1. עמוד הבית
  2. »
  3. רומא 2024 – המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. תחבורה והתניידות – המדריך המקיף להתניידות נוחה ברומא

תחבורה והתניידות – המדריך המקיף להתניידות נוחה ברומא

לאטרקציה זו, ולשלל אטרקציות נוספות ישנם 5% הנחה לגולשי הכל על באתר זה.

כל שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההזמנה, ואז במעמד ההזמנה להזין את קוד הקופון HAKO5.

 

 

 

 

מידע כללי על תחבורה ברומא

רומא נוחה מאד לתיור ולהתניידות, המרכז התיירותי העירוני שלה קטן יחסית ומאפשר לכסות את רוב האזור התיירותי והאטרקציות בתוך העיר בהליכה ברגל. מערכות המטרו והאוטובוסים (בעיקר) פעילות ומרושתות מאוד. בנוסף הן גם יעילות ולא יקרות, אם כי לעיתים הן קצת עמוסות ולא נוחות.




כבישים ודרכים ראשיות ברומא

דרך Grande Raccordo Anular – הכביש הטבעתי של רומא (תרשים של J0mb)

רומא מוקפת כביש טבעתי ששמו Grande Raccordo Anulare. הנסיעה דרך כביש זה קלה יחסית (כאשר הוא לא פקוק) והוא מאפשר להגיע לכל ערי הלווין ולפרברים של רומא, או לצאת לנסיעה לכיוון מילאנו, נאפולי ופירנצה.

חשוב לדעת: תושבים רבים ברומא משתמשים בכלי רכב פרטיים לצורכי הגעה לעבודה. מסיבה זו נאסר בימים ושעות מסוימים להיכנס עם רכבים פרטיים למרכז העיר רומא. כביש הטבעת שמקיף את העיר פקוק גם הוא רוב שעות היום.

הרכבת של רומא

העיר רומא מרושתת היטב מבחינת רכבות ומטרו. בעיר מספר תחנות רכבת, כשהמרכזית ביניהן היא Termini – שהיא גם התחנה המרכזית של האוטובוסים בעיר. מתחנת הרכבת של העיר תוכלו לקחת את רכבת ה”יורוסטאר” (יקרה ונוחה) לערים רבות באיטליה ובאירופה בצורה מהירה, או רכבות זולות יותר ואיטיות יותר.

(אנו מציעים לשקול את היורוסטאר ברצינות – לא נעים לנסוע לפירנצה 3 וחצי שעות כדי לחסוך 20 יורו).

מידע על רכבות פופלאריות מרומא

רכבת מרומא לפירנצה

יש שתי חברות אשר מפעילות את הנסיעה בין רומא לפירנצה.
הראשונה היא חברת איטאלו . בימים אלו חברה זו מפעילה רכבות מהירות בלבד – כאשר משך הנסיעה הינו שעה וחצי בערך.
השנייה היא חברת טרנאיטליה. חברה זו מפעילה גם רכבות מהירות – של שעה וחצי – וגם רכבות ארוכות יותר כמעט ארבע שעות.
מבחינת איזו חברה עדיפה – לרוב חברת איטאלו היא עדיפה, כלל הרכבות הן רכבות מהירות ולרוב הכרטיסים לרכבות המהירות בה זולים יותר מאשר הכרטיסים לרכבות המהירות של טרנאיטליה, אך מומלץ לבדוק את זה באופן ספציפי בעבור תאריך הנסיעה המתוכנן. המחירים משתנים לפי היצה וביקוש, ולפעמים אם רוצים להבטיח ישיבה משותפת (ודאי במקרה של יותר משניים) מומלץ מאוד להזמין כרטיסים מראש.

רכבת מרומא לפיזה

הנסיעה ברכבת מרומא לפיזה היא מסלול פופולרי באיטליה ולא רק כדי לראות את מגדל פיזה המפורסם.

ישנן מספר אפשרויות רכבת להגיע מרומא לפיזה, לרבות רכבות מהירות ורכבות אזוריות. האופציה המהירה ביותר היא רכבת Frecciarossa המהירה, שלוקחת כשעתיים לנסוע בין שתי הערים. אפשרויות מהירות נוספות כוללות רכבות Frecciargento ו-Italo, שלוקחות פרק זמן דומה. אם אתם מחפשים אפשרות זולה יותר, יש גם רכבות אזוריות (איטיות) זמינות שאורכות קצת יותר זמן, בדרך כלל בסביבות 3-4 שעות. רכבות אלה בדרך כלל איטיות יותר ועושות יותר עצירות, אבל הן בחירה טובה אם יש לך תקציב. המחירים משתנים לפי היצה וביקוש, ולפעמים אם רוצים להבטיח ישיבה משותפת (ודאי במקרה של יותר משניים) מומלץ מאוד להזמין כרטיסים מראש.

רכבת מרומא לנאפולי

הנסיעה ברכבת מרומא לנאפולי היא מסלול פופולרי מאוד. רבים יוצאים ליום או יותר מרומא , על מנת לטייל בנאפולי, באמאלפי, סורנטו ופומפי ווזוב.  הרוב יבחרו רכבות המהירות, כגון Frecciarossa ו-Italo, האורכות כשעה ו-10 דקות. רכבות אלו נוחות ומודרניות, והן מציעות שירותים כגון Wi-Fi, מיזוג אוויר ובית קפה. אם אתם מחפשים אפשרות זולה יותר, יש גם רכבות איטיות שאורוכות בדרך כלל בסביבות 2-3 שעות. המחירים משתנים לפי היצה וביקוש, ולפעמים אם רוצים להבטיח ישיבה משותפת (ודאי במקרה של יותר משניים) מומלץ מאוד להזמין כרטיסים מראש.

מטרו ברומא

ברומא פועלים שני קווי מטרו החוצים את העיר ומובילים לחלקים שונים בעיר. הם נפגשים בתחנה המרכזית טרמיני, כאשר נכון לשנת 2009 הקו השלישי עוד בבנייה. בנוסף, ישנו קו מטרו המוביל משדה התעופה לעיר (למפת המטרו של רומא). בסופו של דבר ניתן לומר כי המטרו (הקרוי “מטרופוליטנה”) הוא טוב וקל להבנה אך אינו מכסה את כל העיר (עקב האיסור לחפור מתחת לעתיקות). בנוסף הוא קצת מפחיד לנסיעה בלילות.

מפת המטרו של רומא – לתמונה מוגדלת >>
(צילום: Arbaleteרישיון)

שעות פעילות: 5:00-24:00, הרכבת יוצאת כל 5-10 דק’.
קווי המטרו:
קו A – קו כתום (עובר באזור המדרגות הספרדיותאזור הוותיקן).
קו B – קו כחול (עובר באזור הקולוסיאום).
קו C – קו ירוק (עובר באזור הקולוסיאום).
אתר האינטרנט של המטרו ברומא: https://www.atac.roma.it/

אוטובוסים ברומא

רומא היא עיר מרושתת מאוד מבחינת אוטובוסים, ויש בה אוטובוסים כמעט לכל נקודה בעיר (האוטובסים מופעלים על ידי שלוש חברות שונת, כך שאל תתפלאו מהצבעים השונים של האוטובוסים).
זמן הפעילות של האוטובסים הוא 5:00-24:00 ובלילה ישנם קווים מעטים הנקראים קווי לילה – תחנתם מסומנת על ידי סמל של ינשוף.

חשוב לדעת!

א. הסתכלו על גבי עמוד התחנה על הטבלה בה מצוינים קווי האוטובוס. חלק מקוי האוטובוס תמצאו את האות U שפירושה Urban, משמעותה שאותו קו אוטובוס נוסע רק במשך היום!, מעל מספרי הקווים בהם מצויינית האות N שפירושה Night (לילה) יסעו האוטובוסים גם בלילה (ראה מידע מפורט יותר על קווי הלילה בהמשך).
ב. האוטובוסים ברומא בעונת התייריות מאוד צפופים וקורה לעתים שאין בהן מיזוג – כדאי להיות מוכנים מראש.
ג. ישנו גם קו הטראם (חשמלית) החוצה את רומא, אך הוא לא מרושת היטב והוא סגור בימי א’.
ד. אוטובוסי התיירים. הם טובים בעיקר כאטרקציה בפני עצמה ופחות כאמצעי התניידות פר אקסלנס – הכוללים הסברים באוזניות, ומנוחה קלה לרגליים (12 יורו לאדם ליומיים, כולל עליה וירידה ללא הגבלה).

הזמנת כרטיסי הנחות לתחבורה הציבורית ברומא, שמירת חפצים ותחבורה לנמל התעופה

קווי לילה ברומא

קווי הלילה של רומא פועלים בין השעות 24:30-5:30 בלילה, כאשר שאר קווי האוטובוס אינם פעילים – שימו לב שלעיתים מסלול הקו משתנה בשעה זו. הקווים העיקריים הכלולים בשירות זה הם:
קו 78, קו 40N (מחליף את קו מטרו B). קו 55N (מחליף את קו מטרו A) וקו 29N. האות N מסמנת כמובן “Night”.

כרטיסים לתחבורה הציבורית של רומא

כרטיסים לתחבורה הציבורית ברומא ניתן לקנות בדוכני הטבק (קיוסקים מקומיים) ומכירת הכרטיסים או במכשירים האוטומטיים (נמצאים בכניסה לכל תחנת מטרו), הנותנים שירות גם באנגלית. לא ניתן לקנות כרטיסים על המטרו או על האוטובוסים עצמם!

הכרטיסים לנסיעה בתוך רומא מחולקים ל: כרטיס ליום (B.I.G), שלושה ימים (B.T.I) ושבוע (C.I.S). ישנם גם כרטיסים במחיר של 1 יורו התקפים ל- 75 דקות. אנו מציעים לבדוק את כרטיס רומא פאס, שהמחזיקים בו נוסעים בחינם בתחבורה הציבורית של רומא בכל זמן שהותם. בכל מקרה יש להחתים את הכרטיס בעלייה לרכבת, לאוטובוס או לטראם כדי להימנע מקנסות ואי נעימויות אחרות.

ישנם גם כרטיסים המאפשרים נסיעה חופשית במטרו ובאטובוסים (ואפילו בחלק מהרכבות) לפרטים נוספים: https://www.atac.roma.it/




שדה תעופה ברומא

שדה התעופה של רומא קרוי על שמו של ליאונרדו דה וינצ’י, אך כינויו בפי בני העיר הוא “פיוּמיצ’ינוֹ” (מסומן בשלטים FCO), על שם הפרבר בו הוא שוכן. הנסיעה ברכב בין שדה התעופה לעיר אורכת כחצי שעה. (יש ברומא שדה תעופה נוסף, אך הוא קטן ומיועד לטיסות מקומויות).
כדי לקבל מידע נוסף על ההגעה משדה התעופה לעיר קרא עוד בדף טיסות לרומא. ובעמוד המידע על שדה התעופה של רומא.

מוניות ברומא

מוניות ברומא הן מוניות בצבע לבן ניתן למצוא אותם או בתחנות מוניות או בנקודות מרכזיות בהן הם עומדות ומחכות לתיירים (נקודות פופלאריות כגון אלו הם בפיאצה דל פופולוכיכר ונציהקולסיאום באזור הותיקן ובאזור הטרמיני). ניתן לעצור מונית בהרמת יד בכבישים הראשיים – אך יותר מסובך. נהגי המוניות הן לרוב אדיבים והוגנים לנסיונינו, והם מחוייבים לעבוד עם מונה או לפי תעריפים מאושרים מראש.




המלצות על תחבורה ברומא

  • לרוב אין צורך לנסוע באוטובוס ברומא. בין מרבית האתרים ניתן ואפילו רצוי לנוע ברגל (כך גם רואים יותר מהעיר). הדברים אמורים הן למעבר בין אתרים באזור של רומא העתיקה (כמו הפורום והקוליסאום), הן לאתרים באזור הותיקן (מוזיאון הותיקן, כנסיית סנט פטרוס) והן לאתרים של רומא הרנסאנסית כמו פיאצה נבונה והמדרגות הספרדיות.
  • נוסעים באוטובוס? היו עירניים. אין שלט שמראה הגעה לתחנה מבוקשת והאוטובוס עוצר בכל תחנה לזמן קצר (חשוב לזכור לצלצל בפעמון, אחרת אם אף נוסע אחר לא צלצל בפעמון לפני התחנה – הנהג לא יעצור).
  • רכישה של כרטיס רומא פאס, או כרטיס ותיקן ורומא פאס (אומניה קארד) מעניקים נסיעה חינם בתחבורה הציבורית ברומא. אנו ממליצים להכנס לבדוק את רשימת האתרים שהכרטיס מציע כניסה אליהם, ואם אתם מתכננים להגיע למספר אתרים מהרשימה, לשקול את כדאיות כרטיסים אלו עבורך.
  • ברחבי רומא תלויים שלטים שמתריעים על נסיעה במוניות שאינן מורשות וממליצים לקחת מוניות מורשות בלבד. ולא בכדי, ישנם מספר דיווחים על הונאה של תיירים על ידי נהגי מונית לא מורשים ולא מפוקחים. ההמלצה שלנו היא תמיד לקחת מונית מורשית ותמיד לבקש נסיעה עם מונה.
  • באוטובוסים ורכבות (בהן אין כרטיס מקום שמור) ברומא נהוג לפנות מקום ישיבה לקשישים אם אין מקומות אחרים פנויים.
  • למעוניינים האפליקציית אובר עובדת ברומא ומאוד פופלארית – לדעתנו עדיף לעשות בה שימוש ולא במוניות המקומוית – אך כמובן זה עניין אישי ולא כולם עוד מרגישים נוח עם השירות.

המלצות שעלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו רומא למטיילים-Rome for travelers:

  • טיפ קטן אך שימושי. ברומא אין אפשות לשלם לנהג באוטובוס. יש צורך להצטייד בכרטיס מראש (נסיעה אחת תעלה 1.5 יורו, כרטיס ל 24 שעות 7 יורו). הכרטיסים נמכרים אך ורק בחנויות הטבק שמסומנות באות T. סעו לשלום!
    • למטרו ולרכבות הקלות ניתן לקנות גם במכשירים אוטומטיים במטרו.
      • הכרטיס לא משולב לתחבורה ציבורית (גם אוטובוס וגם מטרו)?
        • כניסה חד פעמית למטרו.
    • הכרטיס מתאים לכל אמצעי התחבורה הציבורית, וכרטיס בודד טוב ל- 100 דקות. במסגרת 100 הדקות את יכולה לעלות ולרדת מאמצעי התחבורה כמה פעמים שאת רוצה. הזמן נמדד מהפעם הראשונה שהשתמשת בכרטיס, לא הזמן שקנית.
  • מוניות – נסענו כשהיינו צריכים למרחקים גדולים רק במוניות והיה אחלה. מחירים גג 10 יורו לארבעה אנשים למרחקים של עשר דקות – רבע שעה.
  • הלכנו ברגל המון, כל יום כ- 20 ק״מ ולכן נעליים נוחות זה ממש חובה. לא חייבים נעלי ספורט אבל משהו שנוח לכם. בהמשך השתמשנו גם בתחבורה ציבורית – בעיקר באוטובוסים. צריך לקנות כרטיסים בקיוסקים ירוקים או בטבצ׳יני עולה 1.3 לכרטיס כאשר צריך לכרטס אותו במכשיר באוטובוס והוא תקף גם למאה דק אחרי. יש גם חופשי יומי, ל- 48 שעות או ל- 72 או רומא פס. תבדקו מה הכי מתאים לכם. יש גם מטרו אבל לא יצא לנו להשתמש כי היינו די קרובים למרכז. הייתי ממליצה לקחת מלון יותר מרכזי ליד מזרקת טרבי או הפנטאון תצטרכו ללכת פחות. את המשך הטיול לנאפולי עשינו ברכבת מהירה של טריינאיטליה הזמנתי מהארץ מראש עלה לנו 40 יורו לאדם הלוך חזור שעה נסיעה מרומא לנאפולי. בעונה ממולץ להזמין כמה שיותר מראש המחיר יותר זול ויש מקום אחרת יהיה עמוס הרכבת יוצאת מתחנה מרכזית של טרמיני. יש גם רכבת משם לשדה ובחזרה שנקראת לאונרדו אקספרס היא מהירה ועולה 14 יורו לאדם לכיוון. יותר זול ממונית. מהשדה למלון לקחנו נהג עם מונעת ב- 45 יורו לזוג כולל מזוודות של מארי רומא. נהג מקסים חיכה לנו בשדה עם השם שלי.
  • אני מחפש רכבת מרומא לפירנצה לטיול של יום אחד שבוע הבא. האם כדאי לקנות בטרמיני או כבר עכשיו לקנות אונליין. שאלה שניה: אם מישהו מכיר אתר טוב לקנות דרכו, כי איפה שאני ניסיתי מבקשים על המחיר עמלה בגובה של 25 יורו.
    • תרשום בגוגל רכבת איטליה באנגלית. יכוון אותך לאתר עצמו.
    • אנחנו קנינו דרך trenitalia. הזמנו מהארץ והדפסנו את הכרטיסים. נסענו דרך תחנת טרמיני רכבת של 250 קמש ישירות לפירנצה.
    • אני קניתי דרך אתר Goeuro חודש מראש. עלה לנו לזוג הלוך חזור 113 אירו (גובה עמלה 4 אירו). ככל שתקדים לקנות כך המחיר יהיה זול יותר.
    •  Official trains company are: Italotreno, Trenitalia
    • ככל שתקדים לרכוש את הכרטיסים המחיר יהיה זול יותר. הנה הלינק.
    • לקנות אך ורק מראש, הרכבת נוסעת במהירות 270 קמ”ש והכרטיס מקנה מקום שמור, כמה שיותר מוקדם לקנות יותר זול! ומי שנסע יודע שזול זה לא כל כך. המחירים נעים בין 60 יורו ל100 יורו הלוך חזור, אנחנו מצאנו בפחות אבל זה תלוי במועד נסיעה כמו שאמרתי. הכרטיס מקנה נסיעה רק בשעה המסויימת בו נקבעה הנסיעה ככה לשים לב כי אם מפספסים זה חבל. אגב בדקנו מחירים של הנסיעות אם קונים כרטיס במקום והופתענו לגלות שכרטיס יכול לעלות אף יותר מ- 100 יורו. ממליצה לברר מראש ובמידת הצורך להדפיס כרטיסים עוד לפני הנסיעה ככה לפחות אנחנו עשינו.
  • השתמשנו ממש מעט בתחבורה בתוך העיר בגלל שהכל די קרוב ובעיקר בגלל שרצינו לחרוש את העיר ברגל. לא השתמשנו במוניות בכלל, לדעתי זה סתם יקר והתחבורה הציבורית די נוחה. המטרו מגיע למקומות החשובים והמרכזיים בעיר ויש מלא אוטובוסים. כרטיס לאוטובוס/ מטרו עולה 1.5 יורו וקונים אותו בקיוסקים שפזורים בכל מקום בעיר. כרטיס אחד מקנה עליה חד פעמית למטרו ושימוש חופשי באוטובוסים ב- 100 דקות הראשונות לאחר הכירטוס הראשוני (יש כרטיסים שמקנים נסיעה חופשית למשך יום/ שבוע אנחנו לא קנינו כי זה לא השתלם לנו).
  • רכישת כרטיסים לשדה התעופה – קנינו בטעות כרטיסים לא נכונים שהם רק לאזרחי איטליה. ברכבת התנהגו אלינו נורא לא יפה כשניסינו להסביר שזו אי הבנה, וקנסו אותנו בלא פחות מ-58 יורו, לאחר ״הנחה״. הייתי ממליצה ממש לוודא עם נציג לכל מי שקונה כרטיס רכבת או פשוט לקנות כרטיס לאוטובוס. הטעות הזו עלתה לנו ביוקר והיחס של Trenitalia היה לא הוגן ומשפיל.
  • חברים יקרים, בפירנצה נתקלתי בתופעה שמוניות לא עוצרות ברחוב אלא רק בתחנת מוניות. האם גם ברומא זה אותו דבר ואם כן – איך משיגים מונית ברחוב? תודה!
    • אתה יכול לתפוס מונית ברחוב בלי בעיה.
    • הם לא עוצרים בכל מקום. זה לא כמו בישראל שהם עוצרים איפה שהם רוצים.
    • בפעמים שאנחנו ניסינו לעצור הם לא עצרו ברחוב, אלא במקומות שאתה רואה בהם ריכוז של מוניות, מעין תחנת מוניות.
  • מחיר מונית משדה תעופה לאונרדו למרכז רומא והפוך הינו 48 יורו. זה המחיר הקבוע.