גשר קארל בפראג – המדריך המקיף ביותר בעברית | Karluv Most

כל המידע החשוב לתייר הישראלי המבקר בגשר קארל בפראג (Karluv Most). מה הולכים לראות, איך להגיע, עם מה לשלב את הביקור באתר, לינה באזור, קצת היסטוריה ומידע כללי ושלל טיפים חשובים.

מידע כללי

גשר קארל (Karluv most) הוא גשר מדהים ביופיו, המחבר בין העיר העתיקה של פראג לבין רובע לֵסֵר (Lesser). במשך שנים רבות הוא היה האפשרות היחידה לחצות את נהר הוולטובה. הגשר נבנה על ידי בנאי בשם פיטר פלארלר בהוראה של המלך קארל, הבונה הגדול של העיר (כמעט כל העיר), הגשר בנוי בשני סגנונות: בארוקי וגותי (ראה עוד תחת אדריכלות בפראג).

גשר קארל הפך עם השנים לסמלה המסחרי של העיר פראג והוא ללא ספק אחד מהאתרים היפים והמיוחדים בתבל.

גשר קארל (צילום מקורי)

ההיסטוריה של גשר קארל

הגשר נבנה לאחר שהגשר היחיד שהיה בעיר “גשר יהודית” התמוטט. המלך קארל, הבונה הגדול של פראג, ביקש לבנות גשר חזק שיחזיק שנים רבות. האגדה המקומית מספרת שחוץ מתכנון הנדסי הכולל שימוש בקשתות ויסודות הנדסיים (בהם משתמשים גם בימינו), הסוד לחוזקו של הגשר הוא ביצים המעורבבות במלט ומעניקות לגשר את חוסנו. סוד אחר הוא העובדה שעד שנת 1815 היו לוקחים אגרה מהעוברים בגשר, והכסף שנאסף שימש לתחזוקה ובנייה מחדש של חלקי הגשר שנהרסו בשטפונות או מנזקי זמן אחרים (הגשר נהרס כמה פעמים לאורך השנים).

מיותר לציין שכיום מממנת את סדרת השיפוצים הנרחבת הממשלה הצ’כית, מבלי להפריע לביקורי התיירים בגשר בתשלומי אגרה.

מבט על גשר קארל מכיוון מערב, הגשר מהווה את אחת האטרקציות היותר מתויירות בעיר פראג

לחובבי השופינג כדאי להכיר את קניון פאשן ארנה | Fashion Arena - קניון העודפים הגדול ביותר בצ'כיה בו יש יותר מ-200 חנויות המציעות הנחות בין 30% ועד 70%, בנוסף יש בקניון החזר מס - כך שתוכלו לקבל חזרה 12% מעלות הקניות, ומעבר לכל זה יש הנחה מיוחדת לגולשים של הכל על » למידע נוסף.

לפרסום עסק העוסק בפראג באתר, אנא צור קשר.

מה רואים בגשר קארל?

בתחילת הגשר המדהים, שבנייתו החלה בשנת 1357, ניצב מגדל מרשים ולאורכו ניצבים משני צידיו 30 פסלי קדושים נוצרים וגיבורים מקומיים, רובם בנויים בסגנון הבארוק והם הייחוד האמיתי של הגשר. אורכו של הגשר 516 מטר ורוחבו כ-10 מטר והוא נשען על 16 קשתות.

הכניסה לגשר קארל

המגדל בכניסה לגשר קארל (צילום מקורי)

מהגשר נשקף נוף עוצר נשימה של צריחי הכנסיות של העיר ובראשן קתדרלת סנט ויטוס ומצודת הפרלמנט. הגשר הוא האזור המושלם לטיול רגלי, גם בשעות היום וגם בשעות הערב.
לאורך היום ניתן למצוא על הגשר דוכנים, המוכרים דברי אמנות מקומית ומופעי מוסיקה, התורמים לאווירה הנעימה באזור. מופעים אלה פרוסים לכל אורך הגשר ורחוב “מוסטצקה” (רחוב הגשר) המוביל לכיכר סטרומצקה.

מופע רחוב על גשר קארל

מופעי רחוב בגשר קארל – המתקיימים לכל אורך שעות היום (צילום מקורי)

הפסלים המרכזיים אותם ניתן לראות בגשר קארל:

פסלו של יהושע הצלוב ועליו כתובת עברית המוכרת לדתיים מתפילת הקדושה “קדוש, קדוש, קדוש, ה’ צבאות” 

חשוב לציין שהפסל לא נבנה בפעם אחת. בתחילה היה צלב עץ, אח”כ הוסיפו את דמותו של ישו, ואת כתובת הזהב הוסיף יהודי שקביל קנס ועונש לממן את כתובת זו כיוון שהואשם בבזוי פסלו של הקדוש הנוצרי. עם מעניין אותכם עוד על נושא החיים היהודים בעיר – לאורך השנים מומלץ לקרוא בעמודים הבאים: פראג והיהודים והרובע היהודי בפראג.

הפסל של ישו על לגשר קארל

ישו הצלוב (צילום מקורי)

פסלו של הקדוש יאן מנפומוק

פסל מעניין נוסף הוא הפסל של הקדוש המפוסל ביותר בעיר, פסלו של הקדוש יאן מנפומוק. סיפורו של יאן הוא סיפור של התמודדות של איש הדת המקומי מול המלך הזר (ולדיסלב הרביעי), שעקב החיכוכים ביניהם החליט לזרוק את יאן לנהר הוולטובה. האגדה מספרת שהסיבה לסכסוך הייתה שיאן, הכומר הנאמן, לא הסכים לגלות למלך את סודות אשתו המלכה שהתוודתה בפני יאן. הסיבה שפסליו של יאן ממלאים את העיר היא מכיוון שהכנסייה הקתולית ניסתה להפיץ את פסליו על מנת לגרום למאמינים צ’כים לקבל עליהם קדוש צ’כי אחר לאחר מותו של יאן הוס.

שתי הדמויות הנמצאות לרגלי פסל זה מבריקות כיוון שמאמינים נוצרים ושאר תיירים רבים נוגעים בכף הרגל של הפסל, בגלל האמונה הקתולית הסוברת שבפעולה זו יתגשמו כל משאלות הנוגע. פסל זה הוא הפסל הראשון שנבנה על הגשר. הכתר שמסביב לראשו של יאן מסמל את מות הקדושים שלו.

פסל יאן מנפומוק (צילום מקורי)

עוד פסל של קדוש אשר כדאי להתעכב עליו הוא פסלו של ויטוס הקדוש מגן העיר פראג, על שמו גם נקראת הקתדרלה הגדולה ברובע המצודה.

פסלו של ויטוס הקדוש (s Zp at cs.wikipedia)

פסלו של יאן מנפומוק (צילום: JMazzol)

פסלים חשובים נוספים 

פסל נוסף הוא פסלו של המלך ואצלב הקדוש, המלך שהצ’כים “העלו מהאוב” ונתנו לו את הזכות להירשם בספרי ההיסטוריה כקדוש, מפני שהם סבורים שהוא זה אשר איחד לראשונה את שבטי האזור ובכך הפך אותם לצ’כים.

בנוסף, תוכלו לראות על הגשר את פסלה של לויטרגד, הנזירה העיוורת. לויטרגד הייתה בטוחה שישו דיבר איתה והיא נגעה בפצעיו.

פסלו של התורכי מפראג, ששומר על אסירים נוצריים בשעה שחבריהם מנסים לאסוף כסף כדי לשחררם – סמל לתקופה הקצרה של השליטה העותמאנית בעיר.

חשוב לדעת: כל הפסלים הניצבים כיום על הגשר אינם הפסלים המקוריים, כי אם העתקים מדויקים שלהם. את הפסלים המקוריים מסוף המאה ה-17 ניתן למצוא במוזיאון הלאומי.

גשר קארל בשעת שקיעה – מומלץ לבוא לבקר במקום בשעות שונות של היום 

לינה בגשר קארל

גשר קארל הוא האתר המרכזי של פראג, הנמצא בין החלקים המרכזיים של העיר. בעקבות כך המלונות הסמוכים לאתר זה מבוקשים מאוד ללינה, למעשה כל מלון שנמצא במרחק הליכה של עד 10 דקות מהגשר יכול להיחשב כמלון במרכז העיר פראג וזו גם הסיבה ששם מתרכזים מרבית המלונות המומלצים שלנו לתיירים בעיר. המלונות באזור מתחלקים באופי שלהם. מלונות באזור החלק המערבי של העיר העתיקה (הקרוב יותר לגשר) יהיו יוקרתיים יותר ויקרים יותר (פופלארים מאוד ללינה רומנטית). המלונות בצד של המאלה סטרנה יהיו יותר נגישים, יותר פונקציונאלים ויותר זולים (פופלארים מאוד ללינה זולה אולינה של קבוצות ומשפחות). למחפשים מלון יוקרתי ביחס לאזור אנו ממליצים על Three Storks , במידה ואתם מעוניינים במלון עם תמורה טובה לכספכם אנו ממליצים על Hotel William . במידה ותרצו ללון בדירה מרווחת ומאובזרת אנו ממליצים על Gold Art Apartments . כדאי לקחת בחשבון שמכיוון שזהו אזור פופולרי ללינה המלונות עמוסים במיוחד בקיץ ולכן מומלץ להזמין מקום מראש במידה ואתם נוסעים בחודשים אלו. אפשר למצוא בקישור הזה מקומות לינה רבים באזור גשר קארל להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם. לעוד מידע על לינה בגשר קארל כדאי להיכנס לעמוד מלונות ליד גשר קארל. (לעוד מידע על מלונות בפראג).

 

 

המלצות "הכל על" למבקר בגשר קארל

  • גם אם ביקרתם בגשר ביום מומלץ לבוא ולבקר בו גם בלילה. התאורה המיוחדת המאירה את הגשר הופכת אותו לאתר שונה בלילה.
    חוויה נוספת היא פשוט להסתובב בין הדוכנים השונים, ההופעות והאמנים, ואולי גם לקנות זוג עגילים או תמונה מקורית.
  • מומלץ לצאת לשיט על אחת הסירות על הנהר היוצא מהגשר, חוויה נחמדה ביותר. ישנן גם סירות מיוחדות היוצאות מהגשר כמו סירת הג’ז וסירת המוזיקה – ראה גם שיט על הוולטובה תחת אטרקציות בפראג.
  • למי שמעוניין להכיר את האזור לעומק אנו ממליצים על סיור מודרך בעברית. למידע נוסף ראו מרכז פראג: סיור קלאסי בעברית וסיורים מודרכים בפראג בעברית.
  • לא מומלץ להגיע לגשר ולכל העיר העתיקה ברכב (אם השכרתם רכב והגעתם איתו לעיר, תשאירו אותו במלון וסעו בחשמלית או במטרו (לרדת בתחת סטרומצקה) או לכו ברגל. ראה השכרת רכב בפראג וגם בתחבורה ציבורית בפראג.
  • מומלץ לבוא לטייל בגשר קארל מוקדם בבוקר במיוחד בתקופות התיירות כדי לא להיבלע בים התיירים. בבוקר אפילו בשעות מאוחרות יחסית (אפילו באזור 08:30-09:00) הוא יחסית ריק מתיירים.
  • הביקור בגשר קארל אורך כעשרים עד ארבעים דקות – הכוונה לביקור ראשון בו עוצרים מול הפסלים, מצלמים וכו’. בביקורים הבאים החציה שלו אורכת כ-10 דקות מקצה לקצה. את הביקור בגשר מומלץ לחבר עם אתרי העיר העתיקה, המאלה סטרנה או רובע המצודה (אחד היתרונות של הגשר הוא מיקומו המרכזי דבר המאפשר לחבר אותו עם רוב האיזורים המרכזיים של פראג). לצורך העניין האי קמפה נמצא סמוך לגשר, וכיכר העיר העתיקה של פראג נמצאת כעשר דקות הליכה לצד השני.
  • בכל האמור לביקור עם ילדים, סביר שה”תיירים הקטנים” יהנו מהפסלים, והאווירה. שימו לב – זה המקום להחזיק ידיים ולשמור שמא ילכו לאיבוד- בייחוד בקיץ יכול להיות פה מאוד עמוס!
    למגיעים עם עגלת תינוק מומלץ להגיע בשעות לא עמוסות (ראה המלצות נוספות על ביקור בפראג עם ילדים).
  • גולשים רבים באתרנו ובקבוצת הפייסבוק פראג למטיילים – Prague for Travelers המליצו על מלונות באזור זה. להמלצות נוספות כנסו לעמוד מלונות בפראג - המלצות גולשים.
  • מחיר: חינם

דוכנים על גשר קארל (צילום מקורי)

מידע שימושי על גשר קארל

שעות פתיחה

כל שעות היממה. הדוכנים פועלים בשעות היום.

כתובת

Praha 1 – Karluv Most, Praha




הגעה
directions_subway
מטרו

יורדים בתחנת Malostranská בחשמלית או במטרו והולכים ברגל לכיוון הגשר אותו תראו לפניכם – אם אתם מסתבכים פשוט לכו במורד הוולטוובה או עם השילוט.

[wpgmza id="8" cat="5" marker="991" zoom="17"]