דמי ביטול לטיסה




שותף בכיר בכתיבת העמוד: ליאור פרג'

מידע כללי

המצב בו אנחנו רוכשים כרטיס טיסה אבל לא יכולים לממש אותו הוא מתסכל מאוד, ולמרבה הצער גם יקר מאוד. כפי שחווים רבים מאיתנו על בשרם, ביטול טיסה כרוך בתשלום המשתנה בהתאם למועד הטיסה, לתנאי הכרטיס ולמדיניות חברת התעופה. כדי למנוע מצבים של ביטולים המוניים של נוסעים, שכמובן פוגעים בחברת התעופה כלכלית, המקובל הוא דמי ביטול גבוהים שלרוב מדובר על אחוזים נכבדים מאוד ממחיר הכרטיס.




החוק להגנת הצרכן בישראל

חוק הגנת הצרכן בישראל מגדיר מספר תרחישים של ביטול עסקה. התרחיש הראשון, שאתם צריכים לשאוף אליו, הוא ביטול העסקה מהר ככל האפשר לאחר השלמתה, תוך לא יותר משבועיים – במקרה הזה דמי הביטול עומדים על 5% ממחיר העסקה או 100 ש”ח, הנמוך מביניהם. התנאים המדוייקים הם:

אם ביטל הצרכן את עסקת המכר מרחוק בתוך המועד של 14 יום ועמד בתנאי הביטול, ישלםדמי ביטול של 5% מערך העסקה (הסכום הכולל ששולם ולא עלות הנופש לאדם) או 100 ₪, הנמוך מביניהם.

יש לציין כי החוק מתיר לבית המשפט לפסוק פיצויים של עד 10,000 ₪ ללא הוכחת נזק במקרה שבו סוכנות הנסיעות מסרבת להשיב לצרכן את מלוא הסכום ששילם.
ואולם, במקרה של הטעיה או אי התאמה בין מה שהוזמן לבין השירות שניתן בפועל הצרכן רשאי לבטל את העסקה ואינו חייב בתשלום דמי ביטול.




הזמנה טלפונית/אינטרנטית מול הזמנה פנים מול פנים

יש להדגיש כי התנאים האלו מאפיינים הזמנות טיסות הנעשות באמצעות הטלפון או האינטרנט, ומוגדרות לכם כעסקת מכר מרחוק (כלומר, עסקה שאינה מתבצעת פנים-מול-פנים מול הסוכן). הזמנות פנים מול פנים משנות מעט את חוקי המשחק והופכת את התמונה למורכבת יותר מבחינתם של הרוכשים. במקרה הזה התנאים שפורטו מעלה במסגרת חוק הגנת הצרכן אינם חלים, כשיש להתבונן על מדיניות חברת התעופה לגבי ביטולים במקרה הספציפי. זוהי מלכודת מסויימת שרצוי שתביא לכך שלא תמהרו לחתום על פרטי העסקה מבלי שאתם מבינים את המשמעות שלה לעומק.

כאמור, ככל שמתקרב מועד הטיסה המחיר שמשלמים על הביטול צפוי לעלות. לאחר שבועיים חוקי הגנת הצרכן אינם חלים, כך שיש להתבונן על מדיניות הביטולים של החברה הספציפית ובהתאם לתנאים המוגדרים של הכרטיס.




צורת ההודעה בכתב

בתרחיש המקובל, אפשר לבטל את הטיסה בשיחה טלפונית עם נציגי חברת התעופה או סוכנות התיירות, או לחלופין בעל פה. יוצאים מכלל זה מקרים בהם הביטול נעשה יומיים בלבד לפני מועד הטיסה. מעבר לעובדה שדמי הביטול במקרה הזה נוטים להיות הגבוהים ביותר שיש, חייבים להעביר לחברה הודעת ביטול בכתב (המטרה היא למנוע מצבים בהם אנשי החברה לא ידעו על עצם הביטול, לכאורה או שלא). החובה שלכם, בתור מבטלי הטיסה, היא לוודא שהם אכן קיבלו את ההודעה.




המלצות וטיפים

  • אם מזמינים טיסה לחו”ל בצורה ישירה מחברה בינלאומית, החוקים הרלוונטיים למדינת ישראל אינם משמעותיים. החוק בפועל יושפע מהמדיניות באותה מדינה. בדרך כלל דמי הביטול במצבים אלה עומדים על 20$-250$, טווח רחב מאוד.
  • סוג הטיסה משפיע על גובה דמי הביטול ותנאיהם, כך שיש למשל הבדל בין טיסות סדירות לטיסות שכר (צ’ארטר), וכמובן שגם בין היעדים השונים. משתנה אחר שעשוי להשפיע על דמי הביטול הוא המחלקה אליה משתייך הכרטיס – למשל מחלקת תיירים לעומת טיסה במחלקה ראשונה, שתציע לרוב תנאים מועדפים מהבחינה הזו.
  • מומלץ לברר תמיד את תנאי הביטול לפני שאתם סוגרים את העסקה. אתם הרי לא באמת יכולים לדעת מה יוליד יום.
  • האופציה של אי התייצבות לטיסה, מבלי להודיע לסוכנות, צריכה לצאת מהתמונה. במצבים אלה, מעבר לדמי ביטול הטיסה יש קנס נוסף שמייקר עוד יותר את המשוואה הכלכלית.
  • ביטוחי נסיעות רבים כוללים כיסוי כספי על מצבים בהם נדרש לבטל את הטיסה. כשרוכשים ביטוח נסיעות, חשוב לבדוק את תנאיהם ולהעדיף פוליסות שכן מעניקות מענה מסוים לנושא של ביטול הטיסה.​

אולי יעניין אתכם גם: