לונדון סיטי – המדריך המקיף ביותר בעברית | City of London

מידע על האזור העירוני והפיננסי של בירת בריטניה

לונדון סיטי המדריך המקוצר

לונדון סיטי (או הסיטי של לונדון) היא המרכז הפיננסי של לונדון. כינויו של האזור “הסיטי” ניתן לו מכיוון שבתקופות עבר זה היה מרכזה של לונדון ומקום מושבם של מעמד הבורגנים ובני העיר שמתוכו התפתחה העיר, תוך “בליעה” של הכפרים והמרכזים העירוניים שמסביבה. מלבד הסיטי תוכלו לשמוע גם כינוי אחר של המקום – “המייל המרובע” (Square Mile) שמציין את גודלו של אזור היסטורי זה.

הידעת? חלק מגורדי השחקים בלונדון סיטי בנויים בצורה מוזרה. משתי סיבות – הרצון לשימור היסטורי של האזור מפריע לבניה וליסודות המרכיבים את המבנים וחלק מהמבנים בנויים כך שלא יחסמו את התצפית על קתדרלת סנט פול.

קדטרלת סנט פול והסיטי אוף לונדון  – אחד מהמרכזים ההיסטורים והמרתקים של לונדון

אזור זה,  הוא אחד המרכזים הפיננסיים המרכזיים בעולם ואחד מהמוקדים התיירותיים החשובים ביותר של לונדון. התיירים הפוקדים את אזור הלונדון סיטי מטיילים במרחב מרתק הכולל מספר רב של גשרים, רחובות עתיקים ובניינים המספרים את סיפור ההיסטוריה העשיר של העיר לונדון. רוב התיירים העוברים פה עוברים בגשר לונדון המפורסם, וגשר הטאוור ומצודת לונדון (הטאוור אוף לונדון), כאשר רבים מהם בוחרים גם לבקר באתרים הללו ולהיכנס פנימה. במקרה של מצודת לונדון אנו ממליצים לבצע את ההזמנה מראש (לחצו כאן להזמנת כרטיסים למצודת לונדון / טאוור אוף לונדון בהנחה לגולשי הכל על – קוד  קופון  HAKO5). חלק ישיקיעו בשווקים של האזור בראשם שוק סמית’ פילד, בביקור במרכז ברביקן ובכנסיית סנט פול שפופלארית על ידי מבקרים רבים בעולם, אך פחות מושכת את התיירים הישראלים. מבקרים עם ילדים יבקרו לא פעם באטרקציה המיוחדת של אוניית בלפסט (להזמנת כרטיסים מראש לאוניית בלפאסט).

פסל המסמל את בית המשפט של סיטי אוף לונדון – מסמל את הכניסה לאזור הסיטי

רבים מהתיירים המבקרים בסיטי או לונדון בוחרים לא רק לעבור ברחובות ההסטוריים של האזור, אלא נהנים מהמסעדות, בתי קפה והחנויות מפוארות הפעילות בעיקר בשעות היום. המקום משרה אווירה מיוחדת של עסקים ושוק ההון, והשטחים הרחבים והשלטים המרשימים על הבניינים מוסיפים לחוויה העירונית.מעטים בוחרים לקחת באזור סיורים מודרכים השמורים בעיקר למתעניינים ממש בהיסטוריה של לונדון אותם מתעניינים בהיסטוריה המקומית יבחרו אולי גם לבקר במוזיאון לונדון הנמצא באזור לונדון סיטי (הכניסה חינם ואין הרבה עומס במוזיאון זה). אומנם סיורים מודרכים באזור הם פעילות שאינה פופלארית על התייר המומצע המבקר ברובע אבל מצד שני מאוד פופלארי להגיע או לחזור אל/מ אזור באמצעות שיט על נהר התמזה  המקשר את ההגעה לאזור ווסטמינסטר והפרלמנט (לחצו כאן לפרטים והזמנה של שיט ללונדון סיטי וחזרה) ולהגיע ואף לבקר בלונדון סיטי תוך כדי נסיעה באוטבוס התיירים של לונדוןלחצו כאן להזמנת כרטיסים מראש לאוטובוס התיירים בלונדון בהנחה (קוד קופון HAKO5). .המלצה – מי שרוצה לבקר בבניין השארד (Shard London Bridge) שווה לשלב זאת עם סיור בלונדון סיטי בגלל הקרבה של המגדל לרובע. (יש להזמין מקום מראש – לפרטים והזמנה)

שיט על התמזה לכיוון לונדון סיטי – אחת הדרכים הפופלאריות להגיע או לחזור לסיטי אוף לונדון מאזור ווסטמינסטר

הרבה מאוד מהתיירים הישראלים יחפשו את הלינה שלהם בלונדון דווקא כאן למרות שזה לא האזור הכי מבוקש ללינה בלונדון. הם יחפשו פה את הנגישות למרכז התיירותי, הקרבה למרכז העסקי והמחירים היותר נוחים מאזור אוקספורד. יש פה הרבה אופציות מומלצות לללינה כמו: מלון איביס לונדון סיטי (ibis London City)מלון אנדז ליברפול סטריט לונדון (Hotel Andaz Liverpool Street London)מלון דה מונטקאלם (The Montcalm At Brewery London City) וכן את מלון פרמייר אין לונדון בלאקפראיירס פליט סטריט (Premier Inn London Blackfriars Fleet Street). . מומלץ גם לקרוא את העמוד המקיף שלנו בנושא לינה באזור: מלונות מומלצים בלונדון סיטי.




היום זה הוא המרכז התעסוקתי החשוב ביותר של לונדון, וזה הוא מקום מושבם של הבנקים הגדולים וחברות פיננסיות ענקיות, מה שהופך אותו לאחד האזורים החשובים בכלכלה האירופית והעולמית. כדי לקבל פורפורציות, בסיטי גרים לא יותר מ-7,000 תושבים, אך באים לעבוד בה מדי יום מעל 300,000 איש (חשבו רק על הנהר האנושי שעובר בה כל יום ועל מערכת התנועה המטורפת העוברת דרכה כדי לאפשר זאת – ראה גם תחבורה בלונדון).

סמלה של לונדון סיטי (מקור: דף הפייסבוק של הלונדון סיטי ו Sodacan)

היסטוריה וחשיבות תרבותית

ראשיתה של הסיטי כאמור נעוץ אי שם בימי הרומאים, שבחרו לבנות את בסיס הפעילות שלהם באי הבריטי דווקא באתר זה (ראה ההיסטוריה של לונדון). הם בחרו לקרוא למקום זה “לונדוניום“. המקור לשם כנראה קלטי מקומי שפירושו “המבצר של האגם”. לונדוניום הייתה הגרעין ממנו עלתה וצמחה העיר לונדון ולכן קיבלה את הכינוי “הסיטי”. תקופת הרומאים ניקרת באזור בעיקר במספר שרידים מצומצם כמו חומת העיר וחלקים במעגנים שעל התמזה.
בסיטי התפתחה פעילות עסקית רבה, אגודות מקצועיות (בתחילה גילדות), ולא מעט מבנים ציבוריים – ממשלתיים או פרטיים. ניתן לראות כאן כנסייות רבות, בתים כמו קולג’ הסמלים (ועדה המחליטה אילו סמלים יוצגו על סמלים של משפחות אצולה שונות) וכדומה.

המרכז העסקי של לונדון סיטי

אזור זה עבר שינויים רבים במהלך השנים, כולל לחימות קשות, מגיפות, השריפה הגדולה שהחריבה כמעט את כולו במאה ה-17 ושלוש מאות שנה אחר כך בעת הבליץ של גרמניה על האי הבריטי שהחריב שוב חלק גדול ממבני לונדון סיטי.
על בניית הסיטי חתומים אדריכלים רבים. חלקה נבנה בצורה מתוכננת בבתמיכת המדינה, וחלקה על ידי סוחרים ועצמאים שפשוט בנו ופיתחו את האזור. האדריכל המזוהה ביותר עם חלק זה של לונדון הוא ללא ספק כריסטופר ראן, שכנסיותיו ומבנים אחרים שלו פזורים בסיטי עד ימינו. (הוא גם הגיש תוכנית כללית לפיתוח המקום לאחר השריפה הגדולה, תוכנית שלא התקבלה).

מה רואים ואתרים מרכזיים

אתרים מרכזיים, נקודות ציון חשובות ומסלול מומלץ באזור לונדון סיטי

אזור לונדון סיטי מורכב מכמה אתרים מיוחדים שחלקם נחשבים מיוחדים בפני עצמם אך עצם הסיור באזור זה שהינו אחד מהמרכזים העירוניים העתיקים הפעילים של אירופה היא חוויה. בתוך הרובע תוכלו לראות אתרים היסטורים מעניינים כמו בתי גלדות (היכל הדגים, היכל הרוקחים) ופאבים שפועלים כבר מעל למאתיים שנה לצד מבני עסקים מבני בירוקטריה (מבנה ראש העיר, הבורסה המלכותית) ומבנים חדישים בעלי אדריכלות חדשה ומעניינת באזור זה פועלים שני שווקים קטנים (בלינקס גייט ולינדהול מרקט) . עוד מאפיין של אזור זה הוא הכנסייות הקטנות והיפת שלו חלקם תוכננו ונבנו על ידי כריסטופר ראן, כמו כנסיית סנט מרטין לאד-גייט או כנסיית סנט אנדרו וחלקן משמשות קהילות מאמינים שונות (כמו הכנסיה הוולשית). באופן כללי המקום מתהדר בשילוב מרתק של בנייה ויקטוריאנית לצד מבנים חדישים (חלקם יפים ונוצצים חלקם פחות) שמשווים לרובע מראה ייחודי ומרתק.

בחלק זה תוכלו לראות את האתרים המרכזיים (שלחלקם מוקדש דף נפרד באתר). לא תכננו מסלול מיוחד ברובע אלא רק ציינו מתחמים שונים בסיטי של לונדון, כאשר אנו ממליצים שכל תייר יבחר את המתחמים שמעניינים אותו. אפשר להגיע לאזור זה על ידי הגעה לכל אחת מתחנות הטיוב הבאות (המרכזיות שבניהם: סנט פול, ליורפול סטריט, וטוואר היל).

אזור כנסיית סנט פול

כנסיית סנט פול, בית המשפט הפלילי של לונדון, הניו גייט וכנסיית סנט מרטין

כנסיית סנט פול היא אחת הכנסיות החשובות של לונדון. למה שתראו בכנסייה הקדשנו עמוד נפרד (למידע נוסף קרא על כנסיית סנט פול). ליד הכנסייה תוכלו לראות את פסל המלכה אן ואת האנדרטה שבנתה לכבודם של לוחמי האש, שנהרגו במהלך ההגנה על לונדון משריפות בתקופת הבליץ.

בהליכה במתחם זה, תוכלו לפגוש בבית המשפט הפלילי של לונדון, שנבנה במקור על יד בית הכלא של ניו גייט. כינוי של בית משפט זה הוא האולד ביילי (Old Baily) על שום הרחוב בו הוא עומד.

לידו תוכלו לראות את ביתו של ראש העיר (בית מנשן), שהעמודים באולם המרכזי שלו הם אייקון של לונדון סיטי. רחוק מהעין ישנם בבניין 11 חדרי מעצר (אחד לנשים) שהיו ידועים לשמצה בגלל תנאיהם הקשים.

עוד במתחם זה, כנסיית סנט מרטין (קרויה על שם הרחוב, שגם היה בעבר שער בחומת לונדוניום). זו כנסייה קטנה, פשוטה ויפה, שהמיוחד בה הוא שהצריח שלה (שתוכנן על ידי כריסטופר ראן) תוכנן כך שלא יסתיר את הצריח של כנסיית סנט פול. עוד במתחם זה, מוזיאון הבנק של אנגליה, המספר את סיפורה של המערכת המונטירית הבריטית ומוזיאון לדואר ולטלפון האנגלי (ממש לא אתר חובה).

במתחם זה תוכלו לראות את הבורסה המלוכתית, שעומדת במקום מהמאה ה-16, ואת הבנקים הרבים הבנויים סביבה, כולל מוזיאון הבנק של אנגליה.

עוד נקודת עניין חשובה היא כנסיית סנט בנט – אחת מהכנסייות אותן תכנן כריסטופר רן באזור.

אנקדוטה מעניינת נוספת היא סיפור שמה של הרכבת התחתית באזור ה Blackfriars ‏. שם זה ניתן לה בעקבות מנזר שעמד כאן ונזיריו היו הולכים עם גלימות שחורות. המנזר פורק במאה ה16 אך השם נשאר ודבק לשם תחנת הטיוב לגשר הסמוך ולפאב מפורסם הנמצא ליידה.

אזור רובע הולבורן

מוזיאון סואן, אכסניית בארהארד וכנסיית טמפל

אזור זה, שבעבר עבר בו נהר (ששועתק למערכת ביוב תת קרקרעית) נחשב לאחד האזורים היפים של לונדון סיטי (גם אם הוא חסר אטרקציה תיירותית מרכזית). למי שיש קצת זמן וכוח כדאי לבקר בו אחרי סיבוב באזור כנסיית סנט פול.

באזור זה תוכלו לראות את המוזיאון של האדריכל סר ג’ון סואן שבנה בין השאר את הבנק של אנגליה (ראה מתחם הגלדהול מתחת).

אתר נוסף הוא אכסניית בארנארד שמשמשת כאכסנייה של עורכי דין צעירים, (לפחות בעבר, היום רק עמידים ועשירים יכולים להרשות לעצמם חדר במקום). זה הוא אחד ממוסדות הכשרת המשפטנים החשובים ביותר בבריטניה שהכשיר בין השרר את מרגרט תאצ’ר (אשת הברזל והוגת ההפרטה המערבית) ואוליבר קרומוול.

עוד נקודת ציון מעניינת במקום זה היא כנסיית טמפל שנבנתה בצורת כנסיית הקבר בירושלים (המקור יפה בהרבה כך שאין מה להשקיע כאן זמן רב, עדיף לבקר באתר המרכזי של מזרח בירתנו ואת הזמן בלונדון להשקיע במקומות אחרים).

מרכז האומניות ברביקאן

אזור המוזיאון של לונדון ומרכז האמנויות ברביקן

מוזיאון לונדון, כנסיית ברתולומיאו ושכונת הברביקן

המוזיאון של לונדון הוא אתר נחמד המספר את סיפורה ההיסטורי של העיר לונדון (הוא עושה זאת בעזרת עזרים אינטראקטיבים לצד מוצגים היסטוריים שונים). מוזיאון זה הוא מוזיאון נחמד אך איננו אחד ממוזיאוני החובה של העיר. אפשר להיכנס ולהציץ בו בעת סיור באזור (הכניסה למוזיאון חינם). למידע נוסף ראה מוזיאונים בלונדון או את אתר המוזיאון. אחד המוצגים החשובים במקום הוא שרידים מהחומה העתיקה של לונדוניום, מהתקופה שהרומאים שלטו בעיר. בכל מקרה, לפני הביקור אנו ממליצים לכם לקרוא את דף ההיסטוריה של לונדון וכך תוכלו לדעת היטב מה אתם רואים תוך כדי שהביקור במוזיאון.

ליד המוזיאון תוכלו לראות את כנסיית סנט ברתולומיאו, הותיקה שבכנסיות לונודון שעדיין עומדת על תילה. על פי האגדה, כנסייה זו הוקמה עקב חלום של אדם עמיד בו הקדוש ברתולומיאו הציל אותו מידיה של מפלצת אימתנית. כאות תודה להצלתו התנזר אותו אדם (ששמו ראר והוא קבור בכנסייה) ותרם את הונו לבניית הכנסייה העתיקה הזו (ברבות הימים גם היא הולאמה על ידי המלך הנרי).
בכנסיה יפה זו הוציאו להורג לא מעט אנשים, ביניהם גם את הפטריוט הסקוטי ריצ’ארד וולאס (כן, ההוא מלב אמיץ) וקשורות בה אגדות מקומיות רבות הקשורות ברוחות רפאים המסתובבות באזור.

מול הכנסhיה תוכלו לראות את בית החולים על שם הקדוש ברתולומיאו. בית חולים זה הוקם על ידי קבוצה של נזירים קתולים. כאשר הלאים הנרי השמיני את רכוש הכנסייה הוא הלאים גם את בית החולים והיום הוא רכוש הסיטי של לונדון.
עוד אתר מעניין בו תוכלו למצוא ארוחת צהריים קצרה הוא שוק הבשר סמית’ פילד (נחשב לאחד מהשווקים המומלצים של לונדון).
שכונת הברביקן היא שכונה שהוקמה על ידי פרנסי לונדון על מנת להחזיר חלק מהתושבים להתגורר בסיטי. הרעיון היה להקים מרכז מגורים שבמרכזו בית לתרבות, והוא גם הנקודה החשובה במתחם.

אל מתחם האמנויות ברביקן (המקור הוא שם רומי המציין מגדל שמירה צפוני הנמצא מחוץ לחומות) מוביל פס צהוב על המדרכה (כדי שלא להתבלבל בניווט בשכונה המסובכת). במקום זה תוכלו לחזות באולמות ענק המקיימים תערוכות, מופעי בלט, תיאטרון וכדומה (כמעט תמיד תוכלו לחזות בהופעת גא’ז טובה, לעיתים פתוחה לציבור הרחב בחינם).

אזור הגילדהול, מתחם הצ’יפ סייד ובנק אוף אינגלנד

הגילדהול הוא מתחם מיוחד של הלונדון סיטי שפירוש שמו הוא “היכל הגילדות”. הוא ניתן לו בעקבות סמלי מאה הגילדות והאיגודים המקצועיים התלויים בו כזכר לימים בהם הגילדות היו חזקות כמעט כמו המלך והאצולה.

המבנה משמש עד היום למקום ההתכנסות של מועצת הסיטי (כבר 900 שנה!). בסמוך למבנה זה תוכלו לראות ספריה נחמדה ואוסף שעונים (של למעלה מ-700 שעונים שונים השייכים לגילדת השענים). בגלל החשיבות ההיסטורית של המקום, נקשרו בו סיפורים רבים ומנהגים מיוחדים כמו תהלוכת ושריפת פסלי העץ שציינו את הענקים גוג ומגוג (על שם הצדדים הלוחמים במלחמת אחרית הימים). פסלי הענקים הללו עומדים היום בכניסה לגילדהול. בתוך הבנה תוכלו לראות כמה אנדרטאות מרשימות (כמו האנדרטה של צ’רצ’יל, והאנדרטה של ויליאם פיט, הרוזן שהתמוטט במהלך דיון בבית הלורדים).

המקום הוא גם מקור לאירועים היסטוריים רבים, לדוגמה: כאן נשפטה המלכה ג’ין גריי והוצאה להורג בטאוור, וכאן נרקמה אחת מתכניות השלום הראשונות בשנת 1955 (שזכתה לכינוי תוכנית גילדהול, ומיותר לציין שלא צלחה במיוחד…). ליד הגילדהול תוכלו לבקר בצ’יפ סייד, מתחם הקניות של לונדון סיטי.

עוד אתר מעניין באזור זה הוא כנסיית סנט מרי לה באו (שמה ניתן לה על שום הקשת הנמצאת בה – Bow = קשת באנגלית; גרסה אחרת טוענת שזהו שיבוש של המילה הצרפתית le-Bow שמשמעותה “היפה”). גם אותה תכנן כריסטופר רן. בכנסייה תוכלו לראות אנדרטה של ג’ון סמית’, הקצין הבריטי שניצל ממוות בידי האנדיאנים בזכות פוקהונטס.

כריסטופר רן הוא אחד הבנאים המפורסמים של לונדון (אולי שני לג’ון נאש). הוא חתום על תכנון ובניית מבנים רבים לפני ואחרי השריפה הגדולה שכילתה את העיר, והוא זה שבנה את הכנסייה הותיקה ביותר של לונדון שעדיין עומדת על תילה (כנסיית סנט פול).

סר רן היה דמות מיוחדת (הוא בכלל היה אסטרונום (הוא אחראי על בניית מצפה הכוכבים בגריניץ’ כשהוצע לו להיכנס לשורות מערכת הבנייה האנגלית). הוא לא למד אדריכלות בשום מוסד מסודר (הוא היה אוטודידקט גמור) ונקבר בכנסיית סנט פול, לה הקדיש את חייו (קצת כמו אנטוני גאודי והסגרדה פמיליה שבברצלונה).


בתמונה: סר כריסטופר ראן
(ציורו של Godfrey Kneller)

לידם תוכלו ללכת ולעבור ליד הבנק אוף אינגלנד, הבנק המרכזי של בריטניה. תעברו ליד שלל מבני משרדי פיננסים וסוכנויות ביטוח ותגיעו לשוק לדנהול. יש שטוענים ששוק אינטימי ונחמד זה שנמצא באותו מקום מימי הפורום הרומאי של לונדוניום הוא השוק הטוב ביותר של לונדון (ראה עוד בשווקים בלונדון).

גשר הטאוור בזמן הפתיחה שלו

אזור גשר לונדון והטאוור

גשר לונדון, המונומנט לשריפה הגדולה, גשר הטאוור והטאוור (מצודת לונדון)

חלק זה של הסיטי הוא אולי החלק החשוב ביותר שלה. פה תראו את גשר לונדוןגשר הטאוור ומצודת לונדון (הטאוור), להם מוקדשים עמודים נפרדים באתר. כאן גם תוכלו לראות אתרים כמו המונומנט לציון השריפה של העיר (הוא נחשב לעמוד הגבוה בעולם). יש אפשרות להיכנס פנימה, אבל אין יותר מדי מה לראות בתוך האתר (חוץ מלטפס 311 מדרגות, לקבל תעודה על כך ולבצע תצפית יפה). עוד תוכלו לראות באזור זה את שוק הדגים (על התמזה). שוק זה פועל בעיר קרוב ל-900 שנה!

שחזור הצלב של המלכה אלינור (צילום: C. G. P. Grey)

לינה בלונדון סיטי

אחוז גבוה מהמלונות של לונדון נמצאים באזור לונדון סיטי. הלינה באזור זה מתאימה למי שרוצה להיות נגיש לאתרים המרכזים של לונדון, ומוכן להתרחק במעט מאזורים פופולאריים יותר מבחינה תיירותית (כמו מלונות באזור רחוב אוקספורד או מלונות באזור ווסטמינסטר) על מנת להשיג לינה זולה יחסית. האזור כולל כמה אפשרויות לינה שמאוד מתאימות למשפחות לזוגות בגילאי הביניים ולאנשי עסקים. אם תרצו להתפנק במלון יוקרתי ביחס לאזור Vintry & Mercer תהיה בחירה מומלצת. במידה ואתם מעוניינים במלון עם תמורה טובה לכספכם אנו ממליצים על Motel One London-Tower Hill . במידה ותרצו ללון בדירה מרווחת ומאובזרת אנו ממליצים על Kings Wardrobe Apartments . שימו לב כי בתקופת הקיץ רוב המלונות מלאים ולכן למבקרים בחודשים אלו מומלץ להזמין מקום מראש. אפשר למצוא בקישור הזה מקומות לינה רבים בלונדון להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם. לעוד מידע על לינה בלונדון סיטי כדאי להיכנס לעמוד מלונות באזור לונדון סיטי.

 

 

 

**פרסומת**



המלצות "הכל על" למבקר בלונדון סיטי

  • מידע רב נוסף על אזור הלונדון סיטי תוכלו לקבל באתר של מועצת הסיטי: https://www.cityoflondon.gov.uk/things-to-do
  • למי שרוצה לחוות את האזור עד תומו מומלץ להגיע אליו באמצע השבוע ביום א’ החנויות ומבני המסחר אינם פעילים.
  • באזור ניתן למצוא מבני אגודות מקצועיות רבות (למשל אגודת הרוקחים). מבני אגודות אילו שהחליפו את הגילדות המסורתיות שוכנים בבתים יפים ומרתקים והם מייצגים את אחד הכוחות המעניינים של לונדון. הבעיה היא שהביקור בהם לרוב דורש תיאום מראש.
  • אתרים נוספים באזור שלא הוזכרו בעמוד: שוק פטיקוט ליין.
  • אזור הלונדון סיטי הוא הרובע הכי מקושר ומרושת בלונדון מלבד ווסטמינסטר – אין בעיה להגיע אליו מכל נקודה בעיר ברכבת, בטיוב או בסירה. לא לחשוב על להתקרב לאזור עם רכב שכור (ראה השכרת רכב בלונדוןוהשכרת רכב באנגליה).