המפסטד, לונדון – המדריך המקיף ביותר בעברית | Hampstead

המפסטד השכונה הצופה על לונדון

מידע כללי

שכונת המפסטד Hampstead, יש מדריכים המתארים אותה בתעתיק עברי “המסטד” או “המבסטד”, לא להתבלבל מדובר באותה שכונה) היא שכונה הבנויה בסדר מופתי סביב פארק המפסטד הית’ (Hampstead Heath)זהו פארק, או יותר נכון שדה בור, המפריד בין השכונה לבין הייגיט, אחת מהשכונות היותר אלגנטיות ואריסטוקרטיות של לונדון. האופי הכמעט כפרי של המפסטד מושך אליה אנשי רוח רבים, סופרים מפורסמים וגם לא מעט אנשי עסקים.
ברחובה הראשי של המפסטד תמצאו חנויות אופנה רבות, גלריות אמנות, בוטיקים ובתי קפה. שכונה גדולה זו היא אחת היקרות בעיר לונדון (ברגע שתצעדו ברחובותיה תבינו למה), ההליכה ברחובתיה ובשבילי המפסטד הית’ מספקת תחושה שונה לחלוטין מזו של לונדון הסואנת.

תחנת הטיוב המרכזית ורחוב הקניות של המפסטד – האופי פה שונה מאוד ממרכז לונדון

המרחק שלה מהעיר המרכזית הוא הסיבה שלא הרבה תיירים באים לפה. אילו שכן מגיעים להמפסטד לרוב זה בגלל שהם בחרו את האזור כאזור בו ילונו במהלך החופשה שלהם וזאת למרות שהוא רחוק כ20 דק’ נסיעה בטיוב מהמרכז התיירותי. בדרך כלל מדובר בעיקר במשפחות או שומרי מסורת ודתים המבקרים בעיר בשל הקרבה של האזור לקהילה היהודית והמוסדות והמסעדות הכשרות שלה. בגלל העובדה שיש בו. יש באזור מלון כשר למשל מלון דה פילאר – The Pillar Hotel שלדעתנו למי שלא חייב אוכל כשר כדאי לו לחפש דווקא אופציה אחרת כמו Quality Hotel Hampstead ו Mirabilis Apartments, Wells Court  מלונות באזור המפסטד ומלונות מומלצים בלונדון.

 




שעת בין ערביים (צילום מקורי)

היסטוריה וחשיבות תרבותית

המגורים באזור זה של צפון לונדון החלו כנראה בסוף המאה ה-17, בתקופתו של המלך ג’ורג’. כבר מראשיתה הייתה המפסטד, שפירוש שמה הוא כנראה “בית החווה” בשפה הסקסונית), אזור בו גרו עשירים ואנשי רוח. הניתוק היחסי מהעיר עשה לה רק טוב.
בתחילה הגיעו אליה אנשים שחשבו שלמי המעיינות שבאזור יש סגולה בניקוי כבשים, אחר כך חשבו כולם שלמים אלו יש סגולות מרפא ולבסוף הגיעו האמנים, הסופרים והמדענים הרבים, שגרו בה כדי שתנוח עליהם הרוח. ביניהם ניתן למנות את ג’ון קיטס, ג’ורג’ אורוול, סלאש וזיגמונד פרויד.

מה רואים בשכונה ואתרים מרכזיים באזור

  • פלסק וולק ו-וול וולק – Flask Wallk & Well Walk

אפשר להתחיל את הסיור בשכונה ברחוב פלסק וולק, שנקרא על שמו של פאב שעמד כאן בעבר. בפאב זה היו מוכרים בקבוקים (Falks) של מי מרפא, אותם היו ממלאים בבאר אותה תוכלו לראות במרכז ה”טיילת”. הבאר אינה שמישה היום.
בוול וולק שם תוכלו לפגוש את ביתו של ג’ון קונסטבל (בית מספר 40). אומן זה התמחה בציורים של אזור המפסטד (בין השאר) כאשר התגורר באזור מספר שנים. מלבד קונסטבל התגוררו כאן גם אמנים כמו ד. ה לורנס וג’ון קיטס, לפני שעבר דירה לקיטס האוס.

  • בית ברג Burg House

בית ברג הוא מבנה מהמאה ה-18. שמו ניתן לו על שם אחד מדייריו (כומר בשם אלסטון ברג), אך כבר שנים שהוא לא משמש כבית מגורים, אלא כמוזיאון לנופי המפסטד והמפסטד הית’. מוצגות בו תמונות של האזור ויצירות של האמנים הרבים שהתגררו בשכונה. הכניסה למוזיאון הינה חינם. כדאי להתעדכן בשעות הפתיחה (בימי ראשון ושני הוא סגור). לפרטים נוספים: https://www.burghhouse.org.uk/

“המפסטד בסופה” ציורו של ג’ון קונסטבל, 1830

  • הטירה של ג’ק סטראו Jack Straw Castel

הו פאב מפורסם המצוי בבית דמוי טירה. שמו נטוע בסיפורו של קצין שהיה בצבאו של וואט טיילר בתקופת מרד האיכרים, וחנה עם כוחותיו במקום. הפאב המצוי כאן הוא ותיק ויש טענות שצ’ארלס דיקנס נהג לשתות בו.

  • בית פנטון Fenton House, סימטת צ’רץ’ Church Raw ובית האדמירל

בית פנטון הוא המבנה העתיק ביותר בהמפסטד. היום מתקיימות בו תערוכות של כלי נגינה עתיקים וכלי חרסינה. לידו אפשר לראות את סמטת צ’רץ’ שנחשבת לאחת הסמטאות היפות בשכונה, כיוון שהבתים בה נשמרו מימיו של המלך ג’ורג’, כולל עיטורי הברזל שלהם. בסמטה זו התגורר ג’יימס מת’יו בארי, המחזאי שכתב את יצירת המופת פיטר פן. בקצה הרחוב ניתן לראות את כנסיית סנט ג’ון, כנסייה אנגליקנית טיפוסית ששימשה מודל לכנסייות רבות ברחבי בריטניה וארה”ב. סמוך לשם ב-Holly Walk תוכלו לראות את כנסיית סנט מרי, הכנסייה הקתולית השנייה בבריטניה, לאחר שהפכה לאנגליקנית. תוך כדי ההליכה שלכם ברחוב תעברו ברחוב M.verno, בו התגורר הסופר רוברט לואיס סטיבנסון שכתב את אי המטמון.
אחד הבתים המעניינים בשכונה נקרא בית האדמירל, שמיוחס לאדמירל שהפסיד לצבאו של נפוליאון, נפל בשבי והודח מתפקידו לאחר שחרורו מהכלא. אז הקים האדמריל בית בצורת אוניה והיה מניף דגל כל בוקר ומלווה אותו ביריות תותח. הטענה היא שדמותו של אותו אדמירל נתנה את המקור לדמות האדמירל בסיפורה של מרי פופינס.

  • בית קיטס Keats House

בית זה, הקרוי על שמו של ג’ון קיטס שהתגורר בו, הוא היום אתר הנצחה למשורר האנגלי.

  • פארק המפסטד הית’ Hampstead Heath

לפארק זה, הנמצא בשכונה, הקדשנו דף נפרד. למידע נוסף קרא עוד על המפסטד הית’.

לינה בהמפסטד

אזור ההפסטד הוא אחד האזורים היותר מומלצים ללינה למספר מסוים של סוגי תיירים – ראשית הוא כולל דירות נוחות יחסית ומספר אפשרויות לינה נוחות למשפחות הבאות לבקר בלונדון (ראה מלונות למשפחות בלונדון). בנוסף הוא אהוב מאוד על שומרי מסורת ודתים המבקרים בעיר (ראה לונדון לשומרי מסורת) בגלל העובדה שיש בו קהילה יהודית ענפה, כמה מסעדות כשרות (כמו למשל חומוס בר – Hummus Bar המומלצת) ואף שני מלונות כשרים (למשל מלון דה פילאר – The Pillar Hotel המומלץ). בנוסף זה אזור בו יש לא מעט אכסניות ומלונות זולים (ראה מלונות זולים בלונדון) ולכן מושך אליו לעיתים צעירים ותיירים המחפשים לינה זולה יותר מהמרכז של לונדון . מבקרים המחפשים לינה זולה יותר באזור יכולים לבחור ב Quality Hotel Hampstead. אופציה נוספת היא ללון בדירה מרווחת כמו Mirabilis Apartments, Wells Court. כדאי לקחת בחשבון שמכיוון שזהו אזור פופולרי ללינה המלונות עמוסים במיוחד בקיץ ולכן מומלץ להזמין מקום מראש במידה ואתם נוסעים בחודשים אלו. אם אתם עדיין מתלבטים תוכלו למצוא בקישור הזה מקומות לינה בלונדון עם אפשרות ביטול. לעוד מידע על לינה בהפסטד כדאי להיכנס לעמוד מלונות באזור המפסטד. (למידע נוסף על מלונות בלונדון).

 

 

**פרסומת**



המלצות "הכל על" למבקר בשכונת המפסטד

  • בימי א’ מתקיים בשכונה סיור מודרך היוצא מתחנת הרכבת של המפסטד בשעה 10:00. הסיור עולה כ-4.5 ליש”ט (נכון ל-2010) ואין צורך להירשם אליו מראש.
  • למי שמעוניין להכיר את האזור לעומק אנו ממליצים על סיור מודרך בעברית. למידע נוסף ראו לונדון הבוהמיינית: סיור בעברית בשכונת המפסטד וסיורים מודרכים בלונדון בעברית.
  • ההגעה לאזור ביום נוחה מאוד בטיוב, בלילה ישנם אוטבוסים של קווי הלילה המגיעים לאזור.
  • ילדים: מומלץ לסיור עם ילדים, במיחד הפארק ישבה את ליבם. תוכלו לקנות להם קרפ צרפתי בדוכן של La Creperie de Hampstead, דוכן על גלגלים שמכין ומוכר קרפ צרפתי, הנמצא במקום מעל שלושים שנה ומושך אליו לקוחות מכל לונדון. (ראה עוד בנושא תחת ילדים בלונדון).

מידע שימושי על המפסטד

איך מגיעים?

תחנות טיוב באזור:

  • תחנת המפסטד – קו נורת’רן, הקו הצפוני – Hampstead – Northern Line
  • תחנת בלסיז – קו נורת’רן, הקו הצפוני – Belsize Park – Northern Line
  • תחנת צ’לק פארם – קו נורת’רן, הקו הצפוני – Chalk Farm – Northern Line
  • תחנת גולדן גרין – קו נורת’רן, הקו הצפוני – Golders Green – Northern Line
  • תחנת סוויס קוטג’ – קו נורת’רן, הקו הצפוני וקו ג’ובילי Swiss Cottage – Jubilee Line
  • תחנת פינצ’לי רוד – קו מטרופוליטן – Finchley Road – Jubilee Line and Metropolitan Line
  • תחנת ווסט המפסטד – קו ג’ובילי – West Hampstead – Jubilee Line

קווי אוטובוס, 24, 46, 168, 210, 268, 603, C11, קו לילה – N5

[wpgmza id="5" cat="5" marker="600" zoom="12"]