1. עמוד הבית
  2. »
  3. פריז 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. פריז מידע כללי
  6. »
  7. פריז לדתיים ושומרי מסורת – המדריך המקיף לתכנון החופשה

פריז לדתיים ושומרי מסורת – המדריך המקיף לתכנון החופשה

המידע החשוב לתייר הדתי, שומר המסורת והכשרות בפריז

שותף בכיר בכתיבת עמוד זה - ליאור פרג'

מידע כללי

העובדות מראות שבפריז נמצא הריכוז הגבוה ביותר של יהודים מבין כל ערי אירופה: יותר מ-250,000 יהודים חיים בעיר האורות, למעשה, וזאת מסך של כ-600,000 יהודים המתגוררים בצרפת כולה. הדבר מבטיח מגוון כמעט חסר תקדים של תשתיות ושירותים המתאימים ליהודים המגיעים לפריז, בדגש על שומרי המסורת בהם: החל מאתרים בעלי זיקה לעם היהודי, דרך מסעדות ומלונות כשרים ועד למגוון רחב של גורמים המסייעים ליהודים המבקרים בעיר, כמו גם מתגוררים בה. אנחנו נעשה לכם קצת סדר בבלאגן, עם התייחסות לכל נקודות ההשקה בין פריז לבין שומרי המסורת.




אתרים בעלי חשיבות ליהודים בפריז

כיאה למספר היהודים הגדול בפריז, בעבר ובהווה גם יחד, קיימים מספר רובעים בהם ריכוז גדול של יהודים. הרובע המרכזי, עם זאת, הוא רובע המארה (Le Maris), או ליתר דיוק: רובע ה”פלעצל” (Pletzel) שבתוכו. ברובע זה תמצאו מסעדות ודוכנים המציעים אוכל כשר, חנויות ספרים יהודיים ועוד. ברחוב רוזייה (Rue des Rosiers), חנויות המוכרות פריטי יודאיקה, קצביות עם בשר כשר, מאפיות המכינות חלות לשבת ועוד.

בתוך רובע מארה ניתן לבקר בשלל אתרים החשובים ליהודים. המרכזי שבהם הוא המוזיאון לאומנות ולהיסטוריה היהודית (Musee d’Art et d’Histoire du Judaisme). במוזיאון ניתן להתרשם ממגוון רחב של פריטים הנוגעים להיסטוריה היהודית של צרפת, החל מימי הביניים ועד לתקופת הקמת מדינת ישראל. אוסף מעניין הנמצא בו הוא של דגמי בתי כנסת יהודיים אירופאיים, כאשר גם פריטי האומנות של הצייר היהודי מארק שאגאל צפויים לעורר עניין. שימו לב שהתערוכות המעניינות יותר, לדעת רבים, הן אלה המתחלפות ולאו דווקא הקבועות.

אנדרטת השמות במוזיאון השואה (צילום: Ninaraas)

מוזיאון השואה (Memorial de la Shoah), הנמצא בסמוך לרחוב רוזייה, הוא מקום חשוב אחר עבור יהודים המגיעים לצרפת. הוא מציג את החיים של הקהילות היהודיות בצרפת לפני ובמהלך מלחמת העולם השנייה. מוצג מרכזי במוזיאון הוא “קיר השמות” ובו שמות של 76,000 יהודים שגורשו מצרפת. ב-Rue Geoffroy / Asnier 17 תמצאו מצבת זיכרון, המנציחה את היהודים אשר מקום הקבורה שלהם אינו ידוע.
המוזיאון המפורסם של פריז, הלובר (Musee du Louvre), כולל בתוכו קשר יהודי מעניין. המוזיאון מכיל פריטים חשובים הנוגעים להיסטוריה היהודית של העיר, או ההיסטוריה היהודית כמכלול: יצירות בעלות מוטיבים מהתנ”ך, עבודות אומנות אשר אחראיים להם יוצרים יהודיים ועוד.
לבסוף, נתייחס אל בית הקברות פר לשז (Cimetiere du Pere-Lachaise) ובו חלקה יהודית. בה קבורים יהודים חשובים מאוכלוסיית פריז, דוגמת בני משפחתו של הברון רוטשילד (הברון עצמו היה קבור כאן לפני שגופתו הועברה לרמת הנדיב).

בתי כנסת ומוסדות יהודיים חשובים

העובדות הן שבפריז יש יותר מ-100 בתי כנסת, כך שהיריעה קצרה מלתאר כאן את הפרטים של כל אחד מהם. אנחנו נתייחס למרכזיים שבהם, ובראשם בית הכנסת הגדול של פריז (Grande Synagogue de Paris/La Grande Synagogue de la Victorie). בית הכנסת, המכונה גם “בית הכנסת רוטשילד”, הוקם ב-1874 ונחשב למרשים במיוחד, הן מבחינת העיצוב החיצוני והן בכל הנוגע לחלל הפנימי שלו. הוא כולל מספר אולמות תפילה, אולם אירועים, חדרי לימוד וספריה בה ניתן למצוא כותרים חשובים הנוגעים לעם היהודי. זהו בית הכנסת הגדול יותר בכל צרפת, כאשר מיקומו הוא ב-Rue de la Victorie ברובע התשיעי של פריז.
Tournelles Synagogue, הנמצא ב-Rue Des Tournelles, הוא בית הכנסת השני בגודלו בפריז, אשר שימש בתחילה את הקהילה האשכנזית ובהמשך יהודים מן הזרם הספרדי. בית כנסת מעניין נוסף בפריז הוא Agoudas Hakehilos Synagogue (“אגודת הקהילות”), ששימש מאז 1913 מתפללים יהודיים, בעיקר מרוסיה או רומניה (כתובתו: Rue Pavee 10). גם כאן, מדובר בבית כנסת מרשים מאד מבחינה עיצובית, בין השאר עקב שיפוץ יסודי שעבר על ידי הרשויות בצרפת. בתי כנסת מרכזיים אחרים הם בית הכנסת “מחזיקי הדת” (Rue des Rosiers 17), בית הכנסת “חיה מושקא” (Rue Petit 49), בית הכנסת “שבטי ישראל” (Cite Moynet 12), בית הכנסת “היכל מנחם” (Bd. Menilmontant 10) – והרשימה עוד ארוכה.
הסניף המרכזי בית חב”ד בפריז הוא מקום נוסף בו סביר שיבקרו שומרי המסורת. שם ניתן לקבל תשובה לכל שאלה הנוגעת לעיר, לקחת חלק בתפילות, לקבל את השבת ועוד. בסך הכול, יש בפריז לא פחות מ-35 מרכזי חב”ד. הרשימה המלאה, הכתובות ומספרי הטלפון זמינים באתר בית חב”ד.

בית כנסת אגודת הקהילות

בית הכנסת “אגודת הקהילות” בפריז

רוצים להכיר את פריז בדרך כיפית ומעניינת?
הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא סיור עם מדריך צמוד דובר עברית שילווה אתכם בשכונות המיוחדות ובטעמים הייחודיים לעיר היפה באירופה. בין אם אתם מחפשים סיור להכרת העיר, סיור קולינרי שיקח אתכם לעולם הקינוחים הצרפתי או סיור מודרך בשכונת מונמארטר הקסומה תוכלו להבטיח את מקומכם בסיורים המבוקשים כאן.

מסעדות כשרות בפריז

כחלק מהמענה המקיף שמספקת פריז ליהודים המגיעים אליה, בולט גם ריכוז ראוי של מסעדות כשרות: למעשה, בעיר האורות יש יותר מ-200 מסעדות כשרות. רובן מרוכזות ברובע המארה, כאשר מסעדות כשרות נוספות ניתן למצוא ברובע ב-11, הרובע ב-19 והרובע 17. אלו הן חלק מהמסעדות המרכזיות שבהן:

1. Kavod – מסעדת בשרים כשרה פופולארית מאד בעיר. ממוקמת ברובע השמיני, בסמוך לשאנז אליזה.
2. L’As du Falafel – מסעדה אהובה נוספת הממוקמת ברובע הרביעי. תוכלו למצוא בה פלאפל ,שווארמה, בשרים ועוד.
3. Beggel Toast – מסעדת מזון מהיר המתמקדת במטבח האיטלקי.
4. L’Eden – מסעדה בשרית המציעה מנות מהמטבח הים תיכוני והישראלי.
5. Allo Sarina  – מסעדה זו מגישה בשרים ומאכלים אותנטיים (קוסקוס, למשל).
6. Ben & Men  – מסעדה כשרה, ברובע ה-15, המתמקדת במאכלים צרפתיים ואמריקאיים.
7. Pitzman  – מסעדה יהודית ובה מאכלים מזרחיים, פיצות ופסטות.
8. Izaaki – מסעדה יפנית כשרה, ממוקמת ברובע האופרה.
9. Le Brasserie Du Belvedere – מסעדה צרפתית כשרה ויוקרתית ברובע ה-17.
10. Ami – Ami – מסעדה קטנה וכשרה בהשגחתו של הרב כץ.
11. Nation Arni’s – מסעדה איטלקית כשרה, עם פיצות ופסטות תוצרת בית.
12. Les Ailes  – מסעדת בשרים המפעילה מספר מעדניות ומאפיות כשרות הפזורות בעיר. מקיימת סעודות בשבתות ובחגים.
13. Mipi El – מסעדה ישראלית שזכתה לביקורות חיוביות מאד.
14. O Gusto – מסעדה איטלקית, חלבית וכשרה ברובע ה-17 (אזור Porte Maillot). מסעדה מבוקשת ביותר.

יש לשים לב שלמעט מהסעדות העממיות, מסעדות כשרות בפריז נוטות להיות יקרות באופן יחסי, וזאת עקב עלויות ההכשר הגבוהות בעיר. ואגב, בחלק מהמסעדות בפריז אוכלים חלק מהמאכלים בצורה אחרת ממה שאתם מכירים: פלאפל באמצעות כפית, למשל, או פיצה עם סכין ומזלג.
לצד המסעדות, תוכלו למצוא בפריז מספר ראוי מאד של סופרמרקטים כשרים, מאפיות וחנויות המוכרות מוצרים ישראליים. תוכלו בוודאי להיתקל במהלך שהותכם באזורים המרכזיים בהם התגוררו ומתגוררים יהודי פריז.

פתרונות לינה לדתיים ולשומרי מסורת

כחלק מהמענה הרחב של פריז לאוכלוסיה היהודית, ניתן למצוא בה מלונות המוגדרים כ”כשרים”. מלונות מהסוג הזה מתמקדים במתן ארוחות כשרות, יחד עם תשתיות הנדרשות ליהודים המגיעים אליהם: למשל, פלטה חשמלית לשבתות. חשוב להדגיש שלא בדקנו באופן אישי אף אחד מהמלונות הכשרים של פריז וכל הידע שלנו עליהם מבוסס על ניתוח של מערכות מידע על מלונות בפריז וביקורות קודמות של גולשי האתר. אף אחד ממלונות אילו אינם מהמלונות המומלצים שלנו לפריז ולדעתינו גם לתיירים שומרי מסורת יש אפשרויות שלא פעם טובות יותר (גם אם אינן כשרות). בין המלונות הכשרים של פריז חשוב להזכיר את מלון לברון או Le Havane, המפורסמים יותר ואת Touring Opera או Hotel Aida Opera שלדעתינו  טובים יותר, מבחינת רמת האירוח והתמורה למחיר.
כאמור ניתן כמובן ללון במלון שאינו כאשר, אך להיות קרוב למרכז חיים יהודי ולמסעדות כשרות – אחד האזורים המתאימים לכך ביותר הוא כמובן אזור המארה .כמו  מלון דופון-סמיתמלון אקול סנטראלמלון ז’אק דה מוליי הוטל ומלון גראנד מאלהר שהם חלק מהמלונות המומלצים באזור זה (ראה מלונות באזור המארה)

אפשרות אחרת, נפוצה לא פחות, היא להשכיר דירה במלון דירות או אפילו אצל אדם פרטי (ראה מידע נוסף תחת דירות בפריז). דירות שכאלה יציעו לרוב מטבח בו ניתן להכין ארוחות כשרות הנרכשות בעיר או מובאות מהארץ. כמובן שכדי שדירות מהסוג הזה יספקו מענה מלא לצרכים, מומלץ להתמקד באזור הרובע היהודי המרכזי או ברובעים האחרים שהוזכרו בהם מספר מספק של חנויות, מסעדות ומרכולים כשרים.

ראה עוד תחת מלונות בפריז ומלונות מומלצים בפריז.




המלצות "הכל על"

להלן מספר טיפים כלליים ליהודים ולשומרי מסורת המגיעים לפריז:

  • פריז אינה המקום הבטוח ביותר ליהודים כיום: גילויי האנטישמיות בבירת צרפת גבוהים ביחס למרבית הערים באירופה. בשנים האחרונות שמענו על הרס בתי כנסת, חילול קברים יהודיים, תקיפת יהודים, וכמובן – פיגוע הטרור במרכול היהודי ב-9 בינואר, 2015. בתנאים האלה, חשוב לנקוט במלוא הזהירות, להימנע משיטוט בשכונות המוגדרות כ”מסוכנות” וכן להתמקד באזורים התיירותיים יותר. ניתן ליישר קו עם חובשי כיפה רבים בעיר, הבוחרים לחבוש כובעים כדי לא לעורר תשומת לב שלילית.
  • בפריז תשתית יהודית נרחבת מאד. ניתן להסתדר בה גם ללא תכנון מוקדם יסודי – אך רק בתנאי שבוחרים במקום או בדירה הממוקמים במרכזים היהודיים של העיר.
  • תחבורה ציבורית – תיירים יהודיים אשר מוכנים ליסוע בשבת בתחבורה ציבורית כאשר גוי נוהג, בתנאי שהתשלום על הנסיעה נעשה קודם לכן, יכולים להצטייד בכרטיס חופשי לשבוע ימים (Navigo Decouverte). ראה עוד תחת תחבורה בפריז.
  • ביקור במוזיאונים בשבת – ניתן פעמים רבות להזמין מראש כרטיס לאחד המוזיאונים בפריז, או כרטיס פריז פאס למוזיאונים שכלולים בו, או כרטיס המוזיאונים של פריז ולהיכנס להסתובב בשבת מבלי הצורך לשלם במקום.
  • פריז בחינם – ישנם לא מעט פארקים שהכניסה אליהם בחינם וניתן להסתובב בהם במהלך השבת, כגון: גני טווילרי. ראה עוד תחת פארקים בפריז.

המלצות שעלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו פריז למטיילים – Paris For Travelers:

  • כשרות: מי שבעניין יש סופרים כשרים ברחבי פריז (“היפר כשר”) שם ניתן למצוא רק מוצרים כשרים שחלקם הגדול אלו מוצרים שמיובאים מהארץ. גם בסופרים הגדולים בפריז ניתן למצוא המון מוצרים ישראלים שפזורים ברחבי החנות. בנוסף, לכל אלה שצריכים לחזור למשרד עם שוקלדים – עדיף לקנות בסופרים המקומיים יום לפני הטיסה חזרה. הרבה יותר זול מהדיוטי פרי.

מפה