כיכר טרפלגר, לונדון Trafalgar Square

מידע על אחת הכיכרות המפורסמות של לונדון

מידע כללי

כיכר טרפלגר (Trafalgar Square) היא אחת מנקודות הציון והכיכרות המפורסמות של העיר לונדון. הכיכר היא אתר בפני עצמו בו מונצח ניצחונה של בריטניה על צרפת בקרב טרפלגר בשנת 1805, והיא מקום אשר בסביבתו ניצבים כמה מהאתרים החשובים של העיר.




ההיסטוריה של הכיכר

בעבר הייתה הכיכר חלק מהשטחים של האורוות המלכותיות. בשנת 1820 שכר ג’ורג’ הרביעי, שהיה אז יורש העצר אחרי שאביו ג’ורג’ השלישי הלך לעולמו, את האדריכל ג’ון נאש לתכנן את בניית הכיכר. עבודת התכנון הושלמה על ידי הארכיטקט סר צ’ארלס בארי בשנת 1845.
ב-1830 הוחלט לקרוא לכיכר בשם “טרפלגר” באופן רשמי, על שמו של הקרב הימי שנערך ב-21/10/1805 והתקיים בסמוך לכף טרפלגר. בקרב זה ניצחו כוחות הצי של בריטניה את הכוח המשולב של צרפת וספרד. הקרב הזה סיכל את תוכניתו של נפוליאון לפלוש לבריטניה.
צורת הכיכר אותה אנו רואים היום הושלמה רק בשנת 2003, כאשר הכביש שהקיף את הכיכר מצפון הפך למעבר להולכי רגל בלבד, וגֶרֶם מדרגות נבנה מן הכיכר אל הגלריה הלאומית.

אחת המזרקות בכיכר טרפלגר  (צילום מקורי)

מה רואים בכיכר טרפלגר?

הכיכר מוקפת כבישים משלושת צדדיה והיא מרכז תיירותי חשוב. בחלקה הצפוני אפשר לראות ולבקר בגלריה הלאומית הבריטית, אחד המוזיאונים החשובים של העיר (בהמשך עומדת גם הגלריה לפורטרטים); ממערב לכיכר תוכלו לראות את בית קנדה; במזרחה נמצאת הכנסייה הקהילתית המלכותית – סנט מרטין בשדות (St Martin’s in the Fields); עוד בסמוך לכיכר נמצא רחוב מוֹל, שהוא הרחוב המוביל אל ארמון בקינגהאם והוא מסלול מומלץ בפני עצמו, ורחוב וייטהול, שהוא הרחוב המוביל אל בניין הפרלמנט הבריטי. למידע נוסף על מסלול בקינגהאם-ווסטמינסטר-כיכר טרפלגר.

מלבד ההליכה אל הכיכר והגלריה המקסימה שבה, הכיכר מעניינת ומרתקת בזכות עצמה ותוכלו לראות בה כמה דברים מעניינים:

  • עמוד נלסון – עמוד זה, שעליו עומד פסלו של הלורד נלסון, האיש שאחראי על הניצחון הימי של בריטניה על צרפת, הוא אחד המונומנטים הגדולים בלונדון.
    העמוד מתנשא לגובה של יותר מ-50 מטרים ובראשו פסל עשוי גרניט בן חמישה מטרים נוספים, שעוצב על ידי א. ה. ביילי. דרך אגב, הפלטפורמה מברונזה עליה עומד פסלו של נלסון מקורה על פי טענה רווחת ברובים ישנים שנתפסו בקרבות והותכו יחדיו. על ארבעת הלוחות בתחתית העמוד מונצחים כמה מהקרבות בהם לקח חלק הגנרל נלסון.
    עמוד נלסון מוקף בארבעה פסלי אריות והוא מציין למעשה את התגברותה של בריטניה על שתי המעצמות מדרום והפיכתה למעצמה אזורית/ האריות הן תוספת מאוחרת לעמוד והיום הם אטרקציה בפני עצמה שכמעט תמיד מושכת אליה תיירים המטפסים נוגעים ומלטפים את האריות (מה שקצת פוגע בפסלים…).
לורד נלסון
לורד הוריישו, הוויקונט הראשון נלסון (Horatio Nelson, 1st Viscount Nelson), או בקצרה אדמירל נלסון, היה אדמירל בריטי שהיה מפקד בצי הבריטי בזמן המלחמות עם נפוליאון.
הוא אחד מהמפקדים הימיים המפורסמים ביותר בעולם.
הקרב שפירסם אותו והפך אותו לגיבור לאומי הוא קרב טרפלגר שבו ניצח באופן סופי את צי נפוליאון, ובו גם נהרג.
גנרל נלסון קבור היום בקתדרלת סנט פול.

הוריישו נלסון
(ציור: Lemuel Francis Abbott)

  • שתי מזרקות ענק מהמאה ה-19.
  • פסלים נוספים בכיכר:
    פסל המלך ג’ורג’ הרביעי.
    פסל הנרי הולוק.
    פסל סר צ’ארלס ג’יימס נאפייר.
    המעמד המתחלף – על מעמד זה היה אמור להיבנות פסלו של המלך ויליאם הרביעי, אך לא נשאר כסף להמשיך את הבנייה ובהמשך לא הצליחו להכריע בדמות שתעמוד בו, ועל כן יש עליו בכל פעם פסל אחר של אמנים בני זמננו.
  • הארון המשטרתי – בפינה הדרום-מזרחית של הכיכר ניצבת מה שהייתה בעבר עמדת השיטור הקטנה ביותר באנגליה. מדובר במבנה אבן שהוקם ב-1826 כבסיס לפנס גדול. ב-1926 רוקן הסקוטלנד יארד את המבנה מתכולתו, התקין בו קו טלפון והפך אותו לתחנת משטרה זעירה. כיום העמדה משמשת לאחסון כלי ניקוי בלבד.
    ​כיכר טרפלגר היא לא רק מקום לצפות בו בתמונות ופסלים, בכיכר זו מתקיימים לא מעט מהאירועים החשובים של לונדון. הכיכר מארחת אירועים רבים (במיוחד בחודשי האביב והקיץ) מקונצרטים ועד חגיגות של החגים הלאומיים, הדתיים והתרבותיים (של התרבויות השונות בלונדון – ראה דמוגרפיה בלונדון).מרבית אירועים אילו הם חינמיים (ראה מידע נוסף תחת לונדון בחינם) ואנו משתדלים לעדכן את מרביתם בדף אירועים בלונדון.
  • האירועים הקבועים המתקיימים בכיכר כל שנה:
    יום השנה הסיני (ינואר / פברואר)
    יום סנט פטריק (מרץ).
    יום סנט ג’ורג’ (אפריל)
    יום השנה הסיקי (אפריל / מאי)
    איד אל פיטר
    שוק הכריסמס המרכזי של לונדון

עמוד נלסון (צילום מקורי)

אחד האריות שבתחתית הפסל (צילום מקורי)

**פרסומת**



המלצות "הכל על" למבקר בכיכר טרפלגר

המלצות טיפים ותגובות שעלו בקבוצה שלנו – הכל על לונדון – הקבוצה ממנה מתחילים את הטיול בעיר שלא מחכה

  • המלצה למסעדה איטלקית בכיכר טפלגר..ידידותית לילדים?
    • שמעון כהן: לא בטרפלגר אבל ידידותית לילדים זו רשת Vapiano. יש להם סניף מרחק רבע שעה הליכה בטוטנהאם קורט רוד,לא רחוק מהפריימרק.אפשר גם לנסוע 2 תחנות בתחתית.
    • אור: בנוסף לוופיאנו, כל הרשתות למיניהן – ask italian, Bella Italia וכו’. אני כמובן לא ערב לרמה אבל זה חלק ממערך האילוצים…

המלצות שעלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו לונדון למטיילים – London for travelers

  • כיכר טרפלגר- כיכר ענקית, בה גם עצרנו למנוחה. לא תוכלו שלא לשים לב לארבעת האריות הגדולים שתמיד מהווים אטרקציה גם לגדולים וגם לקטנים. שימו לב למעמד המתחלף – בכל פעם יש עליו פסל של אומן אחר בן זמננו (בטוח תזהו אותו בתור ”הפסל שלא קשור לכיכר”). ואם שאלתם את עצמכם ”מה זה המבנה היווני הזה?”, זאת הגלריה הלאומית שממוקמת בכיכר. הגלריה מציגה 2300 יצירות אומנות מהמאה ה- 13 עד למאה ה- 19. הכניסה בחינם וכמובן שנכנסנו, אבל לא נשארנו הרבה זמן, מדובר במוזיאון קלאסי כמו שאתם מדמיינים אותו, תמונות תמונות תמונות. יפות, אבל זה די חוזר על עצמו בשלב מסויים.

מידע שימושי על כיכר טרפלגר

כתובת: Trafalgar Square, Westminster, London WC2N 5, UK
איך מגיעים?
טיוב: תחנת Charing Cross (קווים Bakerloo ו-Northern)
אוטובוס: קווים: 3, 6, 9, 11, 12, 13, 15, 23, 24, 53, 77, 88, 91, 139, 159, 176, A.