1. עמוד הבית
  2. »
  3. פראג 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. פראג מידע שימושי
  6. »
  7. תחבורה והתניידות – המדריך המקיף להתניידות נוחה בפראג

תחבורה והתניידות – המדריך המקיף להתניידות נוחה בפראג

מידע כללי

בפראג פועלות מערכות מטרו וחשמליות טובות ונוחות לשימוש, המקשרות בין כל חלקי העיר ומובילות במהירות ובמחיר נוח כמעט לכל אתרי התיירות המרכזיים של מרכז העיר. הנסיעה בחשמלית מומלצת ביותר(נסיעה במטרו בשעות הלילה פחות נעימה). ניתן לקנות כרטיסים המאפשרים נסיעה בודדת, נסיעה ליום או לשלושה ימים (אופציה מצוינת).

הידעת?

מערכת התחבורה בציבורית של פראג, נחשבת לאחת הטובות בעולם. יש לכך אפילו תוקף מדעי ב2019  פורסם מאמר שהציב את פראג כאחת מעשר הערים היעילות ביותר מבחינת מהירות התחבורה ציבורית לפני ערים כמו לונדון ניו-יורק ומדריד.

לחובבי השופינג כדאי להכיר את קניון פאשן ארנה | Fashion Arena - קניון העודפים הגדול ביותר בצ'כיה בו יש יותר מ-200 חנויות המציעות הנחות בין 30% ועד 70%, בנוסף יש בקניון החזר מס - כך שתוכלו לקבל חזרה 12% מעלות הקניות, ומעבר לכל זה יש הנחה מיוחדת לגולשים של הכל על » למידע נוסף.

לפרסום עסק העוסק בפראג באתר, אנא צור קשר.

מטרו בפראג

סמל המטרו בפראג

בפראג ישנם שלושה קווי מטרו: A שצבעו ירוק, B המסומן בצהוב ו-C המסומן באדום. מחיר הנסיעה בחשמלית ובמטרו הם 20 קרונות. שעות הפעילות של המטרו והחשמלית הן מ-5 בבוקר ועד חצות, כאשר כל  כל שלוש דקות יוצא סבב אחד של המטרו (בשעות השיא). את הכרטיסים קונים בכל מכונה במטרו, או בפיצוציות וחנויות לעיתונים ולסיגריות. אין אפשרות לקנות כרטיסים בקרון עצמו, בפראג כמו במרבית ממדינות אירופה הנהג נוהג ולא מוכר כרטיסים, לכן אפשר לעלות לטראם ולחשמלית מאחור ולא רק מהכניסה הקדמית.
ההזמנה במכונות דורשת קצת הסתכלות (לא בכולם יש הסבר באנגלית) והיא אפשרית לביצוע לרוב רק במטבעות ושטרות קטנים. בפיצוציות או חנויות הטאבק אפשר לקנות כרטיסים גם בשטרות בעלי ערך גבוהה יותר ו/ או כרטיסי אשראי.

מכונות לממכר כרטיסים במטרו של פראג (צילום מקורי)

החתמת הכרטיס בפראג היא פשוטה, פשוט מכניסים את הכרטיס למכונות הצהובות. כרטיס בודד מספיק לחמש תחנות או לעשרים דקות נסיעה, כרטיס מעבר מאפשר נסיעה חופשית למשך של 75 דקות אחרי החתמה (בשעות הלילה ובסופ”ש 90 דקות), כרטים ל-24 או 72 שעות מתחיל להיספר לאחר ההחתמה של הכרטיס במכונת הכירטוס.

באופן כללי הכרטיס היומי והתלת יומי, נוחים מאוד וזולים (כרטיס יומי עולה כ-110 קורונות שזה פחות מ-25 ש”ח) ודרך הטראם, האוטובוס והמטרו פשוט מגיעים לכל הנקודות התיירותיות של פראג.

מפת המטרו בפראג (Zirland)

לצפייה בגרסה גדולה ועדכנית של המפה באתר https://www.czech-transport.com/

החשמלית (טראם)

היא אמצעי התחבורה היעיל ביותר בפראג (וגם הותיק ביותר). קווי החשמלית מרושתים היטב ומגיעים לכל אתרי התיירות המרכזיים. כאמור, הנסיעה בהם במיוחד בשעות החשיכה נעימה יותר מאשר במטרו. ישנם 25 קווי חשמלית (1-26, אין קו 25)  כאשר בלילה (00:30-4:30) פועלים רק שמונה קווים (51-58) והתדירות שלהם היא כל 40 דקות. ישנם קווי חשמלית שפעילים רק בשעות העומס. בקווי החשמלית ישנה מערכת כריזה המכריזה על התחנה הנוכחית והתחנה הבאה.

חשמליות בפראג

טראם בפראג

כחלק מצעד לשיפור של אופי התחבורה בעיר – בשנת 2022 התחילו בפראג להוציא מודלים חדשים של קרוניות של החשמלית – מודרניות יותר, נוחות יותר, מונגשות יותר למוגבלי תנועה ולנוסעים עם ילדים.

האוטובוסים

האוטובוס הוא אמצעי תחבורה המתאים לנסיעות מחוץ למרכז העיר, למשל כאשר רוצים להגיע לאתרים כמו בובובה דראחה או גן החיות של פראג. במשך היום תדירות האוטובוסים נעה בין 12-20 דקות כאשר בלילה (00:30-4:30) היא כל 40 דקות. חשוב להגיד שלא כל קווי האוטובוס פועלים בלילה (קו אוטובוס הפועל בלילה כתוב על התחנה Night Bus). תחנת האוטובוס המרכזית נקראת פלורנס (Flornenc) והיא נמצאת בקצה המזרחי של העיר החדשה. שיטה זו פחות שימושית על ידי תיירים בעיר אשר רובם נוסעים בטראם או במטרו – אך היא יעילה וניתן להשתמש באותם הכרטיסים.

ההתמצאות בתחבורה הציבורית לפראג

ההתמצאות לרוב פשוטה, בעיקר במטרו, אך גם באוטובוס ובחשמלית. זמני הנסיעות מופיעים בדרך כלל על התחנה, בפנים יש מסך אלקטרוני המודיע על התחנה הקרובה, אליו מתלווה כריזה המפרסמת את שם התחנה בה עוצרים. אם נתקלתם בבעיה פשוט תשאלו נוסעים אחרים, אלה ישמחו לעזור ואף רובם יודעים אנגלית. תחנות המטרו הגדולות מאוד נוחות – קל להבין את כיווני הרכבת ובאיזה תחנה לרדת. אין צורך לפחד – גם אם אתם לא רגילים להתנייד בעזרת המטרו.

שילוט במטרו של פראג – קו המטרו מופיע בשלט ירוק גדול עם כל שמות התחנות והבלטה של תחנות ההחלפה הגדולות (צילום מקורי)

נמל תעופה

נמל התעופה של פראג נמצא במרחק של 20 ק”מ מהעיר העתיקה (בערך 20 דקות נסיעה, תלוי בפקקים). הדרך הטובה ביותר להגיע משדה התעופה אל העיר העתיקה הוא על ידי קו אוטובוס 119 (עלות הנסיעה היא 20 קרונות בלבד) והוא מגיע הישר לתחנת המטרו Dejvicka ממנה אפשר להגיע כמעט לכל מקום בעיר (קו האוטובוס פועל בין השעות 0500-0000).

בפראג יש את שירות Airport Express –  אוטובוס המוביל מהשדה ועד לתחנת הרכבת המרכזית בעיר. שיטה זו פחות פופלארית בקרב התיירים אך היא מהירה ונוחה מאוד. ניתן להזמין כרטיסים מהנהג או מראש באתר.

שימו לב – הן אוטובוסים והן Airport Express אינם פעילים בלילה.

אפשרות אחרת היא לקחת את אחת המוניות היוצאות משדה התעופה, אשר תיקחנה אתכם לכל יעד בעיר פראג תמורת מחיר קבוע של 560 קרונות (כולל מזוודות) רצוי לקחת מוניות מורשות!. ישנן אופציות נוספות כמו מיניבוס שאטל אותו צריך להזמין מראש טרם הנסיעה (דרך המלון), מתאים במיוחד לקבוצות גדולות (מעל חמישה אנשים) אשר מקבלות הנחה משמעותית בקנייה קבוצתית. או לאלה המעוניינים שיחכו להם אחרי הנחיתה מבלי להסתבך (מעולה וכמעט האופציה היחידה בלילה) – המעוניינים בפרטים נוספים ראו הסעות משדה התעופה בפראג.

האופציה של לקיחת מונית היא מעולה גם למטיילים בפראג עם משפחות או קבוצות קטנות – אפשר לעלות עד ארבע נפשות במונית אחת (כך שלזוג הנוסע עם שני ילדים אופציה זו היא הזולה ביותר).

מוניות ביציע משדה התעופה בפראג (צילום מקורי)

למידע נוסף על שדה התעופה בפרג ראה טיסות לפראג.

שייט על נהר הוולטובה

דרך טובה להתניידות בפראג היא בשיט על הנהר. דרך זו היא יותר אטרקציה נחמדה מאשר יעילה, אבל ליעדים כמו גן החיות, האוניברסיטה של פראג או התיאטרון הלאומי אפשר להגיע דרך הנהר. פשוט עלו על אחת הסירות היוצאות על הנהר.

מוניות

בפראג ישנו שם רע לנהגי המוניות. ההמלצה הכללית היא להיות ערניים, לשים לב למחירי המונה וכן להזמין מוניות רק מחברה רשמית (להיזהר משרלטנים!), שימו לב כי לא מומלץ לקחת מונית העומדת מחוץ למלון. בפראג ישנן 49 תחנות מוניות המחוייבות לאמנה של שירות הוגן. מונית תקנית מחזיקה שלט זוהר על גג המונית, ותעריפונים ברורים אשר ניתן לראות כאשר יושבים במושב האחורי, הנהג מחוייב לתת לכם קבלה בתום הנסיעה והוא אינו רשאי לקחת כסף זר (רק קורונות), אם בכל זאת אינכם מרגישים בטוחים – בקשו מהמלון להזמין לכם את המונית.




המלצות "הכל על" לתנועה והתניידות בתוך פראג

  • מי שמתעתד לבצע את הסיור רק בתוך העיר לא מומלץ לשכור רכב – הכבישים צפופים יחסית כיאה לעיר מרכזית, אופציות החנייה מוגבלות והנוסע ברכב יפספס את החוויה של השהות וההסתובבות בעיר (ראה השכרת רכב בצ’כיה).
  • יש לתחבורה הציבורית בפראג ומחוץ לה עזר מאוד נוח של מפות המאפשרות לראות את הקווים והמיגע על התחבורה בציבורית הפועלת באזור – ראו לינק זה
  • הנסיעה בחשמלית של פראג לרוב היא הבחירה הטובה ביותר. גם מהירה, גם מרושתת היטב וגם אפשר לראות את העיר במהלך הנסיעה (בשונה מהמטרו).
  • כאמור, הכרטוס מתבצע על ידי הנוסע בעמדת הכרטוס האוטומטית. עם זאת, מומלץ לא להתחכם ולדאוג לכרטס את כרטיסי הנסיעה. יש פקחים סמויים ולא סמויים בלא מעט מהנסיעות, ולא נעים להיתקל בהם כשהם כועסים…
  • לתיירים הותיקים – תיירים שגילם מעל 70 שנה, יכולים להוציא תעודה לנסיעה ללא תשלום לכל סוגי התחבורה הציבורית, כולל אוטובוסים, חשמליות ורכבת תחתית. על מנת לקבל  את התעודה יש להציג דרכון, תמונות פספורט ותשלום סמלי של 20 קרונות במשרד Jizdenky Tickete המנפק את התעודות (נמצא בתחנת הרכבת התחתית הגדולה Mustek ברציף הרכבת הצהובה B)
    נכון להיום לא נדרש תעודה ייחודית – אפשר פשוט להציג דרכון עם הגיל שלכם.
  • בזמן נסיעות צפופות שימו לב לארנקים (יש לא מעט כייסים בפראג).
  • כדאי לקנות כרטיס ל-3 ימים  וזה תקף ממש לכל סוגי התחבורה בעיר: אוטובוסים, רכבות וכו’ זה יוצא צורת ההתניידות הזולה ביותר בעיר. אפשרות אחרת היא כרטיס החופשי יומי של פראג שמספק תמורה נהדרת למחיר.
  • אפליקציה חשובה של זמני התחבורה בציבורית בעיר: https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.fhejl.pubtran
  • שומרי מסורת שמעוניינים לנסוע בשבת עם נהג גוי – אפשר להזמין כרטיסים מראש לשלושה ימים וכך לא צריך לכרטס אותם בשבת – ראה עוד המלצות לדתים ושומרי מסורת בפראג

קריאה נוספת מומלצת

המלצות גולשים לתחבורה בפראג:

  • תמר וידר: לא כדאי להתחיל בכלל בקניית כרטיסים לפי זמן, זה סתם מסובך. קניית הכרטיס היומי, שעולה 110 קרונות (22 שקל) נותנת שקט לכל היום וההפרש, אם בכלל, הוא שקלים בודדים. בקיצור אני ממליצה על הכרטיס היומי.

המלצות טיפים ותגובות שעלו בקבוצה שלנו – הכל על פראג – הקבוצה ממנה מתחילים את הטיול ביהלום של אירופה

  •  לגבי הגעה משדה התעופה אל העיר. מנסייון שלי  נהג לוקח 25 יורו עד 4 אנשים – היה מאוד נוח להגיע כך מהמלון לשדה התעופה וחזרה
  • בפראג הובר פעולת היום בצורה מעולה – יותר נוחה מהמונית הקלאסית שווה לקחת את זה בחשבון.

מפה