1. עמוד הבית
  2. »
  3. פראג 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. פראג מידע כללי
  6. »
  7. פראג לדתיים ושומרי מסורת – המדריך המקיף לתכנון החופשה

פראג לדתיים ושומרי מסורת – המדריך המקיף לתכנון החופשה

המידע החשוב לתייר הדתי, שומר המסורת והכשרות בפראג

שותף בכיר בכתיבת עמוד זה - ליאור פרג'

מידע כללי

ההיסטוריה היהודית בפראג ורבות כבר נכתב עליה היא עתיקת יומין וקשורה בקשר ישיר להיסטוריה של העיר פראג (למי שמתעניין בהיבטים האילו מומלץ לקרוא את העמוד שלנו על פראג והיהודים) כבר מאות שנים. יהודים התיישבו בבירת צ’כיה מאז הקמתה, תרמו מאד לפיתוחה ולמרות אי אילו קשייים במרוצת השנים נותרו בה עד היום אלפים מהם. כאשר מדברים על ה”תשתיות” היהודיות של פראג, עם זאת, ראוי להתייחס לא רק לאותם יהודים המתגוררים בפראג, אלא גם לתיירים הרבים המגיעים לאחד היעדים האהובים על הישראלים – בהם גם לא מעט שומרי מסורת. לפניכם סקירה מקיפה של כל המענה שמציעה פראג עבור דתיים, שומרי מסורת ויהודים כמכלול, בדגש על האתרים הפזורים לאורכה, המוסדות היהודיים, המסעדות, בתי המלון ועוד.

אנו מאוד ממליצים לדתיים ושומרי מסורת המתכננים ביקור בפראג לקרוא גם את העמודים הבאים:

אתרים בעלי זיקה יהודית בפראג

פראג מציעה מספר אתרים שהם בגדר חובה של ממש עבור כל יהודי המגיע לעיר. הרובע היהודי (Josefov) הוא אתר תיירותי מהשורה הראשונה  – ואגב, לא רק עבור יהודים בלבד. בשטחו תמצאו את המוזיאון היהודי בפראג (Stanti Zidovske Museum/Jewish Museum), אשר על ההערכות הוא המוזיאון היהודי העתיק באירופה. במוזיאון תמצאו חפצי קודש, פריטי יודאיקה, ספרים, צילומים ופריטים אחרים המתייחסים להיסטוריה היהודית בפראג, או אפילו באירופה כולה. אלה מוצגים במבנה בית טהרה ובחמישה מבני בתי כנסת אשר פעילים כיום בצורה חלקית (ראו מטה). מתחם בית הקברות היהודי העתיק בפראג (The Jewish Cemetery) מהווה אף הוא חלק מהמוזיאון. הוא כולל מעל ל-12,000 מצבות, כולל זו של הצדיק המהר”ל מפראג, יוצרו של “הגולם מפראג”. למרות שמספר היהודים שנקברו בבית הקברות אינו ידוע, על פי ההערכות מדובר על יותר מכ-100,000 איש.




בית הקברות היהודי בפראג – נחשב אחד מבתי הקברות היהודים המעניינים בעולם (צילום: cphoffman42)

בית הכנסת הישן חדש (Staronova Synagoga) הוא אתר חשוב נוסף הממוקם ברובע היהודי של פראג ומהווה חלק מהמוזיאון היהודי. מעבר לעיצוב המרשים שלו, בסגנון הבארוקי, לא מעט סיפורים נקשרו לו: סיפור הגולם מפראג מקושר לבית הכנסת, כשעל פי האמונה קבורות בו עצמותיו של הגולם. בבית הכנסת לא נערכות כיום תפילות, והוא משמש רק על תקן מוזיאון. בסמוך לבית הכנסת נמצא בית העיירה היהודי (Zidovska Radnice): לא ניתן להיכנס אליו, אך כן להתרשם מהעיצוב ומשעונים המתנשאים על גבי המבנה – אחד מהם כולל אותיות בעברית.

אתרים אחרים בפראג קשורים לסופר היהודי פרנץ קפקא (מידע נוסף על פועלו בכתבה שלנו על אישים מרכזיים בפראג). בעיר יש לא מעט אתרים הקשורים אליו, כאשר המרכזי הוא מוזיאון פרנץ קפקא (Franz Kafka Museum). המוזיאון כולל תערוכה המציגה מהדורות ראשונות של ספריו, יומנים, כתבי יד וכן דברי תכתובת שלו עם אישים אחרים. המוזיאון מציג קטעי וידאו ואודיו שהוכנו במיוחד עבורו ומתפעל חנות מזכרות. חשוב להדגיש שהביקור במוזיאון מתאים בעיקר למי שמכיר את פועלו של הסופר ומתעניין בספריו, ופחות לקהל הרחב. בפראג תוכלו להתרשם גם מהבית בו נולד קפקא (עם פסל ברונזה בדמותו), מבית הספר בו למד ואפילו להגיע למקום בו חגג קפקא את יום ההולדת שלו – זהו בית הכנסת החדש ישן. הצצה על חייו של קפקא היא תיאור על משבר הזהות שחשו יהודי פראג בתקופת חייו, על התלישות ועל היחסים האמביוולנטים מהחברה הצ’כית.

בית הכנסת העתיק ברובע היהודי של פראג – אתר תיירות מעודף בעיר ולא רק על ידי יהודים (צילום מקורי)

בתי כנסת וחב''ד פראג

בפראג ניתן למצוא בתי כנסת בהם מתקיימות תפילות שחרית, ערבית, מנחה ועוד, הן בימי אמצע השבוע והן בשבתות. בית הכנסת ה”גבוה” (Vysoka Synagoga), אליו ניתן להיכנס מבניין הקהילה היהודית בפראג, משרת את הקהילה היהודית המקומית, אך לא פתוח למבקרים. כאמור, כחלק מהמוזיאון היהודי ניתן למצוא מספר בתי כנסת: בית הכנסת מייזל, בית הכנסת הספרדי, בית הכנסת פינקס, בית הכנסת אלטנוישול ובית הכנסת ה”קלויז”. בתי הכנסת האמורים מקיימים תפילות מפעם לפעם: בבית הכנסת הגבוהה נערכות תפילות שחרית, מנחה וערבית מדי יום, כאשר בימי שני, חמישי, ראשי חודש ותעניות מתקיימת תפילת שחרית בבית הכנסת אלטנוישול. בבית כנסת זה נערכות תפילות ערבית מדי ערב וכן תפילות בשבתות ובחגים. בית הכנסת החדש ביותר בעיר הוא בית הכנסת “היובל” (רחוב Jeruzalemska 7) ובו 850 מושבים. תפילות נערכות גם בבית הכנסת הזה מפעם לפעם, בעיקר בסופי שבוע וחגים.
בית חב”ד בפראג ממקום ב-U Milosrdnych 6 ובתוכו פועל בית הכנסת “אהבת יוסף”. בבית הכנסת מתקיימות מדי יום תפילות שחרית, מנחה וערבית, כאשר בשבתות נערכת קבלת שבת ותפילת שחרית. בבית חב”’ד מתקיימות פעילויות בנושא יהדות, ניתן מידע בנושא לינה ותחבורה וכן סיוע מקיף בנושאים אחרים.

בנוסף לכך, פראג מציעה מספר מקוואות. בסמוך לבית הכנסת פנקס שברובע היהודי ניתן למצוא מקווה לנשים (רחוב Shiroka 3), כאשר במלון המלך דוד הכשר מקווה לגברים ולנשים. מקווה נוסף נמצא ברחוב Maiselove 18.

בית הכנסת הספרדי של פראג (צילום מקורי)

מסעדות כשרות ואוכל כשר

הרשימה של מסעדות כשרות בפראג אינה עמוסה כמו ערים אירופאיות אחרות בהן ריכוז יהודים גדול (למשל, רומא או לונדון), אך היא כוללת מספר מסעדות מומלצות. מסעדת דיניץ (Dinitz Kosher Resteraunt) נחשבת למסעדה הכשרה למהדרין הראשונה בפראג, כאשר בין המנות המוצעות בה תוכלו למצוא חומוס, צ’יפס, פלאפל, שניצל ועוד. במקום נערכות גם סעודות שבת. בסמוך למסעדה פועלת מאפייה, המשמשת גם כבית קפה: שימו לב שהמאפיה עצמה אינה כשרה, אך יש בה חלק ספציפי שהוא כשר למהדרין. במאפיה אפשר לרכוש פיתות, לחמים, לחמניות ובהזמנה מראש גם חלות לשבת (כתובת ספציפית והוראות הגעה בעמוד הבא). שימו לב שעל רקע העובדה שהכנת לחמים שאינם כשרים בפראג כרוכה לרוב בשימוש בשומן חזיר, יש לרכוש אך ורק לחמים כשרים, בדרגה זו או אחרת.

מסעדת שלנו (Shelano Kosher Resteraunt) הוקמה על ידי בית חב”ד בעיר וכוללת למעשה שתי מסעדות נפרדות כשרות למהדרין: מסעדה חלבית בשם “שלנו פיצה” הממוקמת ברחוב Brehova 8 ומסעדה בשרית בשם “Grill” הנמצאת במבנה בית חב”ד בכתובת U Milosrdnych 6 ברובע היהודי. במסעדות ניתן לערוך אירועים וסעודות שבת, כאשר יש להזמין מקום מראש.

מסעדת קינג סלומון (King Solomon) היא מסעדה כשרה, הנמצאת ממש אל מול הכניסה לבית הקברות היהודי העתיק. שימו לב שזוהי מסעדה מעט יקרה יותר מאלה שהוזכרו מעלה, גם אם התפריט העסקי שלה מקל במעט על הכיס. גם במסעדה זו ניתן לערוך ארוחות בערב שישי ובצהרי שבת, כאשר יש צורך להזמין ולשלם מראש. בסמוך לבית הכנסת הישן, בבניין הרבנות הצ’כית, ממוקמת מסעדת שלום (Shalom Kosher Resteraunt), מסעדה בשרית הפתוחה רק בשעות הצהריים ועורכת סעודות שבת.

חנות מרכזית לממכר מוצרים כשרים בסיסיים ממוקמת בבניין הקהילה היהודית ופועלת בימי שני, שלישי וחמישי בלבד. בנוסף, בסמוך לחנות של דיניץ אפשר למצוא חנות מכולת כשרה. שימו לב שגם בסופרמרקטים של הרשתות הגדולות בפראג (Billa, Albert ו-Tesco) מוצעים מוצרים בדרגות כשרות שונות: לחם כשר בדרגת “פת עכו”ם”, חטיפי אנרגית באריזה ירוקה ואדומה של Corny, ממתקים תוצרת Mars או Milky-way ועוד.
עוד כדאי לדעת, שנכון להיום (2015) ליד קניון הפאלדיום ישנו דוכן של פלאפל כשר הפעיל בפראג – המחירים במקרה זה הרבה יותר זולים מהמסעדות הכשרות הותיקות.

דוכן הפלאפל בפראג – אופציה שהרבה שומרי מסורת וצמחונים אוהבים – אך לא רק. (צילום מקורי)

מסעדת קינג סלומון אופציה יקרה יחסית וותיקה לארוחת כשרות בפראג (צילום מקורי)

מלונות, דירות ואפשרויות לינה כשרות ו/או מותאמות לשומרי מסורת בפראג

מחפשים מלון כשר בפראג? סבירות לא קטנה שימליצו לכם על המלון הכשר בפראג (שם המלון תחת סכסוך משפטי). זהו אחד המלונות היותר טובים בעיר. זהו מלון חמישה כוכבים משופץ, שכולל 68 חדרים, מציע ארוחות כשרות (כולל בפנסיון מלא), עורך ארוחות שבת וחג וכן מתפעל בית כנסת פעיל. מדובר במלון 5 כוכבים מהפופולריים של העיר פראג. המלון אמנם לא זול אך מעניק מגוון גדול מאד של שירותים ואת אחת הלינות הנוחות שיכולה העיר פראג להציע. חשוב לציין שיש לבית חבד מספר מצומצם של דירות אירוח הכוללות אפשרות להזמנה של ארוחה כשרה, אך דירות אילו אינן מוגדרות כמלון אלא כדירות הארחה.

המלון הכשר בפראג (שם המלון תחת סכסוך משפטי)

מלון זה בפראג הוא אופציה פופלארית ביותר לשומרי מסורת המבקרים בעיר המשך לקרוא »

מלון נוסף הממציע ארוחות כשרות הינו מלון מלון קרוסו (Hotel Caruso). זהו מלון בעל דירוג של ארבעה כוכבים הנמצא ברובע היהודי וסמוך למסעדות ומאפיות כשרות – חלביות ובשריות. המלון מציע ארוחת בוקר חלבית כשרה, ישנה אפשרות לאירוח על בסיס חצי פנסיון. המלון סמוך לאתרים היהודיים בעיר ולבית חב”ד.

 מלון קרוסו (Hotel Caruso)

מלון זה בפראג הוא אופציה פופלארית ביותר לשומרי מסורת המבקרים בעיר המשך לקרוא »

חשוב לציין שיש לבית חב”ד מספר מצומצם של דירות אירוח הכוללות אפשרות להזמנה של ארוחה כשרה, אך דירות אילו אינן מוגדרות כמלון אלא כדירות הארחה.

אפשרות אחרת העומדת בפני שומרי הכשרות היא לבחור במלון הממוקם ברובע היהודי של העיר ופשוט לוותר על הארוחות שבו: מלון קלריון (Clarion Hotel Prague Old Town), לדוגמא, מהווה אופציה פופולארית בקרב יהודים המגיעים לפראג. הצעות אחרות תוכלו למצוא בעמוד שלנו בנושא מלונות מומלצים ברובע היהודי בעיר.

שימו לב ששומרי מסורת וכשרות הבוחרים במלונות אלה, שאינם כשרים, לא יוכלו להתבסס על הארוחות של בית המלון. תחת זאת, ניתן לאכול במסעדות הכשרות של פראג או להצטייד במוצרים כשרים שנרכשו בעיר או הובאו מהארץ. באמצעות אתר Kosher Prague ניתן להזמין ארוחות כשרות ללא מעט בתי מלון באזור.

אופציה אחרת היא להשכיר דירה עם מטבח – בדומה לערים אחרות באירופה, גם בפראג מגוון רחב של דירות או מלונות דירות הניתן להשכיר בהם חדר לפרקי זמן שונים. פריט חובה בלא מעט מהדירות הוא מטבח, באמצעותו ניתן להכין ארוחות כשרות – ראה דירות בפראג. בנוסף אופציית הדירה מומלצת למבקרים בעיר בסופ”ש שרוצים להזמין חדר עם מפתח ולא עם כרטיס אלקטרוני (כפי שקיים היום ברוב המלונות) – באזור הקרוב לרובע היהודי (עבור התפילות) מצד אחד ומצד שני לא רוצים לשלם את העלות הגבוהה יחסית של מלון קינג דיוד (כאמור מלון חמישה כוכבים ולא זול).

לחובבי השופינג כדאי להכיר את קניון פאשן ארנה | Fashion Arena - קניון העודפים הגדול ביותר בצ'כיה בו יש יותר מ-200 חנויות המציעות הנחות בין 30% ועד 70%, בנוסף יש בקניון החזר מס - כך שתוכלו לקבל חזרה 12% מעלות הקניות, ומעבר לכל זה יש הנחה מיוחדת לגולשים של הכל על » למידע נוסף.

לפרסום עסק העוסק בפראג באתר, אנא צור קשר.




טיפים כלליים לשומרי מסורת בפראג

המאמר התייחס לרוב הסוגיות המרכזיות הנוגעות לשהות של שומרי מסורת וכשרות בפראג. לפניכם טיפים כלליים נוספים:

  • מומלץ להצטייד מראש במספרי הטלפון של הגורמים האמורים על סיוע לתיירים יהודיים בפראג: בית חב”ד הוא המנוסה בכך, אם כי גם הקהילה היהודית (המטפלת בעיקר בתושבים היהודים בצ’כיה, ופחות בתיירים) תוכל לסייע במצבים מסוימים.
  • תכנון מוקדם של השהות בפראג יכול לסייע מאד. נסו לארגן את הימים כך שתוכלו לקבל מענה ראוי מבחינת אוכל, קניות וכן הלאה (למשל, הימצאות ברובע היהודי בשעת הצהריים).
  • אנשים אשר מוכנים ליסוע בתחבורה הציבורית, בתנאי שהתשלום נעשה קודם לכן, יכולים לרכוש כרטיס יומי בבוקר שישי, או לחילופין כרטיס תלת יומי. מידע נוסף בנושא תוכלו למצוא בעמוד שלנו באתר בנושא תחבורה ציבורית בפראג.

המלצה ממומנת

“ישנם כמה וכמה אופציות לארוחה כשרה בעיר, ברמות שונות ובמחירים שונים. בתקופות שיא תיירותיות ובתקופות של סופי שבוע וחגים מומלץ להזמין מקום מראש ומבעוד מועד”.

  • המלצה זו נתנה על ידי מלון המפעיל לינה ומסעדה כשרה בעיר פראג » למידע נוסף.

לפרסום עסק העוסק בפראג באתר אנא צור קשר.

אולי יעניין אתכם גם:

מפה