קרנבל המסכות של ונציה

מידע כללי

קרנבל המסכות של ונציה (Carnevale di Venezia) הוא אחד הקרנבלים התיירותיים ביותר בונציה בפרט ובאירופה בכלל, הוא מושך אליו מדי שנה כ-3 מיליון מבקרים מכל העולם ומוכר בעיקר בשל המסכות המיוחדות שנהוג ללבוש בו ותחרות המסכות המתקיימת מדי שנה. מקור הקרנבל הוא בימי הביניים, לפני המאה ה-10, אך הוא הפך לקרנבל רשמי בתקופת הרנסאנס.




במהלך המאה ה-18 הקרנבל היה כבר למסורת רשמית בעיר והיה לחגיגה גדולה, עד אשר כבש נפוליאון את ונציה (למידע נוסף על ההיסטוריה של ונציה) והחליט להפסיק את חגיגות הקרנבל לאלתר, כמו כן השימוש במסכות נאסר על פי חוק. רק בשנת 1979 חזר הקרנבל במתכונת הנוכחית שלו, מתוך רצון של הממשלה להחזיר עטרה ליושנה.

הקרנבל מתקיים בכל שנה במשך שבועיים, בימים שלפני התענית (תקופת אבל של 40 ימים לפני חג הפסחא בה נמנעים הנוצרים מאכילת בשר). יום רביעי של האפר הוא היום הפותח את התענית, וביום שלפניו נגמר הקרנבל. התאריכים משתנים מדי שנה כתלות בחג הפסחא. השנה, אחרי שבשנת 2020 הקרנבל היה דל מאוד בגלל תחילת התפשטות וירוס הקורונה ובשנת 2021 התקיים באופן וירטואלי, חוזר הקרנבל למתכונתו הישנה והטובה. העיר צפוייה להתמלא תיירים ומשתתפים במסכות, הקרנבל של שנת 2024 יתקיים בתאריכים 27 בינואר עד 13 בפברואר.

מה רואים?

אחד המראות הנפוצים ביותר בימים אלו בונציה הם (איך לא?!) – המסכות. המסכות הוניציאניות לרוב עשויות מעור או פורצלן, אך הטכניקה המקורית עשוייה זכוכית. המסכות המקוריות היו פשוטות למדי בעיצוב וללא קישוטים מוגזמים, אך כיום על רוב המסכות מצוירים קישוטים בעבודת יד, נוצות טבעיות ואבני חן, מה שגם הופך אותן ליקרות יותר במרוצת השנים.

יש כמה סוגי מסכות הבולטים במיוחד:

באוטה (Bauta) – מכסה את כל הפנים, במקור היא לבנה לחלוטין אך כיום תמצאו אותה לרוב צבועה בזהב.
קולומבינה (Colombina) – היא חצי מסכה המכסה רק את אזור העיניים-אף-לחיים עליונות, היא לרוב מקושטת בנוצות, זהב, כסף וקריסטלים.
מדיקו דלה פסטה (Medico della peste) – או בתרגום חופשי ״רופא הדבר״ היא בעלת מקור ארוך ועוצבה במקור ע״י רופא על מנת למנוע הידבקות בעת טיפול במחלת הדבר.
מורטה (Moretta) – עשויה מקטיפה שחורה, מכסה את כל הפנים אך פתחים רק עבור העיניים, נלבשה לרוב ע״י נשים אצילות.
וולטו (Volto) – מכסה את כל הפנים, עם פתחים רק עבור העיניים, לרוב לבנה עם קישוטי זהב.
פנטלונה (Pantalone) – חצי מסכה של גבר זקן בעל אף גדול. מדובר במסכה ״קומית״ יותר מאשר יפה.
ארלקינו (Arlecchino) – או בתרגום חופשי ״המוקיון״, גם היא חצי מסכה הנועדה בעיקר להצחיק.

אל המסכות מתלוות תלבושות ססגוניות אותן מציגים המשתתפים בעיקר בכיכר סן מרקו המרכזית ולאורך התעלה הגדולה. חשוב לציין שהקרנבל הוא לא הפקה ענקית, מכיוון והחגיגות פרוסות על פני שבועיים רצופים – האירועים הם בינוניים ולא גרנדיוזים. לא תראו פה תהלוכות גדולות, אלא מופעי רחוב מקסימים הכוללים מופעי ריקוד, שירה, נגינה, פנטומימה ומופעי אש.

הצצה אל קרנבל המסכות של ונציה 2018




המלצות "הכל על"

  • בתקופת הקרנבל המחירים קופצים – של מלונות, של קניות, של הכל. מומלץ לבחון לינה מחוץ לונציה, או באזור ג׳ודקה שהוא מרוחק יותר מההמולה אך עדיין במרחק נסיעה קצרה בואפורטו. מי שיכול להרשות לעצמו ללון בתוך ונציה יהנה מגישה נוחה ומהירה למוקדי העניין.
  • בתקופת הקרנבל מתקימיים ברחבי העיר נשפים ומסיבות תחפושות. אם תרצו להצטייד מראש בתחפושת – מומלץ לעשות זאת בארץ ולא בונציה, שם המחירים יקרים מאוד(!).
  • שימו לב כי מדובר בתקופת החורף (תאריכי הקרנבל אמנם משתנים מדי שנה, אך הוא תמיד מתקיים בחודש פברואר) ולכן מומלץ להצטייד בלבוש חם ומתאים לגשם, בעיקר אם תרצו להסתובב בחוץ. כמו כן כדאי לדעת שבזמן זה, כיכר סן מרקו והכיכרות השכנות הופכות להיות לפעמים לבריכת מים בשל הצפות הנגרמות מגאות בזמן של סופה. תופעה מפורסמת זו נקראת המים הגבוהים (אקווה אלטה). אם זה קורה, אל תתבאסו והשתמשו במגפיים גבוהות או חזרו מאוחר יותר אחרי שהגאות נסוגה.
  • הקרנבל מאוד מומלץ למשפחות עם ילדים, אבל אם מדובר בילדים קטנים שההתניידות איתם היא באמצעות עגלה – מומלץ להימנע מהגעה לעיר בתאריכי הקרנבל. העיר עמוסה מאוד, גם ביום רגיל קשה להתנייד בה עם עגלה, על אחת כמה וכמה בתקופת הקרנבל. אותו הדבר תקף גם עבור בעלי קשיי ניידות הנעזרים בכסא גלגלים או קלנועית (למידע נוסף על ונציה עם ילדים וונציה למוגבלי תנועה).
  • מסכות ניתן לרכוש בונציה כל השנה, ולא רק בתקופת הקרנבל – מזכרת יפהפה למי שהשארתם בארץ.
  • להמלצות כלליות על ונציה.

מידע שימושי

מפה