חג הפסחא ברומא – Easter

מידע כללי

חג הפסחא (Easter) הוא חג נוצרי המציין את תחיית ישו, לפי הברית החדשה שלושה ימים לאחר צליבתו על ידי הרומאים. החג מתקיים כל שנה בתאריך לועזי שונה, מפני שבתחילה היה נהוג לחגוג אותו ביום ראשון בשבוע של חג הפסח היהודי, ותאריכים של לוח השנה היהודי זזים משנה לשנה לעומת הספירה הלועזית. מקור שמו הוא משם חג הפסח בארמית (שהיתה דבורה על ידי הנוצרים הראשונים), והחג קשור בסמליותו וכן בתקופתו בשנה לחג הפסח שלנו. תוכלו לקרוא עוד בעמוד שלנו חגים ואירועים ברומא

השנה חל החג ב- 31 במרץ, 2024.

למידע על אירועים נוספים ברומא מומלץ להכנס לעמוד שלנו על כדורגל, אירועים והופעות ברומא – לוח מתעדכן

בתקופה שקודמת לחג ישנו צום חלקי.
השבוע הקדוש The Holy Week (לפני החג) מתחיל ביום ראשון של הדקלים – Palm Sunday בו לפי המסורת נכנס ישו לירושלים.
ביום שישי הקדוש – Good Friday, בו נצלב ישו, מתקיים מצעד בהנהגת האפיפיור, ורוב אתרי התיירות הקלאסיים יהיו סגורים.

מיסת הפסחא ב-2007 עם האפיפיור בכיכר פטרוס הקדוש
 ביום ראשון של הפסחא (צילום: Anna & Michal)

השבוע הקדוש מסתיים ביום ראשון העוקב (יום ראשון של הפסחא) בו מתחילה הפסחא ונגמר הצום– ובו לפי האמונה ישו קם לתחייה, בבוקר יום זה מעביר האפיפיור מיסה בחלל הפתוח. יום זה אמנם איננו יום חג ציבורי, אך תמצאו שרוב המסעדות סגורות וכמו כן רוב אתרי האתרות הקלאסיים.

החג מסתיים יום לאחר מכן, ביום שני – ה-Pasquetta (פסחא קטנה באיטלקית) -שהוא באיטליה יום חג ציבורי בו החנויות ורוב המסעדות יהיו סגורות, וכמו כן רוב אתרי האתרות הקלאסיים.

ביצי פסחא (צילום: paukrus) לחם ה-Colomba של הפסחא (צילום: N i c o l a)




מה רואים?

יום שישי הקדוש

ביום זה האפיפיור משחזר את דרך הצלב / הייסורים (וִיה דולורוזה) של ישו- הדרך אותה צעד ישו מהמקום בו נגזר דינו אל אתר הצליבה- בתהלוכה מלווה בנרות. המצעד מתחיל בקולוסיאום ומתקדם לעבר Monte Palatino, עם עצירות ב-14 התחנות בדרך הצלב בהן מתקיימת תפילה. אלפי עולי רגל משתתפים במצעד ואוחזים בלפידים, ומכנסיות לאורך הדרך נשמעת מוזיקה קלאסית.

יום ראשון של חג הפסחא

בבוקר יום זה האפיפיור מעביר מיסה בכיכר פטרוס הקדוש (10:15)- המקום יהיה עמוס מאוד, ולקראת הצהריים הוא ימסור את ברכת הפסחא “Urbi et Orbi – to the City and to the World” במרפסת המרכזית של בזיליקת פטרוס הקדוש.

יום שני של חג הפסחא הPasquetta

נוהגים תושבי רומא לצאת לפיקניק באחד מהפארקים של רומא (פארק וילה בורגוזהפארק וילה אדה או פארק Vila Pamphili) או לאכול במסעדות או אצל חברים. בתקופה זו של השנה צפויים ימים שמשיים ולכן אם ברצונכם לחוות מאווירת החג המקומית עם תושבי העיר תוכלו לצאת גם אתם לפיקניק באחד מהפארקים האלה.

מוזיאוני הותיקן

יהיו עמוסים במיוחד בשל כל העולים לרגל. אפשר להמנע מהתור הארוך אם לוקחים את הסיור המודרך (מתחיל ב-9:30 או 13:30, אורך הסיור 3 שעות, סגור ביום ראשון). ביום ראשון האחרון של החודש (בלבד) המוזיאונים פתוחים בחינם לכן בזמן זה צפוי עומס ותורים ארוכים עוד יותר, לכן אם תגיעו בזמן זה מומלץ להגיע מוקדם ביותר.

הקולוסיאום

יהיה עמוס במיוחד בשל כל העולים לרגל. אפשר להמנע מהתור הארוך אם לוקחים את הסיור המודרך.

סרטון על פסחא ברומא 2022

המלצות "הכל על"

  • חג הפסחא הוא זמן מבוקש מאוד ברומא, בשל האירועים הדתיים הרבים המתרחשים בעיר ומשום שהאפיפיור נושא דרשה ברומא ועולי רגל רבים מגיעים לעיר. רוב המלונות מוזמנים מראש בטווח של שבועות לפני החג, וגם כן המחירים עולים בכ-15%-30% יותר מהממחירים הרגילים של שיא העונה. לכן אם ברצונכם להגיע לעיר בזמן זה הזמינו מקומות זמן רב מראש, במיוחד לבתי המלון, לכרטיסי הטיסה ולרכבת. כמו כן אתרי התיירות יהיו עמוסים ביותר, לכן מומלץ לקנות אליהם כרטיסים מראש באתרי האינטרנט שלהם, אם זה אפשרי, כדי לחסוך בתורים.
  • בימי שישי, ראשון ושני רוב אתרי התיירות הקלאסיים יהיו סגורים. יום שני הוא יום חג ציבורי בו גם החנויות והמסעדות יהיו סגורות (ומסעדות יהיו סגורות גם ביום ראשון).

המלצות שעלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו רומא למטיילים-Rome for travelers

  • שלום, מישהו שהיה ברומא בפסחא יודע להגיד האם חנויות, מסעדות, בתי קפה וכו’ עובדים כרגיל? אני יודעת שהמוזאונים סגורים. השנה פסחא יוצא ב- 1, 2 באפריל, אלה ימי ראשון ושני. אם העיר בדרך כלל פעילה כרגיל בימי ראשון, זה אומר שגם בפסחא? מה לגבי פורטה די רומא- לפי שעות הפעילות של המקום הוא פתוח בימי ראשון, מישהו יודע להגיד האם יהיה פתוח בפסחא? תודה.
    • אמממ… יש גם את שישי הגדול שלפני הפסחא. לא בטוחה לגבי זה, אבל נראה שהולך להיות סגור מיום שישי עד יום שני כולל. מה יהיה פתוח? שאלה מצויינת. צריך לבדוק כל דבר באופן פרטני. בטוחה שבגוגל תמצאי את התשובות לכל דבר. לגבי פורטה די רומא, למה שלא תחפשי באתר שלו?
      • חיפשתי. לא מצאתי התייחסות ספציפית לפסחא לכן אני שואלת כאן אולי יש אנשים שהיו במועדים אלו וידעו לענות.
    • הרבה מאוד חנויות יהיו סגורות בפסחא, קניונים גם, מוזיאונים בטוח. אם רוצים להגיע למקום ספציפי, להכנס לאתרים הרשמיים ולבדוק. בשישי שלפני הפסחא הכל יהיה פתוח, הרוב לפחות.

מפה