חג הפסחא בברצלונה – Easter

כל מה שתצטרכו לדעת על חג הפסחא בברצלונה

חג הפסחא (Easter / Pascha) הוא פסטיבל וחג נוצרי המציין את תחיית ישו, לפי הברית החדשה שלושה ימים לאחר צליבתו על ידי הרומאים. החג מתקיים כל שנה בתאריך לועזי שונה, מפני שבתחילה היה נהוג לחגוג אותו ביום ראשון בשבוע של חג הפסח היהודי, ותאריכים של לוח השנה היהודי זזים משנה לשנה לעומת הספירה הלועזית. מקור שמו הוא משם חג הפסח בארמית (שהיתה דבורה על ידי הנוצרים הראשונים), והחג קשור בסמליותו וכן בתקופתו בשנה לחג הפסח שלנו. השנה הפסחא נחגג בתאריכים 29.3-1.4.2024.

המיסה ביום ראשון של הדקלים 

בתקופה שקודמת לחג ישנו צום חלקי.
השבוע הקדוש (לפני החג) -נקרא בספרד Semana Santa – מתחיל ביום ראשון של הדקליםDiumenge de Rams בקטלאנית- בו לפי המסורת נכנס ישו לירושלים ובו מתקיימות תהלוכות ומצעדים בברצלונה. זהו שבוע מיוחד מפני שמתקיימות בו תהלוכות לא רק בברצלונה אלא כמעט בכל עיר ועיירה בספרד (למעשה התהלוכות בשבוע זה עדיפות מחוץ לברצלונה).

ביום שישי הקדוש, הנקרא Divendres Sant בקטלאנית ובו נצלב ישו, מתקיימת הכמות הרצינית יותר של המצעדים- וזהו גם יום חג ציבורי בו רוב החנויות סגורות, אבל מסעדות ומוזיאונים פתוחים.

הפסטיבלים הדתיים הגדולים בשבוע הקדוש מתקיימים בערים אחרות מברצלונה. זו הסיבה שרוב הברצלונאים יוצאים מן העיר דרומה ברכבים פרטיים (יותר מחצי מליון רכבים!)- ב”מבצע” שנקרא היציאה הגדולה. היציאה הגדולה לא סתם נקראת כך- זו למעשה התקופה בשנה בה יוצאים הכי הרבה מתושבי ברצלונה החוצה מהעיר לרגל החג.

מצעד בשבוע הקדוש בגרנדה, ספרד

השבוע הקדוש מסתיים ביום ראשון העוקב- שבו לפי האמונה ישו קם לתחייה ובו מתחילה הפסחא ונגמר הצום.
החג מסתיים יום לאחר מכן, ביום שני– בקטלוניה יום העוגות- Día de la mona de Pascua -וגם הוא יום חג ציבורי בו החנויות סגורות, והמסעדות והמוזיאונים פתוחים. ביום זה מכינים את עוגת ה-Mona de Pascua (נקראות בקטלאנית mones)- מסורת קולינרית חשובה של חג הפסחא. עוגה זו עגולה ונראית כמו דואנט גדולה. בברצלונה לבדה נמכרות כחצי מליון עוגות, ובמגדניות וחנוניות שוקולד מוכרים גם מונות משוקולד.

המונה של פסחא 

עוגת ה-mone 

במהלך החג עצמו (אחרי השבוע הקדוש) ברצלונה נעטפת אווירה חגיגית ושמחה במיוחד, המתבטאת על ידי פסטיבלים, מצעדים, ושווקים צבעוניים. במאפיות ומסעדות שונות תוכלו למצוא את עוגות המונה הצבעוניות.




מה רואים?

אם תרצו להשאר באיזור וידכם בכך, אני ממליצים להגיע לעיירות טרגונה (Tarragona) וחירונה (Girona) שנמצאות רק שעה נסיעה (באוטו או ברכבת) מהעיר.
מי שבכל זאת נשאר בעיר יוכל למצוא פסטיבלים מסורתיים במרכז העיר (וקטנים יותר בפרברי העיר) בימי ראשון של הדקלים ושישי הקדוש -פירוט תחת מצעדים.

  • מצעדים
    • ביום ראשון של הדקלים Diumenge de Rams מתקיים מצעד החמור הקטן- המצעד הקטן יותר- (לזכר כניסתו של ישו לירושלים רכוב על חמור) – La Borriquita – שמאורגן על ידי הקהילה של סן אוגוסטין, ויוצא מכנסיית סנט אוגוסטי (Iglesia de San Agustín)’ בכיכר Plaça Sant Agustí, 2 בשכונת אל ראוול. הגעה במטרו קו 3 לרדת בתחנת Liceu.

הpaso במצעד החמור הקטן
(צילום: Emilio J. Rodríguez-Posada)

מצעד החמור הקטן (צילום: Malojavio El Saucejo)

    • ביום שישי הקדוש מתקיימים המצעדים הגדולים יותר (לעומת יום ראשון):
      • המצעד הראשון מתחיל בשכונת אל ראוול בכנסיית סנט אוגוסטי (La Iglesia de Sant Agustí) סמוך לכיכר סנט אוגוסטי (Plaça Sant Agustí) בשעה 17:00, ומכיל שני paso מרחפים וכמה מאות בודדים של משתתפים ונגנים. הגעה במטרו קו 3 לרדת בתחנת Liceu.
      • בשעה 19:00 מתחיל מצעד נוסף בכנסיית סנט חואן (Iglesia de Sant Jaume) שברחוב Carrer de Ferran. הגעה במטרו קו 3 לרדת בתחנת Liceu.
      • בשעה 19:00 מתחיל מצעד אחר ברובע הגותי ( <- הוראות הגעה בלינק).
    • בחג הפסחא עצמו (אחרי השבוע הקדוש) תמצאו את המצעדים הגדולים ביותר בברצלונה (שהתמלאה מחדש בתושביה השבים אחרי השבוע הקדוש), המאורגנים על ידי “Hermandades de Penitencia” בברכת הכנסייה:
    1. מצעד “Nuestra Señora de las Angustias” מ-הכנסייה Iglesia de Sant Jaume הגעה במטרו קו 3 לרדת בתחנת Liceu), לקתדרלת ברצלונה וחזרה.
    2. מצעד “la Hermandad de la Macarena y la de Jesús del Gran Poder” מהכנסייה Iglesia de San Agustín (הגעה במטרו קו 3 לרדת בתחנת Liceu), לקתדרלת ברצלונה וחזרה.

המצעדים כוללים מיצג מרחף הנקרא paso עם פסל עץ גדול- של ישו נושא צלב או על הצלב או של מריה או קדושים ודמויות מהתנ”ך. המיצגים כבדים מאוד ונישאים על ידי 30-50 סבלים, ונעצרים למנוחה כל כמה דקות עד שהם מורמים שוב.

מצעד הפסחא בברצלונה (צילום: Kevin Hutchinson)

מיסה– ביום ראשון של הדקלים Diumenge de Rams מתקיימת מאסה חגיגית של יום ראשון בכל הכנסיות, הכוללת את טקס קידוש הדקלים Bendición de la Palma. בטקס זה הכומר אוחז בכפות תמרים (המזכירות את הלולבים של סוכות ביהדות), ולרוב יוצא החוצה לברך את המתפללים. הילדים מחזיקים בכפות ארוכות והילדות מחזיקות בכפות קטנות יותר עם צלבים ארוגים עליהן, והכפות מקושטות ולעתים מחורות אליהן שקיות ממתקים וצעצועים קטנות.

 

ילד אוחז בכף תמרים ארוגה ביום ראשון של הדקלים
(צילום: Ángel Cantero from Iglesia en Valladolid)

שווקי פסחא-

  • במהלך השבוע הקדוש מתקיימים שווקי Feria de Ramos בהם מוכרים כפות דקלים מיוחדות לטקס קידוש הדקלים שמתואר מעלה. ניתן למצוא אותם על שדרות הראמבלס מחוץ לקתדרלת ברצלונה, או מחוץ לכנסיית הסגרדה פמיליה. אפשר גם למצוא אותם ברוב הסופרים. מסורת ספרדית של חג הפסחא היא שהסנדקית של ילד או ילדה תארוג לו כפת תמרים, אך בימינו רובן מסתפקות בלרכוש אחת כזו בשוק ה-Feria de Ramos.
  • שווקים של יום ראשון של כפות הדקלים– הנקראים Feria de Rams, מתקיימים ארבעה כאלה בברצלונה:
  1. בשדרות הראמבלס ( <- הוראות הגעה בלינק)
  2. מול קתדרלת ליסאו ( <- הוראות הגעה בלינק)
  3. מול כנסיית סגרדה פמיליה ( <- הוראות הגעה בלינק)
  4. באיזור הקדושים של ברצלונה בכיכר Plaça de Bonet i Muixí (בסמוך לתחנת המטרו Plaça de Sants קו 5).

אנו ממליצים להתעדכן בלוח ההופעות והאירועים של ברצלונה בעמוד שלנו כדורגל, אירועים והופעות בברצלונה – לוח מתעדכן




המלצות "הכל על"

  • החנויות יהיו סגורות בימי שישי הקדוש, וביום שני של הפסחא שלאחריו – לכן אלו ימים שכמובן אינם מתאימים לשופינג, אם כי המסעדות והפאבים עדיין פתוחים. אם בכל מקרה החלטתם לצאת לקניות ביום זה, חנויות מזכרות קטנות לתיירים יהיו פתוחות במרכז העיר וכמו כן הקניון מארה מגנוםשבנמל ברצלונה.
  • כפי שנאמר למעלה, הפסטיבל המומלץ ביותר בשבוע הקדוש הוא בעיר סביליה, ואם לא תרצו לסוע רחוק מדי, אז מומלצים הפסטיבלים בעיירות טרגונה (Tarragona) וחירונה (Girona) שנמצאות רק שעה נסיעה (באוטו או ברכבת) מהעיר.
  • שימו לב – אם תכננתם את החופשה שלכם בברצלונה בימי הפסחא – מומלץ להזמין את המלון שלכם כמה שיותר זמן מראש. ראה גם חבילות לברצלונה באביב.

מפה