים עברו לרכבות לולנסיה.

  • באוטובוס

    אוטובוסים מגיעים אל ולנסיה מכמעט כל עיר גדולה בספרד, ומערים רבות במחוז. חברת ALSA מפעילה קווים מולנסיה לברצלונה, מדריד, גרנדה, מלגה, פריז ועוד. האוטובוסים הבין עירוניים יוצאים ומגיעים אל התחנה המרכזית שנמצאת ברחוב Carrer Menéndez Pidal 11 כרבע שעה הליכה מהעיר העתיקה. אם אתם נוסעים לעיר גדולה (לדוגמא ברצלונה) ומצאתם כרטיס רכבת זול, לעתים הרכבת תעלה כמעט כמו אוטובוס (אם כי הרכבת הזולה תקח יותר זמן מאוטובוס, וברכבות הזולות עדיין אין וייפיי).

  • בסירה

    מעבורת ימית ישירה של חברת Balearia מחברת בין ולנסיה לבין האיים: איביזה, פאלמה דה מיורקה ומהון.

מפה