מידע כללי על פראג

פראג המלכותית, מי ידמה לך? לא יתואר יופי כנסיותיך ופאר ארמונתיך” (פרידריך לה מוט)

מידע כללי

פראג (Praha), בירת הרפובליקה הצ’כית, היא העיר הגדולה במדינה והמרכז הכלכלי והתעשייתי בה, כמו כן בפראג מתגוררים כ־1.2 מיליון תושבים.
לפראג היסטוריה, תרבות ואמנות עשירה מאוד והיא שימשה כמקום מושבם של כמה מדמויות המפתח בהסטוריה האנושית.
כיאה לעיר עם הסטוריה רחבה והחלפת ידיים רבה, לפראג שמות רבים ובין כינויה הרבים והמפורסמים ניתן למנות את: “העיר בעלת מאות הצריחים המחודדים” ו-“הלב של אירופה”.

כבר מראשיתה שימשה פראג כמקום המגורים של השליטים הרבים ששלטו באזור – מיד לאחר היווסדה של פראג, היא הפכה למקום מושבם של המלכים של אזור בוהמיה ואחריהם המלכים של האימפריה הרומית הקדושה (אז היא הייתה אחת מהערים החשובות בעולם), כיום פראג משמשת כמקום המושב של הפרלמנט הצ’כי.

קו הרקיע של העיר פראג (צילום ממצודת פראג)

סרטון מידע כללי על פראג:

מיקום וגיאוגרפיה

פראג נמצאת בלב אזור בוהמיה, אזור גיאוגרפי מרכז-אירופי קלאסי הנמצא בתווך שבין גרמניה לרוסיה וקרוי על שם שבטים קלטיים שישבו באזור וקראו לעצמם “בויים”. העיר פראג ממוקמת בין שתי גבעות התוחמות אותה והיא בנויה על גדות נהר הוולטובה (Vltava) החוצה את העיר לשני חלקים ופרוסה על שטח המטרופולין של 6,977 קמ”ר. העיר נמצאת על ציר מסחרי חשוב השוכן בין מזרח ומערב ולכן במהלך השנים ספגה לחימות רבות, ושליטים רבים אשר רצו לשלוט בצומת דרכים זו.

נהר הוולטובה בפראג (צילום מקורי)

משטר ושלטון

היום פראג הינה עיר הבירה של צ’כיה. המשטר הוא משטר דמוקרטי משנת 1989 (לאחר מהפכת הקטיפה). הפרלמנט של צ’כיה והנשיא יושבים במתחם רובע המצודה השולט על העיר. כיום פראג היא חלק מהאיחוד האירופי (אמנם מטבע היורו טרם הוחל בה באופן מלא, אך הוא נחשב מטבע עובר לסוחר במרבית בתי העסק, ראה מידע נוסף בנושא במידע שימושי. ההצטרפות של פראג לאיחוד האירופי נתקלה בהתנגדות רבה מבית (חלק גדול מהצ’כים הלאומנים התנגדו למהלך), אך כיום לאחר שהמהלך הושלם פראג היא חלק אינטגראלי מהאיחוד האירופי ואחת מערי הבירה החשובות של האיחוד האירופי.

חלק ממבני השלטון בתוך מתחם מצודת פראג (צילום מקורי)

כלכלה ומסחר

פראג היא מרכז המסחר והתעשייה של צ’כיה והיא עיר שנמצאת בתנופה מתמדת. בשונה ממרבית ערי אירופה, אחוז האבטלה בפראג נמצא דווקא בתהליכי ירידה. בפראג ישנם מרכזי תעשייה רבים לייצור מכונות ומכוניות ומרכזי מזון ואריזה רבים. בשנים האחרונות התחילה להתפתח בה גם סצנת הייטק קטנה. פראג נחשבת לאחת מערי הבירה ה”צומחות” של האיחוד האירופי, המצב הכלכלי בה רק הולך ומשתפר ומשקיעים זרים רבים מכניסים כספים לעיר.

רכבת עוזבת את פראג

חלקי העיר המרכזיים

העיר פראג מחולקת לעשרה רובעים, אך רק שישה מהם מתויירים:

מפה

רובע המצודה (Hradcany) – הראש של העיר. המצודה בה ישב (ויושב) השלטון של העיר. אזור תיירות מהמרכזיים והמיוחדים של אירופה.
(קרא עוד על רובע המצודה).

העיר העתיקה (Satra mesto) – הלב של העיר. המקום בו מתאספים ההמונים, הכולל כמה מהמבנים המפורסמים של העיר ממגדל השעון ועד גשר קארל.
(קרא עוד על העיר העתיקה)

רובע לסר – מאלה סטרנה (Lesser Quarter) – העיר הקטנה. המקום המקשר בין המצודה לבין העיר העתיקה. בעבר היה זה מקום מושבם של האצילים שחיו בעיר והיום נמצאים בה כנסיית מיקולוש הקדוש והקיר של ג’ון לנון.
(קרא עוד על המאלה סטרנה)

רובע וישהראד (Vysehrad) – לא ממש רובע בפני עצמו, כי אם היסודות של הטירה שהייתה כנראה ראשיתה של העיר. ליד הטירה נמצא בית הקברות של גדולי האומה הצ’כית וכנסיית פיטר ופאוול.
(קרא עוד על רובע וישהראד)

הרובע היהודי (Josefov) – הרובע היהודי המפורסם בעולם בו הסתובב המהר”ל) . הרובע מפורסם הן בגלל עברו היהודי והן בעקבות החשיבת האדריכלית שלו.
(קרא עוד על הרובע היהודי)

העיר החדשה (Nové Mesto) – העיר שנבנתה במאה ה-14 עבור ההמון על ידי המלך קארל המפורסם. זה הוא הרובע הגדול ביותר בעיר והאתר המרכזי שבו היא כיכר ואצלב.
(קרא עוד על העיר החדשה)

לרובעים אלה אפשר להוסיף את נהר הוולטבה, הנהר המרכזי שעל גדותיו בנויה פראג. הנהר הוא עורק החיים המרכזי של העיר. אורכו של הנהר הוא 430 ק”מ, וחוצים אותו 18 גשרים רק בעיר פראג עצמה. בצפון הנהר נשפך לנהר הגרמני אלבה. בתוך הנהר ישנם שישה איים, שהמתוייר והמפורסם שבהם הוא האי קמפה (הנמצא בסמוך לגשר קארל).

הנהר זכה לפרסום בעקבות היצירה המפורסמת שמתארת את מהלך זרימתו של הנהר “מולדתי” של המלחין הצ’כי סמנטה Bedřich Smetana, שלקח מוסיקה מקומית עתיקה והפך אותה ליצירה קאמרית קסומה המתארת את זרימת הנהר. (אם הלחן נשמע לכם מוכר, זה מפני שהוא מושתת על אותו לחן עתיק ששימש כבסיס להמנון הלאומי “התקווה”). בעיר העתיקה של פראג ישנו מוזיאון המוקדש לסמנטה, הגיבור של העיר.

על הנהר ישנם הרבה אתרים מרכזיים לתיירים, כמו גשר קארל והאי קמפה. לרצים בבוקר מומלץ לרוץ על גדות הנהר (ולהשתדל לא להפריע יותר מדי לדייגים…).

מומלץ במיוחד לבצע שייט על הנהר, ישנן חברות רבות המעניקות שירות זה, חלקן כולל ארוחה, מוסיקה והדרכה על העיר, וכדאי לבחור אחת מהן, בוודאי אם מדובר בטיול זוגי רומנטי.

דמוגרפיה בפראג

ההרכב הדמוגרפי של פראג כולל ברובו את בני העם הסלאבי. מקורו של העם הסלאבי אינו ידוע אך הכיתוב המתועד הראשון הוא מימי הרומאים, המספר על כפרים בצורת מעגל בהם חיים חקלאים עובדי אלים בדמות חיות באזורי הנהרות הוולטבה והוויסלה שבפולין. מלבד בני הלאום הסלאבי מתגוררים בפראג גם גרמנים וצוענים.

אנקדוטה מעניינת היא שבעקבות תלאות מלחמת העולם השנייה, ובגלל הלחימות הרבות שגרמו למותם של גברים פראגים רבים, ישנו בפראג רוב גדול של נשים במיוחד מעל גיל 50, כאשר בשנים האחרונות תהליך זה מתאזן.


(צילום: christofer.who)

השפה המדוברת

הצ’כים מאוד קנאים ללאומיותם, מה שבא לידי ביטוי בשפתם ובתרבותם. השפה המדוברת בפראג היא צ’כית, רבים מהתושבים שולטים באנגלית וחלקם הלא מבוטל שולט בגרמנית ורוסית (למרות היחס ה”עוין” של הרחוב לאומות אלה).

תרבות ואמנות

במשך שנים הייתה פראג צומת המפגיש בין מזרח למערב, ולכן גם התרבות הפראגית היא מיוחדת ומשלבת את האופרה והספרות הגרמנית עם האמנות הסלאבית. פראג תמיד הייתה המקום בו הספרות הרוסית הכבדה והאידיאולוגית פגשה את הספרות המערבית-גרמנית האישית והעיר בה גם בימי הקומוניזם פרחו תיאטרוני הסאטירה והמוזיקה המערבית.

פראג היא עיר רומנטית המלאה בסממנים של תרבות ואמנות. העיר מלאה בפסלים רבים, במוזיאונים לעייפה, בסגנונות בנייה רבים (קרא עוד באדריכלות) כמו אר-נבו, רנסנס, רוקוקו ואמנות גותית ששולטים במרבית ממבניה. ביקור בעיר כולל גם מוזיאונים, כמו המזיאון הלאומי לאמנות שבכיכר ואצלב, כנסיות מדהימות, כמו כנסיית טין וכנסיית מיקולש הקדוש, ופסלים רבים הממלאים את גשר קארל. עבור חובבי האמנות זו בהחלט עיר שמספקת את הסחורה. בנוסף, אפשר לראות כמעט בכל חנות בעיר אמנות מיוחדת שמייחדת את העיר ושולטת בה ללא עוררין – אמנות בובות המריונטות.

לחובבי הספרות והשירה הכתובה פראג היא סוג של גן עדן. העיר מאפשרת סיורים המתחקים אחר חייהם של כמה מהסופרים והכותבים הגדולים בעולם המערבי, ביניהם בוהומיל הרבאל, פרנץ קפקא, יאן נרודה, יארוסלב האשק, וקארל צ’פאק. (למעוניינים לקרוא עוד בנושא מומלץ להציץ בעמוד על מוזיאוונים בפראג).


פסלו של פרנץ קפקא ברובע היהודי – מסמליה התרבותיים של העיר פראג (צילום מקורי).




אדריכלות בפראג

מי שהולך לבקר בפראג חייב להבין דבר או שניים על האדריכלות שלה. היות והעיר היא מוזיאון פתוח של מבנים מדהימים הנה כמה כללי אצבע לתייר על מנת להבין מה הוא רואה:
  • הסגנון הראשון והבולט שרואים בפראג הוא הסגנות הגותי (גשר קארלכנסיית טין, חלקים מבית הכנסת החדש הישן). סגנון זה הוא עדות להשתלטות הנוצרית שחלה בעיר בימי המאה ה-14 וההדחה הכללית של עבודת האלילים שהיתה נפוצה באזור קודם לכן. הסגנון הגותי, הכולל בנייה בעלת פסלים וצריחים רבים, הוא סמלה של הבנייה הנוצרית במערב אירפה. (למי שמתעניין שמו של הסגנון הוא בכלל שם גנאי, כך קראו לו אנשי הרנסנס שזילזלו בבנייה ובאמנות הגרנדיוזית והמצועצעת לטעמם והשוו אותו לעמים ברברים ועובדי אלילים שנקראו העמים הגותיים).
  • אחריו מגיע סגנון הבארוק, שהוא חלק מניסיונם של הכנסייה הקתולית ושל הישועים שפעלו בשמה בעיר להשיג שליטה מחודשת על לבבות הבוהמיים. הכנסייה חשבה שצריך לשלב עם האמונה הוד והדר חילוניים כדי להשתלט על לבבות ההמון, ולכן פנתה לבנייה מאסיבית של כנסיות ומבנים (למשל כנסיית מיקולוש הקדוש). הסגנון כולל ציורי קיר רבים, תוספות רבות (כמו נברשות), בנייה רחבה היוצרת חללים, בליטות רבות היוצרות תחושה של הוד והדר, אך למרות כל זאת לעומת הבנייה הגותית ישנה גם תחושה של עידון.
  • התקופה הרומנטית שסחפה את פראג בכל תחום, מהתעוררות לאומית ועד למוסיקה (סמטנה ודבוז’אק), סחפה אותה גם בסגנון הבנייה וכך נפוצה בעיר בנייה ניאו גותית שמשלבת מוטיבים גותיים עם מוטבים מודרניים. מרבית המבנים המוכרים של פראג, כמו כנסיית סנט ויטוס, הם למעשה שילוב של בנייה גותית וניאו גותית.
  • לאחר מלחמת העולם הראשונה ו”ניתוץ” הקתוליות (הניתוץ היה גם רעיוני וגם פיזי – מבנים ופסלים רבים נהרסו על ידי 1.4 מיליון איש שהפכו בן יום מקתולים בכפייה לפרוטסטנטים), התחזקה בעיר בניית ה”בהאוס” (שאפיינה גם את תל אביב באותן שנים). בין לבין יש בעיר גם בנייה מיוחדת בסגנון הרוקוקו והרנסנס.
  • אחד החידושים היותר מאוחרים בפראג היא האומנות הקוביסטית שהגיע גם לאדריכלות – בסמוך לרובע היהודי ניתן לראות את אחת מקבוצות הבתים  המפורסמות ביותר באירופה בסגנון בניה זה.
  • למתעניינים בנושא מומלץ לקרוא עוד תחת אדריכלות בפראג.

כנסיית ויטוס

הבתים הקוביסטים שניים מאטרצקיות האדריכלות שיש לעיר פראג להציע (צילומים מקורים)

המלצות שעלו בקבוצה הפייסבוק שלנו – הכל על פראג – הקבוצה ממנה מתחילים את הטיול ביהלום של אירופה:

  • Ohad Shakedמה הם האתרים המומלצים לדעתכם בעיר למי שחובב צילום ומחפש לוקיישנים יפים? (לדיון המלא בפייסבוק)
    • נעה מרקביץ –  מצ”ב מסלול לחובבי צילום (קישור למסלול) – המסלול מתחיל במגדלי הגשר מלוסטרנסקה ב- ואנחנו ממליצים לא לחסוך – תשלום סמלי יאפשר לכם לטפס למרומי המגדלים שבנויים בסגנון רנסנסי ולתצפת על העיר מלמעלה. הנוף כמובן מרהיב מה שמבטיח תמונות מדהימות ביופיין.לאחר מכן אנחנו ממליצים לחצות את גשר קארל לכיוון מגדל הגשר סטארומסטו . גם כאן תוכלו לטפס למרומי המגדל בתשלום סמלי ולצלם את פראג מזוית אחרת. ואם לא הספיק לכם – אנחנו ממליצים שתמשיכו לקומפלקס המבנים קלמנטיום שממנו נשקף נוף מרהיב במיוחד. וכמובן – בגבעת פטז’ין יש שפע של הזדמנויות לצילומים שפשוט אין בשום מקום אחר בפראג. למשל: מצפה הכוכבים, גן הורדים או מבוך המראות. אנחנו ממליצים לצלם סלפי שלכם עולים על מגדל התצפית שנחשב להעתק של מגדל אייפל, לשלוח לחברים ולתת להם לנחש איפה אתם באמת.

קריאה מומלצת בעברית ברשת בנושא פראג מידע כללי לתייר:

תכנים בנושא באתר שלנו