1. עמוד הבית
  2. »
  3. רומא 2024 – המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. אטרקציות אתרים ואזורי תיירות מרכזיים ברומא – המדריך המקיף ביותר בעברית.
  6. »
  7. מדינת הותיקן, רומא – כרטיסים בהנחה, דילוג על התור והמדריך המקיף ביותר בעברית | Vatican City

מדינת הותיקן, רומא – כרטיסים בהנחה, דילוג על התור והמדריך המקיף ביותר בעברית | Vatican City

הותיקן או קריית האפיפיור אוחזת בשיא גינס כמדינה הקטנה בעולם, אך לעומת גודלה הפיזי היא אולי המדינה העשירה בעולם באמנות ובארכיטקטורה.

הבהרה עמוד זה מתעסק בביקור במדינת הותיקן – למי שמתעניין ספציפית במוזיאון הותיקן חשוב לקרוא את העמוד הבא: מוזיאון הוותיקן: דילוג על התור, כרטיסים בהנחה, וכל מה שחובה לדעת לפני שבאים למוזיאון המפורסם | Vatican Museums

הותיקן במבט כללי

על שטח של פחות ממחצית קמ”ר בתוך העיר רומא היא משמשת כמקום מושבו של האפיפיור (שבאופן די אבסורדי הוא עדיין אחד מהאנשים בעלי ההשפעה החזקה על דעותיהם, תפיסותיהם ועמדותיהם של מיליוני בני אדם) והיא מחזיקה במוזיאון הותיקן שהוא אולי מקבץ האמונות הרנסנסית הגדול והחשוב בעולם, כולל “הקפלה הסיסטינית“. בנוסף למוזיאון בוותיקן שוכנת כנסיית פטרוס הקדוש.

הותיקן היא מרכז הנצרות הקתולית בעולם, כך ש-800 האנשים החיים בותיקן משפיעים על הפוליטיקה העולמית הרבה יותר ממדינות עם הרבה מאוד טנקים




לאטרקציה זו, ולשלל אטרקציות נוספות ישנם 5% הנחה לגולשי הכל על באתר זה.

כל שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההזמנה, ואז במעמד ההזמנה להזין את קוד הקופון HAKO5.

סרטון הדרכה על הותיקן

מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

לאוקון ובניו בותיקן

לאקון ובניו – הפסל המפורסם שמוצב במוזיאון הותיקן

כלכלת הותיקן מבוססת כולה על הכנסות מתרומות של קתולים מרחבי העולם, מכירת מזכרות ודמי כניסה של תיירים למוזיאון. מלבד החיילים השוויצרים (הצבא המגן על הותיקן, אותם תזהו על פי המדים הצבעוניים והמיוחדים שלהם שעוצבו בידי לא אחר מאשר מיכלאנג’לו) המדברים גרמנית, השפה המדוברת בותיקן היא בראש ובראשונה לטינית אך גם איטלקית.

בתמונה – סמל הותיקן – המפתחות מסמלות את פטרוס הקדוש שהחזיק במפתחות לשמיים ולארץ.
הכתר מסמל את האפיור.

הותיקן היא מונרכיה דתית נבחרת, תופעה לא רגילה שמשפיעה על הכוחות הפוליטיים בעולם כולו. השליט הבלתי מעורער הוא האפיפיור, הנבחר לכל ימי חייו על ידי מועצת הקרדינלים בועידה הנקראת “קונקלווה” (Conclave) – הועידה מתקיימת בבזיליקת פטרוס הקדוש היא זו שהביאה לעולם את המושג “עד שיצא עשן לבן”, עקב המנהג לסמן את בחירת האפיפיור בעשן לאחר התהליך המייגע של בחירתו. לאפיפיור סמכויות עליונות בכל הנוגע ל”כס הקדוש” ומדינת קריית הוותיקן.
החוק התקף במדינה הוא החוק הנוצרי והיכן שחוקי הדת אינם ברורים החוק הרומאי הוא החוק התקף.


חיילי המשמר השוויצרי בותיקן – מתקבלים לתפקיד רק אם הם מעל 1.74 מטר, קתולים ואזרחים שווצריים (צילום: StormKatt)

ההיסטוריה של הותיקן

לא נפרט כאן את ההיסטוריה הארוכה של הותיקן ויחסי הכוחות שלו עם שליטי איטליה האחרים (להרחבה ראה ההיסטוריה של רומא), אך נסקור בקצרה את האירועים שהביאו למדינת הותיקן אותה אנו רואים היום. כבר במאה הרביעית כשהנצרות הגיעה לרומא הפך אזור הותיקן ל “נחלת פטרוס הקדוש” ובמאה השמינית כבר שלטה מדינת האפיפיור על רומא וסביבתה המורחבת באופן מוחלט. עד למאה ה-13 היא נאבקה מול הגרמאנים מצפון, מאבקים שיחד עם חלוקת האפיפיורות במאה ה-14 פגעו בכוחה.

פעילויות כרטיסים והדרכות במוזיאון הותיקן

לאחר האיחוד מחדש של האפיפיורות ותחילת תקופת הרנסנס ברומא ובכלל הפך אזור הותיקן למרכז הכוח החשוב ביותר לא רק באיטליה כי אם באירופה כולה.במאה ה-18 כבש נפוליאון את רומא והותיקן וביטל את שלטון האפיפיור. האפיפיור חזר לשלטון בותיקן וברומא בשנת 1815, לאחר קונגרס וינה, הוחזר השלטון לאפיפיור. רגשות לאומיים שעלו באיטליה בתקופת אביב העמים ערערו את כסאו של האפיפיור. המרד שהתקיים בעיר הכריח את האפיפיור להיעזר בצבאות זרים (בעיקר בצבא הצרפתי) ולהחזיק את השליטה ברומא כאשר איטליה כולה הופכת להיות מדינת לאום.

הצבא הצרפתי נסג מרומא ב-1870 (היו לו עניינים לסגור במקומות אחרים) אז השתלטו האיטלקים הלאומיים על רומא והאפיפיור הפך להיות אסיר בותיקן במשך יותר מחמישים שנה. ב-1929 מוסוליני העניק לאפיפיור את הותיקן וקריית הותיקן הפכה למדינה עצמאית. בשנת 1984 הכריז אונסק”ו על קריית הוותיקן כאתר מורשת עולמית.

(צילום מקורי)

הותיקן היום

הותיקן היום הוא פתוח ומתקדם יותר מבעבר. הוא מקבל תיירים יהודיים ופועל כחלק ממגמה קתולית כללית להתקרבות למאפיינים ליברליים. מנגד, הותיקן היא מדינה דתית גם היום, מה שמביא לתופעות כמו משרד ממשלתי שנקרא “סנגורו של השטן”, שמטרתו למצוא סיבות מדוע מועמדים עתידיים לתואר קדוש אינם ראויים לו.

בותיקן חיים כיום כדרך קבע כ200 איש 30 מהם נשים (ועוד 600 עובדים זרים זמניים), ויש למדינה פצפונת זו עיתון, רדיו ומערכת בנקאית עצמאית.כיכר סנט פטרוס (צילום מקורי)

כיכר וביליקת פטרוס הקדוש מהסמלים של רומא והוותיקן (צילום מקורי)




המלצות "הכל על" למבקר בותיקן

  • בכל יום ראשון בצהריים, מלבד בחודשי הקיץ, מופיע האפיפיור בכיכר פטרוס הקדוש – חוויה צפופה ומעניינת ביותר. למי שרוצה לקחת חלק באירוע זה חשוב רק לוודא שהאפיפיור נמצא באותו תאריך בעיר ולא בנסיעה מחוצה לה.
  • לאתרי הותיקן מומלץ להגיע עם מדריך קולי או פיזי כדי להבין את העושר התרבותי הרב הנמצא באזור.
  • בתקופת התיירות, כדאי מאוד להזמין כרטיסים מראש למוזיאון ולהגיע מוקדם לכנסיית פטרוס – ככל שהיום מתקדם התורים מתארכים. בתקופות רגועות יותר (בחורף) אין בכך צורך ומדובר בעלות מיותרת.
  • למי שמעוניין לחסוך את התור המאוד משמעותי בטירת סנט פטרוס מומלץ להצטרף למדריך מקומי שמדלג על התור.
  • כרטיס רומא פאס הרגיל אינו תקף לאתרי הותיקן – דרוש כרטיס משולב (לרומא ולותיקן). לפרטים נוספים ראה רומא פאס.
  • יש לקחת בחשבון שבימי ראשון ובימי חג אזור הותיקן עלול להיות מפוצץ באנשים.
  • אין אפשרות להיכנס עם רכב לתוך מתחם הותיקן. על כן מומלץ להגיע למקום באוטובוס ו/או מטרו. (קרא עוד: השכרת רכב ברומא והשכרת רכב באיטליה).
  • שימו לב כשאפיפיור נואם – אין כניסה לאתרי הותיקן (כולל המוזיאון והבאזיליקה). מצד שני נאום של אפיפיור זו אטרקציה בפני עצמה.
  • הדרך הטובה ביותר להגיע אל הוותיקן היא גם הנפוצה ביותר – דרך גשר סנט אנג’לו (Ponte St. Angelo) שנמצא ליד טירת סנט אנג’לו.
  • למי שמעוניין להכיר את מוזיאון הותיקן והאזור לעומק אנו ממליצים על סיור מודרך בעברית. למידע נוסף ראו רומא הנוצרית: סיור בעברית במוזיאון הותיקן והסביבה וסיורים מודרכים ברומא בעברית.
  • אזור הוותיקן הפך בשנים האחרונות לאזור מומלץ ללינה למי שמחפש לינה יחסית זולה באזור קרוב למרכז ולינה שבעיקר מומלצת למשפחות וקבוצות. יש בו ריכוז גובה של דירות ובאד אנד ברקפסט טובים לצד מלונות בכל הרמות שמחירם נוח יותר מהמלונות באזורים מבוקשים יותר כמו המדרגות הספרדיות. בין המלונות המומלצים באזור זה ניתן למנות את: אינסולה ותיקנה (Insula Vaticana)גאלו ותיקן אפרטמנטס (Gallo Vatican Apartments) ודירת טריון ברוגו פיו (Trianon Borgo Pio Aparthotel). כדאי לקרוא עוד תחת מלונות ברומא ומלונות בותיקן.
  • ישנם תיירים אשר מגיעים לאזור זה עם תיקים גדולים או מזוודות (בדרך אל או משדה התעופה למשל), דבר אשר מקשה מאוד על ההתנהלות. במקרים אלו אנו ממליצים להשאיר אותם בנקודות שמירת חפצים אשר פזורות ברחבי העיר. כדאי לבדוק על נקודות הנמצאות ליד תחנת אוטביאנו (Ottaviano) , תוכלו לראות את האופציות השונות כאן. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות תוכלו לקרוא בעמוד הסקירה שלנו פה.

המלצות של גולשי אתר הכל על על הותיקן

  • איציק: לביקור בתוך כנסיית הותיקן, יש להקפיד על לבוש צנוע גם של הגברים [שרוולים ארוכים]

איך להגיע לותיקן?

מטרו: קו B לתחנת Ottaviano

אוטובוס: קווים 81,49,32,23,64,492,991

חשמלית: קו 19 לכיכר Risorgimento

דגלי הותיקן והגאווה בחנות הסמוכה לותיקן –
תמונה שלא היה שום סיכוי לצלם במאה ה-19 (צילום מקורי)

האתרים המרכזיים של הותיקן

  • בזיליקת פטרוס הקדוש

הכיכר והבזיליקה על שם פטרוס הקדוש (Piazza San Pietro) היא הכנסייה הגדולה ומוקד קתולי חשוב (קרא עוד על בזיליקת פטרוס ועל כיכר פטרוס).

  • מוזיאון הוותיקן והקפלה הסיסטינית

אחד מהאתרים המפורסמים בעולם. חגיגה לאוהבי תרבות ואמנות, ואתר חובה ברומא (קרא עוד: מוזיאון הותיקן, הקפלה הסיסטינית).

[wpgmza id="13" cat="5" marker="1495" zoom="15"]