1. עמוד הבית
  2. »
  3. אוסטריה 2024 – המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. וינה, אוסטריה 2024 – המדריך המקיף | Vienna
  6. »
  7. אתרים, אטרקציות ומסלולים בוינה
  8. »
  9. קתדרלת סטפנוס הקדוש, וינה – כרטיסים בהנחה והמדריך המקיף ביותר בעברית | St. Stephen’s Cathedral

קתדרלת סטפנוס הקדוש, וינה – כרטיסים בהנחה והמדריך המקיף ביותר בעברית | St. Stephen’s Cathedral

קתדרלת סטפנוס הקדוש בכמה מילים

קתדרלת סטפנוס הקדוש (St. Stephen’s Cathedral) ממוקמת במרכז העיר וינה, בכיכר שטפנספלאץ (Stephansplatz) הנקראת על שם הקתדרלה. הקתדרלה נמצאת בלב ליבו של המרכז התיירותי של העיר, האינרה שטאדט, והמוני התיירים שמגיעים לחופשה בבירה האוסטרית לא מדלגים על ביקור בה. הקתדרלה מרשימה מאוד, אפילו אם רק מגיעים להתרשם ממנה מבחוץ מבלי להיכנס אליה. בניית הקתדרלה החלה כבר במאה ה-12 ומאז היא עברה שיפוצים רבים, בין אם בכוונת תחילה או בשל האסונות שפקדו אותה. סביב הקתדרלה מסעדות וחנויות רבות, וזהו גם אזור לינה פופולארי במיוחד.

סטפנוס הקדוש לקראת ערב וינה

הקתדרלה והרחובות סביבה מהווים אבן שואבת לתיירים המגיעים לעיר

כרטיסים לקתדרלת סטפנוס הקדוש

הכניסה לקתדרלה עצמה היא בחינם ואין צורך לרכוש כרטיס מראש, אולם במידה ואתם רוצים לעלות לתצפית מהמגדל או לקבל סיור מודרך על הקתדרלה עם ההיסטוריה העשירה כן יש לרכוש כרטיסים מתאימים.

כרטיס למגדל הצפוני ולמוזיאון הדום

כרטיס זה יאפשר לכם לעלות למגדל הצפוני הגבוה ולהנות מהנוף הנשקף ממנו על כל העיר העתיקה של וינה. בנוסף, הוא כולל כניסה למוזיאון הדום (Dom Museum Wien), הממוקם בקתדרלה. המוזיאון אתר תרבותי ייחודי המשלב אומנות היסטורית עם תצוגות מודרניות. המוזיאון מציג מגוון רחב של אוצרות אמנותיים ודתיים, כולל יצירות מימי הביניים, הרנסנס והבארוק. בין הפריטים המוצגים ניתן למצוא פסלים, ציורים, כתבי יד, תכשיטים וכלי קודש מרהיבים ביופיים. בנוסף לתערוכות הקבועות, המוזיאון מארח תערוכות מתחלפות המתמקדות בנושאים עכשוויים ובדיאלוג בין העבר להווה. הביקור במוזיאון הדום מהווה חוויה מעשירה ומרתקת, המאפשרת למבקרים להעמיק בהיסטוריה התרבותית והאמנותית של וינה, תוך שהם נהנים מהיופי המרשים של קתדרלת סנט סטפן עצמה.

סיורים בקתדרלת סטפנוס

אם תרצו להעמיק ולהעשיר את הביקור בקתדרלה תוכלו להצטרף לאחד הסיורים המודרכים המתמקדים בקתדרלה או עוברים בה. כדאי להסתכל למשל על הסיור הזה שמתמקד בקתדרלה בלבד במהלכו תשמעו על ההיסטוריה הארוכה והמרתקת של הכנסייה, שמשקפת את ההיסטוריה של האימפריה האוסטרית כולה. אופציה אחרת היא להצטרף לאחד מהסיורים הרגליים בעיר העתיקה אשר עוברים גם בקתדרלה, למשל הסיור הזה או הסיור הזה.

כרטיס לקונצרט לילי בקתדרלה

מי שאוהב מוסיקה קלאסית ורוצה לשלב את ההנאה הזו עם מקום מרהיב, או מי שמעוניין לבלות שעה לילית רומנטית הכרטיס הזה מתאים בדיוק בשבילו, הכרטיס מציע כניסה לקונצרט הלילי בקתדרלת סטפנוס הקדוש עם מושבים מוקצים מראש. תוכניות הקונצרטים משתנות מעונה לעונה, ולרוב הם כוללים יצירות מפורסמות של מלחינים כמו מוצארט, ויואלדי או באך.

מלונות ליד קתדרלת סטפנוס הקדוש

הלינה סביב הקתדרלה מבוקשת במיוחד, בזכות המיקום הנהדר בלב העיר העתיקה והקרבה לתחנות מטרו איתן ניתן להגיע לכל אתרי התיירות שמחוץ לעיר העתיקה. מבין אפשרויות הלינה הרבות והטובות סביב הקתדרלה תוכלו להסתכל על DO&CO Hotel Vienna או The Leo Grand למחפשים מלון 5 כוכבים יוקרתי ומפנק, Hotel Royal או Hotel Wandl למחפשים מלון 4 כוכבים ברמה גבוהה, Boutique Hotel Nossek או Pension Neuer Markt למחפשים מלון 3 כוכבים, Pension Sacher או Nikolai Homes למעדיפים דירה. שימו לב שבשל המיקום המרכזי מחירי הלינה כאן הם מהגבוהים ביותר בעיר, וכי מומלץ מאוד להזמין מקום לינה לפחות שבועיים מראש אם רוצים ללון בסמוך לקתדרלה, במיוחד אם מגיעים במהלך חודשי הקיץ אז העיר מלאה תיירים. תוכלו להזמין מקומות לינה מראש בקישור הזה עם ביטול בחינם, וכך לשריין לעצמכם מקום מתאים מבחינת המיקום והרמה שלו אבל להשאיר מקום לשינויים במידת הצורך.

רחוב גראבן Graben וינה

רחוב גראבן הצמוד לקתדרלה – מאזורי הלינה המבוקשים ביותר בעיר כולה

מה רואים בקתדרלת סטפנוס הקדוש

במהלך ביקור בקתדרלת סטפנוס הקדוש ניתן להנות ממבנה הכנסייה המרשים, הקתדרלה מאפשרת למבקרים להתרשם מחלל הפנים הנפלא שלה עם כל הפריטים האדריכליים המרתקים שלו, בנוסף ישנה אפשרות ללמוד עליהם עם סיור מודרך או מדריך שמע, בו יורחב על ההיסטוריה העשירה של הקתדרלה, וכמובן גם על יצירות האמנות החשובות ביותר שנוצרו עבורה, במיוחד בימי הביניים אך גם לאחר מכן.

למעוניינים ניתן ללמוד יותר על הקטקומבות ע”י סיור מודרך בקבוצות. המדריך מטעם הקתדרלה יסביר על סוגי הקברים הקיימים כגון קברי בישופים ובני מלוכה, במהלך הסיור ניתן לראות את בית הקברות המשונה שנמצא מתחת לכיכר הקתדרלה.

קתדרלת סטפנוס הקדוש מבפנים וינה

הקתדרלה מרשימה מאוד גם מבפנים וגם מבחוץ

בנוסף ניתן לבקר במגדל הדרומי המכונה ע”י הווינאים ‘סטפל’, המגדל הפך להיות אחד מסמלי וינה, הוא מתנשא לגובה 136.4 מטר וכדי להגיע לקצהו צריך לעלות 343 מדרגות המובילות אל החדר של שומר המגדל (Türmerstube)- משם ניתן להנות מנוף מרהיב על וינה כולה.

גם המגדל הצפוני פתוח למבקרים, הוא מכונה ‘מגדל הנשר’ בגלל שבראש הכיפה הוא ‘מוכתר’ עם הנשר הקיסרי הכפול, אומנם גובהו פחות מרשים מהמגדל הדרומי (68.3) אך מה שמייחד אותו הלא הוא הפעמון הגדול ביותר באוסטריה כולה המכונה ‘פומרין’ (Pummerin).

המגדל הצפוני בו שוכן הפעמון הגדול באוסטריההמגדל הצפוני בו שוכן הפעמון הגדול באוסטריה

ההיסטוריה של קתדרלת סטפנוס הקדוש

דרך היסטורית הקתדרלה אפשר לעקוב על ההיסטוריה של וינה כולה. במאה ה12 וינה הפכה להיות המרכז לתרבות הגרמנית והכנסיות הקיימות כבר לא ענו על הצורך הדתי, ולכן ב1137 נחתם חוזה מאוטרן בין הבישוף פאסו לדוכס לאופולד הרביעי בו נתן הבישוף שטחים מחוץ לחומת העיר בין היתר כדי לבנות את כנסיית סטפנוס הקדוש, וב1147 הכנסייה הרומנסקית הוקדשה בטקס חגיגי לסטפן הקדוש.

בתחילת המאה ה13 (1200-1225) נבנתה הכנסייה שנייה וצדה המערבי נשמר עד היום כמו המגדלים הפגאניים והשער הראשי. ב1258 פרצה שריפה שהזיקה למבנה אך הוא חודש ונחנך מחדש כבר ב1263. בתחילת המאה 13 עלה רצון מהאזרחים להקים מקהלה בכנסייה מה שדרש הרחבה למבנה, היה צורך לקנות את הבית השוכן צמוד לכנסייה ולאחר 4 שנות משא ומתן הצליחו לקנות מבעל הדירה את הדירה (1304) ורק ב1340 חנכו את המקהלה החדשה של הכנסייה. לאחר כמעט מאה שנה (1433) הושלמה בניית המגדל הדרומי הנקרא סטפנסטורם (Stephansturm) המתנשא לגובה של 136.4 מטר ובכך הפך להיות למגדל הכנסייה הגבוה ביותר באירופה.

לעומתו בניית המגדל הצפוני המכונה אדלרטורם (Adlerturm) נמשכה הרבה יותר זמן, היא הותחלה ב1450 והופסקה ב1511 בעקבות צורך לבצר את העיר מכבישה טורקית והסתיימה רק ב1578 כאשר לראש המגדל בנו כיפה עם פעמון השוקל מעל 21 טון. ב1647 הסתיים בניית המזבח ע”י האחים יאקוב וטוביאס פוק (Jakob and Tobias Pock) שעוצב באדריכלות הבארוקית המוקדמת, החומר העיקרי ממנו הוכן היה שיש פולני שחור והמזבח תופס כמעט את כל גובהה של המקהלה הגותית.

שרטוט סטפנוס הקדוש וינה

מחוץ לקתדרלה ניתן לראות שרטוט המציג את השינויים שעברה

בתחילת המאה ה18 (1711) הוכן הפעמון הגדול ביותר באוסטריה והועלה למגדל הדרומי לאחר שנה, בשנת 1945 נפל הפעמון בעקבות שריפה בכנסייה אך הוכן פעמון חדש ב1951 במשקל 21,100 ק”ג והועלה למגדל הצפוני ב1957, הפעמון מכונה ‘פומרין’ (Pummerin), אחד עשר שנים לאחר מכן (1722) הכנסייה הפכה להיות כנסייה מטרופולינית. בשנת 1732 סגרו את בית הקברות של הכנסייה והחלו לקבור בקבורה תת קרקעית ממש מתחת לקתדרלה, סגנון קבורה זה נקרא קטקומבות (Catacomb), הקבורה בקטקומבות הופסקה בשנת 1783. בשנת 1809 נפגע הצריח הדרומי ע”י פצצה צרפתית והוא נשאר נטוש עד 1860 שרק אז הוא הוסר לגמרי ונבנה מחדש בין השנים 1862-1864 שלראשו הוסיפו צלב ועיט חדשים עם ראשי התיבות והמוטו של הקיסר פרנץ יוזף.

ב1945 נשרף גג העץ של הקתדרלה מה שגרם לקריסת קיר תמך של גג המקהלה ובעקבות כך נהרסו ע”י הלהבות הפעמונים, העוגב, האורטוריה הקיסרית, דוכני המקהלה הגותית ומספר יצירות אמנות אחרות. ב1950 חודש הגג עם 230,000 רעפים מזוגגים ובצדו הדרומי האריחים יוצרים פסיפס של נשר דו-ראשי (סמל לאימפריה שנשלטה מווינה על ידי שושלת הבסבורג) וב1952 כשנפתחה מחדש הכנסייה הובא פומרין חדש כמו שצויין וכן חודש עוגב, שמאז הוחלף בחדש ב1991.

סרטון על קתדרלת סטפנוס הקדוש

הזמנת כרטיסים לקתדרלת סטפנוס הקדוש - 5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על"

  • הביקור בקתדרלה מומלץ לכל מי שרוצה להתפעל מהמבנה וללמוד על היסטוריה שלו, וכן לכל מי שאוהב קונצרטים, פחות מתאים למשפחות עם ילדים.
  • הקתדרלה פתוחה כל השנה.
  • לחובבי מוזיקה קלאסית מומלץ לחבר את הביקור בקתדרלה עם מוזיאון מוצרט שנמצא ממש סמוך לקתדרלה.
  • לא מומלץ להתקרב לאזור עם רכב. מומלץ להשאיר את הרכב בחניונים חנה וסע ולהגיע בתחבורה ציבורית, החניונים חנה וסע: P + R Hütteldorf ו P + R Erdberg. אם בכל זאת חליטו להגיע עם רכב למרכז העיר תוכלו להחנות בחניונים רבי קומות במרכז העיר: Parkhaus City Stephansplatz, Garage Cobdengasse, City Parkgarage, Garage am Hof ו- Kärntnerringgarage.

שאלות נפוצות על קתדרלת סטפנוס הקדוש

הקתדרלה פתוחה כל השנה ובכל יום. קחו בחשבון שבחגים נוצרים ובימי ראשון מתקיימות בקתדרלה תפילות.

הביקור בקתדרלה מומלץ לכל מי שרוצה להתפעל מהמבנה ההיסטורי וללמוד על היסטוריה שלו, וכן לכל מי שאוהב קונצרטים, פחות מתאים למשפחות עם ילדיפ קטנים.

מידע שימושי

  • שעות הפתיחה של הקתדרלה:
    הקתדרלה עצמה פתוחה בשני-שבת מ-6 בבוקר ועד 22 בלילה ובימי ראשון וחגים היא פתוחה מ-7.
  • מחיר הכניסה משתנה בהתאם לאפשרויות ונעים בין 20-5 אירו לאדם לרוב.
  • כתבות: Stephansplatz 3, 1010 Wien
  • הקתדרלה ממוקמת במרכז וינה ולכן מאד נוח להגיע אליה בתחבורה ציבורית, קווי הרכבת התחתית U1, U3, מגיעים לתחנה הסמוכה, אפשר להגיע גם עם אוטובוס, קווי האוטובוס 1A, 3A- בכולם לרדת בתחנת שטפנספלאץ (Stephansplatz station).
  • אתר רשמי: stephanskirche.at
  • זו קתדרלה פעילה ולא רק מקום היסטורי לכן נדרש בלבוש מכבד ובהתאם לנהלי הכנסייה.




למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם: