קמפו די פיורי, רומא – המדריך המקיף ביותר בעברית | Campo de’ Fiori

 “ייתכן כי אתם מפחדים לדון אותי למיתה על המוקד יותר מאשר אני מפחד מגזר דינכם זה” (ג. ברונו)

המדריך המקוצר למבקר בקאמפו די פיורי

קמפו דה פיורי היא כיכר מלבנית שנמצאת במרכזו של החלק הנוצרי של רומא, בין החלק הרנסנסי הקלאסי של רומא (אזור כיכר נבונה) לחלק הדרומי יותר של העיר הרנסנסית אזור הפנתאון והרובע היהודי (זו גם הסיבה שרבים הם העוברים במקום בזמן שמטיילים בין שני חלקים אילו של העיר). הכיכר היא מרכז, תרבותי ועסקי עוד מימי הבניים ואחד הנקודות בהם כל תייר חייב לעבור כאשר הוא מסייר את רומא לראשונה. היא כוללת בתוכה את אחד השווקים האהובים ברומא והיא מושכת אליה פעילות הן בשעות היום והן בשעות החשכה.

רבים המבקרים בקאמפו די פיורי ברומא כחלק מסיורי אוכל וקניות בעיר או סיורים בעקבות יהדות רומא שמרתקת רבים (גם אילו שאינם יהודים), מומלץ מאוד להזמין סיורים אילו מראש (לפרטים והזמנה של סיורים אילו בקאמפו די פיורי עם אפשרות ביטול) ורבים עוברים בו בדרך מ/או אל הרובע היהודי או טרסטוורה וכמובן הפנתאון.

השוק, הכיכר ובמרכז האנדרטה לזכרו של ברונו (מקור לא ידוע)

אזור הקאמפו די פיורי הוא אזור מאוד נוח ללינה , הוא נגיש למרכז התיירותי ולא מאוד רחוק, אך המחירים של המלונות והדירות בו נמוכים יותר בהשוואה לאזורים יותר מבוקשים כמו אזור המדרגות הספרדיות. יש באזור לא מעט מלונות בוטיק ודירות מומלצות ללינה כמו: Nikis Collection Navona, Hotel Damaso   וBoutique Hotel Campo de’ Fiori. אנו ממליצים להזמין את הלינה באזור מוקדם ככל הניתן – אפשר לקרוא עוד בנושא בעמוד המקיף שלנו: מלונות מומלצים בקאמפו די פיורי.

ההיסטוריה של קמפו די פיורי

משמעות שמה של הכיכר הוא כנראה “שדה / מחנה הפרחים” (פיורי הוא פרח, כמו העיר פירנצה – פלורנס באיטלקית) כיוון שבעבר היה האזור שדה פתוח שהתאפיין בפריחה מרשימה. ישנה טענה שהכיכר קרויה על שמה של פלורה, אהובתו של פומפיוס שלא ברור אם חיה במציאות או שבכלל הייתה דמות ספרותית.

אזור זה היה בתקופתה העתיקה של רומא – שדה פתוח בין תיאטרון פומפיוס (תיאטרון ענק שהיווה מוקד משיכה גדול בימי רומא האימפריאלית ובו נרצח יוליוס קיסר) לבין נהר הטיבר, ונשאר כזה עד לאמצע המאה ה-15. אז, כחלק מהבנייה הנוצרית המאסיבית בעיר, החליט האפיפיור בונפיציוס התשיעי לבנות באזור כנסייה שנקראה סנטה בריגידה (החיילות הקדושים). כיום, במקום המדויק בו עמדה הכנסייה, עומד ארמון פארנזה שממש כמבנה השגרירות הצרפתית. האפיפיור שהחליף אותו, קאלירסטוס השלישי, הורה על ריצוף הכיכר, וכמה שנים אחר כך נבנו הארמונות של משפחת אורסיני וארמון דלה קנסלריה.

 פסלו של ג’ורדו ברונו (צילום: Jastrow)

שוק הפרחים בקאמפו די פיורי – חגיגה של צבעים (צילום: Berthold Werner)

במשך השנים קיבלה הכיכר צביון מסחרי והפכה להיות השוק של רומא בימי הביניים, ולמקום התאספות ההמונים. התקיימו בה באופן קבוע שווקים למכירת סוסים ומוצרים שונים. בימי האינקוויזיציה הייתה הכיכר המקום בו הוצאו הפושעים ובניהם הכופרים להורג, כך שבמאות ה-16 וה-17 ידעה הכיכר לא מעט הוצאות להורג. המפורסמת שבהם היא הוצאו להורג של ג’ורדו ברונו. כמו כופרים דומים לו בערים אחרות בעולם (יאן הוס בפראג, למשל), ברונו זכה להכרה ולכבוד 250 שנה אחר כך וזכה לכך שתבנה לכבודו אנדרטה, על ידי פסל בשם אטורה פרארי.

  • לחסוך את התור, הכסף והכאב ראש, כרטיסים להזמנה מראש לקולוסיאום, למוזיאון הותיקן, לגלריית בורגזה ועוד מגוון אתרים ואטרקציות ברומא באתר Tiqets » למידע נוסף.
  • מחפשים להשכיר רכב באיטליה? השוואת מחירים בין אלף אתרים - מחירים ושירות ללא תחרות באתר Rentalcars » למידע נוסף.
  • מחפשים כרטיסים לכדורגל או הופעות ברומא? טיקטאינגו היא ספקית הכרטיסים האמינה ביותר בתחום » למידע נוסף.

שתי מילים על ג’ורדו ברונו כדי להמחיש מה זאת אומרת לחיות תחת שלטונו של מנהיג דתי:
ברונו היה מדען וכמו רבים בימיו היה רב תחומי, הוא עסק במתמטיקה, בביולוגיה ובאסטרונומיה. במהלך השנים הוא התחיל לבנות תורה “אסטרונומית שונה” מזו שרווחה והייתה מקובלת. החלקים שהרגיזו את הכנסייה במשנתו היו קבלה של חלקים מתפיסתו של קופרניקוס (שטען כי כדור הארץ נע סביב השמש ולא להפך), והבנות שונות שצמצמו את השפעת המלאכים והאל בגורמי השמיים (למשל, טען שכוכבי השביט הם סוג של כוכב ולא מלאך). בגלל תפיסותיו אלה נכלא, ובניגוד לגליליאו גליליי אחריו, שעבר תהליך דומה, ברונו לא הסכים לחזור בו ולכן נידון לשריפה במרכז העיר.

פירות בקמפו די פיורי

פירות חתוכים בשוק של קמפו די פיורי

במאה העשרים כתב המשורר הצ’כי צ´סלב מילוש – שיר המספר את סיפור העלאתו למוקד של ברונו וקישר אותה לגטו וארשה.
להלן התרגום לעברית (זאב טנה) של מילות השיר.

חשוב להדגיש שברונו לא היה היחיד שקיפח את חייו בכיכר. גם היהדות איבדה שם כמה מבניה. הכיכר שימשה גם כאתר בו היו נוהגים לשרוף ספרי הגות כופרת ויהודית, כמו ספרי תלמוד והלכה. במאה ה-19 הפסיקה הכיכר לקטול אנשים והפכה להיות שוק הפירות והירקות של רומא (עד ימינו), למרות שלאורך השנים היא הפכה משוק של מקומיים לשוק המיועד לתיירים.

דוכנים בקמפו די פיורי (צילום מקורי)

מה רואים בקמפו די פיורי?

גם היום האזור הוא שוק הפירות והירקות של העיר רומא. זהו חלק צבעוני ועשיר של העיר ומומלץ להסתובב בו.
בסביבות השוק ישנם רחובות מסחריים רבים בהם תוכלו לסייר ולבצע קניות רבות במחירים טובים יחסית: הסיור ברחובות בעלי המלאכה שבסביבות השוק – כמו רחוב עושי הקשתות (Via dei Balestrari), רחוב הצורפים (Via dei Baullari), רחוב עושי הכובעים (Via dei Cappellari), רחוב עושי המפתחות (Via dei Baullari) ורחוב החייטים (Via dei Giubbonari) – הם חוויה מומלצת.

כמובן שאפשר לצפות באנדרטה של ברונו (בכל זאת, האדם הועלה למוקד בכדי שהאנושות תהיה קצת חכמה ונאורה יותר). ליד האנדרטה תוכלו לראות את לוח הברזל המיועד להנצחת ספרי התלמוד שנשרפו בכיכר.
בשעות הערב כאשר השוק נסגר, הופכת הכיכר לאזור בילויים והתאספות של מקומיים ותיירים כאחד.

שוק הפירות והירקות בקמפו די פיורי (צילום: antmoose)

סיורים מודרכים בקאפו די פיורי

סיור קולינרי בקמפו די פיורי וברובע היהודי

סיור קולינרי בשוק קמפו די פיורי וברובע היהודי בו תאכלו בין השאר פיצה, גלידה וכמובן יין. בסיור תלמדו על  ההיסטוריה הקולינרית של איטליה ועל תרבות האוכל העשירה שלה.

סיור שקיעה בכיכרות רומא

סיור רגלי בשעת השקיעה העובר בכיכרות המרכזיים ברומא כמו פיאצה נבונהפונטנה די טרווי וגם בקמפו די פיוריהמדגרות הספרדיות והפנתאון.




המלצות "הכל על" למבקר בקמפו די פיורי

  • הביקור בשוק מאוד מומלץ בגלל יופיו של השוק והאזור – כמו גם היותו נקודה שוקקת מאוד ברומא. לא מומלץ לקנות בו – הוא לא זול (זו גם הסיבה שהכנסנו אותו למידע באתר שלנו כאתר תיירות ולא כשוק המיועד לקניות ברומא).
  • סביב הכיכר ישנן מסעדות טובות מאוד המגישות אוכל מקומי במחירים סבירים. מומלץ להיכנס ולאכול ארוחת בוקר או צהריים באחת מהן, רק חשוב לזכור שהמקום איבד קצת מאופיו המקומי והפך מוכוון יותר לתיירים.
  • מומלץ לשקול לשלב את הסיור בקמפו די פיורי עם אזור הטרסטוורה הסמוך אליו, או במסלול הליכה בין אזור נבונה לפנתאון ולא להגיע אליו במיוחד לחילופין אפשר לשלב את הביקור עם סיור ברובע היהודי (סנט אנג’לו) של רומא שגם הוא נמצא במרחק הליכה מהשוק.
  • למי שמעוניין להכיר את הכיכרות והמזרקות המרכזיות של העיר אנו ממליצים על סיור מודרך בעברית. למידע נוסף ראו להכיר את רומא: סיור בעברית בכיכרות ומזרקות רומא וסיורים מודרכים ברומא בעברית.
  • כמו הרבה שווקים אחרים שהפכו לתיירותים, בשוק עצמו בקיץ קשה למצוא מציאות, אבל ברחובות מסביב יש חנויות איכותיות ולא יקרות מאוד (ראה גם קניות ברומא).
  • הביקור מומלץ לילדים בכל הגילאים, הם ישמחו לטייל בשוק הצבעוני והריחני.
  • מחיר: חינם.
  • כמו הרבה אתרים במרכז רומא לא מומלץ להגיע למקום עם רכב פרטי – הכניסה לאזור עם רכב גוררת קנס אם לא שלמתם אגרה ויש בעיית חניה קשה – ראה עוד תחת השכרת רכב ברומא והשכרת רכב באיטליה.
  • אזור השוק הוא אזור מרכזי ונגיש אך גם נעים – אין הרבה מלונות והביקוש למלונות באזור יחסית גבוה, לכן המחירים יחסית יקרים בהשוואה לאזורים אחרים ברומא. כדאי לראות על כך מידע נוסף תחת מלונות באזור הקאמפו די פיורי ומלונות ברומא. בין המלונות המומלצים שיש באזור זה ניתן למנות את מלון דונה קמילה סאבלי (Donna Camilla Savelli)מלון לונטה (Hotel Lunetta) ומלון קמפו דה פיורי ( Campo De Fiori).

המלצות טיפים ותגובות שעלו בקבוצה שלנו –  הכל על רומא, הקבוצה ממנה מתחילים את הטיול בעיר הנצחית של ארץ המגף

  • מי יודע עד איזו שעה פתוח שוק קמפו די פיורי? תודה לעונים
    • אחת שתיים בצהריים גג
      • זהו??? כי כשנכנסתי בגוגל ראיתי תמונות של השוק גם בחשיכה
      • חזרתי משם אתמול ושאלתי שם את המוכרים בשוק אבל אתה מוזמן לנסות. דרך אגב,שווה בגדולמלא דוכני אוכל פירות ירקות בגדים גבינות נקניקים יין בלסמי פסטות תבלינים ועוד, ומסביב בתי קפה ומסעדות.
      • תשובת מערכת: האופי של קאמפו די פיורי מאוד שונה ביום ובלילה. השוק עצמו של הפירות והירקות ומוצרי הבית המצחיקים הוא ביום. בלילה יש יותר דוכנים של תיירים.
  • Amiram Tsabari: כתבתי על לוחית ההנצחה פוסט לפני כשנה, לצערי הלוחית הנחבאת בין דוכני התבלינים מוזנחת ואבני המדרכה סביבה מרוצצות

תגובות והמלצות אילו עלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו – רומא למטיילים – Rome for travelers:

  • שוק קמפו די פיורי. המקום נחמד ושוקק חיים, בסך הכל די נחמד אבל לא דומה לברצלונה ומדריד למשל. מוכרים פסטות ממרחים גבינות יין שמנים, קנינו ממש בקטנה מצפים לטעום.
  • שוק קמפו די פיורי מאוד אהבנו כל בוקר לפירות ירקות.. וכו בסוף שלו יש דוכן פירות חתוכים בכוסות- אננס פצצה . (ראשון היה פתוח, שלישי דווקא לא..).
  • חשוב לומר השוקפתוח כל יום כולל יום ראשון.. ההבדל בין ראשון לשאר הימים שבראשון חלק מהבסטות לא פועלות ובמקומם פותחים בסטות של בגדים.
  • קמפו דה פיורי. מלא בפירות וירקות טריים, גבינות יינות ועוד המון חומרי גלם איטלקיים. שימו לב שהשוק נסגר בצהריים!
  • שוק קמפו דה פיורי- נחמד לא מעבר.. סה”כ מוכרים שם פירות וירקות אני אישית פחות התלהבתי. לדעתי אם יוצא לכם יום א’ להיות ברומא כדאי להגיע לשוק פורטה פורטזה.
  • חברים. את זה אסור לפספס. לכו לשוק בקמפו די פיורי וחפשו את הבחור ההודי שמוכר קולף ירקות. זו הצגה של איש אחד. מוכשר בטירוף ומצחיק מאד. רק בשביל זה שווה להשקיע בקולפן ירקות מפלסטיק….
  • זה שוק יחסית קטן, יש בו בעיקר ירקות, פרחים, פסטות, רטבים לפסטות, שמנים מתובלים (לאוכל) וגבינות. מסביב יש בערך 10 מסעדות ובתי קפה שמקיפות את הכיכר. מהכיכר יוצא רחוב עם הרבה חנויות בגדים. אם את משלבת את זה עם שופינג ועם ארוחה אז יש מה לעשות שם כשעתיים וחצי. לא יותר לדעתי…
  • קמפו די פיורי פתוח בימי ראשון? אם כן, מה השעות?
    • פתוח, אבל פחות מומלץ להגיע אליו ביום זה כי פחות מתמקד באוכל אלא יותר בבגדים.
      • ממש לא נכון… היינו בראשון שעבר והיה מדהים. מלא דוכני אוכל וטעימות.
    • כן, פתוח.
  • שוק קמפו די פיורי וסמטאותיו – מושלם! פשוט להיאבד בסמטאות. והכי חשוב – באחת הסמטאות הצמודות ממוקמת הפיצה הטובה ביותר שטעמתי מעודי. מאפיית ROSCIOLI – טעמנו פיצה עם שומר וגבינת עזים ופשוט התעלפנו! תעשו לעצמכם טובה ולכו לשם! יש מספר סוגי פיצות ותמיד מפוצץ שם. יש להם בקרבת מקום גם מעדנייה מצויינת ומסעדה עוד יותר מצויינת.

המלצות לקריאה נוספת:

הקמפו די פיורי בלילה (צילום מקורי)

מידע שימושי

שעות פתיחה

שעות הפתיחה של דוכני השוק 8:00-14:00 (בחודשי הקיץ קצת יותר).

כתובת

Piazza di Campo de Fiori, Rome




הגעה
directions_bus
אוטובוס

קווים: 62, 40, 64, 70 (יורדים תמיד בטורה ארג’נטינה).

directions_subway

טראם
קו 8, קווי האוטובוס