שער טיטוס, רומא – המדריך המקיף ביותר בעברית | Arch of Titus

מידע כללי

שער טיטוס הינו אתר חובה לכל ציוני באשר הוא.
(תצטרכו לסלוח לנו על אורך הדברים ועל האידיאולגיה הציונית המינימלית המשתרבבת בהם).

שער גיר זה, הניצב בפורום הרומי ומכונה גם “שער הניצחון של טיטוס”, הוקדש על ידי הקיסר דומינטיאנוס לאחיו טיטוס לאחר שהחליף אותו בתפקיד הקיסר. שער זה הוקדש לטיטוס בעבור הניצחון של רומא על ירושלים לאחר המרד הגדול (שנת 70 לספירה) ונבנה לציון שתיים עשרה שנים לציון המאורע (חשוב לציין שזהו השער השני המוקדש לניצחון זה, כיוון שטיטוס לא חיכה לאחיו ובנה שער בעצמו. שער זה נמצא בזירה הגדולה – הסירקוס מקסימוס).

בשער טיטוס מתואר האירוע שעל פי האמונה היהודית התרחש בתשעה באב, בו איבדו היהודים את הריבונות על ישראל ועל ירושלים, עד להקמת מדינת ישראל 1878 שנים אחר כך.

שער טיטוס (צילום מקורי)

פרשנים היסטוריים רבים טוענים שהסיבה לבנייתו של שער טיטוס היא חלק מהצורך של השושלת הפלאבית להצדיק את שליטתה, למרות שהייתה בעייתיות בייחוס שלה. לכן, הפלאביים דאגו להעצים את עוצמת המרד בפרובינציה ביהודה, הלא היא ירושלים.
מלבד בניית שערים ומבנים, גייסה לשירותיה גם היסטוריון – יוספוס פלביוס (הוא יוסף בן מתתיהו) שערק לשורות הרומאים וכתב על “מלחמתם של היהודים והרומאים”, ובכך העצים את מיתוס הלחימה.




סרטון בן מאה עשרים שניות מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על,
על אתרי רומא העתיקה: הפורום והקוליסאום.

סיבה נוספת לבניית השער היא הצורך של דומניטיאוס, שלא היה שליט אהוב במיוחד, לחזק את שלטונו ברומא בהסתמכו על דמותו של אחיו טיטוס. למרות הדימוי השלילי של טיטוס בקרב היהודים הוא היה דמות אהובה בקרב הרומאים ותושבים רבים באימפריה – האתנואים ממש העריצו אותו וקראו על שמו מבנים רבים וכינויו בקרב היסטוריונים רומיים היה “תענוג האדם”. סיפור זה מיוחד ולו רק בגלל הטענה של לא מעט היסטוריונים הסוברים שדמטריוס הרעיל את טיטוס והביא למותו כדי למלוך תחתיו.

  • לחסוך את התור, הכסף והכאב ראש, כרטיסים להזמנה מראש לקולוסיאום, למוזיאון הותיקן, לגלריית בורגזה ועוד מגוון אתרים ואטרקציות ברומא באתר Tiqets » למידע נוסף.
  • מחפשים להשכיר רכב באיטליה? השוואת מחירים בין אלף אתרים - מחירים ושירות ללא תחרות באתר Rentalcars » למידע נוסף.
  • מחפשים כרטיסים לכדורגל או הופעות ברומא? טיקטאינגו היא ספקית הכרטיסים האמינה ביותר בתחום » למידע נוסף.

במשך שנים יהודים נמנעו מלעבור מתחת לשער והוא היה סמל להשפלה ולגלוּת. דבר זה השתנה מאוד בקרב היהודים הציונים לאחר הקמת מדינת ישראל. מאז ישנם אינסוף תצלומים המתארים יהודים ישראלים המצטלמים בהתרסה מתחת לתבליט המנורה הנגזלת, כאילו כדי להזכיר לאימפריה הרומית איזה עם ניצח לבסוף, לאורך ריצת המרתון של ההיסטוריה האנושית. התמונה המפורסמת ביותר היא זו של קהילת יהודי רומא ב-1948 העוברים מתחת לגשר בכיוון ההפוך מזה בו הלכו אבותינו העבדים, כדי לסמן את הכיוון אליו פונים יהודי העולם – ארץ ישראל.

מתחת שער טיטוס ותבליט ביזת המנורה (צילום מקורי)

מה מסמלים התבליטים בשער טיטוס?

מתחת לשער. בעבר הרחוק היו תבליטים אלו צבעוניים, כיום ניתן
לראות את שאריות הצבע (צילום: Anthony M. from Rome, Italy)

על השער מופיעות מספר כתובות חשובות. בחזית השער תוכלו לראות טבלית המדגישה את היותו של שער זה מוקדש לטיטוס על ידי הסנאט, ואילו בחלקו האחורי של השער תראו כתובת המציינת את העובדה שהתבליטים מתארים את הביזה שנלקחה מירושלים. ואכן ניתן לראות תבליטים חקוקים באבן המתארים שורות של עבדים הנושאים על כפיהם את חפצי עבודת הקודש, כמו מחטות, חצוצרות הלוויים, וכמובן התמונה המפורסמת בצדו הפנימי השמאלי של השער – ביזת מנורת בית המקדש.

תבליט אחר בשער מאפשר לנו לדמות כיצד נראתה תהלוכת הניצחון שנערכה על הדרך הקדושה. שימו לב להמוני העבדים הצועדים, בראשם טיטוס רכוב על כרכרה רתומה לארבעה סוסים ועל כתפו הנשר המסמל את האימפריה הרומית.
שימו לב גם לעובדה שהסוסים ובני האדם שווים בגודלם ואילו הקיסר והנשר גדולים מאוד – מוטיב זה חוזר על עצמו באמנות הרומית שרצתה להדגיש את העליונות האנושית ואת עליונות האימפריה ושליטיה.

תבליט זה מעניין כיוון שהוא מסמל למעשה את הצעידה שלאחר צעידת הניצחון. זהו התבליט בו הולכים העבדים החדשים אל ביתו של הגנרל המנצח, לאחר שעברו את טקס ההשפלה בדרכם לגבעת הקפיטול.

ארכיטקטורה וצורת בניית השער

שער טיטוס בנוי בסגנון המשלב מאפיינים רומיים ויווניים וצורתו הינה צורה סטנדרטית המאפיינת שערי ניצחון מהתקופה הרומית ועד ימינו. הוא מקפיד על יחס בנייה ופרופורציות כפי שדורשת האמנות הקלאסית. השער מציב את דמותו של האדם בגודל על טבעי ושומר על שיטת בנייה גסה, אך יעילה ומהירה – שיטה המאפיינת את הבנייה הרומית. לעומת הבנייה הגסה, חלקים רבים מסוטטים בעדינות , כמו לדוגמה גלימות ובגדי האנשים, מה שמאפיין את האמנות היוונית.מוטיבים נוספים המאפיינים את האמנות היוונית המוקדמת הם, לדוגמה, הערבוב בין אלים לבין בני אדם – אלת הניצחון ניקה, המסמלת את ניצחונם של הרומאים, לעומת השיטה הרומאית בה לרוב השליטים והגנרלים עצמם מועלים לרמת אלים.

קוריוז ציוני – יהודי לסיום

תבליט המנורה שימש כמודל למנורה המופיעה בסמלה הלאומי של מדינת ישראל (למרות שיש ויכוח רב בין המפרשים האם כך באמת נראתה המנורה בבית המקדש). קיימת למשל שאלה לגבי חסרונן של רגלי המנורה וציור הנראה כדרקון בתחתיתה (המצדדים בצורת המנורה הזו פתורים שאלה זו בטענה שהרגליים קטנות ולא מורגשות ואילו הדרקון המופיע בשער הוא למעשה שני הכרובים הפונים זה כלפי זה).




המלצות של הכל על לשער טיטוס

  • אומנם בהשוואה לאתרי הפורום האחרים מבחינה בינ”ל שער זה הוא לא הנקודה החשובה ביותר. עבור התייר הישראלי והיהודי זו היא אחת הנקודות המעניינות ביותר ברומא ולא כדאי לפספס אותה.
  • בכדי לא לבזבז את הזמן ולחכות בתור לכניסה בקולוסיאום כדאי לקנות את הכרטיסים המשולבים בכניסה לפורום. עוד יותר מומלץ להזמין כרטיסים מראש (בעלות של יורו וחצי), להשתמש בכרטיס האריכאולוגי או בכרטיס רומא פאס – אז אתם יכולים לשמוח לאיד לעומת כל אותם תיירים שמחכים בתור שעות, כאשר אתם רק מציגים את כרטיסכם למכונת קריאת הכרטיסים ונכנסים.
  • אם לא קניתם את כרטיס רומא פאס, אל תשכחו לבקש לקנות כרטיס משולב (המוכרים לא יספרו לכם על כרטיס זה אם לא תבקשו).
  • הכניסה לפורום ושער טיטוס היא עד שעה לפני סגירת המבנה, אבל חשוב להבין שהסיור באתר דורש לפחות שעתיים וחצי.
  • חשוב לדעת: אם אתם אזרחים אירופאים מתחת לגיל 18 או מעל גיל 65 אתם נכנסים חינם. אל תשכחו לדרוש זאת כי אף אחד פשוט לא יספר לכם זאת.
  • למחפשים מלון ברומא בקרבה לאתרים המרכזיים – לינה על יד הפורום הרומי היא אופציה לא רעה בכלל (ראה מלונות בעיר העתיקה של רומא). חשוב לומר שאין הרבה מלונות באזור זה באופן יחסי והביקוש רב מההיצע. בין המלונות המומלצים שיש באזור זה ניתן למנות את מלון רומנו (Hotel Romano)מלון גראנד פאלאטינו (Grand Hotel Palatino) ומלון לנסלוט (Hotel Lancelot) כדאי לקרוא על נושא זה יותר תחת מלונות ליד הפורום הרומי תחת מלונות ברומא.
  • לא להתקרב לאזור עם רכב! עדיף להגיע במטרו (לרדת בתחנת הקולוסיאום) או באוטובוס (לרדת בתחנה של הקולוסיאום או כיכר ונציה) ומשם ללכת ברגל בטיילת של רומא העתיקה עד הכניסה (למה?- ראו השכרת רכב ברומא והשרכת רכב באיטליה).

המלצות לקריאה נוספת על השער