1. עמוד הבית
  2. »
  3. רומא 2024 – המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. אטרקציות אתרים ואזורי תיירות מרכזיים ברומא – המדריך המקיף ביותר בעברית.
  6. »
  7. מוזיאון הוותיקן – כרטיסים בהנחה, דילוג על התור והטיפים החשובים ביותר למבקר | Vatican Museums

מוזיאון הוותיקן – כרטיסים בהנחה, דילוג על התור והטיפים החשובים ביותר למבקר | Vatican Museums

עדכון מרץ, 2024

אנו נמצאים במעבר שבין החורף לאביב ברומא והעומס האטרקציות השונות הולך והופך מורגש יותר. הדבר נכון במיוחד במוזיאונים המובילים, כמו מוזיאון הוותיקן, ולכן מומלץ להזמין כרטיסים מראש. כך תוכלו לדלג על הקופות בכניסה למוזיאון ולקצר את זמן ההמתנה בחוץ, וגם להבטיח את הכניסה שלכם במועד המתאים לכם ביותר. להזמנת כרטיסים מראש למוזיאון הוותיקן ניתן להיכנס לקישור הזה בו יש הנחה של 5% לגולשי הכל על (קוד קופון HAKO5) | להזמנת כרטיסים עם אפשרות ביטול בחינם היכנסו לקישור הזה.

מוזיאון הותיקן בכמה מילים

מוזיאון הוותיקן (Musei Vaticani) הוא אחד המוזיאונים המפורסמים והגדולים בעולם. מוזיאון הוותיקן הוקם במאה ה-16 ונמצא בתוך קרית הוותיקן. הוא מופרסם בעיקר בגלל יצירות מופת בראשם כמובן הקפלה הסיסטינית. אתם לא צריכים להיות חובבי אומנות גדולים בשביל להתלהב מול פסל לאקון ובניו או מפסלו של הרקולס, ולראות בצורה בלתי אמצעית ציורים שכולם מכירים אבל לא כל כך זוכרים מאיפה, כמו הציור של אסכולת אתונה או האל והאדם של מיכאלאנג’לו. רבים בוחרים לבקר במוזיאון באופן עצמאי (מומלץ להזמין כרטיסים מראש, באתר הרשמי אם יש זמינות לתאריכים שלכם ואם אין לחפש כרטיסים באופציות אחרות כמו זו המאפשרת הנחה לגולשי הכל על, או כמו זו המאפשרת ביטול חינם). הביקור לרוב יארך כשעתיים עד שלוש ויולווה בסיור באתרים אחרים של קריית הותיקן.

תיירים במסדרונות של הותיקן – לעיתים מאוד צפוף פה במיוחד בקיץ ולא סתם, מדובר באחד מהמוזיאונים החשובים בעולם

שימו לב, אומנם כרטיסים מראש יאפשרו לכם לדלג על התור בקופות (שיכול להיות ארוך), אך יש רבים שיבחרו להצטרף לסיור מודרך כיוון שכך גם מדלגים על המתנה בכניסה עצמה (נכנסים דרך הכניסה לקבוצות) וגם זוכים להדרכה והסבר שיכולים לשדרג את החוויה במוזיאון וידאגו שלא תפספסו את היצירות החשובות ביותר, חלק מהסיורים גם יקחו אתכם בצורה מאורגנת ומהירה (ללא תורים) לאתרים אחרים באזור הותיקן כמו כנסיית סנט פטרוס (לחצו כאן לפרטים והזמנה של סיורים במוזיאון הותיקן המאפשרים דילוג על התור). אופציה אחרת שאנו ממליצים עליה למי שבא לפה בקיץ ולא רוצה לשלם על סיור מודרך, היא להשתדל לבוא למוזיאון באמצע שבוע בשעות שאינן שעות העומס (11:00-15:00).

אסכולת אתונה, רפאל. מהיצירות החשובות שבמוזיאון, בקלות אפשר לפספס אותה…

מוזיאון הותיקן מורכב מכמה מוזיאונים שונים, המורכבים גם הם מכמה גלריות שונות (סה”כ 14,000 חדרים) ובהם מוצגים אוספים אמנותיים ומוצגים היסטוריים שהופכים אותו לחגיגה אדירה לחובבי ההיסטוריה והאמנות, אך גם מבקרים ללא עניין מיוחד בהיסטוריה ואמנות יתפעלו מסדר הגודל והירידה לפרטים שיש במקום. המוזיאון מגלה במקצת על גדולתה של רומא הנוצרית בימי הרנסנס, אז החזיקה ביצירות הגדולות והחשובות ביותר בעולם, שגורמות לצופים בהם להתרגש עד היום.

  • טיפ זהבאם אתם מתכננים לבקר במוזיאון הותיקן בדקו אופציות להוזלה של הביקור שלכם על ידי קניה של כרטיסים משולבים. למשל כרטיס זה והכרטיס הזה מאוד יעילים למי שמתכנן גם לבקר בקולוסיאום ו/או באוטובוס התיירים.

תקרת הקפלה הסיסטינית של מיכאלאנג’לו, צריך להיות שם כדי להבין – התמונה יכולה להעביר רק קצת מהתחושה

הזמנת כרטיסים למוזיאון הותיקן – 5% הנחה רק לגולשי הכל על

 

כרטיסים למוזיאון הותיקן ודילוג על התורים

היות ומוזיאון הותיקן הוא אייקון וסמל כה מרכזי ברומא, הוא גם ידוע בתורים הארוכים שבכניסה. בעיית התורים תקפה לכל ימות השנה אבל היא גדלה במיוחד בין החודשים מאי- אוקטובר. לשמחתכם, ישנם כרטיסים המציעים דילוג על התור ואפשרויות נוספות, שיוכלו להקל על ההמתנה, ולהתמצא בתוך המבנה המורכב והמתחמים השונים. כאן נפרט על סוגי הכרטיסים השונים וכיצד ניתן לדלג על התורים.

חשוב לשים לב כי ישנם כרטיסים המציעים כניסה למתחמים ואזורים שונים. במרבית הכרטיסים, האתרים המרכזיים כלולים במחיר, אך אם ברצונכם לוודא שלא תחמיצו את החלקים החשובים, תוכלו לקרוב בפסקת האתרים המרכזיים בותיקן אילו אזורים אסור לפספס ולוודא כי הם כלולים בכרטיס אותו תבחרו לרכוש.

כרטיסי כניסה בלבד

כאמור, מומלץ ביותר לרכוש כרטיסי כניסה לותיקן מראש. האפשרות הזו היא הבסיסית ביותר ואינה מציעה דילוג על התור, אלא כרטיס כניסה למוזיאון הותיקן ולקפלה הסיסטנית בלבד. אפשרות זו מומלצת בעיקר לאלו שמעוניינים לבקר במוזיאון בתעריף הנמוך ביותר, אך חשוב לשים לב כי לעיתים כרטיסי הדילוג על התור יקרים בכמה שקלים בלבד מכרטיסים אלו, ובמקרה זה כמובן שמומלץ לרכוש אותם.

כרטיסי דילוג על התור- לאלו שאינם רוצים לעמוד בתורים הארוכים שבכניסה

כרטיסי דילוג על התור מקנים מעבר מהיר בלי לעמוד בתורים הארוכים שבכניסה למוזיאון, כרטיסים אלו מתאימים עבור אלו שמוכנים לשלם מעט יותר כדי להנות מכניסה בראש שקט דרך כניסה נפרדת. כרטיס הדילוג על התור הוא פתרון מעולה החוסך זמן ועמידה ממושכת בשמש בעיקר בימי הקיץ התיירותיים, ומומלץ במיוחד עבור משפחות עם ילדים ומבוגרים.

  • ניתן לרכוש כאן כרטיס דילוג על התור למוזיאון הותיקן בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5).
  • ניתן לרכוש כאן כרטיס דילוג על התור למוזיאון הותיקן עם ביטול בחינם.

דוגמא לתור בותיקן… ויש ימים גרועים יתר. מי שרוצה לחסוך זמן – כדאי לקנות כרטיסים מראש, ואף לשקול להיכנס עם הדרכה דרך כניסת הקבוצות

כרטיס לסיור מודרך וכניסה מהירה דרך מעבר הקבוצות

כרטיס זה מתאים לאנשים המעוניינים לקבל הדרכה במוזיאון הותיקן ולהכיר אותו לעומק, אך מתאימה גם עבור אנשים המוכנים לשלם מחיר גבוה יותר על מנת לקבל מעבר מהיר ודילוג על התור (מעבר הקבוצות אפילו יותר מהיר מהמעבר של דילוג על התור).

  • ניתן לרכוש כאן כרטיס לסיור מודרך במוזיאון הותיקן ובקפלה הסיסטיינית הכולל דילוג על התור למוזיאון הוותיקן בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5).
  • ניתן לרכוש כאן כרטיס לסיור מודרך במוזיאון הותיקן, בקפלה הסיסטינית ובבזיליקה הכולל דילוג על התור למוזיאון הוותיקן עם ביטול בחינם.
  • ניתן לרכוש כאן כרטיס לסיור מודרך במוזיאון הותיקן, בקפלה הסיסטינית ובגני הוותיקן הכולל דילוג על התור בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5).
  • ניתן לרכוש כאן כרטיס לסיור מודרך במוזיאון הותיקן, בקפלה הסיסטינית ובבזיליקה ועלייה לתצפית שבכיפת הבזיליקה, הכולל דילוג על התור למוזיאון הוותיקן עם ביטול בחינם.

סיור מוקדם במוזיאון הותיקן

סיור זה מציע כניסה כשעה לפני פתיחת המוזיאון למבקרים, עם הדרכה בקבוצה קטנה שלא תעלה על 12 אנשים וגם דילוג על התורים שבכניסה (דרך מעבר הקבוצות). סיור זה מומלץ למי שרוצה להנות מסיור שקט ללא המוני אנשים סביבו, לחקור לעומק את המקום בסיור עם מדריך שיסביר ויענה לכם על כל השאלות אודות המוזיאון.

  • ניתן לרכוש כאן כרטיס לסיור מוקדם ומודרך במוזיאון הותיקן, בקפלה הסיסטינית ובבזיליקה הכולל דילוג על התור בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד- HAKO5).
  • ניתן לרכוש כאן כרטיס לסיור מוקדם ומודרך במוזיאון הותיקן, בקפלה הסיסטינית ובבזיליקה הכולל דילוג על התור עם ביטול בחינם.

כרטיס משולב למוזיאון הותיקן ואוטובוס התיירים של רומא

כרטיס זה כולל דילוג על התור וכניסה למוזיאוני הותיקן, כולל הקפלה הסיסטינית ו-48 שעות של אוטובוס התיירים של רומא. מידע נוסף על כרטיס זה תוכלו למצוא בעמוד הזה.

כרטיס משולב לקולוסיאום, למוזיאון הותיקן ולאוטובוס התיירים של רומא:

כרטיס משולב זה כולל כניסה אחת לקולוסיאום, לפורום הרומאי (ניתן להיכנס אליו ביום העוקב) לגבעה הפלטינית שבו, וכניסה הכוללת דילוג על התור למוזיאון הותיקן, כרטיס לאוטובוס התיירים למשך 48 שעות. מידע נוסף על כרטיס זה תוכלו למצוא בעמוד הזה.

כרטיס כניסה דרך האתר הרשמי של מוזיאון הותיקן

האתר הרשמי מציע מספר סוגי כרטיסים, החל מכניסה רגילה, כניסה לזוגות, סיורים מודרכים ואפילו ארוחות. שימו לב שזמינות הכרטיסים באתר הרשמי היא נמוכה, ואלו הרוצים להזמין כרטיס דרך האתר הרשמי מומלץ כמה שיותר זמן לקראת הביקור שלכם. בנוסף, כדאי לדעת שרכישה דרך האתר הרשמי אינה ניתנת לביטול, ואינה מקנה דילוג על התורים בכניסה.

טיפים וכרטיסים נוספים

  • לשואלים (שאלה החוזרת על עצמה רבות) כרטיס רומא פאס אינו תופס בכניסה למוזיאון הותיקן. למה? זוהי לא רומא, אתם בותיקן! לכן אם רכשתם כרטיס רומא פאס, תכננו את הסיור שלכם במוזיאון בימים שלפני או אחרי השימוש בכרטיס.
  • ישנו גם כרטיס הנקרא אומניה פאס שהוא כרטיס הנמכר לאתרי הותיקן – לדעתינו הוא לא משתלם לרוב התיירים (מי שמעוניין רק לבקר במוזיאון כרטיס זה אינו משתלם לו, הוא הופך משתלם למי שנכנס גם למוזיאון וגם בוחר ללכת לסיור בגני הותיקן, או לסיור מודרך בבזיליקת סנט פטרוס).
  • למתעניינים בפועלו של מיכלאנג’לו וההתלבטויות שהיו לו לפני ציור הקפלה הסיסטינית, כדאי לשקול את המופע הזה, עם אפקטי צלילים ולייזר.
  • אורך הסיור במוזיאון הותיקן הוא בין שעה וחצי (לזריזים) לחמש שעות (לחפרנים).
  • ישנן הנחות בהזמנת כרטיסים לילדים וסטודנטים באתר הרשמי של מוזיאון הותיקן (הכרטיס הבינלאומי שמוציאים בארץ תופס).
  • יש לקחת בחשבון שבתוך המוזיאון יכול להיות חלקים מאוד דחוקים ולחוצים. שני החלקים העיקריים הסובלים מתופעה זו הם הכניסה וההליכה במסדרון המוביל לקפלה הסיסטינית, כדאי להיות מוכנים לכך. לתיירים המגיעים עם עגלת ילדים – זו יכולה להיות בעיה של ממש וקבלנו לא מעט תלונות בנושא.
  • התור בכניסה למוזיאון לעיתים ארוך במיוחד בשעות הצהריים לכן מומלץ להזמין כרטיסים מראש (זה אולי יקר יותר במעט, אך חוסך זמן רב במיוחד בעונת התיירות).
אנו מאוד ממליצים למי שמתעניין בהמלצות כגון אלו, להציץ גם בעמוד המקיף הבא: המלצות והנחות לנוסעים לרומא, חובה לבקר לפני הזמנה!

ההיסטוריה של מוזיאון הותיקן

כפי שרומא הענקית החלה בהתיישבות של שבטים לאטיניים בבתים קטנים על גדות הטיבר (לפירוט ראה ההיסטוריה של רומא), כך גם מוזיאון הותיקן, שהוא אולי המוזיאון העשיר והמפורסם ביותר בעולם, התחיל מפסל קטן אחד שפירט את סיפורו של לאוקון ובניו (שהיה כהן העיר טרויה) ונמצא במקרה בפרבר קטן סמוך לרומא.

פסל לאוקואון ובניו הנאבקים בנחשי המים, זהו הפסל שהיווה את תחילתו של מוזיאון הותיקן (צילום מקורי)

הפסל נרכש על ידי האפיפיור בהמלצתו של לא אחר מאשר מיכאלנג’לו. הוא גם זה שייעץ לו לאפשר להמונים לבוא ולצפות ביצירת אמנות זו, וכך החל במאה ה-16 הרעיון שהכנסייה תיצור מוזיאון שיעיד על עוצמתה.
המוצגים הראשונים הוצגו בחדר קטן, עד שהאפיפיור פיוס האחד עשר הורה על הקמת מבנה חדש עבור המוזיאון שתוכנן על ידי אדריכל הרנסנס, לוקה בלטראמי.

סרטון הדרכה על הותיקן – מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

חלקי המוזיאון העיקריים ומוצגים מרכזיים

אפשר לבקר בותיקן במשך יומיים רצופים ולא לראות את כל מה שהמוזיאון מציע. לכן ניסינו לרכז כאן את החדרים העיקריים ואת המוצגים העיקריים, אשר בזמן המועט העומד לרשות התייר ממוצע, מומלץ לראות במיוחד. כך תוכלו להכיר במקצת את העושר הרב שיש במוזיאון הזה, אך מכיוון שזה באמת רק על קצה המזלג אפשר לומר שיש עוד הרבה מוצגים אחרים שלא נכנסו לרשימה שלנו. חשוב לזכור שמוזיאון הוותיקן הוא אתר חובה גם למי שאינו אוהב מוזיאונים!

הקפלה הסיסטינית

הקפלה הסיסטינית היא אחד המוצגים המפורסמים במוזיאון הותיקן. רבים כתבו עליה מאמרים שלמים. אנו הסתפקנו בדף נפרד שיאפשר לכם להבין חלק מיצירה אדירה זו, המציגה את אומנות הרנסנס במלוא הדרה. לקריאה נוספת: הקפלה הסיסטינית.

גלריית הציורים (Pinacoteca)

גלריה זו הינה מאוחרת יחסית, מתקופת המאה העשרים, והיא כוללת אוסף עצום של ציורים המחולקים ל-18 חדרי תצוגה. אפשר לראות כאן ציורים של רפאל, לאונרדו דה וינצ’י, קאראווג’ו, ועוד ציירים רבים וטובים.

מוזיאון פיו קלמנטינו (Museo Pio-Clementino)

חלק זה של המוזיאון מציג פיסול יווני ופיסול רומאי וקרוי על שם האפיפיור קלמנטיוס, שהורה על בנייתו. החלק הזה הוא מהחשובים במוזיאון הותיקן והוא מציג כמה מוצגים חשובים במיוחד הממחישים את הפיסול הקלאסי במלוא הדרו. תפגשו כאן את הפסל “לאוקון ובניו”, שהוא הפסל הראשון שהוצג במוזיאון ואחד מהמודלים של הבנייה הקלאסית בכלל (הפסל שאותו רואים היום הוא בחלקו שחזור של מיכאלאנג’לו). פסל זה מציג את סופם הטרגי של כהן העיר טרויה ובניו כאשר הם נאבקים בנחשי המים שנשלחו, על מנת להעניש את הכוהן על בגידתו באלים. פסל מדהים אחר אותו תראו בחלק זה של המוזיאון הוא פסל “אפולו בלוודרה” (Apollo Belvedere), אשר רוב הטענות המושמעות היום בנוגע אליו הן שהוא תיאטרלי ומוגזם ואינו תיאור “אמיתי” של אל השמש.
שני פסלים אלו מציגים כאמור פיסול קלאסי מושלם, כולל פרופורציות מדויקות, דמויות בתנועה וירידה מדהימה לפרטים. מספיק להסתכל בבגדים או בגלימות שלובשות הדמויות, הנראים עשויים בד ממש, כדי להבין את הטכניקה הגבוהה שהפגינו הפסלים שפיסלו אותן.פסלה של אתנה (מנרווה) היוצאת לקרב. במקור החזיקה ביד ימין לפיד או חרב, שנשברו במרוצת הימים. (צילום: Shii)פסלה של אתנה (מנרווה) היוצאת לקרב, במקור החזיקה ביד ימין לפיד או חרב, שנשברו במרוצת הימים. (צילום: Shii)

פסל אפולו בלוודרה Apollo Belvedereפסל אפולו בלוודרה Apollo Belvedere

מלבד פיסול קלאסי תמצאו בחדר זה סרקופגים מדהימים מהתקופה הרומית, כמו זה המתאר את מלחמת האמזונות (נשים לוחמות) בהתקפתן על אתונה – חלק חשוב במיתולוגיה ההליניסטית; האופוקיסאומנוס, שהוא פסל של מתאגרף המתכונן לקרב (מושח עצמו בשמן) ובאמת קצרה היריעה מלכתוב על כמות הפסלים המדהימים שיש במתחם זה. מומלץ בחום לא לפספס ולבוא עם סבלנות. גם מי שאינו מתמצא באומנות יבין מה העוצמה של האוצר הזה.
כדאי לשים לב שבתקופות העומס דוחקים את התיירים החוצה מחלק זה לכיוון חלקים אחרים. סמוך לחדרים אלו ישנו ה”סלה די אנמלי” הכולל פסלים של חיות מאבן – אם קצרה סבלנותכם על חלק זה אפשר לדלג.

סרקופג המתאר את מלחמת האמזונות  (צילום: Sailko)סרקופג המתאר את מלחמת האמזונות  (צילום: Sailko)

האופסיאומונוס (צילום: Broc)האופסיאומונוס (צילום: Broc)

הרמס בלוודרה (צילום: Jean-Pol GRANDMONT)הרמס בלוודרה (צילום: Jean-Pol GRANDMONT)

סלה רוטונדה (Sala Rotonda)

חלק זה, המזכיר בבנייתו את הפנטאון וכולל גלריית פסלים מיוחדת הבנויה סביב למזבח, הוא אחד החלקים היפים ביותר במוזיאון הותיקן. תוכלו לראות כאן את פסלה של “הרה ברבריני”, את פסלו של זאוס ואת אחד הפסלים היפים של הגליה, פסלו הענק של הרקולס שעמד בתיאטרון של העיר פומפיי, שנהרסה בהתפרצות הגעשית של הוזוב.

פסלו של הרקולס שהגיע מהריסות פומפיי (צילום: Lalupa)פסלו של הרקולס שהגיע מהריסות פומפיי (צילום: Lalupa)

המזבח במרכז הגלריה ופסלה של מלכת האלים והפטרונית של רומא העתיקה (צילום: Lalupa)המזבח במרכז הגלריה ופסלה של מלכת האלים והפטרונית של רומא העתיקה (צילום: Lalupa)

האלה הרה (צילום: Lalupa)האלה הרה (צילום: Lalupa)

אוסף האמנות הדתית בת זמננו (Collezione Arte Religiosa Moderna)

אוסף גדול של יצירות אומנות “מאוחרות”, החל מן המאה ה-19. אוסף זה כולל יצירות של אמנים בעלי שם, כמו וינסנט ואן גוך, מארק שגאל, פרנסיס בייקון, ופאבלו פיקאסו. האוסף מפוזר ב-55 חדרים שונים במוזיאון הותיקן.

  • לחסוך את התור, הכסף והכאב ראש, כרטיסים להזמנה מראש לקולוסיאום, למוזיאון הותיקן, לגלריית בורגזה ועוד מגוון אתרים ואטרקציות ברומא באתר Tiqets » למידע נוסף.
  • מחפשים להשכיר רכב באיטליה? השוואת מחירים בין אלף אתרים - מחירים ושירות ללא תחרות באתר Rentalcars » למידע נוסף.
  • מחפשים כרטיסים לכדורגל או הופעות ברומא? טיקטאינגו היא ספקית הכרטיסים האמינה ביותר בתחום » למידע נוסף.

מוזיאון קיאראמונטי (Museo Chiaramonti)

חלק זה מציג כמות אדירה של סרקופגים ופסלים רומיים ויוונים, כגון פסלו של הקיסר “אוגוסטוס” ופסלו של אל הנילוס (אל הנילוס הוא דמות מיתית, האגדה מספרת שהיא יושבת במערה המשמשת כמקורות של הנהר הארוך ביותר שהכירו אנשי רומא). כמובן שתפגשו כאן גם את יתר האלים היוונים והרומיים, כמו דיוניסוס, אתנה (מנרווה) והרה. אך את התשוקה לפיסול קלאסי תשמרו לחדר פיו קלמנטיו.

פסלו של דיוניסוס, אל היין השיכור וסאטיר (חצי אדם חצי תייש) (צילומים: Marie-Lan Nguyen)פסלו של דיוניסוס, אל היין השיכור וסאטיר (חצי אדם חצי תייש) (צילומים: Marie-Lan Nguyen)

פסלו של הרמס "הדו פרצופי" (צילומים: Marie-Lan Nguyen)פסלו של הרמס “הדו פרצופי” (צילומים: Marie-Lan Nguyen)

פסלו של הרוס (המקבילה הרומית של קופידון), במקרה זה ללא הקשת והחצים שלו. (צילומים: Marie-Lan Nguyen)פסלו של הרוס (המקבילה הרומית של קופידון), במקרה זה ללא הקשת והחצים שלו. (צילומים: Marie-Lan Nguyen)

מוזיאון גרגוריאנו אטרוסקו (Museo Gregoriano Etrusco)

מוזיאון זה מציג יצירות אומנות וכלים מהתקופה האטרוסקית העתיקה של רומא (בערך במאה החמישית לספירה). האומנות האטרוסקית משלבת השפעות ממזרח (יוון), אך גם השפעות מקומוית והשפעות מדרום (מצרים) ולכן היא מיוחדת מאוד ומלמדת על חייהם של התושבים של אזור רומא לפני שזו הפכה להיות אימפריה.
המוצג המפורסם ביותר בחלק זה הוא פסל חייל הברונזה מהמאה החמישית לפנה”ס, שנבנה באזור רומא ומכונה “מארס מטודי” (Mars of Todi). מלבד החייל מוצגים כאן כדים אטרוסקיים, תכשיטים רבים, עיטורים של “אצילים” ועשירים מהתקופה שבה החלה האימפריה הרומאית ותרבותה.

תכשיטים אטרוסקיים מזהב (צילום: Jean-Pol GRANDMONT)תכשיטים אטרוסקיים מזהב
(צילום: Jean-Pol GRANDMONT)

כד יווני שהתגלה בכפרים האטרוסקיים. בכד רואים לחיצת יד בין אתנה להרקולס.  (צילום: Shii)כד יווני שהתגלה בכפרים האטרוסקיים.
בכד רואים לחיצת יד בין אתנה להרקולס. 
(צילום: Shii)

מוזיאון גרגוריאנו אג’יציו (Museo Gregoriano Egizio)

מוזיאון המציג ממצאים ממצרים העתיקה. לא לצפות לרמה של המוזיאון הבריטי בלונדון, אך בכל זאת שווה להציץ בקלפים ובכתבי החרטומים, בפסלי הפרעונים ופסלי בע”ח כמו אריות וצבאים. בחלק זה של המוזיאון תמצאו עתיקות מצריות בתאריכים שבין 3000-1000 לפנה”ס.

MINOLTA DIGITAL CAMERA

פסלים המוצגים ב-Gregoriano Egizio (צילום: Neithsabes)

פסלים המוצגים ב-Gregoriano Egizio (צילום: Neithsabes)

גלריית המפות

גלריית המפות היא אולי האוסף המיוחד ביותר של מוזיאון הותיקן. היא כוללת עשרות סוגים של מפות איטליה בצבעים וצורות שונות שמציגות את הימים בהם מדינות האפיפיור היו גדולות ורחבות ולא שכונות בתוך העיר.

המוזיאון האתנוגרפי המיסיונרי (Museo Missionario-Etnologico)

חלק זה הוא חלק מאוחר יחסית שנוסד רק במאה העשרים. יחד עם גלריית המפות הוא ממחיש את החשיבה המיסיונרית ואת הרצון הבלתי נדלה להתפשט כל הזמן ברחבי העולם. האוסף מונה כ-100,000 פריטים מכל רחבי העולם הממחישים את התרבויות השונות בתקופות ההן.

חדרי רפאל

אם הדמות המפורסמת הנקשרת בקפלה הסיסטנית היא מיכאלנג’לו, חדרים אלו קשורים באמן רנסנס אחר (או צב נינג’ה אחר – תלוי בגיל התייר), ששמו רפאל. רפאל היה כוכב מגיל צעיר. בשנת 1508, כשהוא בן 26 בלבד, הוא נבחר לקשט את חדרי יוליוס ה-2, שהפכו להיות חדרי רפאל שאנו רואים היום. החדרים כוללים 13 קשתות מדהימות באורך 65 מטרים ו-52 ציורים על תקרות החדרים.
חדרי רפאל מחולקים לארבעה חדרים:
בחדר הראשון מוצג ציור תקרה מיוחד של המורה של רפאל, פרוג’ינו, אך זה רק יכין אתכם לחדר השני בו תראו כמה מציורי הרנסנס המפורסמים ביותר: הקיר הראשון הוא קיר שמערבב בין סיפורי הברית הישנה והברית החדשה (טריק רנסנסי ידוע עליו תקראו בפרוטרוט בקאפלה הסיסטינית) ואילו הציור השני הוא הציור המפורסם של רפאל, אסכולת אתונה.

רפאל

רפאל הוא אמן הרנסנס מהדור השני. הוא העתיק ביצירותיו מוטיבים רבים של שניים מאמני הרנסנס הגדולים, מיכאלנג’לו וליאונרדו דה וינצ’י.
רפאל גדל במשפחה של אמנים (אביו היה משורר וצייר) וכנראה למד ציור בגיל מאוד מוקדם.
הוא היה כוכב בשמי ציור הרנסנס וצייר עבור אנשי שם ואפיפיורים כבר בגיל צעיר. הוא נפטר בגיל מוקדם יחסית (בשנות השלושים לחייו) ונקבר בפנתיאון.

אסכולת אתונה

הציור המפורסם ביותר בחדרים אלו הוא הפרסקו (סגנון ציור בו הציר מצייר ישר על הטיח) של “אסכולת אתונה”.
הציור מוצב בחדר ששימש כבית הדין של יוליוס ומוצגים בו, על ידי פעולת הדמויות המופיעות בציור, סמלים לארבעת הדרכים בהן לאדם ישנה יכולת לקנות תהילה – שירה, תיאולוגיה, פילוסופיה וצדק.
לא ידוע בבירור למי התכוון רפאל בכל אחת מהדמויות, אך ידוע שהאדם המצביע לשמיים (מתאר את העולם האידאי) ומזכיר את לאונרדו דה וינצ’י הוא אפלטון, ואילו הדמות המצביעה על הארץ (מתארת את הניסיון להפוך את תורת המחשבה לארצית ומעשית יותר) היא של אריסטו. לצידן המורה של אפלטון, סוקרטס. עוד בתמונה: אוקלידס, פיתגורס וארכימדס ובצד רפאל. תמונה זו ממחישה עד כמה ראו עצמם אנשי הרנסנס כממשיכי דרכם של האתנואים.

שני החדרים הבאים הם פחות חשובים, למרות שלא פחות מדהימים ולא פחות חשובים לכנסייה הנוצרית. בחדר השלישי תצפו בציורים המתארים את ניצחון האמונה הנוצרית. על קיר אחד תראו את גירושו של לידיוס מהמקדש ועל קיר השני את יציאתו של פטרוס הקדוש מהכלא.

תקריב אסכולת אתונה (צילום מקורי)

אסכולת אתונה, אחד הציורים המפורסמים ב”חדרי רפאל” (מקור: ISBN 393612220, ותצלום תקריב מקורי)

מוצגים מחדרים נוספים:

קאראווג'יו וציירי רנסנס אחרים בחדר ה-Pinacoteca  (צילום: Jean-Pol GRANDMONT)קאראווג’יו וציירי רנסנס אחרים בחדר ה-Pinacoteca 
(צילום: Jean-Pol GRANDMONT)

חדר סרבייסקי, בו נמצא הציור הענק של המלך הפולני המנצח את העות'מאנים. ציור של (Jan Matejko (1838-1893 (צילום: Jean-Pol GRANDMONT)חדר סרבייסקי, בו נמצא הציור הענק של המלך הפולני המנצח את העות’מאנים
ציור של (Jan Matejko (1838-1893
(צילום: Jean-Pol GRANDMONT)

שטיחי קיר בגלריית דל אראצי (צילום: Jean-Pol GRANDMONT)שטיחי קיר בגלריית דל אראצי (צילום: Jean-Pol GRANDMONT)

שאלות נפוצות

להלן תשובות על שאלות נפוצות של המתכננים ביקור במוזיאון הותיקן עליהן ענינו לאורך השנים:

כרטיסים למוזיאון הותיקן מומלץ לבדוק קודם כל באתר הרשמי שם המחירים זולים יותר. זה בעיקר מתאים למי שמזמין מראש או בימים בהם הביקוש אינו גבוהה. הבעיה הגדולה ששם זמינות הכרטיסים אינה גבוהה והרבה פעמים במיוחד בקיץ ובעונות התיירות אין כבר כרטיסים לימים אותם התיירים הרבים מחפשים.

לכן היום תיירים רבים פונים למפיצי הכרטיסים השונים שאפשר למצוא במקומות רבים ברשת. אנו ממליצים לבדוק באופציה זו - שמאפשרת הנחה של 5% לגולשי אתר הכל על (HAKO5) או אופציה זו שמאפשרת ביטול חינם של הכרטיס במקרה הצורך. הזמנה מראש של כרטיסים רגילים תאפשר לכם לדלג על התור לקופות הכרטיסים, כדי לדלג על התור של הבידוק והכניסה עצמה כדאי לשקול להזמין סיור מודרך במוזיאון (כך מרוויחים גם הדרכה וגם דילוג על התור), יש מדריכים בעברית רבים שעושים זאת (בשלב זה אנו נמנעים מלהמליץ על הדרכה ספציפית), מי שמוכן להתפשר ולקבל הדרכה באנגלית (ולשלם הרבה פחות) מומלץ לו לבחון את האופציה זו.

אפשר להסתדר בלי מדריך במוזיאון הותיקן, אבל מדריך נותן עומק רב, מכווין בתוך העושר הבלתי נגמר של הותיקן - מה כדאי לראות ובמה להתמקד ומאפשר להכיר עומקים וזוויות חשובות שלא היכרתם. בנוסף המדריך מאפשר לכם כניסה למוזיאון מכניסת הקבוצות שזו שיטת הכניסה המהירה והנוחה ביותר למוזיאון. יש צורך בהזמנה מראש אלא אם רוצים פשוט למצוא מדריך פנוי בכניסה למוזיאון - שיטה שלא מתאימה למי שמחפש איכות הדרכה טובה, הקבוצה בהדרכות אלו גדולה, והן אינן מועברות בעברית. ישנם מדריכים רבים וטובים בעברית בותיקן, אנו מעדיפים להימנע מהמלצה על אחד או אחת מהם. אם אתם מוכנים להתפשר על הדרכות באנגלית (שהן זולות יותר) אנו ממליצים להסתכל על האופציות הטובות כאן.

שימו לב! למדריכים במוזיאון הותיקן אסור לעצור בחדרים כדי למנוע עיכובים. לכן המדריכים במהלך כל הסיור הולכים (לאט, אבל הולכים).

מוזיאון הותיקן מתאים לביקור עם ילדים אבל לא בכל גיל ולא כל הילדים. יש לקחת בחשבון שהוא יכול להיות עמוס, הוא גדול, לא אינטרקטיבי במיוחד ולא מנסה להיות "עדכני" (אסור לגעת בכלום ובכל המוזיאון בכלל ובקפלה הסיסטינית בפרט מעירים מאוד על רעש ואפילו על דיבור). לכן כדאי לבחון האם הילדים שלכם בעניין, עדיף להימנע עם כניסה עם ילדים בעגלה (המוזיאון מונגש, פשוט העומס והדוחק לא נעימים למטיילים עם עגלה) ולתכנן ביקור ממוקד יותר עם הפסקות. מומלץ עם ילדים להזמין כרטיסים מראש (אם למבקרים לבד העמידה בתור נסבלת, עם ילדים קטנים היא הרבה פחות כזו - ושווה  לדעתנו את תוספת התשלום) ומומלץ לבדוק לפני  מה כולל המוזיאון ולתכנן מה הדברים החשובים ביותר שאתם רוצים לראות).

התור למוזיאון הותיקן הוא נושא של ממש. הוא יכול להיות מאוד ארוך לפעמים של שעות (במיוחד בקיץ). למי שורצה לדלג עליו מומלץ קודם כל לדלג על החלק של הזמנת הכרטיסים בקופות.  אופציה הראשונה היא באתר הרשמי, שאם נותן מענה יהיה הזול ביותר. אבל לא פעם אין פה כרטיסים זמינים. לכן היום תיירים רבים פונים למפיצי הכרטיסים השונים שאפשר למצוא במקומות רבים ברשת. אנו ממליצים לבדוק באופציה זו - שמאפשרת הנחה של 5% לגולשי אתר הכל על (HAKO5) או אופציה זו שמאפשרת ביטול חינם. הזמנה מראש של כרטיסים רגילים תאפשר לכם לדלג על התור לקופות הכרטיסים. לרוב התיירים זה יספיק כי התור לכניסה ולבידוק לרוב לא נוראי.
אבל יש כאלו במיוחד בקיץ ובעונות העומס שירצו לדלג גם על תור זה. למי שרוצה לעשות זאת, כדאי לשקול להזמין סיור מודרך במוזיאון (כך מרוויחים גם הדרכה וגם דילוג על התור על ידי כניסה מכניסת הקבוצות), יש מדריכים בעברית רבים שעושים זאת (בשלב זה אנו נמנעים מלהמליץ על הדרכה ספציפית), מי שמוכן להתפשר ולקבל הדרכה באנגלית (ולשלם הרבה פחות) מומלץ לו לבחון את האופציה זו.

 אנשים עומדים בתור למוזיאון הותיקן, התורים הארוכים הם מחזה רגיל אנו ממליצים להימנע על ידי הזמנת כרטיסים מראש ואפילו לשקול כניסה עם הדרכה.

אזור המוזיאון ואזור הוותיקן בכלל הפך בשנים האחרונות לאזור מומלץ ללינה למי שמחפש לינה יחסית זולה באזור קרוב למרכז ולינה שבעיקר מומלצת למשפחות וקבוצות. יש בו ריכוז גובה של דירות ובאד אנד ברקפסט טובים לצד מלונות בכל הרמות שמחירם נוח יותר מהמלונות באזורים מבוקשים יותר כמו המדרגות הספרדיות. בין המלונות המומלצים באזור זה ניתן למנות את: אינסולה ותיקנה (Insula Vaticana)גאלו ותיקן אפרטמנטס (Gallo Vatican Apartments) ודירת טריון ברוגו פיו (Trianon Borgo Pio Aparthotel). כדאי לקרוא עוד תחת מלונות ברומא ומלונות בותיקן.

מוזיאון הותיקן סגור במהלך החג (בין התאריכים 25-26.12), אם מדובר על כנסיית סנט פטרוס היא פתוחה לאורך כל ימות השנה, אך יש לקחת בחשבון כי היא תהיה עמוסה מאוד מאחר ומדובר בחג דתי וישנן מיסות לחג וכו’.

הכניסה לבזיליקת סנט פטרוס היא במרחק הליכה של כ- 10 דקות מהוותיקן. לכן מאוד נהוג לחבר בין הביקור של השתיים.

לדעתנו מומלץ להזמין כרטיסים מראש גם בחורף, אפשר להגיע לתור ארוך גם בחורף (מניסיון אישי). נכון שהתור בחורף עדין קטן יותר מזה בקיץ אבל כאמור יכול להיות ארוך. אפשר לעשות את הזמנה זו באופציה זו - שמאפשרת הנחה של 5% לגולשי אתר הכל על (HAKO5) או אופציה זו שמאפשרת ביטול חינם

כרטיס האומניה כולל בתוכו כרטיס למוזיאון הותיקן הכולל דילוג על התור בהזמנת הכרטיסים. כלומר לא צריך להזמין כרטיס נוסף ואם כרטיס זה ניתן לדלג על התור לקופות. עדין צריך לעמוד בתור לבידוק ולבדיקת הכרטיסים אך התור מהיר יחסית.

הכניסה למוזיאון הותיקן היא בתשלום מלבד ביום ראשון האחרון של כל חודש אז מוזיאון הוותיקן מאפשר כניסה חינם . להזמנת כרטיסים מומלץ לבדוק קודם כל באתר הרשמי או באופציה זו - שמאפשרת הנחה של 5% לגולשי אתר הכל על (HAKO5)  או אופציה זו שמאפשרת ביטול חינם של הכרטיס במקרה הצורך.

ביום ראשון האחרון של כל חודש מאפשר מוזיאון הותיקן  כניסה חינם קחו בחשבון רק צפיפות עוד יותר גדולה מהרגיל.

למוזיאון הותיקן יש קוד לבוש קפדני הכולל כיסוי כתפיים וברכיים. תיירים עם חולצות ללא שרוולים, חולצות קרופ או חולצות צמודות מידי יכולים (ובעיקר יכולות לצערנו) להישאר בחוץ. ההוראות הספציפיות לנשים הן שיש לכסות כתפיים, ואם אתן לובשות חצאית או שמלה, היא חייבת לכסות את הברכיים

מוזיאון הותיקן פתוח מיום ב' עד שבת (סגור בימי א' מלבד יום ראשון האחרון של כל חודש אז מאפשר כניסה חינם). שעות הפעילות של המוזיאון הן  09:00 עד 18:00 (הכניסה האחרונה בשעה 16:00). 

ההמלצה שלנו היא להישאר באזור הזה של רומא. כל אתרי הותיקן: סנט פטרוס למשל, גני הותיקן (לא כולם מבקרים בהם, מי שבוחר בזה כדי לקנות כרטיס משולב למוזיאון ולגנים - ראו למשל פה) אזור השגרירויות וכדומה. אבל אפשר גם להרחיק מעט מהמוזיאון ולפנות לאזור טירת סנט אנג’לו וגשר סנט אנג’לו ואפילו לאזור נבונה יש שימשיכו לאזור הפנתאון מצד אחד או קמפו די פיורי והרובע היהודי מצד שני – כל אילו בהחלט אפשר לסגור ביום אחד של הליכה (המבוגרים או ההולכים עם ילדים יכולים להסתפק במחצית מהאופציות).

בחורף שווה לכוון את הביקור לשעות הבוקר המוקדמות ולהימנע מסופשי שבוע. לותיקן בקיץ אין זמן טוב, תמיד מלא. מומלץ לדעתנו להימנע מהסופ”ש גם בקיץ  אבל זה לא באמת שבאמצע השבוע יהיה ריק או תורים מופחתים.

קשה לענות על שאלה כזו אינדיוידואלית, יש לקחת בחשבון שבימים בהם הותיקן פתוח עבור כולם ללא תשלום יתכנו תורים ארוכים אף מהרגיל ועומס רב, לכן הדבר נתון לשיקולכם והעדפתכם.

במוזיאון הותיקן תוכל לצלם באופן חופשי, אך אסור להשתמש בפלאש ובחצובה והתמונות לשימוש אישי בלבד. בקפלה הסיסטינית הצילום אסור בהחלט, אין שום דרך לעקוף את זה. בכנסיית סנט פטרו עד כמה שידוע לי אין איסור צילום, שוב – ללא פלאש.

אחרי הרבה שנים יש כרטיס משולב כזה:  Rome Tourist Card הוא די חדש ונותן מענה טוב למי שמחפש יותר מאשר 3 אתרים מרכזיים הכלולים בו. הוא מתאים לחלק לא מבוטל של התיירים הנוסעים לרומא, אבל לא לכולם. עשו חישוב לפני שאתם מזמינים אותו. (הוא הופך להיות אטרקטיבי למי שמתכנן לפחות עוד אטרקציה אחת מעבר לקולוסיאום ולמוזיאון הותיקן).

מותר להכניס עגלות. אבל לדעתנו לא מומלץ בגלל הצפיפות והעובדה שיש מדרגות שצריך לטפס וההנגשה של המוזיאון חלקית. עדיף לנסות להסתדר עם מנסע למי שיכול.  יש כאלו שמשאירים את העגלות בכניסה ליד השומר. לא מכירים תלונות על גנבה.

יש לקחת בחשבון שהרבה התלוננו על החוויה עם תינוקות בגלל הצפיפות והחום (שוב בקיץ) , אין חדרי הנקה מסודרים ואין מקום להרגיע תינוק בוכה זה הביא לחוויה לא נעימה לחלק מהתיירים.

מוזיאון הותיקן למוגבלי תנועה

הכניסה הינה בחינם בעבור מחזיקים בתעודה נכה בין לאומית להם מעל 74% נכות, במידה והאדם הנכה אינו עצמאי גם המלווה נכנס למוזיאון ללא תשלום. כמו כן הם יהיו זכאים דילוג על תור הכניסה ולא יצטרכו לחכות בו. קחו בחשבון שהצפיפות במוזיאון דורשת מהמתניידים על כיסה גלגלים הרבה אורך רוח. למרות שרוב המוזיאון מוגדר מונגש – ההתנהלות בו לא קלה.

מידע נוסף על הנגישות במוזיאון תוכלו לקרוא באתר המוזיאון בקישור הזה.

הזמנת כרטיסים למוזיאון הותיקן ולקפלה הסיסטינית -
5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על" למבקר במוזיאון הותיקן

למי מומלץ לבקר במוזיאון הותיקן, ומתי?

  • הביקור במוזיאון הותיקן מומלץ לכולם. לדעתנו מדובר באתר חובה למבקרים ברומא לראשונה. הוא מתאים כמעט לכולם ומושך אליו תיירים רבים. חובבי האומנות וההיסטוריה אף ישקלו לבקר בו יותר מיום אחד. זמן הביקור יכול להשתנות בין תייר לתייר כתלות ברמת העניין שלו במוצגים הנמצאים במוזיאון העשיר. התייר המומצע ישקיע במוזיאון כשעה וחצי עד שעתיים, כאשר המבקרים ברומא עם ילדים יקצרו קצת את המסלול, וכדאי להם גם לשקול את הכרטיס שכולל סיור בגנים שיכול לעניין יותר את הילדים והוא גם לא ארוך מדי.
  • שימו לב כשהאפיפיור נואם, אין כניסה למוזיאון הותיקן.
  • ישנם תיירים אשר מגיעים לאזור זה עם תיקים גדולים או מזוודות (בדרך אל או משדה התעופה למשל), דבר אשר מקשה מאוד על ההתנהלות. במקרים אלו אנו ממליצים להשאיר אותם בנקודות שמירת חפצים אשר פזורות ברחבי העיר. כדאי לבדוק על נקודות הנמצאות ליד תחנת אוטאוויאנו (Ottaviano) , תוכלו לראות את האופציות השונות כאן. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות תוכלו לקרוא בעמוד הסקירה שלנו פה.
  • תיירים דתיים המבקרים במוזיאון – אנו לא פוסקי הלכה, אנו יודעים שיש הנכנסים לקריית הותיקן עצמה ויש כאלו שלא. אלו שכן, אפשרי להיכנס למוזיאון הותיקן בלי לעבור בכנסייה של ממש. כמובן שלצערינו תצטרכו לדלג על הקפלה הסיסטנית, מצד שני תוכלו ליהנות משאר העושר של המוזיאון (ראו המלצות נוספות בנושא תחת רומא לדתיים ושומרי מסורת).
  • במהלך הקיץ, בימי שישי, מוזאוני הותיקן פתוחים למטיילים גם בשעות הערב עד הלילה (21:00-1:30). כדאי לברר אופציה זו אשר פחות עמוסה.

פעילויות כרטיסים והדרכות במוזיאון הותיקן

המלצות לתכנון הביקור במוזיאון

  • כמה המלצות למבקרים עם ילדים באתר – כאמור שווה לתכנן מסלול פחות ארוך במוזיאון, שווה לעבור איתם על כמה מסיפורי המקרא המוכרים שהם יפגשו במוזיאון (מסיפור משה רבינו, דרך יהודית ועד דוד המלך וגוליית). המהדרין, יוכלו ללמד את הילדים על הסמלים הנוצריים הרבים המופיעים במוזיאון. את המסלול במוזיאון עם ילדים שווה לתכנן כך שבאמצע תתבצע עצירה בגנים של המוזיאון, אפשר לשלב זאת גם עם כוס קפה (זו המלצה לא רק למבקרים עם ילדים). רצוי כמובן לזכור שלילדים במוזיאון יש מחיר שונה…. לשים לב שלא משלמים עבורם כרטיס מלא.
  • מומלץ לקחת מדריך קולי, או לחלופין להזמין מדריך צמוד בביקור במוזיאון. ההנאה גוברת כאשר מבינים מה רואים (עם כל הכבוד להסברים המלומדים שלנו, אנו מסבירים רק על אחוז קטן מהעושר שישנו במוזיאון הותיקן). לא כדאי לסמוך על ההסברים שעל המוצגים, כיוון שמוזיאון הותיקן עדיין מיושן וסומך על הידע של מבקריו, במקום להעניק להם את הידע בצורה נגישה ונוחה.
  • שימו לב – הכניסה למוזיאון הותיקן (ובכלל זה לקריית הותיקן) בלבוש צנוע ולא חשוף מדי.
  • קחו את המפה של המוזיאון בכניסה אליו, בחרו אחד מארבעת המסלולים והיצמדו אליו. כדאי מאוד להשתמש במפה כדי לא לפספס מוצגים חשובים ומעניינים. הסיור במוזיאון הוא חד כיווני ובתקופות התיירות לא מאפשרים לחזור אחורה. עם כל כך הרבה אפשרויות וכל כך הרבה מוצגים, קל לפספס מוצגים חשובים…
  • אין כניסה למוזיאון עם תיקים בינוניים וגדולים ויש להשאירם לשמירה בכניסה. ביציאה צריך לחזור ולאסוף אותם (לפעמים דורש המתנה נוספת בתור עד שה”פקיד” הנחמד ימצא את התיק או המטריה שלכם בן ים החפצים), לכן אם ניתן השאירו את התיקים במלון או בלוקר.
  • למידע על המוזיאון וסיור וירטואלי בין חלקי המוזיאון השונים: https://mv.vatican.va/3_EN/pages/MV_Home.html

המלצות כלליות לאזור מוזיאון הותיקן

תגובות והמלצות של גולשים למוזיאון הותיקן:

המלצות טיפים ותגובות שעלו בקבוצה שלנו –  הכל על רומא, הקבוצה ממנה מתחילים את הטיול בעיר הנצחית של ארץ המגף

  • לדעתנו לא צריך מדריך אנחנו  מדריך קולי. מוזיאון מטורף וההסברים במדריך הקולי פשוט מספיקים לא צריך שום דבר יותר מזה.Audio guide ממש טובים.

תגובות והמלצות שעלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו – רומא למטיילים – Rome for travelers:

  • חובה חובה חובה להזמין כרטיסים מהארץ למה התור שנמצא מחוץ לכניסה פשוט היסטרי! אנחנו הזמנו כרטיסים מראש ועמדנו בתור אחר שלקח ממש עניין של 5 דקות (מצד ימין עומדים בתור אנשים שיש להם כרטיסים מצד שמאל אנשים בלי כרטיסים. יש גם אנשים שמכוונים אתכם).
  • טיילתי עם בן זוגי ותינוקת בת שנה וארבעה חודשים. בכל האמור למוזיאון הותיקן הזמנתי מראש עם הדרכה קולית, עשינו טעות ונכנסנו עם העגלה, לא נגיש בכלל! וטעות נוספת שהזמנו לשתיים בצהריים.. מפוצץ אנשים, קלסטרופובי.
  • מעריכה שחובבי אומנות יכולים להסתובב בותיקן גם יומיים אבל אנחנו בהחלט נהנו ולמדנו מספיק וטוב. הותיקן בהחלט מרשימה ביופייה המוזיאון וגם כנסיית סנט פטרוס כאחד ולדעתי אכן חובה לבקר. הזמנת כרטיס מראש כמובן מדלג על התור העצום בכניסה (להערכתי לפחות שעה וחצי)
  • ותיקן: הגענו עם מטרו ועצרנו בתחנת המוזיאון. מדובר בתור ארוךךךך (גם אם לא מדובר בעונת הקיץ המלאה בתיירים). ממליצה לקנות כרטיס מראש או לנסות להגיע הכי מוקדם שאפשר.כמו כן, במהלך הרחוב שמוביל לותיקן יש המון ספסרים שמוכרים כרטיסים + מדריך (חלקם המדריכים בעצמם, חלקם עובדים עבור סוכנויות וחלקם סתם עומדים עצמאית-תיזהרו מהם).ימכרו לכם את אותו סוג טיול, מחיר ממוצע אמור לעלות בין 35 ל40 יורו לאדם. נערך כ3 שעות.
  • תזמינו כרטיסים מראש!! גם לותיקן וגם לבזיליקה. לותיקן כדי שלא תצרכו לעמוד בתור של קניית הכרטיס שיכול להיות ארוך (תלוי מאוד מתי תגיעו). לבזיליקה הכניסה חינם! אז למה לקנות כרטיס של כניסה בלי תור ב15 יורו אתם שואלים? כי אם לא הייתי קונה הייתי עומד בתור שעתיים!!!! ככה פשוט הלכתי לתור של פריוריטי, הראיתי הכרטיס ונכנסתי בלי תור בכלל בזמן שאנשים מחכים שעות.
  • עם מדריך במוזיאון הותיקן או בלי מדריך – שאלה שמטרידה רבים. אז ככה: אנחנו הסתדרנו בלי מדריך כי קראתי הרבה ולא התעכבנו על כל פסל או ציור. ברור לי שפספסתי לא מעט. לקחתי זאת בחשבון. מדריך יסביר המון מעבר לכתוב ויעשיר את הסיור אבל תאלצו להתקדם בקצב של הקבוצה ולא בקצב שלכם. קודם מוזיאון הותיקן או קודם הבזיליקה? – אני חושב שקודם מוזיאון הותיקן כי הסיור בו ארוך יותר וחשוב להגיע מוקדם לסיור הזה כי מתחיל להיות עמוס בצהרים. כמו כן, לסיור בותיקן צריך ללכת הרבה אז כדאי להתחיל איתו כדי שיהיה כוח..
  • טיפ ותיקן – קנינו כרטיס משולב למוזיאונים והקפלה הסיססטנית ב20 יורו ללא תור דרך האתר הרשמי. לא לקחנו הדרכה ובדיעבד שמחנו על כך (ניתן לקחת מדריך קולי ב-7 יורו שם). יש מפה מסודרת שהולכים לפיה ואי אפשר להתבלבל.
    הטיפ שלי- נאמר לנו שבסוף הקפלה חייבים לפנות שמאלה ולחזור כי אי אפשר להיכנס לבזיליקה ללא בידוק בטחוני בתור מטורף מהרחבה המרכזית (היה צריך לחזור לשם גם עוד 10 דקות ברגל) או לחלופין לשלם 15 יורו לכרטיס ולהיכנס ללא תור.
    אנו פנינו ימינה והלכנו בטבעיות לבזיליקה. לא נבדקנו / נשאלנו ומצאנו עצמנו תוך 2 דקות בבזיליקה ללא שום בידוק ותור.
  • ותיקן- קנינו כרטיסים מהארץ ( גם בתקופה הזו התורים עמוסים) מי שלא חובב היסטוריה ואומנות עלול להתעייף מהר יש לקחת בחשבון שהסיור הוא ארוך ( לנו לקח 3 שעות).
  • הלכנו לכניסה לותיקן שם הצטרפנו לסיור של שמואל פוקר. הסיור היה מקיף ביותר! לשמואל המון ידע והוא ממש מצחיק ונחמד. בהחלט חויה! קחו בחשבון שזה בעצם המון מוזיאונים והמון אומנות- צריך להיות קצת בעניין… הותיקן היה סופר עמוס ביום שהיינו וזה גרם לאיטיות בקצב, לאחר 4 ומשהו שעות אנחנו כבר היינו חייבים ללכת כי הייתה לנו הזמנה למסעדה אבל חלק מהקבוצה עדיין נשארו… אין ספק שצריך שם הדרכה, אחרת זה פשוט לראות יצירות אומנות שונות בלי להבין כל כך.
  • לחובבי האמנות – ותיקן- חובה! הכרטיס הוזמן דרך האתר שלהם, כולל אוזניות והדרכה מעולה של 3 שעות באנגלית. ממליצה לצאת מהותיקן דרך כנסיית פייטרו ולטייל בשכונה ליד, פזורות מסעדות קטנות וביתיות. אנחנו לא הספקנו, כי בשבת ב-13:30 הן נסגרות.
  • אנחנו הזמנו כרטיסים מראש לכניסה + הדרכה באנגלית ב- 33 יורו דרך האתר הרשמי, הזמנו עם הדרכה כי נזכרנו להזמין מאוחר מידי ובאתר הרשמי לא נשארו כרטיסים פנויים לכניסה בלבד בתאריכים שנסענו. בדיעבד הייתי מוותרת בכיף על ההדרכה. ממליצה למי שרוצה להזמין כרטיס לכניסה בלבד דרך האתר הרשמי לעשות את זה שבועיים וחצי לפחות לפני שאתם מגיעים לרומא. שימו לב שבאתר הרשמי יש סוגים שונים של כרטיסים, הכרטיס שאנחנו רכשנו לא כלל כניסה לגנים, ובדיעבד גילינו שניתן להזמין מראש כרטיס שכולל כניסה והדרכה בגנים, ואז כניסה למוזיאון ולקפלה הסיסטנית באופן עצמאי, כל זה גם בעלות של 33 יורו, לדעתי זה עדיף. הבנתי שלא כולם מזמינים כרטיסים מראש ושיש אפשרות לקנות כרטיס לכניסה והדרכה מסוכנים של חברות שנמצאים בשפע ליד האתר, ושזה גם חוסך את התור אבל לא ביררתי על זה יותר מידי אז לא יכולה להמליץ. כדאי לברר.
    שימו לב שאחרי הביקור בקפלה הסיסטנית ניתן להיכנס לבזיליקה של סיינט פייטרו – לדעתי מרשימה יותר מהקפלה עצמה- בלי להמתין בשום תור, אבל אם יוצאים מהאתר אי אפשר להיכנס ישירות שוב לבזיליקה וחייב לעמוד בתור הארוך, לכן אל תצאו מהאתר לפני שנכנסתם לבזיליקה! הכניסה לבזיליקה עצמה לא עולה כסף, אז מי שרוצה לוותר על המוזיאון ולהגיע רק לבזיליקה, או לחזור לבזיליקה ביום אחר לא צריך לשלם.
    כל יום רביעי בבוקר האפיפיור נואם ברחבה, אנחנו פספסנו, אבל יכול להיות נחמד לברר את השעה ולהגיע באותו זמן.
  • מי שהולך לוותיקן- ממליצה ללכת בשעות הצהרים, אנחנו הלכנו בשעה 15:00 עם מדריך וכמעט לא היו אנשים..
  • ותיקן- פה קניית הכרטיסים מראש הכרחית ביותר. הדרכה – אחרי פעם אחת עם מדריך ואחת עם המדריך הקולי שמשכירים- שתי האופציות טובות וזה תלוי במידת העניין שלכם לדעתי. חשוב לזכור לצאת מהדלת בצד ימין בקפלה, כדי להיכנס לקתדרלה בלי תור. זה חוסך המון המון המון זמן. ככה מפסידים את המדרגות המקסימות ביציאה מהמוזיאון, אבל אפשר לגשת לראות אותן פשוט כשנכנסים למוזיאון עצמו.
  • בותיקן חייבים סיור מודרך. חייבים. זה מקום מדהים מדהים אבל חייבים להבין מה אתם רואים, אל תעשו את זה בשום דרך אחרת. היינו בסיור עם יובל מרומא בסט שהיה מצויין ממש. מצחיק ושנון ומבין הרבה מאוד באמנות (זה גם קצת המקצוע שלו) ואף סבל וספג בכשרון רב את המתבגרים שלנו שהם גם תלמידי אמנות וגם בני 16 מתחכמים עם פה גדול (אנחנו סובלים אותם כל השנה, לא ריחמנו עליו אפילו קצת). ממליצה עליו מאד ומכל הלב.
  • הגענו ביום שישי בצהריים, הזמנו כרטיס באינטרנט לשעה שתיים. לא היה תור כלל, תוך 10 דקות היינו בפנים, מעולה. הסתובבנו עם האפליקציה של Rick Steves Audio Europe, מעולה לחלק של הותיקן, אומנם באנגלית, אבל בינינו – עד שמסיימים את הסיור כבר שוכחים מה היה בהתחלה. מאוד מרשים.
  • היצירות מדהימות ברמה שאי אפשר לתאר אבל ללא ספק העומס במקום גרע מאוד מהחוויה. קשה לראות את היצירות, דורכים עליך ודוחפים אותך, ולנו אישית זה די הפריע. למי שלא אוהב עומס – כדאי לקחת בחשבון. שווה לקנות כרטיס מראש כדי לעקוף את התור. כרטיס עלה 17 יורו אך משלמים עוד 3-4 יורו אם אני לא טועה על הרכישה אונליין.

למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם:

מידע שימושי על מוזיאון הוותיקן

שעות פתיחה
פתוח בכל ימות השבוע.

מאי-ספטמבר בין השעות 10:00-18:00. אוקטובר-אפריל בין השעות 9:00-17:00.
ביום א’ האחרון בכל חודש הכניסה ללא תשלום בין השעות 9:00-14:00 (ראה עוד עצות בנושא זה תחת רומא בחינם)

כתובת

V.le Vaticano,13

הגעה
directions_bus
אוטובוס

18, 32, 49, 81, 98, 492

directions_subway
מטרו

קו A (כתום), ולרדת בתחנת Ciprotu או Musei Vaticani