1. עמוד הבית
  2. »
  3. קפריסין 2024 – המדריך המקיף ביותר בעברית על האי השכן והחלומי
  4. »
  5. הרי טרודוס, לרנקה – סיורים מודרכים, מה עושים באזור ואיך מגיעים | Troodo Mountains

הרי טרודוס, לרנקה – סיורים מודרכים, מה עושים באזור ואיך מגיעים | Troodo Mountains

עדכון קיץ 2024

בקיץ כמות המבקרים בפאפוס מגיעה לשיאה, ומספר האנשים אשר מזמינים סיורים כמו טיול יום להרי טרודוס עולה. לכן, כדי להבטיח את השתתפותכם בסיור אנו ממליצים לעשות הזמנה מראש, אחרת יתכן ולא ישארו מקומות פנויים בימים בהם יוצא הסיור ומתאימים לכם. להזמנת כרטיסים מראש לטיול יום להרי טרודוס ניתן להיכנס לקישור הזה בו ניתן לרכוש כרטיסים עם אפשרות ביטול בחינם.

הרי הטרודוס בכמה מילים

הרי הטרודוס (Troodos Mountains) שבקפריסין הם אחד היעדים הפופולריים ביותר באי, המושכים תיירים רבים. הרכס, הממוקם במרכז קפריסין, כולל את הנקודה הגבוהה ביותר באי – הר אולימפוס, המתנשא לגובה של 1,952 מטרים מעל פני הים. הרי הטרודוס מציעים מגוון מסלולי הליכה מרהיבים העוברים דרך יערות עשירים בצמחייה, נחלים ומפלים, והם מהווים גם בית למספר כנסיות ומנזרים ביזנטיים שהוכרזו כאתרי מורשת עולמית של אונסק”ו​. תיירים מגיעים להרי הטרודוס כדי ליהנות מפעילויות מגוונות כגון סקי וסנובורד בחורף, וטיפוס הרים, הליכה במסלולים הרבים או רכיבה על אופניים בקיץ. בנוסף, האזור מציע ביקורים בכפרים מסורתיים כמו קאלופאנאיוטיס או אגרוס, שמאפשרים הצצה לצד הכפרי של קפריסין. רבים מהמבקרים בורחים להגיע להרים כחלק מסיור יומי מודרך שיוצא מפאפוס (למשל סיור זה), לרנקה (אופציה זו) או איה נאפה (אפשרות זו).הסיורים המודרכים הם הדרך הנוחה ביותר להגיע להרים, שכן הם כוללים הסעות הלוך חזור, ומדריך שמסביר על המקום ומסלול בנוי – כך שלא תצטרכו להתעסק בתכנון היום כלל. סיורים אלו פופולאריים מאוד, ולכן מומלץ לשריין מקום מראש, במיוחד כשמגיעים בקיץ, תוכלו לעשות זאת בקישור הזה עם ביטול בחינם וכך לא לדאוג מהתחייבות.

אגרוס בהרי הטרודוס

אחד מהכפרים היפים והמתויירים בהרים הוא אגרוס

מי שרוצה לטייל באזור ולהנות ממנו למשך יותר מיום אחד יכול להגיע באופן עצמאי. אין תחבורה ציבורית יעילה לאזור זה של קפריסין, ולכן דרך ההגעה הטובה ביותר לטיול שכזה היא עם רכב שכור. הכבישים לרוב יחסית נוחים, אך קחו בחשבון שמדובר בכבישים מפותלים, לעיתים צרים, שחלקם בשיפוע משמעותי. מומלץ לשריין את הרכב לפחות שבועיים מראש, וכאשר מגיעים בקיץ אף יותר זמן מראש. תוכלו לשריין את הרכב המתאים לכם בקישור הזה עם ביטול בחינם, כך שלא צריך לחשוש מההתחייבות לרכב. רוב מי שמגיע באופן עצמאי בוחר להישאר לפחות לילה אחד בהרי הטרודוס, וללון באחד מהכפרים הרבים והיפים באזור. אופציה פופולארית היא קאלופאנאיוטיס בה תוכלו להסתכל למשל על  Maison Elena או Theoxenia, אפשרות פופולארית נוספת היא לינה באומודוס שם כדאי להסתכל למשל על Stou Kir Yianni.

אומודוס

אומודוס הוא אופציה טובה ללינה כשמגיעים באופן עצמאי

טיולי יום להרי הטרודוס

מאחר והרי טרודוס מהווה מוקד משיכה כה משמעותי לתיירים, ישנם מספר סיורים מאורגנים שיוצאים אל הרי טרודוס ממפאפוס, לרנקה, איה נאפה וגם מערים מרכזיות אחרות באי כמו לימסול. טיולי היום להרי טרודוס פופולאריים מאוד כיוון שהם מאפשרים הגעה נוחה ללא צורך בהשכרת רכב. ישנן מספר אפשרויות לסיורים אילו, חלקם יתמקדו בהרי טרודוס בלבד, וחלקם ילוו בנקודת עניין אחת או שתיים נוספות או זמן חופשי. לרוב מדובר בטיול של יום שלם (10-6 שעות), במהלכו עוברים בכמה נקודות מרכזיות בהרי הטרודוס. המסלולים משתנים בהתאם לנקודת היציאה – טיול מפאפוס לרוב יתמקד באזור המערבי של ההרים (למשל אפשרות פופולארית זו) ואילו טיולים מלרנקה ואיה נאפה באזור המזרחי (למשל הסיור המבוקש הזה). חלק מהסיורים כוללים גם נסיעה בג’יפים, ארוחת צהרים במסעדה מקומית או טיול רגלי קצר יחסית (עד 3 ק”מ לרוב). הסיורים יעברו למשל באומודוס, לפקרה או במפלים השונים בהרים. בשל הפופולאריות של הסיורים הללו מומלץ להבטיח את מקומכם מראש (ראו כאן מספר אפשרויות עם ביטול בחינם), בקיץ כדאי להזמין אפילו כמה שבועות מראש.

גשר אבן פסטורלי החוצה נחל שוצף באחד מהעמקים שבינות הרי הטרודוסגשר אבן פסטורלי החוצה נחל שוצף באחד מהעמקים שבינות הרי הטרודוס

מה עושים בהרי הטרודוס

עיקר הפעילויות בהרי הטרודוס הם טיולים רגליים, בחורף פעילויות כמו סקי וסנואובורד בהר האולימפוס, וטיול בין הכפרים השונים בהרים, אשר בשל הבידוד והריחוק בניהם (ובניהם לערים גגדולות) שמרו על אופי מסורתי שמאפשר למבקרים הצצה לתרבות שונה מאוד מזו שרואים בלרנקה או פאפוס למשל. יש הרבה כפרים מקסימים ברכס ההרים, אלו הם הכפרים והאזורים הפופולאריים ביותר.

הכפר הקטן והציורי מליני (Melini) ששוכן במורדות הרי הטרודוסהכפר הקטן והציורי מליני (Melini) ששוכן במורדות הרי הטרודוס

אומודוס

אומודוס (Omodos) הוא כפר ציורי בהרי הטרודוס שבקפריסין, הידוע בשל האווירה המסורתית והקסם הייחודי שלו. הכפר מוקף בכרמים ומטעי זיתים, מה שהופך אותו ליעד מושלם לחובבי יין ואוכל. באומודוס נמצא מנזר הצלב הקדוש (Monastery of the Holy Cross), אחד מהמנזרים העתיקים והמפורסמים בקפריסין. הכפר מציע גם סיורים ביקבים מקומיים, שבהם ניתן לטעום יינות משובחים המיוצרים מענבים הגדלים באזור. בנוסף, אומודוס מפורסם בשווקים המסורתיים שלו, בהם נמכרים מוצרים מקומיים כמו תחרה, כלי כסף ומזכרות בעבודת יד. המבקרים יכולים לשוטט ברחובות הצרים המרוצפים אבן, ליהנות מהארכיטקטורה המסורתית ולהתענג על מאכלים קפריסאיים אותנטיים במסעדות ובתי הקפה המקומיים. האירועים הפסטיבלים השנתיים המתקיימים בכפר, כמו פסטיבל היין, מוסיפים גם הם לאטרקטיביות של המקום. למעוניינים ללון באומודוס כדאי להסתכל על Omodos Katoi Holiday Homes או Omodos Maria’s Apartments.

יין באומודוס

קאלופאנאיוטיס

קאלופאנאיוטיס (Kalopanayiotis) הוא כפר הררי ציורי בקפריסין, הממוקם על מדרונות הרי הטרודוס, המציע שילוב ייחודי של היסטוריה, טבע, ושלווה. תיירים מגיעים לקאלופאנאיוטיס כדי ליהנות מהמרחצאות התרמיים הטבעיים, מהאוויר הצח והנופים המרהיבים של ההרים והעמקים שמסביב. הכפר מפורסם גם במנזר אגיוס יואניס למבדיסטיס (Agios Ioannis Lambadistis Monastery), המוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק”ו, ובו אפשר לראות ציורי קיר ביזנטיים מרהיבים והיסטוריה עשירה. למי שרוצה ללון בקאלופאנאיוטיס כדאי להסתכל על הזמינות של Anastou’s Traditional House או Kalopanayiotis Museum Studio.

שוק כריסמס בקאלופאנאיוטיס

אגרוס

אגרוס (Agros) הוא כפר מקסים הממוקם בלב הרי הטרודוס בקפריסין, בגובה של כ-1,100 מטרים מעל פני הים. הכפר מפורסם בזכות גידול הורדים הייחודי שלו, המשמש לייצור מוצרי ורדים כמו שמן ורדים, ריבות וסבונים. תיירים מגיעים לאגרוס כדי לבקר בסדנאות ובמוזיאונים המקומיים, וללמוד על תהליך ייצור מוצרי הורדים המסורתיים. הכפר מציע גם חוויות קולינריות עשירות, עם מסעדות מקומיות המציעות מנות קפריסאיות אותנטיות, כמו לונטזה (lountza) וחירומרי (hiromeri). למעוניינים ללון בכפר כדאי להסתכל על Pramateftis House או Agros Timber Log House.

אגרוס

לפקרה

לפקרה (Pano Lefkara) הוא כפר ציורי שידוע בזכות אמנות התחרה המסורתית שלו, שנקראת “לפריטיקה” (Lefkaritika), ובזכות עבודות הכסף המיוחדות שבו. תיירים מגיעים ללפקרה כדי להתפעל מהאמנות הייחודית הזו, לרכוש פריטים בעבודת יד, ולחוות את האווירה המסורתית של הכפר. אחד האתרים המרכזיים בכפר הוא כנסיית טימיוס סטברוס (Timios Stavros Church), הידועה בציורי הקיר היפים שלה מהמאות ה-12 וה-14​. בנוסף לאמנות ולכנסיות, המבקרים בלפקרה יכולים ליהנות משיטוט בסמטאות הצרות והמרוצפות אבן ולהתנסות בטעמים המקומיים במסעדות ובבתי הקפה הפזורים ברחבי הכפר. למי שרוצה ללון בלפקרה כדאי להסכל על Lefkara Luxury Suites או Lazaros Stonehouse.

רחובות לפקרה

פיטסליה

פיטסליה (Pitsilia) הוא אזור הררי בקפריסין, הממוקם בצפון הרי הטרודוס, המפורסם בזכות נופיו המרהיבים, כפריו הציוריים והיין המקומי המיוצר בו. האזור מאופיין בכפרים קטנים ומקסימים כמו פלטרס, פדהולס ואגרוס, הידועים בהכנסת האורחים החמה ובתרבותם העשירה. תיירים מגיעים לפיטסליה כדי ליהנות ממסלולי הליכה בטבע המרהיב, לבקר בכנסיות ובמנזרים העתיקים, ולהתנסות במטבח הקפריסאי האותנטי. בנוסף, פיטסליה מציעה חוויות תרבותיות רבות כמו ביקור ביקבים המקומיים, שם ניתן לטעום יינות המיוצרים מענבים הגדלים באזור ההררי. האזור מתאפיין גם באקלים נעים בקיץ, מה שהופך אותו למקום מפלט מצוין מהחום הכבד של אזורי החוף של קפריסין. פסטיבלים מקומיים, בהם חוגגים את המורשת והתרבות של האזור, מושכים תיירים רבים ומספקים הצצה לחיי הכפר הקפריסאי המסורתי. למעוניינים ללון באזור כדאי להסתכל על Vasiliou House Krimenos או Ambelikos Traditional Agrohotel.

פיטסיליה

עמק סולואה

עמק סולואה (Solea Valley) שבקפריסין הוא אזור הררי וירוק הממוקם בצפון הרי הטרודוס, הידוע בנופיו המרהיבים, גידול תפוחים ובכפריו הציוריים. האזור מציע למבקרים מסלולי הליכה דרך יערות ונחלים צלולים. הכפרים שבעמק, כמו קקופטריה (Kakopetria) ופלסו (Flassou), מציעים הצצה לחיי הכפר הקפריסאי המסורתי עם בתי אבן עתיקים, כנסיות ומנזרים ביזנטיים. בין מקומות לינה מומלצים באזור זה כדאי להסתכל על Rifugio Retreat Bed&Breakfast ועל Christys Palace Hotel.

קקופטריה בעמק סולואה

מפלי קלדוניה

מפלי קלדוניה (Caledonia Waterfalls) שבקפריסין הם מהמפלים הגבוהים והמרהיבים ביותר באי, הממוקמים ליד כפר פלטראס (Platres) בהרי הטרודוס. תיירים מגיעים למפלים כדי ליהנות מיופיים הטבעי, במיוחד בשל מסלול ההליכה היפהפה שמוביל אליהם, הכולל צמחייה עשירה ונופים מרהיבים של היער והנחלים. המפלים, המתנשאים לגובה של כ-13 מטרים, יוצרים בריכה טבעית במרגלותיהם, שבה ניתן להתרענן במים הקרירים. מדובר באחד מאזורי הטיול הפופולאריים באזור הרי טרודוס וישנם גם סיורים מודרכים שיוצאים מפאפוס אליהם תוכלו להזמין מקום מראש, בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם). אין תחבורה ציבורית שמגיעה למפלים, ולכן מי שרוצה להגיע באופן עצמאי למפלי קלדוניה צריך לעשות זאת עם רכב שכור, אותו לרוב שוכרים בלרנקה או פאפוס, תלוי באיזו מהערים נוחתים. אנו ממליצים מאוד להזמין רכב מראש, בעיקר לתקופת הקיץ, בשל הביקוש הרב לרכבים במיוחד לרכבים מרווחים למשפחות, רכבים אוטומטיים, ואנים וג’יפים. תוכלו להזמין בקישור הזה עם ביטול בחינם, כך שלא צריך לחשוש מההתחייבות לרכב, למי שרוצה לחסוך בעלות הרכב אנו ממליצים להזמין בקישור הזה עם הנחה בלעדית לגולשים של הכל על.

מפלי קלדוניה

בקרב מי שבוחר להגיע באופן עצמי למפלי קלדוניה יש רבים שבוחרים ללון באזור, ונהנים ממה שיש למפלי קלדוניה להציע או יוצאים מכאן לטיולים נוספים באזור הרי טרודוס. רבים בוחרים לקחת מלון או דירה הוא בעיירה פלטרס הסמוכה לשביל למפלים. כמה ממקומות הלינה המומלצים במפלי קלדוניה הם Petit Palais Platres Boutique Hotel שהינו מלון 2 כוכבים, Kallithea INN שהינו מלון בדירוג כוכב אחד, Platres Valley Houses או Pinecone Platres למעדיפים ללון בדירה. ישנן כמובן אופציות לינה נוספות באזור, בקישור הזה תוכלו לראות את כלל מקומות הלינה ולהזמין מראש עם אפשרות ביטול – כך שתוכלו לשמור לעצמכם את האפשרות להיות גמישים (אך שימו לב לתאריך עד אליו ניתן לבטל בחינם את השהות). למגיעים עם רכב כדאי כמובן לבחור מקום לינה שמספק חניה, למשל אחד ממקומות הלינה שבקישור הזה. למי שרוצה לחסוך בעלות הלינה אנו ממליצים להסתכל על המבצעים וההנחות למלונות בקישור הזה לראות האם יש משהו רלוונטי עבורכם.

איך מגיעים להרי הטרודוס

ישנן כמה דרכים בהן ניתן להגיע להרי טרודוס באופן מאורגן או עצמאי.

רכב שכור – האופציה הנוחה והגמישה

מי שרוצה להגיע באופן עצמאי להרי הטרודוס ולטייל באזור בקצב שלו, או למשך מספר ימים, יכול לעשות זאת עם רכב שכור. את הרכב לרוב שוכרים בלרנקה או פאפוס, בהתאם לעיר בה נוחתים או ממנה יוצאים לטיול בהרים. אנו ממליצים מאוד להזמין רכב מראש, בעיקר לתקופת הקיץ, בשל הביקוש הרב לרכבים במיוחד לרכבים מרווחים למשפחות, רכבים אוטומטיים, ואנים וג’יפים. תוכלו להזמין בקישור הזה עם ביטול בחינם, כך שלא צריך לחשוש מההתחייבות לרכב, למי שרוצה לחסוך בעלות הרכב אנו ממליצים להזמין בקישור הזה עם הנחה בלעדית לגולשי הכל על.

כביש מתפתל בהרי טרודוס

כביש אופייני בהרי טרודוס – הדרך היעילה ביותר להגיע היא עם רכב שכר

הגעה בסיור יומי מאורגן – הדרך המפנקת והמסקרנת (אבל היקרה)

ניתן כאמור להגיע להרי טרודוס כחלק מטיול יום מאורגן ממפאפוס, לרנקה ואיה נאפה (למשל סיור פופולארי זה). זו אופציה יקרה אומנם, ומאפשרת פחות גמישות מאחר ומוגבלים בזמן בו מבלים בהרי טרודוס, אבל זו אופציה נוחה ופופולארית מאוד, ולכן כדאי להזמין מקום מראש, במיוחד בקיץ.

הזמנת כרטיסים לטיול יום להרי טרודוס

המלצות "הכל על" למגיעים לטיול יום להרי טרודוס

  • הביקור בהרי הטרודוס מומלץ לכל מי שמבקר בקפריסין ומעוניין להכיר את אחת מפניני הטבע והתרבות החשובות ביותר שיש לאי להציע. הביקור שם מתאים לחובבי טבע והליכה במסלולים, לאוהבי קולינריה ויין, לתיירים שמתעניינים בתרבות ומורשת מקומיות, ולכל מי שמחפש להכיר צד נוסף של קפריסין. מתאים למשפחות עם ילדים, לזוגות בחופשה רומנטית ולקבוצות חברים.
  • משום שהרי הטרודוס מתנשאים לגובה רב, במהלך החורף מאוד קר ומושלג. לכן חובבי סקי יעדיפו להגיע בשיא החורף, אולם עבור מי שמעוניין לבקר באזור בתקופה חמימה ונעימה יותר מומלץ להגיע בתקופת הקיץ (חודשים מאי-ספטמבר), אז מזג האוויר נוח ביותר. יחד עם זאת כדאי לדעת שחודשי הקיץ הם שיא עונת התיירות בהרי הטרודוס והאזור עשוי להיות עמוס במבקרים. עבור מי שמעוניין לטייל שם בתקופה פחות עמוסה מומלץ להגיע לפי או אחרי שיא העונה, כלומר בחודשים מאי או ספטמבר.
  • טיול של יום אחד מהווה מסגרת זמן נהדרת להיכרות עם האזור של הרי הטרודוס. הסיורים המאורגנים מציעים לו”ז שיקח אתכם לגולות הכותרת של האזור ויעזור לכם להרוויח את החוויה המקסימלית במינימום זמן, כך שיום אחד בהחלט מספיק על מנת לקבל טעימה מהנה מהרי הטרודוס.

שאלות נפוצות על טיול יום להרי טרודוס

משך הזמן שכדאי להשקיע בביקור בהרי הטרודוס תלוי במטרות הביקור ובפעילויות המתוכננות. ביקור קצר של יום אחד מתאים אם יש לכם זמן מוגבל ורוצים לחוות את עיקרי האזור. מומלץ לבחור מספר אטרקציות מרכזיות, כמו ביקור במנזר קיקוס, מסלול הליכה קצר, וביקור בכפרים כמו פלטראס או קקופטריה. זה ייתן לכם טעימה מהנופים, התרבות וההיסטוריה של הטרודוס. ביקור של יומיים ומעלה מתאים אם רוצים לחוות יותר מהאזור. ניתן לשלב מספר מסלולי הליכה, ביקור בכמה כפרים מסורתיים, ולהשתתף בפעילויות כמו טעימות יין ביקבים המקומיים או ביקור במוזיאונים הקטנים. זה יאפשר לכם להתרשם בצורה מעמיקה יותר מהנופים והאטרקציות.

העונה המומלצת לבקר בהרי הטרודוס תלויה בפעילויות המועדפות עליכם. בחורף, מומלץ לבקר לצורך סקי וסנובורד. באביב ובקיץ, מזג האוויר הנעים מתאים לטיולים רגליים ולביקור בכפרים.

התשובה לשאלה תלויה באזור בו אתם מטיילים. בכל רחבי הרכס ישנם כפרים, חלקם קטנים וחלקם גדולים יותר, בהם תוכלו למצוא מגוון אפשרויות לינה. קחו בחשבון שברוב המקרים יהיה מדובר במקומות לינה פשוטים יחסית וקטנים, ולא תמצאו כאן מלונות גדולים או מפוארים כמו בערי החוף של האי. אפשרות פופולארית היא ללון בללון בקאלופאנאיוטיס (למשל ב-Anastou's Traditional House או Kalopanayiotis Museum Studio), לפקרה (למשל ב-Lefkara Luxury Suites) ובאגרוס (למשל Pramateftis House).

מידע שימושי

  • מחירים: העלות של טיולי יום להרי הטרודוס נעה בין 40 ל120 יורו לאדם. המחיר משתנה בהתאם למה שכלול בסיור.
  • קישור למידע באנגלית על הפארק הלאומי טרודוס: https://mytroodos.com/