מוזיאונים בפראג

מידע כללי

כיאה לכל עיר שהייתה בעברה אימפריה ומחזיקה על כתפיה היסטוריה (ראה ההסטוריה של פראג) ארוכת שנים, גם פראג מלאה במוזיאונים. בפראג ישנם הרבה “מוזיאונים פתוחים”, כמו העיר העתיקה וגשר קארל, שהפסלים והבנייה שבהם מיוחדים ומרתקים. אך יחד איתם העיר מחזיקה בכמה מבני מוזיאונים חשובים שמספקים את חובבי האמנות וההיסטוריה. אל תצפו למוזיאונים כמו בפריז, רומא או בלונדון, ואפילו אל תחפשו את כמות המוזיאונים שיש בברצלונה, אבל פראג היא בהחלט עיר שיכולה לספק את סקרנותם של התיירים המגיעים אליה.

מוזיאונים לאמנות בפראג

המוזיאון הצ’כי לאמנות יפה (Mid-Bohemian Gallery)

המוזיאון שנוסד כבר בשנת 1963 בטירה מחוץ לפראג, עבר לתוך העיר בשנת 1971 והגלריה הענפה שלו פוזרה בין שלושה מבנים היסטוריים משוחזרים בלב העיר העתיקה של פראג.

המוזיאון מציג גלריות של תערוכות קבועות ומתחלפות, כולן מציגות אמנות מודרנית בת המאה ה-20. בשנות ה-90′ של המאה העשרים פתח המוזיאון סניף נוסף בשם “בית המדונה השחורה”, שהפך להיות מוזיאון המוקדש כולו לאמנות קוביסטית (קרא עוד למטה).

* כדאי להתעדכן באתר האינטרנט של המוזיאון בנוגע לתערוכות המוצגות, כיוון שהן יכולות להיות מעניינות מאוד אך יכולות להיות גם פחות.

כתובת: 19-21 Husova Street
איך מגיעים?
מטרו: קו A (ירוק) (או בחשמלית), לרדת בתחנת Staromestka. הליכה לכיוון דרום על רחוב אוסובה. אפשר להגיע גם מגשר קארל. חוצים את הגשר לכיוון העיר העתיקה ופונים ימינה. המוזיאון יהיה מימין לכם.

המוזיאון לאמנות קוביסטית “בית המדונה השחורה”
(NG Dum u Cerne matky bozi)

אחד המוזיאונים החשובים לאמנות בעיר פראג. פראג מתייחסת ברצינות רבה לאמנות הקוביסטית שפרחה בה. אומנים רבים המשתייכים לזרם זה עבדו ופעלו בעיר, כשהמפורסם שבהם הוא יוזף צ’פאק (אחיו של הסופר המפורסם קארל צ’פאק) ורובם מוצגים במוזיאון. המוזיאון הוא פנינה לחובבי האמנות הקוביסטית והוא חלק מהגלריה הלאומית של פראג ומהמוזיאון לאמנות יפה של פראג.

המוזיאון ניצב בתוך מבנה מיוחד (הנראה כמו ציור קוביסטי בעצמו) שנבנה בראשית המאה ה-20 ונמצא בלב אזור העיר החדשה. ביציאה מהמוזיאון ישנו פסל מפורסם של המדונה השחורה הנמצאת בתוך כלוב זהב, אותו לא תוכלו לפספס בצאתכם מהמוזיאון. מוזיאון זה מציג יצירות אמנות קוביסטיות בלבד בקומות האחרונות של המבנה (הרביעית והחמישית). בקומות הראשונות של המבנה הוא מציג תערוכות מתחלפות שהינן חלק מהתערוכות של המוזיאון הצ’כ’י לאמנות יפה.

המוזיאון לאמנות קוביסטית (צילום: cphoffman42)

כתובת: Celetna 4, Prague
איך מגיעים?
חשמלית (טראם): קווים 5, 8 ו-14 לרדת בתחנת Namesti Republiky
שעות פתיחה: 10:00-18:00

מוזיאון אלפונס מוחה Mucha Museum Prague

המוזיאון אלפונס מוחה מוקדש לאמן רב תחומי זה. הוא מציג את עבודותיו הכוללות הדפסים, ציורים מקוריים, רישומי עיפרון ופחם, תכשיטים ופסלים.
אלפונס מוחה (1860-1939) עבד ופעל במספר ערים ביניהן וינה, פריז וניו יורק, אך קבע את מושב הקבע שלו בפראג. האמן חתום על ציור הקיר של “בית העירייה של פראג“, ועל האפוס הסלאבי – מונומנט אדיר שנמצא בארמון של פראג. הציורים של מוחה הם ברובם יצירות אר-נבו מודרני המשלב סממנים סלאביים ודתיים עם מוטיבים מודרניים.

מוזיאון אלפונס מוחה (צילום: Nico Paix)

מכל ציוריו ויצירותיו הוא מפורסם וידוע בעיקר בזכות תרשימיו והכרזות הלאומיות והשיווקיות שעיצב. הוא עצב בולים ושטרות בנקאיים לכבוד הקמתה של צ’כוסלובקיה (חלק גדול מהבולים מוצגים במוזיאון הבולים, ראה למטה) ועבודתו הידועה ביותר, שגם העניקה לו פרסום בינלאומי, הוא ההדפס של שרה ברנהרדט – שחקנית יהודיה שהייתה ידועה מאוד בפריז באותם זמנים.

מבנה המוזיאון בן המאה ה-18, שנמצא על ידי כיכר סטרומצקה, הוא מבנה מיוחד ביותר ויש שיגידו שהוא מעניין אף יותר מהמוצגים עצמם.
המוזיאון מציע בין השאר סיורים מודרכים (פעיל רק בחלק מימות השבוע) ומאפשר קנייה מוזלת של כרטיסים למוזיאונים אחרים, כמו מוזיאון פרנץ קפקא.

כתובת: Panská 7 110 00 Prague 1
איך מגיעים?
חשמלית (טראם): קווים 3,91,9,14 יורדים בתחנת Nemesty, הולכים לאורך הרחוב עד שמגיעים לרחוב Panská בו פונים שמאלה, המוזיאון יהיה מיד מימין לכם.שעות פתיחה: מדי יום 10:00-18:00
אתר אינטרנטhttps://mucha.tyden.cz/index.phtml?S=home&Lang=EN

מוזיאונים מוסיקליים

בפראג פועלים שני מוזיאונים המוקדשים לשניים מהמלחינים הגדולים של העיר. מוזיאון סמטנה ומוזיאון דבוז’אק. בנוסף, יש בעיר מוזיאון קטן הנקרא “מוזיאון מוצרט”, שמציג תערוכה קטנה המספרת את סיפורו של המלחין ואת הקשר שלו עם העיר פראג. מוזיאון מוצרט מציג בעיקר קונצרטים של מוזיקה קלאסית.

אתר האינטרנט של מוזיאון מוצרטhttps://www.prague.cz/bertramka/

מוזיאונים לתחומי עניין והיסטוריה בפראג

המוזיאון היהודי בפראג

המוזיאון הוא למעשה מקבץ של מבנים המפוזרים ברובע היהודי, ומציגים את האווירה והתרבות היהודית בעיר. המוזיאון היהודי הוא אחד ממוקדי התיירות המרכזיים של העיר פראג (קרא עוד: הרובע היהודי בפראג).

המוזיאון ההיסטורי בארמון לובקוביץ

המוזיאון הנמצא ברובע המצודה הוא חלק מהמוזיאון הלאומי של פראג ומציג מונומנטים היסטוריים, לצד כלי נגינה ומוצגים היסטוריים לאומים (קרא עוד על מבנה הארמון).

מוזיאון העינויים (Museum of Medieval Torture Instruments)

מוזיאון מעניין וייחודי זה מציג כלי עינויים בעיקר מתקופת ימי הביניים, אשר רובם שימשו את בית המלוכה ואת הכנסייה הקתולית.
בשתי הקומות של המוזיאון ישנם שישים מוצגים הכוללים: מצמצמי ראשים, כלי מתיחה, ריטוש, חיתוך “גירוד” ו”עקצוץ” מזנים שונים ומשונים שמעידים על ראש חולני במיוחד של מתכנניהם. בנוסף תוכלו לראות תמונות וציורים רבים המתארים עינויים והוצאות להורג, גם הם רובם מימי הבניים.
המחיר לא יקר והמזיאון קליל ומהנה (כמה שמוזיאון העוסק בנושא כואב כל כך יכול להיות קליל ומהנה…).

כתובת: Křižovnické nám. 1/194, Prague 1
איך מגיעים?
חשמלית (טראם): מספר 17,18 לרדת בתחנת Křižovnická לחילופין עוברים את הנהר על גשר קארל, המוזיאון יהיה מייד אחרי הגשר מצד ימין (לא לפספס את הפניה היא לא גדולה במיוחד).
ילדים: מומלץ, וסליחה מראש על האמירה הסקסיסטית – בנים מכל הגילאים יצחקו בהנאה ובנות מכל הגילאים יסלדו בהנאה לא פחות.
שעות פתיחה: 10:00-22:00
מחיר: 140 קרונות (אין הנחה לסטודנטים)

הכניסה למוזיאון העינויים בפראג (צילום מקורי)

מוזיאון פרנץ קפקא

מוזיאון פרנץ קפקא הוא מוזיאון המוקדש לסופר היהודי שהפך לסמלה של העיר, והוא נמצא בסמוך לעיר העתיקה, בה נולד הסופר. קרא עוד על המוזיאון.

כתובת: Cihelná 2b, 118 00 Praha 1, צ’כיה
איך מגיעים?
חשמלית (טראם): קווים 5, 12, 17, 18, 20, 22, 53, 57 לרדת בתחנת Malostranská
בקווים 12, 20, 22, 57 אפשר גם לרדת בתחנת Malostranské náměstí
מטרו: קו A לרדת בתחנת Malostranská
אוטובוס: קו 294 לרדת בתחנת Malostranské náměstí
ילדים: מרבית הילדים לא ימצאו במקום עניין, אלא אם תנגישו להם את המידע בצורה טובה – המקום אינו מכוון לתיירים הצעירים.
שעות פתיחה: כל ימות השבוע, 10:00-18:00
אתר אינטרנטhttps://www.kafkamuseum.cz/ShowPage.aspx?tabId=-1

הכניסה למוזיאון פרנץ קפקא (צילום מקורי)

מוזיאון הקומוניזם (Museum Of Communism)

מוזיאון המציג את הימים שרבים מתושבי פראג זוכרים כימים שחורים, אבל ישנם כאלה המסתכלים עליהם בערגה – “ימי הקומוניזם”. המוזיאון מציג את החלום הקומניסטי שהתחיל בפראג ואת שברו, על ידי הצגת תמונות וסיפורים מהחיים תחת השלטון הקומוניסטי. המוזיאון חדש יחסית (לכן לא היינו בו בביקורינו בעיר) ונשמח לקבל עליו המלצות או תגובות.

כתובת: Prikope 10
איך מגיעים?
מטרו: קווים A או B (ירוק או כתום) יורדים בתחנת Mustek
שעות פתיחה: 9:00-21:00
מחיר: 180 קרונות למבוגר, 140 לסטודנט, ילדים מתחת גיל 10 נכנסים חינם.
אתר אינטרנטhttps://www.muzeumkomunismu.cz

מוזיאוני אטרקציה בפראג

מוזיאון הצעצועים

מוזיאון הנמצא ברובע המצודה, בלב סמטת האלכימאים. מומלץ מאוד לביקור עם ילדים, אך גם בלעדיהם… (קרא עוד).

המוזיאון הבולאי Postage Stamp Museum, Postovni Muzeum

המוזיאון הבולאי הוא מוזיאון קטן ולא מפורסם המציג בולים צ’כים מתקופות שונות ובעיקר מהמאה ה-20. ליד כל בול מופיע תיאור היסטורי שלו וליד חלק מהבולים יש תיאור של תהליך ההכנה שלהם. המוזיאון ניצב בתוך מבנה בן המאה ה-17 וכמו כל המבנים המרכזיים בפראג יפה לכשעצמו וכולל ציורי קיר.

* מומלץ לבקר במוזיאון רק אם מגיעים לעיר לזמן של יותר משלושה ימים או במידה ואתם חובבי בולים.

כתובת: Prague 1, Nové mlýny 2/1239.
איך מגיעים?
חשמלית (טראם): קווים 8,14, 26,91 יורדים בתחנת Dlouha trida
ילדים: ילדים סבלניים ואוהבי בולים יהנו.
שעות פתיחה: כל השבוע, 9:00-17:00
דף המידע בתוך אתר רשות הדואר הצ’כיhttps://www.ceskaposta.cz/cz/muzeum/

מוזיאון השעווה

כמו כל עיר תיירות המכבדת עצמה, גם פראג מחזיקה במוזיאון שעווה. חשוב לומר שלמי שמצפה לראות את מדאם טוסו מחכה אכזבה, אך זו אטרקציה נחמדה למי שמחליט לבקר בעיר עם ילדים. המוזיאון מציג בעיקר בובות שעווה של גיבורים מקומיים כמו פרנץ קפקא והמלך קארל וקצת בובות של דמויות בינלאומיות.

כתובת: Prague 1, Narodni 25
איך מגיעים?
חשמלית (טראם): קווים 6, 9, 17, 18, 22, 91 יורדים בNarodni והולכים לאורך הרחוב המוזיאון נמצא מצד שמאל.
ילדים: מומלץ מאוד.
אתר אינטרנטhttps://www.waxmuseumprague.cz/en/prague/




המלצות כלליות למוזיאונים בפראג

  • אומנם פראג לא ידוע במוזיאונים שלה כמו לונדוןפריז ורומא הם יכולים להיות אופציה יוצאת מהכלל לטבל את הביקור שלכם בעיר. מעולה במיוחד כאופציה לימים קרים מאוד וגשומים בהם לא נעים להסתובב הרבה ברחובות העיר – ראה גם חופשת חורף בפראג.
  • חלק גדול מהמוזיאונים של מאפשרי להזמין כרטיסים מוזלים בכל מיני צורות. או בהזמנה מוקדמת, או כחלק מהדיל של אוטובוס התיירים בפראג, או כחלק מהדיל של פראג סיטי פאס.
  • המוזיאונים הגדולים של פראג (למשל המוזיאון הלאומי) מונגשים לתיירים מוגבלי תנועה, המוזיאנים הקטנים לא כל כך מתאימים לכך.
  • בהרבה מאוד מוזיאונים יש הנחה למבקרים עם משפחה וילדים – למשל מוזיאון פרנץ קפקא והמוזיאון היהודי, נצלו זאת (למטיילים עם ילידים בעיר מומלץ לקרוא עוד בעמוד זה- פראג עם ילדים).

מפה