קתדרלת סנט פול, לונדון- הנחה בלעדית ומידע מקיף | St Paul’s Cathedral

מידע על הקתדרלה המרכזית של לונדון

עדכון אביב 2024

האביב מביא איתו תיירים רבים המגיעים לחופשה בלונדון והכמות שלהם תלך ותעלה ככל שהימים ינקפו ונגיע אל הקיץ. על אף שבמרבית המקרים קתדרלת סנט פול לא מהאתרים הראשונים עליהם חושבים כשמדובר על הזמנה מראש של כרטיסים לאטרקציות, שלא כמו פארקי שעשועים או ארמונות, כדאי להזמין מראש, במיוחד אם אתם מתכננים להגיע במהלך סוף שבוע, וכך להבטיח את כניסתכם בזריזות יותר מאשר המתנה במקום. להזמנת כרטיסים מראש לקתדרלת סנט פול: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם | בקישור הזה עם שירות לקוחות בעברית.

מידע כללי

קתדרלת סנט פול (St Paul’s Cathedral) היא מבנה דתי של הכנסייה האנגליקנית והיא כנראה הקתדרלה החשובה ביותר באנגליה, כמו שכנסיית סנט פטרוס בותיקן (אותה כיפת כנסיית סנט פול מחקה) היא מרכז הכנסייה הקתולית בעולם. הקתדרלה, שנמצאת על גבעת לדגייט במרכז הסיטי של לונדון, היא כנסיית האם של הכנסייה האנגליקנית ומקום משכנו של הבישוף של לונדון. שמה של הכנסייה ניתן לה כדי להזכיר את שמו של פול הקדוש, המגן של העיר לונדון (למי שממש רוצה לדעת מדובר בפאולוס, אחד משלושת הקדושים החשובים בנצרות).

הקתדרלה היא אתר תיירות מאוד פופלארי בלונדון – במיוחד על ידי בריטים המבקרים בעיר. התיירים הישראלים פחות פוקדים אותה. למי שמעוניין להיכנס לבקר בתוכה (מומלץ לחובבי האדריכלות וההיסטוריה בכלל והתרבות וההיסטוריה הבריטית בפרט) אנו ממליצים להזמין כרטיסים מראש (לפרטים והזמנה של כרטיסים לקתדלרה). אם אתם מתלבטים, קחו בחשבון שהקתדרלה היא לא רק היסטוריה: גלריית הלחישות מאוד אהובה על כל המשפחה, התצפית מגג הקתדרלה מרשים, ואפילו המסעדה לא רעה. למי שמעוניין לבקר בתוכה כדאי לשקול להזמין כרטיסי הנחות שהופכים משתלמים לרוב התיירים המבקרים בקתדרלה בראשם: לונדון פאס (לפרטים והזמנה) ולונדון סיטי פאס (לפרטים והזמנה).

גם למי שמתכנן להיכנס לקתדרלה וגם למי שמעוניין לבוא לבקר בה מבחוץ כדאי לעשות זאת בשילוב עם הביקור באתרי הלונדון סיטי ולשלב זאת עם שייט על התמזה בעליה או ירידה ברציף של גשר הטאוור הסמוך (לפרטים והזמנה), אוטובוס התיירים של לונדון (שלא פעם משתמשים בו כדי להגיע לאזור – לפרטים והזמנה), וכמובן אם ביקור בטאוור של לונדון המפורסם (לפרטים והזמנה). כאמור לחיבור של כל האתרים הללו או חלקם כדאי לבדוק את כרטיסי ההנחון שהזכרנו קודם.

לאטרקציה זו, ולשלל אטרקציות נוספות ישנם 5% הנחה לגולשי הכל על באתר זה.

כל שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההזמנה, ואז במעמד ההזמנה להזין את קוד הקופון HAKO5.

ההיסטוריה של הקתדרלה

בעבר עמדו במקום הכנסייה מקדש שהוקדש לאלה דיאנה, והכנסייה אחרת שהוקמה במאה ה-7 לספירה כדי לשמש כמעונו של הבישופ של לונדון – מה שהופך את הכנסייה לקתדרלה – אשר נשרפה כמעט לגמרי בשריפה הגדולה של לונדון (הכנסייה הייתה עשויה עץ). לאחר מכן נבנתה הכנסייה ושוקמה מספר פעמים ובכל פעם נפגעה ממשהו אחר (משרפה ועד מכת ברק).

המבנה אותו אנו רואים היום הוא למעשה גרסה רביעית של הכנסייה שתוכננה על ידי האדריכל כריסטופר רן (Christopher Wren), האדריכל שמזוהה יותר מכל עם אזור הסיטי של לונדון. בתחילה לא הסכימו הרשויות עם התוכנית הגרנדיוזית של רן, אך עקשנתו נשאה פרי לבסוף וב-1675 התחילו לבנות את הכנסייה.

הבנייה נסתיימה לבסוף רק במאה ה-18 (כריסטופר רן לא זכה להיות אחראי על הבנייה הסופית של הקתדרלה, הוא הודח משום זקנתו). כיאה לכנסייה חשובה נערכו במבנה הקתדרלה אירועים חשובים רבים (המפורסמים ביותר הם טקס הלוויתו של צ’רצ’יל וטקס החתונה של הנסיך צ’ארלס והנסיכה דיאנה).

הידעת? כיפת קתדרלת סנט פול היא השנייה בגודלה באירופה! בזמן ההפצצות של לונדון בימי מלחמת העולם השניה – הוצמדה לכנסייה חוליה ייחודית של כבאים שהיצילו אותה ממקרה של שרפה.




מה רואים בקתדרלה?

לפניכם מדריך קצר למבקר בקתדרלת סנט פול.

הקתדרלה היום היא מבנה מרשים ומיוחד שמושך אליו תיירים רבים. המבנה משלב סגנונות בנייה רנסנסיים ובארוקיים. גולת הכותרת של המבנה היא הכיפה הגדולה במרכזו, שבראשה כדור וצלב מוזהבים (זו היא הכיפה השנייה בגודלה בעולם, 850 טון משקלה, הראשונה היא כאמור זו שנמצאת בכנסיית סנט פטרוס שברומא).

הביקור בקתדרלה מחולק לשלשה מפלסים (כאשר שירותים ישנם רק בפלס התחתון – נקודה חשובה למבקרים עם ילדים ובכלל).

תצפית מקתדרלת סנט פול (צילום מקורי)

מבנה הכנסייה ומה רואים מחוץ לה:
הכנסייה בנויה בצורת צלב הכולל כיפה שבנויה משני חלקים (כאמור כיפה גדולה במיוחד). מראה הצריח של הכנסייה שולט על כל קו הנוף של הלונדון סיטי. החזית המערבית, שהיא הכניסה הראשית לקתדרלה, מלווה בשני מגדלים וגג גמלוני בו מתוארת כניסתו של סנט פול לנצרות. אחד התוספים שכיערו את הכנסייה והוספו למורת רוחו של רן הוא המעקה של הגג שמפריע לראות את הגג של הכנסייה, אך גם עימו המחזה של הכיפה, הכוללת פתחים שמאפשרים לראות מבחוץ לחדר העליון ולהיפך, הוא מדהים.
עוד מחוץ לכנסייה (למי שבוחר שלא להיכנס פנימה משיקולי זמן או תקציב) ניתן לראות את האכסדרה המערבית היפה, ואת האכסדרה הדרומית המעוגלת.
השעון אותו שומעים העומדים מחוץ לכנסייה ובתוכה מצלצל ב1300 בכל יום ושוקל 17 טון!

בתוך הכנסייה:
הכנסייה בפנים בנויה בסגנון בארוקי שמתאפיין בבנייה נקייה, שימוש באשליות אופטיות ושמירה על עקרונות בנייה קלאסית. במשך השנים הוספו לכנסייה ציורים, אנדרטאות, פירזולי מתכת וויטראז’ים שפגעו בעיצוב הבארוקי המקורי.

  • הכניסה של הקתדרלה: אולם הכניסה הראשית כולל עמודים חלקים וענקיים בצבע לבן, ואת פסלו של פול הקדוש (המגן של לונדון שעל שמו קרויה הכנסייה). בהמשך לכניסה תלכו במסדרון המרכזי (ששומר על העיצוב המינמלסטי המקורי ללא ציורים רבים וחלונות שקופים שיאפשרו כניסה של אור לכנסייה). אם אתם תוהים מדוע השער המרכזי סגור, זה מפני שהוא נפתח רק לאירועים של משפחת המלוכה – חתונות, המלכות ואשכבות.
    משני צידיו של אולם הכניסה ניתן להגיע למדרגות הלוליניות (92 במספר) שמובילות לספריית הקתדרלה.
  • מרכז הצלב: כמו כנסיות רבות אחרות כנסיית סנט פול בנויה בצורת צלב, כאשר במרכזו נמצא למעשה חלקה המרכזי של הקתדרלה. במקום זה זוכים לראות את התקרה המקומרת והמצוירת במלוא הדרה. הקירות בחלק זה נחשבים ליצירת אמנות ברמה בינלאומית. את הקירות צייר ג’יימס ת’ורנהיל, שהיה הצייר הקבוע של כריסטופר רן.
  • אגף המקהלה והמזבח: בקודקודו של הצלב תוכלו לראות את אזור המקהלה (כולל מחיצה עשוית פרזול ברזל אמנותי) והמזבח ששוחזר על פי התכנונים המקוריים של רן. זהו אחד האזורים המרשימים והיפים בכנסייה (ואחד המיוחדים של לונדון בכלל). תוכלו לראות את את כיפות התקרה המתארות את חיות העולם ואת ישו המולך עליהם. הביטו גם על צינורות הזהב של העוגב המדהים. סביבכם תוכלו לראות פרזולי מתכת מדהימים שמשמשים כמחיצות, את אגן הטבילה המיוחד ואת פסלו של הנרי מור “אם וילד”.
  • פסלי הקדושים הנוצרים: בתוך הכנסייה תוכלו לראות כמה מפסלי הקדושים הנוצריים מהיפים באי הבריטי, כמו זה של פול הקדוש (פאולוס) ושל הקדוש ג’ורג’ “הורג הדרקון” (בברצלונה וקטלוניה לדוגמה הוא נקרא הקדוש ג’ורדי, ובארצות הבלקן הוא נקרא גיאורגיוס הקדוש).
  • המרתף ובית הגנזים: בבית הגנזים של הקתדרלה מוצגים תשמישי קדושה נוצריים למיניהם ובמרתף ישנה קריפטה (אזור קבורה) ובה כ-100 קברים, ביניהם ניתן למנות את קברו של בונה הקתדרלה כריסטופר רן, מנהיגי עבר של הצבא הבריטי כמו ארתור ולסלי (אחד מגיבורי הלחימה האנגלית בנפוליאון) וקברו של לורנס איש ערב ושל הלורד נלסון.
  • שני המגדלים והפעמונים שלהם: בעבר אלה היו שעוני העיר לונדון. הפעמונים בכנסייה נחשבים בין הפעמונים הכבדים בעולם (הבריטים טעונים שהם הכבדים ביותר).
  • גלריות הקתדרלה וה”דום” (כיפת הכנסייה): החלק המפורסם של הקתדרלה הוא הגלריות שלה שבנויות בתוך הכיפה. הכיפה עצמה מוחלקת לשניים – כיפה פנימית וכיפה חיצונית – כשמהעליונה שבהן נשקף מראה נהדר של העיר כולה.
    בין הגלריות החשובות והמתויירות ביותר ניתן למנות את “גלריית הלחישות”, הנקראת כך בשל ההדים הנוצרים בה כשאנשים מדברים. הדים אלה נוצרים בגלל צורתה המעגלית של הגלריה. כשאדם מדבר במרחק כמה עשרות מטרים הוא נשמע כאילו הוא עומד מטרים ספורים בלבד מהמאזין המצמיד אוזנו לקיר. כמו כן ישנן “גלריית האבן”, הקרויה כך על שם השיש האיטלקי שנמצא בה, ו”גלריית הזהב” בה רואים את ראש הכיפה ואת פסלו של ישו בגובה של שלושה מטרים. אל הגלריות מגיעים מטיפוס של 295 מדרגות היוצאות מהאגף הדרומי של הכנסייה (למי שרוצה להגיע לגלריית הזהב הגבוהה ביותר מצפה עליה של 519 מדרגות). החדר העליון נמצא בתוך הכיפה וממנו יש מרפסת אבן שמעניקה נקודת תצפית יפה במיוחד על העיר לונדון.
    הכיפות מורכבות כאמור משני חלקים, פנימי וחיצוני. הסיבה לכן הייתה רצונו של רן האדריכל שמצד אחד תהיה כיפה ענקית שיראו אותה בכל העיר, ומצד שני שהיא לא תהיה מוגזמת מידי למסתכלים מבפנים.

במקום נערכים סיורים מודרכים שנמשכים כשעה וחצי-שעתיים. בנוסף תוכלו גם לבקר באירועים המתקיימים בקתדרלה כמו קונצרטים ומופעי בלט.

כיפת סנט פול (צילום: Bernard Gagnon)

שאלות נפוצות על קתדרלת סנט פול, לונדון

מכיוון שמדובר בקתדרלה החשובה ביותר באנגליה, הביקור בה מומלץ מאוד עבור כולם. זהו אתר שמתאים גם לילדים בגלל הגודל והרושם הכביר שהוא משאיר.

מומלץ להגיע לקתדרלת סנט פול בטיוב (הרכבת תחתית של לונדון) לתחנת St Paul’s, תחנת Mansion House או תחנת Cannon Street.

למידע מקיף על אפשרויות תחבורה ציבורית בלונדון ופירוט על הטיוב לחצו כאן.

אפשרויות הגעה נוספות:

  • רכבת- לתחנות London Bridge ,Cannon Stree  Blackfriars.
  • אוטובוס- קווים 4, 11, 15, 23, 26, 24, 25.

מומלץ לא להתקרב לאזור עם רכב שכור.

יש מספר אפשרויות לקניית כרטיסים לקתדרלת סנט פול, האפשרויות המומלצות על ידינו הן: להזמנה עם 5% הנחה לגולשי הכל על (קוד HAKO5) היכנסו לקישור הזה, להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם היכנסו לקישור הזה, להזמנה עם שירות לקוחות בעברית היכנסו לקישור הזה.

ליד קתדרלת סנט פול תוכלו לראות את פסל המלכה אן ואת האנדרטה שבנתה לכבודם של לוחמי האש, שנהרגו במהלך ההגנה על לונדון משריפות בתקופת הבליץ. בהליכה במתחם זה, תוכלו לפגוש בבית המשפט הפלילי של לונדון, בביתו של ראש העיר (בית מנשן). ובכנסיית סנט מרטין.

הקתדרלה פתוחה לקהל הרחב בימים שני-שבת. בימי ראשון הכניסה מותרת רק למתפללים, ולכן לא מומלץ לבקר ביום ראשון.

כדאי להקדיש כשעתיים לביקור בקתדרלה.

**פרסומת**



המלצות "הכל על" למבקר בקתדרלת סנט פול

למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם:

המלצות והערות של גולשי האתר על קתדרלת סנט פול

  • מתן: “הסיור המודרך בקתדרלה נחמד מאוד ושווה את הזמן ואת הכסף”.
  • יונית: “אל תתלבטו בין כנסיית ווסמינסטר לבין סנט פול, האחת היא עתיקה וגותית והשנייה רנסנסית ומיוחדת – שתיהן שוות ביקור!”
  • אבירם: “התצפית מסנט פול מרשימה ומיוחדת. נהנינו מאוד”.

טיפים והמלצות שעלו  בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו לונדון למטיילים – London for travelers

  • לא בטוחה שיהיה לי זמן להכל ומתלבטת בין westminster abbey לבין st. Paul’s cathedral.דעתכם?
  • ווסטמינסטר אבי ללא כל ספק
  • דוקא אני בעד סט פול… בוסטמיניסטר יש תור ענק ולדעתי מחיר הכניסה שערורייתי. סט פול נחמדה מאוד ושווה לעלות עד ממש למעלה לתצפית אם מזג האויר מאפשר. כל קומה היא אחרת. יש את גלרית הלחישות שזה גם נחמד. וקפה ממש חביב למטה.
  • מול הסנט פול יש מסעדה יפנית מדליקה שווה לגמרי, יושבים כמו בבר המנות מסתובבות על מסוע, כל צלחת בצבע, ובמחיר אחר, חוויה נחמדה.

מידע שימושי על קתדלרת סנט פול

שעות פתיחה

שני-שבת 8:30-16:00. הגלריות פתוחות משעה 9:30. המיסה נערכת בשעה 10:30.

כתובת

Ludgate Hill EC4

אתר רשמי
הגעה
directions_subway
מטרו

תחנת St Paul’s או תחנת Mansion House או תחנת Cannon Street.

directions_subway

רכבת

תחנות London Bridge ,Cannon Stree  Blackfriars.

directions_bus
אוטובוס

קווים 4, 11, 15, 23, 26, 24, 25.