הקולוסיאום ברומא – כרטיסים בהנחה, דילוג על התור, סיורים ומדריך מקיף | COLOSSEUM

עורך: אוהד שקד

עדכון מרץ, 2024

אנו נמצאים בתחילתו של האביב ברומא והעמוס באטרקציות מתחיל לעלות, במיוחד באטרקציות הפופולאריות ביותר כמו הקולוסיאום - כדי להימנע מתורים מומלץ להזמין כרטיסים מראש. במיוחד בסופי השבוע, ולקראת סוף החודש (אז מתקיים חג הפסחא) התורים יתחילו להיות ארוכים - גם אם מעט פחות ארוכים ממה שיש בקיץ. הזמנת כרטיסים מראש תאפשר לכם לחפש הנחות, לדלג על התור לרכישת כרטיסים בכניסה ולוודא שתוכלו להיכנס במועד המתאים לכם ביותר. להזמנת כרטיסים מראש להקולוסיאום: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

המדריך המקוצר למבקר בקולוסיאום של רומא

הקולוסיאום, האמפיתיאטרון של רומא, הוא אחד האתרים המפורסמים של רומא ואחד מאתרי התיירות המפורסמים בעולם. ביחד עם הותיקן והפורום הרומי הוא מהווה את אתרי החובה של העיר רומא וממחיש בצורה הטובה ביותר מה היא רומא העתיקה – על שחצנותה, בנייתה הגרנדיוזית והמקצועית, מעמדותיה ואופייה “ההמוני” המזכיר את ימי הריאלטי של היום.  הקולוסיאום (Colosseum), המוכר גם בשמו המלא, האמפיתיאטרון הפלבי (Flavian Amphitheatre), נבנה  במאה ה-1 לספירה והיה במה למגוון רחב של אירועים, כולל קרבות עד מוות ותחרויות מסלול. בימינו, הוא משמש אתר תיירותי שמבקרים בו מעל שישה מיליון מבקרים בשנה. אתם לא חייבים להיות מאהבי היסטוריה עמוקים כדי להיות מופתעים מהארכיטקטורה המרהיבה והפיסולים המרשימים שנשארו מהעבר, או להתרשם מהחוויה האותנטית של סיור באיצטדיון שהיה במה לאירועים המרגשים ביותר ברומא העתיקה.

Panoramic aerial view of the Colosseum and Arch of Constantine, Rome, Italy

אזור הקולוסיאום והפורום הרומאי, הוא אזור תיירותי מהשוקקים והפעילים בעולם

הכרטיסים לקולוסיאום כוללים גם את הכניסה לפורום הרואמי ולגבעת פלאטין  (כולם מתחם אחד) והביקור הכולל בהם הוא 2-5 שעות תלו ברמת העניין שלכם. רבים מעדיפים לבקר בקולוסיאום באופן עצמאי (היום חובה להזמין כרטיסים מראש, יש לכך שלל אופציות טובות  כמו זו המאפשרת הנחה לגולשי הכל על, או כמו זו המאפשרת ביטול חינם, אפשר לבדוק גם באתר הרשמי הכרטיסים שם זולים יותר, אבל לרוב בעונות התיירות הזמינות שם נמוכה מאוד).
אחרים יעדיפו להצטרף לאחד מהסיורים המודרכים הרבים המתקיימים בקולוסיאום ובפרום ובכך להינות מכניסה נוחה יותר וכמובן הסברים וסיפורים מאחורי האבנים והסמלים שיש במקום (מומלץ להזמין מקומות מראש בסיורים אילו במיוחד בקיץ – לחצו כאן להזמנה עם הנחה לגולשי הכל על ולחצו כאן להזמנה עם אפשרות ביטול חינם). רבים היום בוחרים גם להצטרף לסיורים ואטרקציות ייחודיות שמספרות את סיפורו של הקולוסיאום מזוויות שאינן מסופרות בביקורים או בסיורים הרגילים. פופלארים מאוד הם סיור לילי בקולוסיאום (לפרטים והזמנה) סיור המתמקד בארנה ומתחת לארנה (שסגורה לרוב המבקרים  – לפרטים והזמנה) וסיורים בקולוסיאום הכולל את אטרקציית המולטמדיה והVR החדשה שמנסה להחזיר את הפעילות של האתר לחיים (לא כלול בכרטיס הביקור הרגיל והסנדרטי – לפרטים והזמנה).

ארנה

הארנה של הקולוסיאום – הביקור בתוכה ובתעלות שלה הפך פופלארי בשנים האחרונות, אך אינו כלול בכרטיס הראש (לפרטים והזמנה)

  • טיפ זהב: אם אתם מתכננים לבקר בקולוסיאום בדקו אופציות נופסות להוזלה של הביקור שלכם על ידי קניה של כרטיסים משולבים. למשל כרטיס זה  והכרטיס הזה מאוד יעילים למי שמתכנן גם לבקר בקולוסיאום, במוזיאון הותיקן ו/או באוטובוס התיירים

לאטרקציה זו, ולשלל אטרקציות נוספות ישנם 5% הנחה לגולשי הכל על באתר זה.

כל שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההזמנה, ואז במעמד ההזמנה להזין את קוד הקופון HAKO5.

“כל עוד עומד הקולוסיאום, תעמוד רומא, כשיפול הקולוסיאום תיפול רומא ואיתה העולם כולו.” (בדה)

הקולסיאום הוא למעשה אמפיתיאטרון ענק. גודלו המדויק הוא 188 על 156 מטר וגובהו הוא 48.5 מטר (15 קומות). בתקופת השיא שלו הוא איכלס בסביבות 50,000 צופים! (לצורך העניין ולמען הפרופורציות האצטדיון הגדול ביותר בישראל, אצטדיון טדי, מונה 34,000 מקומות…)

הקולוסיאום תוכנן כך שכל ההולך בדרך הראשית של רומא העתיקה  יראה אותו שולט על הדרך 

הקולוסיאום תוכנן כך שכל ההולך בדרך הראשית של רומא העתיקה יראה אותו שולט על הדרך

 

הקולוסיאום הוא דוגמה מוחשית למלאכת מחשבת של האדריכלות הרומית ששמה דגש רב על סימטריה, גודל וטכניקה.
בניגוד לאמפיתיאטרון היווני שהשתדל לנצל את הטופוגרפיה (האמפיתיאטרון של דיוניסוס באקרופוליס הוא דוגמה מצויינת), הרומאים היו בונים מבני ענק בעלי סימטריה המנוגדת לחוסר הסימטריה של הטבע. הם דאגו לבנות אותם במרכז הערים למען יראו אותם כולם.
בין ההברקות ההנדסיות של הקולוסיאום ניתן למנות את המעלית המיוחדת ששימשה להעלאת חיות בינוניות כגון נמרים ושוורים; את רשת המעברים והיציאות שאפשרו לחמישים אלף איש לצאת ברגע אחד (מי שיצא פעם מאצטדיון יד אליהו לאחר משחק בליגה האירופית או אנפילד, קאמפ נואו וסנטיאגו ברנבאו למשל אחר משחק בליגת האלופות יודע כמה זה קשה…).

סרטון על הקולוסיאום ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

הזמנת כרטיסים לקולוסיאום ברומא

התור בקופות הכרטיסים של הקולוסיאום הוא ארוך מאוד ברוב ימות השנה, כשבתקופת הקיץ התורים בקופות יכולים להגיע לשעה וחצי של המתנה. לכן, אנו ממליצים בחום לרכוש מראש את כרטיסי הכניסה שלכם, להלן כמה אופציות כיצד ניתן לעשות זאת.

כלל הכרטיסים כוללים כניסה לקולוסיאום, לאתרי הפורום הרומי ולגבעת פלאטין.

רכישת כרטיס כניסה דרך האתר הרשמי

ניתן לרכוש כרטיסים דרך האתר הרשמי של הקולוסיאום, הכוללים כניסה לאתרי הפורום הרומי וגבעת פלאטין. הכרטיסים באתר הרשמי של הקולסיאום נגמרים במהירות, ולכן אנחנו ממליצים לרכוש אותם מוקדם ככל הניתן. בנוסף, יש לדעת שאי אפשר לקבל החזר על כרטיסים אלו במידה ותרצו לבטל. כרטיסים אלו מתאימים עבור אלו שיודעים מראש את תאריך הביקור שלהם.

כרטיס לכניסה מועדפת

כרטיס זה נותן דילוג על התורים שבכניסה לקולוסאום, מתאים עבור אלו שמעוניינים לשלם מעט יותר עבור כניסה ללא תורים, או עבור אלו שלא הצליחו לרכוש כרטיסים באתר הרשמי של הקולוסאום.

  • ניתן לרכוש כאן כרטיס לכניסה מועדפת לקולוסיאום בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5).
  • ניתן לרכוש כאן כרטיס כניסה מועדפת לקולוסיאום עם ביטול בחינם.
  • ניתן לרכוש כאן כרטיס כניסה מועדפת ברגע האחרון לקולוסיאום בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5).

כרטיס לסיור מודרך בקולוסיאום

סיור מודרך מתאים במיוחד עבור אלו המעוניינים להכיר את הקולוסיאום לעומק, לקבל מידע על ההיסטוריה של המקום ולשאול שאלות. בנוסף, סיור מודרך מעניק כניסה מהירה דרך מעבר הקבוצות, לכן אלו הבוחרים באופציה זו ייהנו מכניסה מהירה ישירות לקולוסיאום, בימים עמוסים מאוד יש אנשים המעדיפים לשלם על סיור מודרך רק בגלל אופציית דילוג התורים.

  • ניתן לרכוש כאן כרטיסים לסיור קבוצתי קטן בקולוסיאום ובקומת הארנה בלבד עם כניסה לפורום הרומי ולגבעת פלאטין בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5).
  • ניתן לרכוש כאן כרטיסים לסיור בקולוסיאום, בפורום הרומי ובגבעת פאלטין עם ביטול בחינם.
  • ניתן לרכוש כאן כרטיס לסיור מודרך בקולוסיאום בלבד, עם כניסה במסלול המהיר לפורום הרומי ולגבעת הפלטין בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5).
  • ניתן לרכוש כאן כרטיסים לסיור מודרך בקולוסיאום, הכולל את החלק התת קרקעי והפורום הרומי עם ביטול בחינם.

אופציות נוספות לסיורים מודרכים תוכלו למצוא באתר הזה או באתר הזה.

כרטיס לסיור לילי תת קרקעי מודרך בקולוסיאום

כרטיס זה כולל סיור מודרך באנגלית עם מדריך, בו תבקרו במסדרונות התת-קרקעיים של הקולוסיאום, בהם המתינו הלוחמים והחיות לתורם להלחם בארנה. סיור זה הינו ייחודי ונותן כניסה לאחר שעת הסגירה לאזורים שאינם פתוחים לקהל. סיור זה מתאים לאלו שרוצים לקבל חוויה מעט שונה בביקורם בקולוסיאום, ורוצים להנות מביקור בשעות בהם האתר אינו עמוס ומלא במבקרים נוספים.

  • ניתן לרכוש כאן כרטיס לסיור לילי תת קרקעי מודרך בקולוסיאום ובמסדרונות התת קרקעיים בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5).
  • ניתן לרכוש כאן כרטיס לסיור לילי תת קרקעי מודרך בקולוסיאום ובמסדרונות התת קרקעיים עם ביטול בחינם.

כרטיס משולב- כניסה לקולוסיאום ולמוזיאון הותיקן

כרטיסים אלו מקנים כניסה לקולוסיאום, לפורום הרומי וגבעת פלטין, בשילוב של כניסה למוזיאון הותיקן ולקפלה הסיסטינית. כרטיסים אלו מקנים הנחה ברכישה המשולבת של שני האתרים, והם מתאימים עבור אלו שיודעים בוודאות כי הם מתכננים להגיע לקולוסיאום ולמוזיאון ותיקן בביקור שלהם.

  • ניתן לרכוש כאן כרטיס משולב לקולוסיאום ולמוזיאוני הותיקן, הכולל דילוג על התור בשני האתרים ומדריך וידיאו בקולוסיאום בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5).
  • ניתן לרכוש כאן כרטיסים לסיור מודרך בקולוסיאום ובמוזיאוני הותיקן, הכולל דילוג על התור לשני האתרים עם ביטול בחינם.
  • ניתן לרכוש כאן כרטיס משולב לקולוסיאום ולמוזיאוני הותיקן, הכולל דילוג על התור בשני האתרים בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5).

רומא סיטי פאס

רומא סיטי פאס (Rome City Pass) הינו כרטיס המעניק כניסה חינם לאתרים מרכזיים וגם דילוג על התור בחלק מהאתרים, הטבות ונסיעה חופשית בתחבורה ציבורית בתוך העיר. את הכרטיס ניתן לרכוש ליומיים או שלושה ימים (ככל שמספר הימים גדל התשלום פר יום קטן). כרטיס הרומא פאס נותן מענה טוב למרבית התיירים המטיילים בעיר ומתאים במיוחד לאלו המטיילים ברומא בפעם הראשונה או השנייה, הוא מקיף את כל אתרי החובה (ובינהם גם הקולוסיאום) ונותן הנחה משמעותית בנסיעה בתחבורה הציבורית של העיר ויום שלם באוטובוס התיירים של רומא.

  • ניתן לרכוש כאן את כרטיס הסיטי פאס בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5).
  • ניתן לרכוש כאן את כרטיס הסיטי פאס עם ביטול חינם.

כרטיס משולב לקולוסיאום ולאוטובוס התיירים של רומא

כרטיס משולב הכולל כניסה אחת לקולוסיאום, לפורום הרומי, לגבעת פלטין שבו וכרטיס לאוטובוס התיירים למשך 48 שעות.

מידע נוסף אודות כרטיס משולב זה תוכלו למצוא בעמוד הזה באופן מפורט.

שאלות ותשובות נפוצות על הקולוסיאום

שאלות נפוצות שנשאלנו לאורך השנים על הקולוסיאום והפורום והתשובות עליהן:

ילדים עד גיל 17 המבקרים בקולוסיאום ובפורום נכנסים נכון להיום בחינם, הם מחוייבים בכרטיס (למזמינים מראש יש דמי טיפול של 1-1.5 אירו).

התוקף מתחיל 48 שעות מרגע שנכנסים לקולוסיאום/פורום/גבעת פלאטין (ולא מרגע שרוכשים את הכרטיס). שימו לב שאלה לא בדיוק 48 שעות אלא יותר עד היממה הבאה.

כל אחד חייב בכרטיס לקולוסיאום ולפורום. אלא שבעבור תינוק, כמו ילדים מתחת גיל 17, לא משלמים על כרטיס כניסה ונכנסים בחינם. בחלק מאתרי ההזמנה מראש משלמים רק דמי טיפול על הכירטוס (באזור 1 אירו או 1.5 אירו).

הקולוסיאום והפורום הינם מונגשים באופן יחסי, יש לציין שבמיוחד שצפוף מעט קשה לנוע בהם עם עגלה וכסא גלגלים ובחלק מהמקומות לא נוח ונדרש עזרה.

לינה באזור הקולוסיאום הינה מצרך מבוקש היא מרכזית, נוחה ונחשבת יוקרתית. אומנם רוב התיירים יחפשו לינה באזור המדרגות הספרדיות אבל ישנם תיירים רבים מבקשים למצוא מלונות הסמוכים לאתר ולשאר האתרים של רומא העתיקה (ראה מלונות ברומא העתיקה) ואין הרבה מלונות ודירות באזור זה באופן יחסי והביקוש רב מההיצע. בין המלונות המומלצים שיש באזור זה ניתן למנות את מלון רומנו (Hotel Romano)מלון גראנד פאלאטינו (Grand Hotel Palatino) ומלון לנסלוט (Hotel Lancelot). כדאי לקרוא על נושא זה יותר תחת מלונות ליד הקולוסיאום ומלונות ברומא.

מבחינת חניה והתניידות עם רכב בתוך רומא – לא מומלץ להתקרב עם רכב פרטי לאזור הקולוסיאום (ובאופן כללי למרכז רומא, ראו מידע רב בנושא תחת השכרת רכב ברומא), אתם מסתכנים בקנס (הכניסה מותרת לרכבים בעלי מדבקה המאשרת זאת בלבד) בנוסף, אין כמעט חניה זמינה ואילו שיש באזור מאוד יקרות. אם אתם ממש חייבים להתקרב חפשו את חניונים כמו זה שנמצא ב Via Ludovisi, 60 למשל, הנמצאים מחוץ לZONA TRAFICO. הם אומנם דורשים 10-15 דקות הליכה לקולויסאום, אבל יהיו כנראה פנויים ולא תסתכנו בקנסות.

עם השנים הקולוסיאום נהיה אתר יותר ויותר פופלארי ועמוס, ובשנים האחרונות תוכלו למצוא עומסים גם תקופת החורף. אנו מומלץ להזמין מראש כרטיסים לקולוסיאום ולפורום לאורך כל השנה. ניתן להזמין כרטיסים יממה לפני, באתר הרשמי ואתרים רבים נוספים כמו למשל זה (בו יש הנחה לגולשי הכל על), או אתר זה (המאפשר ביטול של עד 24 שעות לפני הביקור). אנו ממליצים לקרוא פה את ההסבר המפורט על כרטיסים לקולוסיאום.

בכל יום ראשון בשבוע הראשון של החודש ניתנת כניסה חינם לקולוסיאום לכולם. יחד עם זאת, חשוב לנו להדגיש שאנחנו ממש לא ממליצים להגיע ביום כזה לרוב המבקרים. הקולוסיאום והפורום הם בין האתרים הכי עמוסים ברומא גם בימים בהם נגבה תשלום בכניסה, ולהגיע ביום חינמי אומר להגיע עם נהר של אנשים ולא באמת להצליח ליהנות מהמקום המופלא הזה. לשיקולכם כמובן.

הסיור התת קרקעי בקולוסיאום בלילה הפך להיות מבוקש בשנים האחרונות. הוא מתאים לדעתנו למי שכבר היה באתר ורוצה לראות משהו אחר שימו לב שבניגוד לכרטיסים רגילים לקולוסיאום, סיור זה לא כולל בתוכו כניסה לפורום הרומאי. ואינו כולל כניסה לקומה הרביעית והחמישית של הקולוסיאום. להזמנת הכרטיס ומידע נוסף.

כן. הכרטיס לקולוסיאום כולל גם את הפורום, וגם את גבעת פלטין (אותו הכרטיס).

כרטיס רומא פאס כולל כניסה לקולוסיאום אך מחייב להזמין שעת כניסה מראש, ניתן לעשות זאת במספר דרכים:

  1. ניתן להזמין מקום מראש באמצעות אתר האינטרנט ecm.coopculture.it, ללחוץ בתחתית הדף על details ולאחר בחירת תאריך ושעה יש לבחור באפשרות ENTRANCE RESERVATION WITH ROMA PASS ואז העלות הינה של העמלה בלבד.
  2. ניתן להזמין מקום מראש באמצעות מספר הטלפון הבא- 0639967575 בו יש תשלום עמלה בלבד באמצעות כרטיס אשראי.
  3. ניתן להזמין מקום בקופות הפורום הרומי בגבעת פלטין ביום הביקור בהתאם לזמנים הפנויים באותו היום – לא בהכרח הכניסה תהיה מיידית, אפשרות זו אינה כוללת עמלה נוספת.

בעיקרון בכל ימות השבוע האתר עמוס, אך בסופי שבוע האתר עמוס אפילו יותר.

לא, אין קשר בין שני המקומות, מוזיאון הותיקן נמצא באזור נפרד והוא למעשה חלק מעיר אחרת ואפילו מדינה נפרדת.

ישנם כרטיסים המציעים כניסה משולבת בהנחה לשני האתרים האלו המתאימים לאנשים המעוניינים לבקר בחופשה שלהם בשני האתרים.

ניתן לרכוש כאן כרטיס משולב לקולוסיאום ולמוזיאוני הותיקן, הכולל דילוג על התור בשני האתרים ומדריך וידיאו בקולוסיאום בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5), ניתן לרכוש כאן כרטיסים לסיור מודרך בקולוסיאום ובמוזיאוני הותיקן, הכולל דילוג על התור לשני האתרים עם ביטול בחינם, וניתן לרכוש כאן כרטיס משולב לקולוסיאום ולמוזיאוני הותיקן, הכולל דילוג על התור בשני האתרים בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5).

ההיסטוריה של הקולוסיאום ופירוש שמו

בנייתו של הקולוסיאום מוערכת בשמונה שנים. הוא נבנה במקום בו היו פעם הארמונות ובתי העינוגים של הקיסר השנוא נירון. לא רחוק ממקום בו עמד הקולוסיאום עמד כנראה פסל ענק של נירון שהיה עשיו ארד (בלטינית – קולסוס) וזו אחת הסברות למקור שמו.

לאחר נפילת שושלתו של נירון החליטו פרנסי רומא להקים מבנה לטובת העם על מה שסימל את הניתוק בין השלטון לבין העם.

בניית הקולוסיאום, כמו גם שער טיטוס, הם מיזמי בנייה של השושלת הפלאבית שניסתה ליצור לעצמה לגיטימציה בקרב ההמון הרומאי.

בבניית הקולוסיאום היו שותפים גם עבדים יהודים שהגיעו לרומא לאחר ניצחונו של טיטוס בירושלים (ראה מידע תחת שער טיטוס). ישנן אגדות שסוברות שחלק מהלבנים הנמצאות בקולוסיאום הן למעשה אבני בית המקדש.

הקולוסיאום מבחוץ, מכיוון הפורום הרומי (צילום מקורי)

גרסה מקובלת אחרת למקור שמו של הקולוסיאום היא שזה בעצם כינוי שדבק בו על שום פסל של אל השמש שנקרא “קולסוס” ועמד בעבר באמפי (ישנה גרסה שלישית שטוענות שכינוי זה ניתן לו על שום גודלו – קולסוס הוא ענק מיתולוגי). הפסל  של אל השמש היה לפני אותו פסל של הקיסר נירון שהאדיר עצמו, אך פרצופו שונה בשיטה הרומית הידועה – להחליף את פסלי הקיסר היוצא כאשר הוא יורד מכסאו בצורה מהירה על ידי שמירת רוב חלקי הגוף זהים והחלפת הפנים בלבד.

הקולוסיאום - צילום מקורי

הקולוסיאום – צילום מקורי

המפלצת האדריכלית נועדה ליצור בידור זול להמונים (אז לא היו טלוויזיה מסחרית או תכניות ריאליטי), ואכן תושבי העיר יכלו להיכנס בחינם להופעות שהתקיימו במבנה. האגדה מספרת שהוא נחנך במאה ימים של קרבות בהם נהרגו עשרות אלפי בני אדם ובעלי חיים.

במהלך ההיסטוריה הארוכה שלו חווה הקולוסיאום לא מעט אירועים מעניינים, אין סוף קרבות והוצאות להורג, גם הם לשם בידור להמון הרומאי. על פי ההערכות, מצאו את מותם בקולוסיאום מעל לחצי מיליון בני אדם!

קרבות הגלדיאטורים בקולוסיאום  (Jean-Léon Gérôme, 1874)קרבות הגלדיאטורים בקולוסיאום  (Jean-Léon Gérôme, 1874)

תיאור הוצאה להורג של נוצרים בקולוסיאום  (Jean-Léon Gérôme, 1883)תיאור הוצאה להורג של נוצרים בקולוסיאום  (Jean-Léon Gérôme, 1883)

הגלדיאטורים היו מגיעים ברובם מארצות שנכבשו על ידי האימפריה הרומית. לא פעם הייתה זו דרכו של הלוחם השבוי להיטיב במעט עם חייו (במקום להיות עבד). לוחמים כאלה הגיעו מספרד, גאליה ואפריקה. לאחר שאחד הלוחמים היה מכניע את יריבו, אם המפסיד לא איבד את חייו לחלוטין, הקיסר היה יכול לחוס על חייו לאחר ששמע את דעת הקהל.
הקהל היה מביע דעתו באמצעות מטפחת (ה-sms ים של פעם) – במידה והיה מניף אותה אל על חייו של המפסיד היו ניצלים. בניגוד למקובל לחשוב לא הרגו פה כל כך מהר את הגלדיטורים – לאמן ולפתח גלדיאטור זו השקעה רבה והשתדלו לשמור עליהם חיים כדי שיוכלו להשתתף במספר קרבות, כך שהרבה עבדים שרצו לאכול טוב, ולזכות בתהילה זו הייתה אופציה לא רעה.

  • לחסוך את התור, הכסף והכאב ראש, כרטיסים להזמנה מראש לקולוסיאום, למוזיאון הותיקן, לגלריית בורגזה ועוד מגוון אתרים ואטרקציות ברומא באתר Tiqets » למידע נוסף.
  • מחפשים להשכיר רכב באיטליה? השוואת מחירים בין אלף אתרים - מחירים ושירות ללא תחרות באתר Rentalcars » למידע נוסף.
  • מחפשים כרטיסים לכדורגל או הופעות ברומא? טיקטאינגו היא ספקית הכרטיסים האמינה ביותר בתחום » למידע נוסף.

במהלך השנים ניזוק מבנה הקולוסיאום. הוא נבזז ולבניו הפכו להיות יסודות למבצרים ולמבנים שנבנו ברומא (כמו ארמון ונציה וארמון ברבריניובוותיקן (כנסיית סנט פטרוס), לכן כיום רק חלק קטן ממנו בנוי במלואו.

ממוצגי המוזיאון של הקולוסיאום - במקום ניתן להבין את סיפורי הקרבות שהיו באצטדיון (צילום מקורי)

ממוצגי המוזיאון של הקולוסיאום – במקום ניתן להבין את סיפורי הקרבות שהיו באצטדיון
(צילום מקורי)

כאשר הנצרות עלתה ברומא בימי הרנסנס הופסקה הביזה של הקולוסיאום והוא עבר תהליך של התנצרות. האפיפיור בנדיקטוס הכריז עליו כמקום קדוש, על שום המוני הנוצרים שהוצאו בו להורג. (מה שלא בטוח שאכן קרה, כלומר ידוע שהוצאו מעט נוצרים להורג אך לא בטוח שזה קרה דווקא בקולוסיאום ובוודאי לא בכמויות המדוברות). בנוסף הקימו בו כנסייה שמשמשת כמקום תפילה עד היום, אחת לשנה.

מה רואים ומה עושים בקולוסיאום?

בקולוסיאום ניתן לראות לא מעט והסיור במבנה עורך כשעתיים. ניתן לראות בו חלקים מקוריים וחלקים משוחזרים מהאמפיתיאטרון הגדול ביותר בעולם. אלו החלקים המעניינים אותם תראו בקולוסיאום:

 הזירה, הטריבונות התחתונות והמעברים התת קרקעיים

תמונה א’: הזירה, הטריבונות התחתונות והמעברים התת קרקעיים (צילום מקורי)

שערי הכנסיה

תמונה ב’: שערי הכניסה המקוריים לקולוסיאום (צילום מקורי)

בתמונה א’ תוכלו לראות את הזירה האליפטית, ששימשה כרחבה בה נלחמו הגלדיאטורים ונערכו קרבות הראווה בין בני האדם ובעלי החיים, כמו שוורים, אריות, נמרים ואפילו פילים. מעליה אפשר לראות את הטריבונות התחתונות ששימשו את בני האצולה של רומא (הסנטוריים, הפטריקיים ובני מעמד הפרשים). כיום הזירה מכסה רק כשליש מהקולוסיאום. מתחת לזירה, בשני שליש הנותרים, תוכלו לראות את המעברים התת קרקעיים שהובילו מתחת לקולוסיאום. בין המעברים התת קרקעיים לזירה חצצה בימת עץ שנועדה לאפשר מדרך נוח לגלדיאטורים (ובעיקר לספוג את הדם הניגר מגרון המפסידים). מאחור אפשר לראות את שערי הכניסה לקולוסיאום, אותם תראו היטב גם בתמונה ב’.

בתמונה ב’ תוכלו לראות את שערי הכניסה – שלושה מתוך 80 שערי הכניסה בנויים סביב הקולוסיאום, ואת חלקם ניתן לראות באופן שלם. מדהים לחשוב ששערים אלה היו צריכים לאפשר את כניסתם ויציאתם של 50,000 איש (יותר מאצטדיון יד אליהו או טדי). את טכניקת סידור השערים של הרומאים לומדים עד היום באצטדיוני ענק בעולם, כמו לדוגמה הקאמפ נואו שבברצלונה. מסביב לזירה תוכלו לראות את הפתחים מהם היו יוצאים החיות הטורפות, שכאמור היו מועלות במעלית מיוחדת לרחבת הזירה.

תמונות ג’ ו-ד’: מבט כללי על הקוליסאום (צילום מקורי)

בתמונות ג’ ו-ד’, תוכלו לראות את האמפיתיאטרון על ארבע קומותיו. כאמור, בגלל ביזה ונזקי טבע שונים (ממכת ברק ועד רעידות אדמה) וגם בגלל שאבני הקולוסיאום נלקחו לבניית מבנים אחרים ברומא (בעיקר מבני דת, מבצרים ובתים של משפחות האצולה), מה שנותר מהקולוסיאום כיום הוא רק רבע מהמבנה המקורי, ואותו תוכלו לראות בתמונה ג’.
מקומות הישיבה – רוב ההליכה בקולוסיאום היא סביב הזירה על בסיס הקומות הראשונה והשנייה. קומות אלו היו שייכות לאצילי העיר ולבני מעמד הפרשים, כאשר הקיסר ישב ביציע הכבוד, מעט גבוה יותר מהזירה בתא נפרד שנקרא הפודיום – תזהו אותו בקלות בביקור במקום. מעל מקומות ישיבה אלה תוכלו לראות את מקומות הישיבה של המורים (שאז נחשבו בני מעמד בפני עצמו) ושל האזרחים, ומאחוריהם את מקומות הישיבה שהיו מיועדים לציבור הרחב (חסר האזרחות).עוד תוכלו לראות את הוואלריום עמודים שהחזיקו סוג של גג שהגן על היושבים מהשמש. מי שביקר בקולוסיאום בעבר ישמח לשמוע שלאחרונה נפתח לציבור, לראשונה, האזור התת קרקעי של האמפיתיאטרון. להרבה מאוד מבקרים זו סיבה לבוא שוב. אזור זה שימש כחדר ההלבשה של הגלדיאטורים בזמן שהיו מתכוננים לקרבות שנערכו במה העליונה. במעבר התת קרקעי ניתן לראות את כלובי החיות, שהיו נכלאות לפני ששוחררו לזירה להנאתו של הקהל.

אטרקציה חדשה נוספת היא המעלית המתוחכמת שאפשרה למפעילים הרומאים של האמפיתיאטרון לעלות חיות מסוכנות כמו נמרים ושוורים מהקומה התת קרקעית למרכז הזירה (אם אתם ממש מעוניינים לדעת אז הפילים, שהיו כבדים מדי עבור המעליות, נכנסו לזירה דרך השער הראשי).
אם תרצו תוכלו להצטלם (בתשלום) עם הגלדיאטורים המחופשים העומדים מחוץ למבנה ומחכים לתיירים המשחרים למזכרות.

גלדיאטור ברומא

אחד הגלדיאטורים המחופשים ליד הקולוסיאום (צילום מקורי)

הצעות לכרטיסי כניסה, כרטיסים משולבים וסיורים מודרכים בקולוסיאום

סיורים מודרכים וסדנאות בקולוסיאום

למי שרוצה להעמיק ומי שמגיע לקולוסיאום בפעם השניה יש כמה וכמה סיורים יחודיים יותר. להלן כמה מהם:

סיור מודרך בקולוסיאום כולל כניסה לבלוודרה ולפורום, רומא

הכרטיס כולל סיור מודרך של שעתיים בקולוסיאום, הכולל כניסה אל הבלוודרה של הקולוסיאום (קומות 4 ו-5), שהוא החלק הפחות מבוקר של האתר, שאינו נגיש לקהל הרחב, היה סגור במשך 40 השנים האחרונות ונפתח רק לאחרונה. באיטלקית משמעות המילה בלוודרה היא נוף יפה, ואכן מקומות אלו תוכלו לראות תצפית מצוינת אל הקולוסיאום כולו. זאת בנוסף לכניסה הרגילה אל קומות 1, 2 והארנה.

הסיור נערך בשפה האנגלית, והכניסה אל הקולוסיאום היא עם דילוג על התור. הכרטיס מאפשר הורדה של מפת הקולוסיאום, אך שימו לב כי הוא אינו כולל כניסה לקומת המרתף של הקולוסיאום.

שימו לב- פעילות זו היא תלויית עונה ולא זמינה אצל כל הספקים כל השנה. כדי לבדוק אם פעילות זו זמינה אצל ספק מסוים, לחצו על כפתורי ההזמנה ובדקו באתר ההזמנות. לעתים הכרטיס זמין אצל חלק מהספקים ואצל השאר לא.

יום אימון גלדיאטורים – בואו ללמוד איך להיות גלדיאטורים

המוזיאון להיסטוריה של רומא מקיים בתוך בית הספר העתיק לגליאטורים יום הכשרה של ארבע שעות, בו תוכלו ללמוד כיצד להיות גלדיאטור, ללמוד על ההיסטוריה של קרבות הגלדיאטורים ברומא העתיקה ולהשתתף בטורניר נושא פרסים

כניסה בחינם לקולוסיאום

כניסה בחינם לקולוסיאום ביום ראשון הראשון של כל חודש

ניתן להיכנס לקולוסיאום בחינם ביום ראשון הראשון של כל חודש. עם זאת, חשוב לציין שיום זה הוא גם היום העמוס ביותר בקולוסיאום, ולכן מומלץ להגיע מוקדם בבוקר כדי להימנע מההמולה לחילופין אנו ממליצים לפעמים לא לבקר ביום זה אלא ללכת ביום רגיל ולשלם את כרטיס הכניסה רק כדי להימנע מהעומס הרב.

כניסה חינם לקולוסיאום

קבוצות שיכולות להיכנס חינם לקלוסיאום

*יש להציג תעודה מתאימה בכניסה

  • אזרחים איטלקיים
  • אזרחים של מדינות האיחוד האירופי מתחת לגיל 18
  • אזרחים של מדינות שאינן חברות באיחוד האירופי מתחת לגיל 25
  • אנשים עם מוגבלויות

הזמנת כרטיסים לקולוסיאום ולפורום הרומי -
5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על" למבקר בקולוסיאום

  • הקולוסיאום הוא מאתרי החובה למבקרים ברומא. אנו ממליצים מאוד להיכנס פנימה (למי שמתאפשר) או לפחות לעבור לראות את האתר מבחוץ.
  • בכדי לא לבזבז את הזמן ולחכות בתור לכניסה לקולוסיאום כדאי לקנות את הכרטיסים המשולבים בכניסה לפורום הרומי או בגבעת פלטין (ולא בקולוסיאום, כלומר- קודם להגיע אל הפורום לרכוש בו את הכרטיס שכולל כניסה גם לקולוסיאום). עוד יותר מומלץ להזמין כרטיסים מראש היות וזמני ההמתנה בתורים הם ארוכים מאוד בעיקר בעונת התיירות.
  • למי שמעוניין להכיר את העיר העתיקה של רומא והרובע היהודי אנו ממליצים על סיור מודרך בעברית. למידע נוסף ראו סודות רומא העתיקה: סיור בעברית ברובע היהודי ובעיר העתיקה וסיורים מודרכים ברומא בעברית.
  • ביקור בקולוסיאום מתאים לילדים ומשפחות, ילדים יהנו מהביקור בפורום ובקולוסיאום והם היום נכנסים בחינם (צריך להזמין כרטיס, אך הוא ללא עלות אם מזימנים במקום ובעלות טיפול אם מזמינים מראש שנעה בין 1 אירו ל1.5 אירו) – הסיור חוויתי ומרשים לכל הגילאים. אפשר להראות להם את הסרט גלדיאטור לפני הביקור (אם הם בגיל המתאים, כמובן) על מנת שיבינו מה משמעות האתר העתיק שהם הולכים לראות (למידע נוסף על רומא עם ילדים).
  • רחבת הקולוסיאום היא אזור שוקק ומרכזי המפוצץ בתיירים, כמעט תמיד ויש בה ריכוז גדול של דוכנים המוכרים מזכרות לתיירים (רובם מופעלים על ידי בני הקהילה היהודית של רומא וחלק מהמוכרים שולטים בעברית בסיסית) מומלץ לא לקנות שם כלום כיוון שהכל יקר ביחס למקומות אחרים בעיר.
  • דרך ההגעה המומלצת לאזור היא באמצעות המטרו, תחנת Colosseo המרכזית נמצאת ממש בסמוך לאתר. כמו כן, לבעלי כרטיס לאוטובוס התיירים של רומא - סמוך למקום יש תחנה נגישה ונוחה מאוד לשימוש (למידע נוסף על אוטובוס התיירים של רומא).
  • שימו לב שלקולסאום לא יתנו לכם להיכנס עם תיקים כבדים ישנם תיירים אשר מגיעים לאזור זה עם תיקים גדולים או מזוודות (בדרך אל או משדה התעופה למשל), דבר אשר מקשה מאוד על ההתנהלות. במקרים אלו אנו ממליצים להשאיר אותם בנקודות שמירת חפצים אשר פזורות ברחבי העיר. כדאי לבדוק על נקודות הנמצאות ליד תחנת קולוסיאום (Colosseo) , תוכלו לראות את האופציות השונות כאן. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות תוכלו לקרוא בעמוד הסקירה שלנו פה.
  • לינה באזור הקולוסיאום היא מצרך מבוקש, תיירים רבים מבקשים למצוא מלונות הסמוכים לאתר ולשאר האתרים של רומא העתיקה (ראו מלונות ברומא העתיקה). מבחינת מרחק הליכה ממגוון אתרים, על אף שהקולוסיאום הוא אתר חשוב ומרכזי עבור התייר ברומא, הוא לא נמצא בהליכה רגלית קצרה יחסית מאתרים רבים אחרים, לכן לא בהכרח מומלץ לקחת מלון או דירה סביבו ויתכנו אופציות טובות יותר במיקומים אחרים. חשוב לומר שאין הרבה מלונות באזור זה באופן יחסי והביקוש רב מההיצע. בין המלונות המומלצים שיש באזור זה ניתן למנות את מלון רומנו (Hotel Romano)מלון גראנד פאלאטינו (Grand Hotel Palatino) ומלון לנסלוט (Hotel Lancelot). כדאי לקרוא על נושא זה יותר תחת מלונות ליד הקולוסיאום ומלונות ברומא.
  • לא מומלץ להתקרב עם רכב פרטי לאזור הקולוסיאום, אתם מסתכנים בקנס (הכניסה מותרת לרכבים בעלי מדבקה המאשרת זאת בלבד) בנוסף, אין כמעט חניה. למידע נוסף ראה השכרת רכב ברומא והשכרת רכב באיטליה. מה שכן באזור ישנם לא מעט סוכנויות רכב פרטיות שמאפשרות לכם להשכיר רכב במידה ואתם מעוניינים לצאת מרומא.
  • ישנה הנחה לבעלי כרטיס סטודנט ניתן להוציא לפני הטיסה כרטיס סטודנט בינלאומי ולהציג אותו בכניסה לקולוסיאום ולאתרים נוספים ברומא ובכך לקבל הנחה על עלות כרטיסי הכניסה.
  • במידה ומגיעים לקולוסיאום במסגרת רומא פאס חשוב לדעת שצריך לשריין זמן ביקור מראש, ניתן לעשות זאת באתר הזה (שריון התאריך בעלות של 2 אירו, כך שכדאי לקחת גם זאת בחשבון כאשר בוחנים האם הכרטיס משתלם עבורכם או לא).

למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם:

המלצות גולשים לקולוסיאום ברומא

דוכנים ותיירים ברחבת הקולוסיאום (צילום מקורי)

דוכנים ותיירים ברחבת הקולוסיאום (צילום מקורי)

המלצות טיפים ותגובות שעלו בקבוצה שלנו –  הכל על רומא, הקבוצה ממנה מתחילים את הטיול בעיר הנצחית של ארץ המגף

  • מומלץ בחום. הבנתי שהרבה מתבאסים שם אבל אנחנו מאוד נהנינו, לקחנו את הזמן במיצגים בהסברים וגם לקחנו מדריך קולי וזו הייתה חוויה מלמדת ומתרקת.
  • שירן: אנחנו התלבטנו אם לקנות סיור מודרך בקולוסיאום ובסוף בחרנו באופציה של כרטיס דילוג על התור שכלל כניסה עם סיור אודיו לקולוסיאום, ולפורום (הפורום בלי הדרכה). היינו מרוצים מהדרכת האודיו שכן היא היתה מפורטת ומעניינת מספיק והבנו שכמו שחשבנו לא באמת היה לנו צורך בסיור מודרך עם מדריך.
  • רעות: אני הקשבתי להמלצות שראיתי בקבוצות השונות וקניתי כרטיסים מראש לגבעת פאלטין -קולוסיאום-והפורום הרומאי וקניתי גם כרטיסים מראש ולותיקן. בשני האתרים כשהגענו למקום ראינו תור ארוך . לדעתי ההזמנה מראש חסכה לנו משהו כמו בין 20 דקות המתנה בתור.

הקולוסיאום בלילה (צילום -Diliff)

הקולוסיאום בלילה (צילום –Diliff)

תגובות והמלצות אלו עלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו – רומא למטיילים -Rome for travelers

  • קוליסאום וכל האזור מסביב מאוד יפה , עדיף להזמין את הכרטיסים מראש בארץ- התורים שם בלתי נסבלים!
  • קוליסאום ופורום: קנינו כרטיס משולב מראש, הצטערנו מאוד שלא הוספנו אוזניות שמע להסברים. אל תעשו את הטעות, תוסיפו את המעט כסף הזה – שווה ממש. כמו כן, תשתדלו לא להגיע לקוליסאום בשעה מאוחרת (הכי מאוחר שאני ממליצה להיכנס זה 13:00. אנחנו קנינו כרטיס ל15:00 ונאלצנו להמתין עם הכניסה לפורום ליום למחרת)
  • למי שמתכנן לקנות במקום לכי ישר לקופה. מסתובבים מלא מדריכים שמנסים למכור כרטיסים לסיורים והם מחפשים את התיירים שעדיין לא רכשו כרטיס… בנוסף יש קבוצות של אנשים שתופסים תיירים ונותנים להם ״ברכות״ ודורשים כסף.
  • קולוסיאום פורום וגבעת פלטין – הזמנתי כרטיסים דרך האתר הרשמי. הוספתי על הכרטיס גם סיור מודרך של הקוליסאום שכלל גישה ל underground ולטבעת השלישית (קומות 3-5) – החלק הזה האחרון נפתח לסיורים רק לפני כחודש והגישה היא רק עם סיור מודרך. אדגיש שהעליה לקומות 3-5 מאוד מאומצת, מדרגות גבוהות וקשה לטפס . קחו בחשבון אם אתם מוגבלים בתנועה מכל סיבה שהיא. הסיור מאוד מלמד ומוסיף. מחיר כרטיס כניסה בהזמנה באינטרנט – 14 אירו. מחיר לסיור מודרך עם הזמנה באינטרנט – 17 אירו. סה”כ 31 אירו לאדם. שימו לב שההרשמה לסיורים נפתחת רק כמה ימים לפני תחילת כל חודש והסיורים מתמלאים מהר, הקדימו להזמין ברגע שההרשמה נפתחת. הדפיסו את הכרטיסים בבית ובקופות השמורים יסבו לכם לכרטיסים רגילים. הכרטיסים תקפים ליומיים . אפשר להתחיל מהפורום וגבעת פלטין ואז לקולוסיאום. אנחנו עשינו הפוך. לאחר הסיור באזור הקולסיאום והפורום אפשר להמשיך לגבעת האוונטין (גן התפוזים) עם תצפית יפה על העיר ול- keyhole Aventine הסמוך. משם הליכה של כקילומטר לפירמידת קסטיוס (ראינו רק מבחוץ , יש סיורים בימים ספציפיים בלבד).
  • קולוסיאום, גבעת פלאטין והפורום- קנינו כרטיסים דרך הפורום שם צריך להגיע קצת מוקדם לפני העומס- לא חובה להיכנס אפשר להתרשם מהכל גם מבחוץ
  • לדעתי הקולוסיאום עמוס בטירוף ולגמרי אפשר להסתפק בחוויה מבחוץ, פורום וגבעת פלטין עוד אתר ארכיאולוגי שהוא נחמד ולא מעבר (מי שאוהב עתיקות חייב ללכת).
  • ממליצה לרכוש דרך האתר הרשמי כרטיס עם סיור (כולל את הביקור בתחתית ובתצפית שבקומה החמישית). בנוסף להזמנת הסיור, יש לרכוש בנפרד כרטיס כניסה לפורום, לקולסאום ולגבעת אוונטין. הקומה התחתונה בה הוחזקו בשבי בעלי החיים והאדם והקומה החמישית הן חלק מהסיור ומי שהחליט לטייל עצמאית לא רשאי להיכנס לשם לכן כן הייתי ממליצה לקחת את הסיור מאחר ומקומות אלו הם חובה.
  • קולסאום- ממליצה לקנות כרטיס מראש. יחד עם זאת, חשוב חשוב חשוב להראות לאנשים שם איזה כרטיס יש לכם כדי שתעמדו בתור הנכון. אין הכוונה או שילוט וזה סתם מבלבל. קחו בחשבון שגם עם הכרטיס מראש צריך לחכות שם לכניסה ולבידוק הביטחוני לא מעט (למרות שאולי כנראה תלוי תקופה ובפסח היה עמוס במיוחד). כדי לחסוך את התור אפשר לקחת סיור מודרך מעשרות המדריכים שמסתובבים שם בתוספת של 15 יורו. הסיור מעניין מאוד אבל אפשר להסתדר גם בלעדיו. הקולסאום עצמו מרשים מבחוץ, אבל לא הייתי מוותר על הכניסה לבפנים! תצפית מעולה אליו – אחרי המטרו בהמשך הרחוב יש מדרגות לכיוון גשר degli annibaldi. שווה במיוחד בלילה.
  • שכונת Monti – שכונת אמנים שיקית מגניבה סמוך לקולוסיאום. מלא בתי קפה וחנויות יד שנייה. מרכז השכונה מרוכז סביב רחוב Boschetteo. ממליץ על ביקור בחנות יד שנייה הנקראת – King size ונמצאת בתחילת הרחוב. אחת הגלידריות הטובה ברומא נמצאת בשכונה ונקראת Fata Morgana.
  • פורום וקולוסיאום – קנינו כרטיס בפורום, לא היה תור בכלל, תלכו לשירותים לפני שעוברים לקולסאום. בקולסאום יש תור למחזיקי כרטיס, הרבה בלאגן, לא היה ממש נורא, 10 דקות והיינו בפנים. עשינו רק את החלק העליון והיה מצויין.

מידע שימושי על הקולוסיאום

שעות פתיחה

9:00-17:00 (בקיץ)

כתובת

Piazza del Colosseo, רומאאיטליה.

אתר רשמי
הגעה
directions_subway
מטרו

קו B (כחול), לרדת בתחנת Colosseo

directions_subway

חשמלית
 קווים 3 ו-8

directions_bus
אוטובוס

קווים 11, 13, 15, 27, 30, 81, 85, 87, 110, 118, 186, 673