לונדון מידע כללי

מידע כללי על העיר הכי סואנת באירופה

״אם אדם עייף מלונדון, הוא עייף מהחיים; זאת משום שבלונדון יש כל מה שהחיים יכולים להציע״ (סמואל ג’ונסון)

מידע כללי

לונדון (London) היא בירת הממלכה הבריטית המאוחדת, מה שאומר שהיא בירתה של אנגליה, ווילס, סקוטלנד ואפילו מדגסקר. המטרופלין של לונדון הוא האיחוד העירוני הגדול ביותר באיחוד האירופי ומהמרכזים התיירותיים הגדולים ביותר באירופה ובעולם כולו. התפתחותה של לונדון, הייתה במסגרת של חיבורים ומיזוגים של כפרים ומחוזות נפרדים, אשר לאורך ההיסטוריה התחברו לכדי עיר ענקית אחת (ראה פירוט על הנושא תחת ההיסטוריה של לונדון).

המטרפולין של לונדון בלילה




גיאוגרפיה ודמוגרפיה

מיקומה של לונדון הוא בחלקו הדרומי של האי הבריטי  היא בנויה משני צידיו של נהר התמזה, שעד היום הוא מסמליה התרבותיים החשובים.

שטחה של העיר לונדון עצמה (כל 32 חלקי העיר, ראה בהמשך) הוא 1,579 קמ”ר, ומתגוררים בה כמעט שמונה מיליון איש.

העיר לונדון של היום התפתחה משני מוקדים עיקריים שהתעצבו מהכיבושים השונים, ממלחמות ומגידול של המטרפולין ש”לכד ברשתו” אט אט כפרים ועיירות שונות. הגרעין הבסיסי והחשוב ביותר הוא לונדון סיטי, שבאופן היסטורי היה מקום מגוריהם של הבורגנים בני המעמד החופשי והחזק של לונדון. המוקד השני הוא ווסטימנסטר שהיה המעוז של בני האצולה והמלוכה הבריטית.

נהר התמזה – הבסיס של לונדון ועורק החיים ההיסטורי של העיר (צילום מקורי)

אופיה של העיר התעצב במאבק בין שני מוקדי כוח אלו. למעשה, ניתן לתאר את המטרופלין של לונדון כאסופה של כפרים, עיירות, אחוזות, וחוות, וכמובן – מנהרות טיוב ותמזה אחת.

כל האיגוד הזה מרושת היום במערכת כבישים שמרכזה הכביש הטבעתי של לונדון, ה-M25.
לונדון היא כמובן צומת הדרכים החשובה לכל מי שיצא לטיול באנגליה או באיים הבריטים באופן כללי (כולל סקוטלנד, ווילס ואירלנד) והיא מקושרת לכל הערים הגדולות של אירופה בקשרי אוויר, ים או רכבות. על כן שדות התעופה שלה הם מהסואנים והפעילים בעולם.

[wpgmza id=”5″ cat=”1″ marker=”508″ zoom=”13″]

המטרופולין של לונדון, או אם תרצו לונדון רבתי, משמש כביתם של קרוב ל-14 מיליון תושבים, מה שהופך אותו למטרופולין הגדול באירופה ואחד מבין 20 המטרופולונים הגדולים בעולם! כדי להמחיש את גודלה של העיר ניתן לומר כי מתגוררים בה יותר מ-20% מתושבי אנגליה.

כ-70% מתושבי בעיר הם לבנים, והשאר הינם ממוצאים אתניים שונים, כולל הודים, פקיסטנים, שחורים, יהודים ומוסלמים. כלומר, יותר מ-20% מתושבי העיר לא נולדו כלל בבריטניה ואפילו לא באיחוד האירופי. אזורים שלמים בלונדון מזוהים כאזורים בהם מתגוררים מהגרים ממוצאים שונים (כמו המפסטד שמזוהה עם היהודים, נוטינג היל שמאופיינת בקוסמולפוליטיות רחבה וכדומה).

לונדון מלאה בבתי ספר לילדים, ומערכת החינוך של העיר היא אחת המרתקות והמעניינות שיש. כיף לפגוש את הילדים והמורים שלהם מסתובבים בפארקים ובמוזיאינים השונים שרבים מהם מוכוונים לעניין את הילדים הגרים בעיר ואת אילו המבקרים בה  (ראה עוד תחת לונדון לילדים).

ילדים מכל העולם עושים סלפי עם דינוזאורים במוזיאון להיסטוריה של הטבע (צילום מקורי)  

משטר ושלטון

באופן מפתיע העיר לונדון היא חסרת עירייה מסודרת. בראשות העיר ישנה ועדה אשר ראשה מנהל את 32 האזורים של העיר (המחוזות המפורסמים הם ווסטמינסטרלונדון סיטיקמדן וגריניץ’ – כל אחד מהם הוא עיר בפני עצמה) כאשר לכל אחד מהם ישנה אוטונומיה מנהלית חלקית. חלק גדול מהמסים העירוניים של התושבים הולכים לועדות אלו ולא לעירייה הכללית (מה שכמובן יוצר פערים בין השירותים השונים ברובעים השונים). בנוסף, ישנן ועדות אזוריות שלהן כוחות משטרה ואכיפה אוטונומיים (כמו במקרה של רובע לונדון סיטי). אותנו כתיירים מעניינים בעיקר 12 האזורים של לונדון המרכזית, בתוספת האזורים המפסטד וגריניץ’ אך מי שמגיע ללימודים או לעבודה ללונדון – יוודע גם לאזורים האחרים.

“הדמוקרטיה היא צורת השלטון הגרועה ביותר” (וינסטון צ’רצ’יל) פסלו של צ’רציל

ארמון ווסטמינסטר המשמש כבינין הפרלמנט הבריטי בליבה של לונדון

עוד נקודה חשובה בהקשר של משטר ושלטון בלונדון היא העובדה שלונדון היא בירתה של בריטניה ושל האימפריה הבריטית כולה, מה שאומר שהיא אחת מהערים שיצרו את הדמוקרטיה המערבית הרווחת היום. מספיק לדבר על אישים כמו לוק, הובס וקרומוול, ועל מושגים כמו “מגנה כרטה” שקשורים בעבותות בעיר, על מנת להבין שלונדון היא לא רק מלוכה, אלא גם מולדת הדמוקרטיה המערבית המודרנית (לא פחות מצרפת וארה”ב המזוהות איתה יותר). רק בהקשר זה סיפורה מרתק.

אך עדיין זו אינה דמוקרטיה טהורה. בדמוקרטיה של אנגליה מעורבבים מלכה ויורשי עצר, בית לורדים ועוד השפעות מעמדיות גסות. זה לא המקום לפרט כאן על כל שיטת הממשל של בריטניה (אנו מפרטים על כך יותר בדף על בית הפרמלנט הבריטי בארמון ווסטמינסטר), אך חשוב לדעת שבלונדון תמצאו מבני משטר ושלטון רבים שפעם שלטו על חצי מכדור הארץ. רובם ככולם – כמו משרדי הממשלה, בית הפרלמנט וארמון בקינגהאם – יהיו מרוכזים באזור ווסטמינסטר.

תרבות, מדע, אמנות ובידור

העיר לונודון מלאה בתרבות, באמנות ובכל כך הרבה מוזיאונים, לכן הקדשנו דפים נפרדים לתרבות ואמנות בלונדון, למוזיאונים בלנדון, להופעות בלונדון להצגות בלונדון. בנוסף, כמה מהאתרים והאזורים המרכזיים בלונדון הם אייקון תרבותי בפני עצמו – כמו למשל שכונת נוטינג היל שמעצבת את אופיים של שכונות היפסטריות ברחבי העולם, או אזור הסוהו  שמספק את הכיוון אליו שואפים להגיע מועדונים מכל העולם.

לונדון היא עיר שמוקירה את המדע והמחקר – מוזיאון ההיסטוריה של הטבע (צילום מקורי)

הפסל של איינשטיין במוזיאון ויקטוריה ואלברט

פסלו של אלברט איינשטיין במוזיאון ויקטוריה ואלברט, קריית המוזיאונים בלונדון (רישיון)

מבחינה אמנתית לונדון היא כור מחצבתם של אמנים רבים. היא מפורסמת בעיקר בספרות ובדרמה (דיקנס, ג’רום, סמואל ג’ונסון, שייקספיר ועוד ועוד), אך

היא גם מחזיקה באוספים אמנותיים מהחשובים בעולם: במוזיאונים הטייט הטיט מודרןהגלריה הלאומית וכמובן במוזיאון ויקטוריה ואלברט.

גם עולם המדע מושפע רבות מהעיר. באופן כללי ניתן לומר שלונדון נחשבת לאחת ממעוזי המחקר החשובים של אירופה. העיר נותנת תחושה שהיא מעריצה את המדענים הגדולים שחיו ועברו בה. צ’ארלס דרווין הוא מגיבוריה הנערצים של העיר, מוזיאון ההיסטוריה של הטבע ומוזיאון המדע הם אתרים שוקקים שמקומיים רבים באים לפקוד אותם ואפילו לא הזכרנו את את חלקת המדענים במוזיאון השעווה מאדאם טוסו עוד נגיד שלונדון היא השפיעה רבות גם על מדינת ישראל, כמי שהיו פעם תחת שלטונו של המנדט הבריטי. בלי קשר לתרבות האנגלוסקסית שמשפיעה על כל העולם המערבי, אנו כישראלים ספגנו השפעה ישירה בתרבות, בממשל (בריטניה היא אחת הסיבות שיש לנו פרלמנט ולא הפכנו להיות קרקסטין סובייטי)  בצבא (הגנרלים הראשונים של הצבא צמחו בצבא הבריטי) ובכלל.

רוצים דוגמאות להשפעה זו? כדאי פשוט להקשיב למושגים הבאים – הקומדי סטור, הסוהו, וינגייט (המצבה ללורד שאחראי לתפיסת הלחימה של סיירות צה”ל ניצבת בלונדון), הצערת בלפור, ויצמן (לא עזר, חיים הדוד והנשיא הראשון) – כל המושגים הללו קשורים בצורה משמעותית לבירה הבריטית ולהסטורייה של העיר.


עיר של תיאטרון והצגות, ולא מעט מיוזיקלס (צילום מקורי)

ספורט ואטרקציות

העיר לונדון היא כאמור אחת הערים המתויירות בעולם. אחד מנקודות התיירות החשובות ביותר שלה הוא נהר התמזה המספק מגוון אתרי אטרקציה הנמצאים על בסיסו, כמו לונדון איי, אוניית בלפסטמוזיאון גשר לונדון והדנג’ן). כמו כן מספק הנהר אפשריות שיט ובילוי (ראה שיט על התמזה).

קרא עוד: אטרקציות בלונדון.

שייט על התמזה

כדורגל בעיר לונדון

עוד כדאי לומר כמה מילים על הספורט בעיר. הספורט הוא חלק מההווי של העיר, כולל כדורגל, מרוצי סוסים, טניס ואפילו קבוצת כדורסל נחמדה.
קבוצת הכדורגל אותה אתה אוהד מעידה על השכונה בה גדלת (או בה אתה חי היום), על המעמד הכלכלי שלך ובכלל על מי אתה.

לקריאה נוספת – כדורגל בלונדון.

מזג אוויר

מזג האויר הוא פקטור חשוב ביותר בתכנון חופשה בלונדון. הסיבה לכך היא שהוא מתעתע ולא צפוי. אנו ממליצים להתעדכן בתחזית מזג האוויר בלונדון אשר אתם מתכננים חופשה בעיר (תוכלו למצוא באתר תחזית מדויקת של חמישה ימים קדימה), על מנת להחליט על האתרים בהם תרצו לבקר ו/או איך כדאי להתלבש (החורף מושלג וגם בקיץ יורד פה גשם – לעתים אפרורי אך לעתים שטוף שמש). לקריאה מורחבת על – מזג האוויר בלונדון.




המלצות "הכל על" ללונדון

*חשוב לדעת- המלצות אלו עוסקות יותר בתכנון הביקור בלונדון וההתארגנות להגעה אליה. בכל עמוד באתר ישנן המלצות מפורטות ומדוייקות הנוגעות לנושא / האתר בו העמוד עוסק.

  • אם אתם מגיעים לעיר לזמן קצר ולא לנים באזור, יש אפשרות לשמירת חפצים במיקומים נוחים בלונדון, לדוגמא ליד תחנות הרכבת פדינגטון ובקרס סטריט, בנוטינג היל ובקנזינגטוןדרך אתר שמירת החפצים bagBnB. שירות זה מציע שמירת חפצים בתשלום נמוך, וכך להמנע מהסחבות מיותרת עם מזוודות ותיקים גדולים בעיר. אופציה זו נוחה במיוחד למי שעוצר לרגע, קופץ לעיר לראות מספר אתרים, ואז ממשיך הלאה בדרכו. אנחנו השתמשנו בשירות הזה ברומא, והיינו מרוצים מאוד, במיוחד מהנוחות ומכך שלא היינו צריכים להמתין בתור כדי למסור או לאסוף את המזוודה.
  • בלונדון גם בקיץ עלולים להתקל בימים גשומים, לכן מעיל גשם הוא חובה בכל עונות השנה (וגם נעליים חסינות למים- מגפיים לדוגמא). לא כדאי לוותר על מספר פריטים עם שרוולים ארוכים ועל לפחות מכנס אחד ארוך. לקריאה מורחבת על – מזג האוויר בלונדון.
  • בתחום הכסף הקטן, נראה שהאנגלים מנסים בכוונה להקשות על התייר… יש מטבעות רבים ובמספרים מוזרים, שריד לכך שהחלוקה הראשונית לא היתה דצימלית. אין להסתמך על קוטר המטבעות מפני שהוא לא משקף את ערכם (יש כאלה שקטנים יותר אבל ערכים הכספי גבוה יותר ולהפך, וזה לא אחיד), וכדי להקשות עוד יותר המספר של המטבע (כלומר כמה פנס הוא שווה) לא מוטבע בגדול ולפעמים כתוב בקטן במילים. פאונד אחד (מסומן על ידי £) מחולק ל-100 פני (penny, ברבים פנס pence)- מסומן על ידי האות p (קטנה), אפשר לחשוב על זה כמו המקבילה של אגורות. טיפ על מנת למנוע את הבלבול בכסף הקטן- פשוט השתמשו בכרטיס אשראי. זה גם יחסוך מכם את המטבעות, וגם חלק מכרטיסי האשראי גובים עמלה נמוכה יותר בגיהוץ הכרטיס בעסקה מאשר העמלה של משיכת מזומן.
  • שימו לב- העישון אסור בכל הפאבים והמסעדות בממלכה המאוחדת, ובתוך כך גם בלונדון/
  • וייפיי חינם– וייפיי חינם במיקומים שונים בעיר תוכלו למצוא בשירות של חברת O2, בספריה הבריטית (שנמצאת במרחק 10 דקות הליכה מהמוזיאון הבריטי), ב-Royal Festival Hall (במרחק 10 דקות הליכה מהלונדון איי) ובמוקדים נוספים. למידע מורחב על – לונדון בחינם.

לקריאה נוספת: