הרובע הגותי בברצלונה – המדריך המקיף בעברית | Barri Gotic

מידע כללי על הרובע הגותי

הבארי גותיק (Barri Gotic) או הרובע הגותי הוא אחד האזורים המרהיבים של ברצלונה ו”ליבה האמיתי”. זהו האזור בו התחילה העיר ברצלונה לקבל את הפנים שאנו מכירים היום. הרובע הגותי מושך אליו את תשומת הלב והזמן של כמעט כל המבקרים בעיר. הרוב יבחרו רק לשוטט בו ובסמטאות  המיוחדות שלו – אבל לא מעט מהתיירים הישראלים – לא יסתפקו בשוטטות בסמטאות הרובע ויצטרפו לאחד מהסיורים, הסדנאות והחוויות הרבות שאפשר לעשות ברובע הכי מיוחד באירופה – מסיורים הכוללים טעימות טאפס ועד סיורים היסטורים דרך כניסה למוזיאונים הרבים ברובע (מומלץ להזמין מראש כדי להבטיח את השתתפותכם – אפשר בלינק זה בו יש מגוון אופציות עם אפשרות ביטול). היום מאוד פופלארי להצטרף לאחד מסדנאות האוכל , הסיורים והבתים המארחים שיש באזור הרובע הגותי שיאפשרו להכיר את האוכל הקטלני המקומי מקרוב (ראו כאן אופציות לסדנאות וסיורי אוכל ).

כיכר נובה ושער הכניסה העתיק לרובע הגותי – הרובע הכי מיוחד באירופה

הרבה מאוד מהתיירים הישראלים יחפשו את הלינה שלהם בברצלונה דווקא כאן בגלל המרכזיות והייחודיות של הרובע, במלונות כמו Grand Hotel Central Barcelona, Neri Hotel או Hotel Colon Barcelona לאותם המחפשים אנו ממליצים מאוד להזמין את הלינה מוקדם ככל הניתן, במיוחד באביב, בקיץ ובחגים (ניתן לראות פה מגוון אפשרויות טובות ללינה ברובע הגותי עם אפשרות ביטול). מומלץ גם לקרוא את העמוד המקיף שלנו: מלונות מומלצים ברובע הגותי




שאלות ותשובות על הרובע הגותי

הלב של ברצלונה הוא הבארי גותיק (Barri Gotic)- הרובע הגותי. האזור היה לאורך ההיסטוריה השראה לאמנים בשל הארכיטקטורה המרשימה שבו. אין באמת כמעט מי שמבקר בברצלונה ולא עובר ברובע הגותי

ברבע הגותי תוכלו למצוא את מוזיאון פיקאסו (Museu Picasso) - מוזיאון אמנות גדול ומרכזי בברצלונה כולה, במרכז הרובע ניצבת קתדרלת יוליה הקדושה (La Seu Cathedral) המרשימה ובצמוד לה נמצאת הכיכר המלכותית (Placa Reial) רחבת הידיים. בנוסף, ברובע הגותי יש את אחד מבתי הכנסת העתיקים ביותר באירופה- בית הכנסת מאיור (Sinagoga Major de Barcelona). אתר מרכזי נוסף הוא האוניברסיטה של ברצלונה (Universitat de Barcelona) ששוכנת ברובע.

אפשר להגיע לאזור הרובע הגותי בברצלונה באמצעות:

  • מטרו: קו 4 (כתום) – לרדת בתחנת Jaume I או בקו 3 (ירוק) – לרדת בתחנת Liceu.

ישנן כמה אפשרויות לסיורים ברובע הגותי. ניתן לשלב ביקור ברובע עם סיור גדול יותר בברצלונה באוטובוס תיירים, בהליכה או באופניים (להזמנה לחצו כאן). אפשרות נוספת עבור חובבי הקולינריה היא סיור הליכה ברובע הגותי שמתמקד בטעימות טאפאס ויין (להזמנה לחצו כאן). אופציה נוספת היא סיור ברובע בנושא רוחות רפאים ואגדות (להזמנה לחצו כאן). להזמנת כרטיסים לסיורים ברובע הגותי ומידע נוסף ניתן להיכנס לקישור הזה.

הרובע הגותי הוא אחד האזורים המומלצים ללינה בברצלונה. יתרונותיו הם קירבה לאתרים המרכזיים, מסעדות ובתי קפה במרחק הליכה ולינה באחת השכונות היחידות באירופה שמשמרות את הבנייה הגותית במיוחד בסגנונה הקטלוני. בין המלונות המומלצים באזור הרובע הגותי ניתן למנות את מלון Grand Hotel Central Barcelona , מלון Neri Hotel ומלון Hotel Cuatro Naciones. לקריאה נוספת על מלונות ברובע הגותי מומלץ להיכנס לקישור הזה.

כדאי ואפילו מומלץ! בימי ראשון תוכלו לראות בכיכר המלך שוק נחמד וברחבה שלפני הקתדרלה ניתן יהיה לצפות בריקודי הסרדאנה המפורסמים. חשוב לקחת בחשבון שעסקים ומסעדות עלולים להיות סגורים או להיסגר מוקדם.

ישנן הרבה מאוד מסעדות טובות באזור. אם אנו צריכים להזכיר כמה אז בין המסעדות המומלצות, ניתן למצוא את מסעדת Macchina Pasta Bar המציעה אוכל איטלקי, ים תיכוני את מסעדת 4 Gats המציעה ים תיכוני, אירופאי, ואת מסעדת Bar Rodrigo המציעה בר ומאכלי ים.

סרטון מידע על הרובע הגותי:

מתוך ערוץ היוטיוב של אתר “הכל על”

ראשיתו של הרובע הגותי במאות ה-14 וה-15, אך הוא נבנה על שכונה רומית עתיקה בשם בארסו/ברסינו (מכאן קבלה ברצלונה את שמה), שאת שרידיה ניתן לראות בחלק מרחובות הרובע. למעוניינים בצפייה בשרידים הרומים של ברצלונה כדאי להסתכל בכיכר רמון ברנגר (placa ramon berenguer) – הכיכר בה נפגשים הרובע הגותי עם העיר החדשה. בכיכר זו ניתן לראות, לצד פסלו של הרוזן שהביא לתחילת שגשוגה של ברצלונה בימי הביניים, את שרידי החומה הרומית בצורה הטובה ביותר. אפשרות נוספת היא לצפות במקדש אוגסטוס הצמוד לכיכר המלך (placa del reie).

הרובע הגותי הוא רובע בעל אופי המחובר מאוד לאמנים ואמנות. אמנים כמו פיקאסו (שהמוזיאון המוקדש לו שוכן ברובע) וחואן מירו הושפעו מאוד מהמגורים ברובע זה וציירו את נופיו, בין רחובותיו ישנן גלריות רבות ואמני רחוב רבים מזמרי אופרה ונגנים ועד לליצני רחוב המגיעים לרובע כל ערב ל”עבודתם”.
עוד נקודה היסטורית חשובה יש ברובע והיא שמורה לסיפור של העבר היהודי של ברצלונה. בתור הזהב של היהודים בעיר (במאות 11-13)

ברובע זה היה בנוי ה”גטו היהודי” ששמו היה el-call על שום המילה העברית “הקהל“. היהודים שכנו ברחוב הזה לכאורה בתור הגנה, כיוון שהייתה לרחוב יציאה אחת לכיוון כיכר ג’ומה. כעדות לגודל הקהילה היהודית ולחוזקה ניתן לראות את בית הכנסת מאיור. היהודים השתכנו ברובע זה עד לגירוש הכללי של יהודי ספרד במאה ה-15.

שרידים מבית הכנסת מאיור (צילום מקורי)

הרובע הגותי הוא פנינה גם לאלו שלא משתגעים על אדריכלות. הרובע בנוי בתת-סגנון בנייה גותי הייחודי לעיר, ובתיו כוללים פסלים, שלטים מיוחדים ופסיפסים מדהימים. כדאי לסייר בו בסמטאות הצרות והמרוצפות אבן, להביט במבנים העתיקים מימי הביניים ומימי האימפריה הרומית או לסייר בחנויות הקטנות, בתי קפה והמסעדות הממלאות את הרובע.

אם התברברתם בדרך (מה שבהחלט יכול לקרות ברובע זה בעל רחובות צרים וסמטאות לרוב), פשוט שאלו איך להגיע לקתדרלה – כולם ידעו להסביר לכם ובאורח קסם כל הסמטאות מובילות לשם. בנוסף, שיטה טובה להתמצאות ברובע היא חיפוש של הכיכרות המפזורות בו, אותן קל מאוד לזהות.

סמטאות הרובע הגותי (Oh-Barcelona.com)

 

האתרים המרכזיים ברובע הגותי


מוזיאון פיקאסו (Museu Picasso):

מוזיאון פיקאסו הוא אחד המוזיאונים המפורסמים של ברצלונה, המוקדש לצייר הספרדי שלמד וצייר שנים רבות בעיר (קרא עוד על מוזיאון פיקאסו).

קתדרלת יוליה הקדושה (La Seu Cathedral):

הקתדרלה המרכזית של בני העיר ומקום מושבו של הארכיבישוף של ברצלונה, אחד מהאתרים המרכזיים של העיר ברצלונה (קרא עוד על קתדראלת יוליה הקדושה).

הכיכר המלכותית (Placa Reial):

הכיכר המלכותית (placa de lerei) היא כיכר מדהימה שנמצאת בברצלונה מן המאה ה-19 בין שדרות הראמבלס לרובע הגותי. הכיכר, שהייתה בעבר מקום משכנו של מנזר גדול, מוכרת היום בגלל בתי הקפה, מועדני הריקודים והפנסים שעוצבו על ידי גאודי (קרא עוד בדף על שדרות הראמבלס).

האוניברסיטה של ברצלונה (Universitat de Barcelona):

המבנה העתיק של אוניברסיטת ברצלונה נמצא בסמוך לרובע הגותי ומומלץ לביקור למי שמגיע לביקור ארוך בברצלונה (ראה לימודים וסטודנטים בברצלונה).

בית הכנסת מאיור (Sinagoga Major de Barcelona):

בית הכנסת העתיק או “בית הכנסת מאיור” (Sinagoga Major de Barcelona) נמצא ברחוב Marllet 5 על יד כיכר סנט ג’ומה והוא אולי בית הכנסת העתיק ביותר באירופה – מראשית ימי הרומאים. בכניסה לבית הכנסת ניתן לצפות בכתובת “הקדש ר’ שמואל הסרדי” הנמצאת לידו.
תוכלו לראות בתוך בית הכנסת את המפלס מתחת לרחוב ויורדים אליו דרך מספר מדרגות אבן. המקום בנוי משני חדרונים קטנים אחד המבוא עם ריצפת הזכוכית והשני, הוא למעשה, בית הכנסת ששם מקבלים את הההסברים על המקום ועל ההיסטוריה שלו.יש במקום מספר ארונות זכוכית עם חפצים יהודים כמו מנורת הקנים וספרי קודש (קרא עוד על בית הכנסת מאיור ועל היהודים בברצלונה תחת ברצלונה מידע כללי).

שעות פתיחה: ימי ג’-ש’ 11:00-14:00 ו-16:00-19:00, א’ 11:00-14:00, ב’ המוזיאון סגור.
מחיר: כניסה חינם (מרבית האנשים משלמים 2.5 יורו כתרומה).
למידע נוסף: אתר בית הכנסת

  • לחסוך את התור, הכסף והכאב ראש, כרטיסים להזמנה מראש למגוון אתרים ואטרקציות בברצלונה באתר Tiqets » למידע נוסף.
  • מחפשים להשכיר רכב בספרד? השוואת מחירים בין אלף אתרים - מחירים ושירות ללא תחרות באתר Rentalcars » למידע נוסף.
  • מחפשים כרטיסים לכדורגל או הופעות בברצלונה? טיקטאינגו היא ספקית הכרטיסים האמינה ביותר בתחום » למידע נוסף.

סיורים מודרכים וחוויות ייחודיות ברובע הגותי

תוכלו למצוא ברובע הגותי לא מעט סיורים מודרכים מסוגים שונים, מסיור מודרך בעקבות חייו של פיקאסו (לפרטים והזמנה) ועד סיורים המשלבים את ארוחת הטאפאס המקומית (לפרטים והזמנה). כמובן שתוכלו למצוא לא מעט סיורים היסטוריים ותרבותיים – מסיורים בעקבות הרוחות של הרובע ועד סיורים שיספרו לכם על מלחמת האזרחים (לפרטים והזמנה). גם סיורים מונגשים למוגבלי תנועה – תוכלו למצוא ברובע לרוב (לפרטים והזמנה).

סיורים מודרכים ברובע הגותי הם דרך מצויינת לחוות אותו לעומק – מומלץ להזמין את מקומכם מראש

בימים הללו הפך להיות מאוד פופלארי להצטרף לסדנאות השונות שיש ברובע  – מסדנה להכנת קוקטלים ועד סדנאות לעיצוב של המעצבים המקומיים המפעילים סטודיו ברובע  (לפרטים והזמנה). באותו הקשר הפך להיות מאוד פופלארי להצטרף לסיורי האוכל והבתים הפתוחים שיש ברובע ומאפשרים להכיר לעומק את התרבות הקטלנית והאוכל היחודי שלה (ראו כאן אופציות לסדנאות וסיורי אוכל ).

**פרסומת**



המלצות "הכל על" למבקר ברובע הגותי

  • כדאי להשקיע לסיור ברובע זה לפחות חצי יום (עדיף משעות אחה”צ ועד הלילה, אז הרובע מתעורר לחיים). לשעות הערב או לקראת השקיעה, קנו כוס קפה והסתובבו בין מופעי הרחוב המיוחדים שיש ברובע הגותי – מלולייני רחוב ועד לסצינות אופראיות בין המבנים העתיקים (אתם יכולים לתאר לעצמכם איזו אקוסטיקה מיוחדת יש שם…).
  • למטיילים בחודשי הקיץ – קחו בחשבון שהאזור מאוד עמוס בתיירים.
  • הרובע הגותי הוא ליבה ההיסטורי של ברצלונה ואזור מרכזי מבחינה תיירותית. אנו ממליצים למי שרוצה להעשיר את החוויה להצטרף לסיור מודרך או להשתמש בהדרכה קולית.
  • למי שמעוניין להכיר את האזור לעומק אנו ממליצים על סיור מודרך בעברית. למידע נוסף ראו סודות העיר העתיקה: סיור בעברית ברובע הגותי ואל בורן בברצלונה וסיורים מודרכים בברצלונה בעברית.
  • ילדים מאוד יהנו מסיור ברובע הצבעוני, במיוחד מהופעות הרחוב (ראה מידע נוסף על ברצלונה עם ילדים).
  • ברובע שופע במגוון מסעדות (כמו פלאפל מעוזמסעדת La locanda האיטלקית והשוקולטריה Valor), בתי קפה ופאבים מעולים לבילוי לילי (בעיקר בחלק הצפוני של הרובע, לכיוון כיכר קטלוניה). למי שמחפש חיי לילה, ברובע הגותי בחלקו הצפוני והדרומי (כלומר בקצוות של  הרובע פחות בתוך הרובע עצמו) ישנם לא מעט בארים ופאבים שבחודשי הקיץ מלאים בתיירים מכל העולם.
  • מומלץ לעבור ברחוב פרטיטסקוואל Petritxol – אחד הרחובות המפורסמים של הרובע, המוכר בזכות בתי התה והשוקו שלו, לצד גלריות האמונות.
    בכיכר המרכזית של הרובע סנט ג’ומה (placa de sant jaume) או ברחבה שלפני הקתדרלה אפשר לראות בימי ראשון את ריקודי הסרדאנה הקטלוניים המפורסמים.
  • למי שמתייר עם רכב (לא מומלץ באופן כללי למי שמטייל רק בברצלונה, ראה השכרת רכב בברצלונה והשכרת רכב בספרד) – מומלץ לא להיכנס איתו לרובע הגותי, רחובות רבים ברובע הם חד סיטריים או בלתי ניתנים למעבר של רכב, כמו כן לא ניתן להחנות ברובע אלא רק מחוצה לו (יש מספר חניונים לרכב מסביב לרובע – המחירים יחסית יקרים).
  • בלילה במיוחד בקיץ הרובע הוא בעל אווירה ייחודית, בזכות התאורה, מופעי הרכוב והעובדה שהוא רובע ייחודי מאוד. מומלץ לנסות לבקר ברובע לפחות פעמיים ביום ובלילה. 
  • הרובע הגותי הוא אחד האזורים המומלצים ללינה בברצלונה, יתרונותיו הם קירבה לאתרים המרכזיים, מסעדות ובתי קפה במרחק הליכה ולינה באחת, השכונות היחידות באירופה שמשמרות את הבנייה הגותית. החסרונות בלינה ברובע הגותי הם מחיר יקר יחסית, קושי בהגעה עם רכב, צפיפות ו(לרוב) מבנים ישנים (קרא עוד על מלונות בברצלונהמלונות מומלצים בברצלונה ומלונות ברובע הגותי). מלונות מומלצים לדוגמא: מלון גראנד סנטרל ברצלונה (Grand Hotel Central Barcelona)מלון נרי (Hotel Neri) ומלון קולון ברצלונה (Hotel Colon Barcelona).
  • מגיעים לברצלונה בקיץ? הזמינו את המלון שלכם כמה שיותר זמן מראש - במיוחד אם אתם מחפשים מלון במרכז. באים בעונות הפחות מתויירות? - אם אתם ספונטניים חכו לרגע האחרון ותמצאו דילים מצויינים למלונות ברגע האחרון בברצלונה - להשוואת מחירי מלונות בברצלונה מתוך מגוון אתרים באתר Hotelscombind. 

מי שהתעניין בעמוד זה בוואי יתענין גם בעמודים הבאים:

המלצות של גולשים לביקור ברובע הגותי:

  • יונית לוי: לדעתי מומלץ מומלץ להקדיש זמן מועט לבית הכנסת היהודי העתיק האתר הזה מרתק גם אלמי שלא קשור לדת, נותן הרגשה טובה להמשך הטיול, למרות הסיפורים הקשים שמסופרים בו. (הכניסה חינם או בתרומה של 2.5 יורו ואם תבואו מוקדם אולי תזכו להדרכה אישית מהמפעיל של המקום).
  • הרובע הגותי מושלם. לכו לאיבוד בסימטאות, תהנו מחצי יום כייפי. יש שם את הצ׳ורוס הכי טעים בעולם. מקום של צ’ורוס נדיר של זוג מבוגרים, הגענו במקרה והבנו שזה מאוד מוכר. יש להם צ’ורוסים ממולאים, מטורף! לא יודע להגיד איפה זה בדיוק.

קריאה מומלצת נוספת על ברצלונה:

מידע שימושי

איך מגיעים לרובע הגותי? הדרך הנכונה ביותר להגיע לרובע הגותי ולהתנייד בו הוא בעזרת המטרו. את המכוניות (מי ששכר) תשאירו בבית.

  • מטרו: קו 4 (כתום) – לרדת בתחנת Jaume I או בקו 3 (ירוק) – לרדת בתחנת Liceu.