ספרד בעת החדשה

מידע כללי

המוסלמים היו הכוח החזק בספרד עד למאה החמש עשרה. הכיבוש של ספרד בידי הנוצרים מאירופה לא היה תהליך מהיר הוא היה איטי והתחיל בצפונו של האי האיברי – וגלש או יותר נכון זחל אט אט דרומה. בתקופה זו ניתן לראות ערים שלמות שהכירו תודה ל”מלכים” שגאלו אותם מידי הדיכוי והכפיה הדתית המוסלמית לדוגמא בחירונה הקטדרלה הגדולה הוקדשה למלך קארל הגדול – הגרמני ששחרר את העיר מעול המוסלמים.

הכניסה לקתדרלה של חירונה – הוקדשה למלך קארל הגדול
שגאל את העיר מהשלטון המוסלמי (צילום בני וקנין)




סיומה המוחלט של השליטה המוסלמית בספרד התקיים במהלך המאה החמש עשרה. בתקופה זו התחברו איזבל ופריננד ונשאו בניהם – נישואין שיצרו איחוד בין ממלכת אראגון וקסטיליה שאפשרה אט אט, השתלטות על כל ספרד ואת הפיכתה של מדריד וקסטליה למרכז הפוליטי החשוב של ספרד עד ימינו. ובסוף המאה החמש עשרה גורשו המוסלמים מגראנדה בדרום ותם עידן בחייה של ספרד – והתחיל עידן חדש.

סופה של התקופה המוסלמית התאפיינה בבעיות כלכליות בספרד ובשקיעה כלכלית שנבעה מאמפריה מוסלמית מתפוררת, מסוהבת ומפורדת. האיחוד הנוצרי החדש הביא לפריחה כלכלית מחודשת. אך הפיתוח הכלכלי לא הביא עימו בשורה לכולם – הקיצונות הדתית של הכנסייה התחזקה השנאה ליהודים ולמיעוטים אחרים גברה, האנקוזציה הרשות השופטת של הכנסייה התחזקה ו”שפטה בזרוע חזקה” כל מי שלא התאים לרוחה – כופרים, מכשפות וגם לפעמים יהודים – בעיקר נוצרים חדשים (אנוסים, מומרים, מתנצרים מרצון שנחשדו בקיום מצוות היהדות – ראו על חלק זה עוד תחת ספרד והיהודים).

במהלך הזמן נכנסה ספרד למאבקים פנימיים בין הממלכות והלאומים השונים (שעוד לא ממש הגדירו עצמם ככאלה – כי המושג לאום עוד לא היה ידוע ממש). תחילה עוד הייתה קטלוניה בעלת יכולת התמודדות חזקה מול השליטה המחולטת של מדריד וקסטליה. במיוחד לאור העובדה שהייתה בעלת נמלים חזקים ושלטה במסחר בים התיכון (נמל ברצלונה היה הנמל החשוב באירופה באותם שנים).

עמודים המנציחים את גילוי אמריקה על ידי קולומבוס – אחד מהאירועים ההסטוריים שהפכו את ספרד למעצמה 
בתמונה העליונה פלאזה דה קולון (Plaza de Colón) במדריד (צילום: Basilio)
בתמונה התחתונה עמוד קולמבוס בין הראמבלה לים בברצלונה (צילום מקורי)

אך מהר מאוד נכנעה גם קטלוניה לשליטה של מדריד במיוחד לאור העובדה שלאחר גילוי אמריקה והתחזקות המסחר (ובו נקרא לילד לשמו הדיכוי, סחר העבדים והשוד) של היבשת החדשה ספרד כולה נכנסה להתעצמות כלכלית ומעמדה באירפה התחזק מאוד אך התלות בנמלי הים התיכון ירדה לחלוטין ומרכז הכובד של המסחר הימי עבר לאוקיאנוס האטלנטי.

לקראת המאה השמונה עשרה ירד כוחו של השלטון המרכזי בקסטליה (דוגמא נהדרת היא מלחמת הירושה הספרדית), וירד כוחה של ספרד באופן כללי – במאה ה19 אף נכבשה ספרד בידי הצבא הצרפתי של נפוליאון. – אך גם נפוליאון למד כמו כובשים גדולים לפניו שלא פעם לכבוש שטח זה קל, אך לשלוט בו נגד רצונו המוחלט וללא בני ברית זה קשה במיוחד כשאתה עסוק בחזיתות אחרות. ספרד הגיבה במלחמה בסגנון ישן אך עם שם חדש שהפך למותג מלחמת גרילה (בספרדית מלחמה קטנה) וזכתה בעצמאותה מחדש מבלי שהצרפתים השאירו חותם חשוב כל שהוא בתקופה זו.