רובע סנט אנג’לו – הרובע היהודי, רומא – המדריך המקיף ביותר בעברית | Sant Angelo

מבט כללי על הרובע היהודי ברומא

בימי הביניים הכנסייה הקתולית והרנסנס היו בשיא עוצמתם ומרכז כוחם הגדול ביותר היה כמובן ברומא. שלא כמו היום, שהכנסייה מדברת על איחוד לבבות עם שאר הדתות, בתקופה זו הכנסייה החזיקה במשנה שאמרה להשפיל את בני הדתות האחרות (אם לא להרוג אותם) ובכך להנציח את עלויונות הנצרות. הדת שזכתה ל”טיפול המיוחד” הייתה הדת היהודית, שסימלה עבור הכנסייה את הורגי ישו. בתקנה שנקראה Cum nimis absurdum הוחלט בחוק שעל רוצחי ישו להיות מושפלים. הגטו נפתח מלכתחילה באזור הגרוע ביותר של רומא (בחלק המלוכלך ביותר של נהר הטיבר), ונבנתה בו כנסיית סנט אנג’לו, שמטרתה הייתה להעביר את היהודים על דתם.

בין האתרים אותם תראו ברובע: כנסיית סנט אנג’לו ואת בית הכנסת הגדול של רומא (שעדיין פעיל).




סמל הרובע – המלאך הקדוש

ההיסטוריה של הרובע היהודי

אזור רובע סנט אנג’לו (“המלאך הקדוש”), לא שימש תמיד את היהודים, שרובם ישבו באזורים אחרים של רומא. יש בו לא מעט מבנים מהתקופה הרומאית ומתקופת ימי הביניים, אך אנו נתרכז בדף זה בהיסטוריה היהודית של הרובע.

הגטו היהודי הוקם במאה ה־16 בהוראה מפורשת של האפיפיור פאלוס ה-4 ששלט אז ברומא (גטו זה היה השני באיטליה, אחרי זה שהוקם בונציה). לפאלוס נמאס מהעובדה שהיהודים חיים וגרים בבירת הנצרות היכן שהם רואים לנכון (ברומא נכון היה הדבר בעיקר ברובע הטרסטברה, בו ישבה קהילה יהודית מימי קליגולה) ולכן הוא החליט לרכז אותם באזור אחד בעיר, אליו היו צריכים לעבור תוך שישה חודשים.
מיקומו של הגטו לא נבחר במקרה, הכנסייה בחרה למקם אותו בדרום שדה מארס על גדות הטיבר באזור זוועתי שסבל תכופות מהצפות וממכות קדחת שרק התעצמו בגלל הצפיפות הרבה של הגטו.

בית הכנסת הגדול (צילום מקורי)

היהודים שהובאו לגטו הוכרחו להתגורר רק בו. לגברים שיצאו לעבודה מחוץ לחומות הוצמד טלאי צהוב (למי שחשב שהנאצים הגו את הרעיון, גם האפיפיורים בסה”כ העתיקו אותו מהמוסלמים ומראשי האינקוויזיציה בצרפת שסימנו כך את היהודים עוד לפניהם). לנשים הוצמד צעיף צהוב (ישנה טענה שזו הייתה דרך לסימון זונות בתקופה זו, אך נראה שזו קצת הגזמה).

שמו האיטלקי של הגטו היהודי של רומא רובע היה סנט אנג’לו. שם זה ניתן לרובע על שם כנסיית סנט אנג’לו אין פסקריה אשר נמצאת במרכז הרובע. על הסיבה שבגינה ישנה כנסייה במרכז הרובע היהודי ועל כך שעל כנסייה זו יש לא מעט כתובות בעברית נדבר בהמשך, רק נקדים ונאמר שזהו עוד אמצעי שליטה והשפלה בו השתמשה הכנסייה כדי לדכא את היהודים.

כדי להסביר את העובדה שהשפלת היהודים הייתה מגמה ושיטה של הכנסייה והותיקן ולא גחמה של פאלוס כזה או פטרוס אחר, ראוי לציין כאן את העובדה שהרובע החזיק מעמד כמעט שלוש מאות שנה! רק במאה ה-19 (1870), כאשר הכנסייה נחלשת והלאומיות ברומא עולה הוסרה החומה התוחמת את הגטו והיהודים הורשו להתגורר בחלקי העיר האחרים. במהלך שנים אלו היו שתי הפסקות בהן הגטו נפתח: בתקופת השליטה הצרפתית ברומא ובתקופת המרד הלאומי ברומא ב-1848.

הרובע היהודי היום

רובע סנט אנג’לו הוא היום אתר עליה לרגל לתיירים רבים שמעוניינים לראות את רומא העתיקה ולצפות באזור ששימר את הבנייה העתיקה מימי הביניים. מלבד האתרים היהודיים הרובע כולל גם אתרים מרכזיים נוספים, כמו תיאטרון מרקלוסאכסדרת אוקטביה וכמה כנסיות יפות נוספות.

האתרים המרכזיים ברובע היהודי ברומא

כנסיית סנט אנג'לו אין פסקריה (Sant Angelo in Pescheria)

כנסיית סנט אנג’לו מספרת את סיפור היהודים ברומא הקתולית של ימי הביניים. הכנסייה נבנתה מול בית הכנסת בעיר ובכל יום ראשון הובאו אליה היהודים בכפייה כדי לשמוע את דרשות הכמרים נגד האמונה היהודית. הביטו בכנסיה וראו את כתובות הנאצה המגנות את היהודים והיהדות.

כנסיית סנט אנג’לו אין פסקריה
דוגמא לחיים הקשים של יהודי רומא בחלק מההסטוריה של העיר
(צילום מקורי)

בית הכנסת הגדול של רומא (Tempio Maggiore di Roma)

מול כנסיית סנט אנג’לו נמצא מבנה בית הכנסת הגדול של רומא. המבנה, שנחנך בראשית המאה העשרים (1904), שימש כסמל לעלייה במעמדם של היהודים שזכו לאמנסיפציה במאה העשרים (שיכרון חושים שיגמר 30 שנה אח”כ, כאשר הנאצים ישלטו בשלטון האיטלקי). כדי להנציח את הקמת בית הכנסת ואת עליית יהודי רומא נבנתה אבן המתארת את עלייתם של יהודי רומא.

מי שמכיר את הבדיחה הידועה שבאזור בו ישנם שני יהודים תמצא לפחות שלושה בתי כנסת, יכיר בביקורו ברובע שהיא תקפה גם ברומא, למרות שבגלל הצפיפות של הגטו ובגלל התקנה החוקית שאסרה על בניית בתי כנסת חדשים, לא התאפשרה בנייה של מבנים נפרדים. לכן, במשך מאות

שנים מבנה בית הכנסת היה מחולק לחמישה בתי כנסת שונים (כל עדה והמתחם שלה, כיוון שיהודי שגורש מקסטיליה פשוט לא יכול להתפלל עם יהודי מסיציליה).

כאמור, כאשר יהודי רומא רוכזו בתחומי הגטו, ננטשו בתי הכנסת השונים ברחבי העיר ורוכזו כולם במתחם זה שכלל חמישה בתי כנסת: הוותיק – איל טמפיו (Il Tempio), בית הכנסת הסיציליאני של יהודי סיציליה (שגורשו על ידי מלכי ספרד במהלך גירוש ספרד), בית הכנסת הקסטיליאני או בית כנסת ההיכל, ובית הכנסת החדש (Il Tempio nouvo).

לאחר שריפת מתחם חמשת בית הכנסת, הוקם מבנה בית הכנסת החדש אותו ניתן לראות היום, והוא מסמל כאמור את הזכויות החדשות אותן השיגו יהודי איטליה בראשית המאה העשרים. מבנה חמשת בתי הכנסת נהרס וכהנצחה נקראה הכיכר הסמוכה Piazza dell Cinque Scole – כיכר חמשת בתי הכנסת. המבנה החדש שהוקם היה מבנה מפואר ובולט (המבנה היחיד עם גג אלומיניום מרובע) שלא יכול היה להיבנות בתקופה הנוצרית של העיר.


ציור המתאר את הרובע היהודי ברומא. שימו לב לעליבות ולרוכלי השוק.
(Ettore Roesler Franz 1880)

במשך השנים ביקרו בבית הכנסת אפיפיורים ומנהיגים שונים, והוא משמש היום כמקום תפילה, מוזיאון יהודי (הכולל תצוגה של חפצי אמנות וארכיאלויגיה, מצבות עתיקות, חלקי מקווה לצד מסמכים המתארים את קורותיה של הקהילה היהודית ברומא ובאיטליה כולה), וביתם של משרדי הקהילה היהודית.אבן דרך נוספת בהיסטוריה של בית הכנסת הגדול של רומא הוא הפיגוע שבית הכנסת ספג באיסרו חג הסוכות, ב-9 באוקטובר 1982. הוטלה פצצה בכניסה לבית הכנסת על ידי טרוריסט פעיל אש”ף. בפיגוע נהרג ילד בן שנתייים ו-40 נוספים נפצעו.

כתובת בית כנסת רומא (צילום מקורי)
כתובת על בית הכנסת המתארת במשפט את היחס
של היהודים לרובע. מיוחסת לפסוק: “מה נורא המקום הזה, אין זה כי אם בית א-להים וזה שער השמים”, שאמר יעקב לאחר חלום הסולם. (צילום מקורי)

כניסה בית כנסת רומא (צילום מקורי)
הכניסה לבית הכנסת (צילום מקורי)

  • כתובת המוזיאון היהודי ברומא: Lungotevere Cenci 00186 Roma
  • שעות הפתיחה של המוזיאון היהודי ברומא:
    16 בספטמבר עד 14 ביוני: ימים א’-ה’ 10:00-16:15, יום ו’ 9:00-13:15.
    15 ביוני עד 15 בספטמבר: ימים א’-ה’ 10:00–18:15, יום ו’ 10:0015:15.
    סגור בשבתות ובחגי ישראל וכן ב-1 בינואר וב-15 באוגוסט.
  • מחיר כניסה למוזיאון: 11 יורו למבוגר, 6 יורו לסטודנט, 6.5 יורו לקבוצות, ילדים ונכים נכנסים חינם.
  • אתר המוזיאון: https://www.museoebraico.roma.it/?NavID=1&SubSecID=45
  • לכל דבר הקשור לתפילות ושירותי דת ניתן לפנות להנהלה של בית הכנסת:
    0661 6840 06 39 +
    info@museoebraico.roma.it

מזרקת הצבים (Fontana delle Tartarughe)

מזרקה זו היא מבנה אסתטי ונחמד הנמצא בסמוך לגטו. המזרקה אמנם מהמאה ה-16 וקרויה על שמם של הצבים השותים מים בראש המזרקה, אך הצבים הם תוספת מאוחרת יותר מתקופת המאה ה-18. הצבים אותם ניתן לראות היום אינם הצבים המקוריים.

מזרקת הצבים. שימו לב לנערים הרוכבים על דולפינים. הצבים אינם מקוריים.
(צילום: לא ידוע)

תיאטרון מרקלוס (Teatro di Marcello)

תיאטרון הקרוי על שם מרקוס קלאודיוס מרקלוס, אחיו האהוב של הקיסר הגדול אוגוסטוס.
התיאטרון תוכנן בכלל על ידי יוליוס קיסר ובנייתו הסתיימה באופן סופי קרוב לארבע מאות שנה מתחילת הבנייה. התיאטרון נחשב לאחד מהגדולים בעולם. אמנם לא גדול כמו הקולוסיאום או הסירקוס מקסימוס, אך הוא יכול להכיל כ-15,000 צופים. כמו מבנים אחרים ברומא מתקופת האפריה הרומאית, המבנה הפך למצודה ולבית מגורים של עשירי רומא וכיום הוא משמש כאתר קונצרטים. כיום התיאטרון בתהליך שיפוץ וחפירות.
(קרא עוד על רומא העתיקה).

אכסדרת אוקטביה (Portico di Ottavia)

מבנה זה נבנה גם הוא בתקופתו של הקיסר אוגסטוס במטרה להנציח את שמה של אחותו, אוקטביה. מבנה זה, שנשרף ושוקם מספר פעמים כלל מקדש, ספריה ובית ספר. בימי הביניים שימש המבנה כשוק דגים אשר פעל במקום עד המאה ה-19.

אכסדרת אוקטביה. שימו לב לשילוב סגנונות הבנייה
והלבנים השונות המשולבים במבנה (צילום: Joris1919)

תיאטרון מרקלוס. גם כאן כדי לשים לב לשילוב סגנונות הבנייה והלבנים
מתקופות התיאטרון, המבצר ודירת העשירים הנמצאת בראש המבנה
(צילום: dankamminga)

איך מגיעים לרובע היהודי ברומא?

  • אוטובוס: קווים 630, 271, H, 23, 271, 280, 780, 46, 62, 63, 64.
  • חשמלית: קו 8.

לינה ברובע סנט אנג’לו

אזור הרובע היהודי הוא אזור מומלץ ללינה בעיקר למי שמחפש לינה בסמוך למסעדות כשרות או לבית הכנסת הגדול, אין הרבה מאוד מלונות ברובע עצמו, אך אם הולכים לאזורים הסמוכים לו, לכיוון הפנתאון וכיכר נבונה מצפון או מדרום לטרסטוורה, ישנם מלונות נוספים. מרבית התיירים המחפשים מלון באזור זה הם דתיים או שומרי מסורת ואזור זה מתאים להם מאוד – ראה גם מלונות לדתיים ברומא. אם תרצו להתפנק במלון יוקרתי ביחס לאזור HT6 Hotel Roma תהיה בחירה מומלצת. למחפשים מלון עם תמורה טובה לכספם אנו ממליצים ללון ב Hotel Smeraldo . במידה ואתם מעדיפים דירה על פני מלון אנו ממליצים על Casa Monticelli . תקופת קיץ היא התקופה העמוסה ביותר ברומא ולכן אם אתם מגיעים בחודשים אלו מומלץ להזמין מראש מקום לינה. אפשר למצוא בקישור הזה מקומות לינה רבים באזור הרובע היהודי להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם. לעוד מידע על לינה ברובע היהודי כדאי להיכנס לעמוד מלונות ברובע היהודי של רומא.  (למידע נוסף על  מלונות ברומא ).

 




המלצות של הכל על למבקר ברובע היהודי

  • מדובר באזור מאוד פופולרי, רבים מבקרים בו בשביל להתרשם מהאתרים העתיקים שלו אך מרבית התיירים מגיעים בגלל העבר היהודי. הרובע משמש גם כמרכז קהילתי חשוב של הקהילה היהודית ולכן מבקרים בו תיירים שמחפשים שירותי דת כמו מסעדות כשרות ובית כנסת פעיל (למידע נוסף על דתיים ושומרי מסורת ברומא).
  • כדאי לא להסתפק רק בביקור בבית הכנסת הגדול, אלא להסתובב בין הסמטאות הציוריות. בדומה לרובע היהודי בפראג, הרובע היהודי ברומא מושך אליו תיירים חובבי אדריכלות, שרוצים לראות את רומא מימי הביניים וראשית הרנסנס. מומלץ לחבר את הסיור ברובע עם האתרים והאזורים הסמוכים לו – כמו טרסטוורה, או הפנתיאון.
  • למי שמעוניין להכיר את העיר העתיקה של רומא והרובע היהודי אנו ממליצים על סיור מודרך בעברית. למידע נוסף ראו סודות רומא העתיקה: סיור בעברית ברובע היהודי ובעיר העתיקה וסיורים מודרכים ברומא בעברית.
  • מומלץ להקדיש לביקור ברובע כ-30 דקות למי שמעוניין רק בסיור מקיף. למי שמעוניין להיכנס לאתרים השונים מומלץ להקדיש כשעתיים וחצי.
  • מומלץ לשלב את הסיור ברובע עם אתרים סמוכים כמו הקמפו די פיוריטרסטוורהנהר הטיבר והאי טיברינה.
  • סיורים מודרכים בעברית, במוזיאון ובאתריה היהודיים של רומא, מתקיימים בהזמנה מראש בטל’ 39-06-6840-0661.
  • ישנם תיירים אשר מגיעים לאזור זה עם תיקים גדולים או מזוודות (בדרך אל או משדה התעופה למשל), דבר אשר מקשה מאוד על ההתנהלות. במקרים אלו אנו ממליצים להשאיר אותם בנקודות שמירת חפצים אשר פזורות ברחבי העיר. כדאי לבדוק על נקודות הנמצאות ליד תחנת כיכר קאבור (Piazza Cavour) , תוכלו לראות את האופציות השונות כאן. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות תוכלו לקרוא בעמוד הסקירה שלנו פה.
  • ההגעה לרובע נוחה מאוד עם אוטובוס. אין כניסה לרכב פרטי (ראו השכרת רכב ברומא והשכרת רכב באיטליה) חניה סמוכה למי שמגיע עם רכב לרומא ורוצה לבקר באזור נמצאת באזור הטרסטוורה הסמוך.
  • שימו לב שלא פעם יכולים להיות מאוד רגישים לאבטחה באזור הרובע לצילומים והסרטות – למי שמעוניין למשל לצלם סרט וידאו באזור מומלץ לתאם זאת קודם עם הקהילה היהודית.

תגובות והמלצות של גולשים על הרובע היהודי

תגובות והמלצות אילו עלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו – רומא למטיילים-Rome for travelers

  • הגענו לורבע היהודי בשעה 14:00 ביום שישי ונאמר לנו שבית הכנסת והמוזיאון יפתחו רק בראשון (בו כבר הגענו לארץ) אז לצערנו לא ביקרנו בו אלא ראינו מבחוץ שזה גם טוב כי המבנה ממש יפה. בגטו עצמו יש מסעדות חמודות שהן כשרות וכתוב בעברית וזה נחמד אך הן היו יותר יקרות אז יצא לנו להתיישב במסעדה הלא כשרה היחידה שנקראת sheva (7) והיא הייתה מסעדה בסדר גמור גם במחירים וגם בטעמים. לאחר מכן נכנסו אל מעלית הזמן בסוף רחוב via Del corso למופע של 35 דקות. אני לא יודעת עד כמה זה שווה את זה הכסף (12 יורו לאדם) אבל כן היה מעניין, הציג את ההיסטוריה בצורה נחמדה ממש.
  • הרובע היהודי וכשרות: ברחוב הראשי של הרובע היהודי יש הרבה מסעדות, לא כולם כשרות!! לבדוק תעודה. אזהרה- מסעדת נונה-בטה כתוב עליה כשר אבל היא לא כשרה מבירור מדובר במסעדה בסטייל כשר .. שימו לב. אכלנו בבגטו החלבי- סבבה, גלידריה אחת כשרה- בסדר, אליס פיצה- מעולה, פונזי בורגר – סבבה. ארוחות שבת יש רק בבגטו הבשרי- משלמים 35 אירו לאדם לארוחה ביום.
  • לבית הכנסת היהודי הגענו באופן עצמאי עלות כניסה לבית הכנסת והמוזיאון היהודי 12 יורו לאדם כולל הדרכה משלמים במקום. איזור הבילויים ברומא נמצא בשכונת מונטי ובשכונת טרברסטה לייד הרובע היהודי מעבר לנהר הטיבר יש שם חנות מגניבה של אומן שמצייר על נעליים.
  • נכנסנו למוזיאון היהודי שכולל גם סיור בבית הכנסת הגדול של רומא, בית כנסת עתיק ומרשים. הכניסה עולה 11 יורו לאדם, אני הראתי תעודת חוגר ונכנסנו ב5 יורו לאדם. שווה לנסות להציג תעודה כלשהי, אולי תקבלו את ההנחה. באותו איזור יש מסעדות שמגישות את המנה המפורסמת של ארטישוק אלה רומנה- ארטישוק בנוסח רומאי. כדאי לאכול אותו שם! משם הלכנו ברגל כרבע שעה לתוך רובע טרסטוורה- רובע הצעירים. הגענו לשם לקראת ערב שזה הזמן האידיאלי ביותר להגיע מכיוון שכל הברים נפתחים וכל האורות המקסימים נדלקים. הסתובבנו שם כמה שעות. רובע מדהים, מלא מסעדות איכותיות.
  • מסעדה כשרה מומלצת ברובע היהודי, מה שבעבר נקרא הגטו: La taverna del gheto. תזמינו ארטישוק בסגנון יהודי ודג מטוגן. הפלאפל מדהים.
  • בכניסה לגטו היהודי יש חנות קטנה ומטריפה של מוצרים מפלפל חריף, חוויה אמיתית. בית הכנסת ברובע מהמם וגם המוזיאון בכניסה, יש מאבטח ישראלי שאפשר לפנות אליו אם יש תור ארוך של קבוצות (הכניס אותנו). תצאו מהרובע ותחצו את גשר הטיבר ואתם בכיכר ברטולמיאו. משם ניתן להגיע לשכונת טרווסטרה הנהדרת.
  • בית הכנסת הגדול- לדעתי שווה ביקור. ממש מרשים, אפשר להיכנס למוזיאון שם ולשם בכניסה, או להגיע בשעות של תפילות ולהיכנס לבית הכנסת עצמו ללא עלות.
  • חברים, אני רוצה להמליץ לכם על מסעדה ישראלית כשרה ברמה הכי טובה שאכלתי בעולם ואני לא מגים! השירות מדהים איך ששנכנסנו קיבלו אותנו בשירים ובשמחה ,רוב המלצרים דוברים עיברית, הזמנו 3 מנות ונהנו מכל ביס האווירה במקום מדהימה המסעדה מעוצבת ברמה אני ממליץ לכולם בחום להגיע למסעדת bellacarne הממוקמת ברובע היהודי ברומא.

המלצות לקריאה נוספת:

תיאור של יום טיול ברובע היהודי – בבלוג של ALL MY SCRAP תוכלו לקרוא גם על מסעדות כשרות באזור הרובע.

שאלות ותשובות נפוצות על רובע סנט אנג'לו - הרובע היהודי

ביקור ברובע היהודי ברומא בעיקר למי שמתעניין בהיסטוריה היהודית של רומא. אבל הו גם יכול להתאים לחובבי האדריכלות ולאלה שמעוניינים לראות את רומא העתיקה ולצפות באזור ששימר את הבנייה העתיקה מימי הביניים. הרובע עדין משמש גם כמרכז קהילתי חשוב של הקהילה היהודית וניתן למצוא בו מסעדות כשרות ובית כנסת פעיל,לכן הוא זוכה לביקורים של מי שזקוק לשירותים אילו.

האתרים המרכזיים ברובע סנט אנג'לו הם אין פסקריה (Sant Angelo in Pescheria), בית הכנסת הגדול של רומא (Tempio Maggiore di Roma), מזרקת הצבים (Fontana delle Tartarughe), תיאטרון מרקלוס (Teatro di Marcello) ואכסדרת אוקטביה (Portico di Ottavia).

האתרים שבו  לדעתנו אינם אתרי חובה של רומא - אלא למי שממש מתעניין בעתיקות או בהיסטוריה היהודית. הרובע עצמו גם פשוט נעים לשיטוט.

מומלץ הגיע לאזור הרובע היהודי ברומא באמצעות בתחבורה ציבורית

  • אוטובוס: קווים 630, 271, H, 23, 271, 280, 780, 46, 62, 63, 64.
  • חשמלית: קו 8.

 

בין המלונות המומלצים באזור הרובע היהודי ברומא ניתן למנות את מלון Kame Hall ואת מקום האירוח Little Queen Relais.

למידע נוסף מומלץ לקרוא גם על מלונות ברובע היהודי של רומא.

יש אפשרות לשמירת חפצים באזור הרובע היהודי ברומא, כדאי לבדוק על נקודות הנמצאות ליד תחנת כיכר קאבור (Piazza Cavour) , תוכלו לראות את האופציות השונות כאן באתר luggage hero.

ברובע היהודי ברומא ניתן למצוא מספר מסעדות כשרות כמו: Fonzie The Burger's House, Renato Al Ghetto ו-Yotvata.

מומלץ להקדיש לביקור ברובע כ-30 דקות למי שמעוניין רק בסיור מקיף. למי שמעוניין להיכנס לאתרים השונים מומלץ להקדיש כשעתיים וחצי.

ישנם מספר סיורים ברובע היהודי, מצפרת לך מטה מספר אפשרויות, כל שם של סיור הוא קישור בו תוכלי למצוא פרטים על עלויות וזמינות. הסיורים מתבצעים בשפה האנגלית.
סיור ברובע היהודי (משך: שעתיים)
סיור ברובע ובמוזיאון היהודי (משך: שלוש שעות)
סיור ברובע היהודי (משך: שלוש שעות)

רוב החנויות סגורות מאחר ואין ברובע יותר מדי חנויות יהודיות. עם זאת, המסעדות הכשרות באזור עובדות בימי ראשון.

[wpgmza id="13" cat="5" marker="1467" zoom="16"]