בית הכנסת הישן חדש, פראג – המדריך המקיף ביותר בעברית | Staronová synagoga

מידע כללי

בית הכנסת “החדש ישן” (ביידיש: אלט-נוי-שול) הוא מבנה בארוקי מרשים (ראה ארכיטקטורה בפראג), וכנראה שהוא בית הכנסת העתיק ביותר שעודנו פעיל. היהודים בעיר אוהבים לקרוא לו גם “בית הכנסת על תנאי”, בגלל אגדה האומרת שבית הכנסת יעבור לירושלים כאשר המשיח יגיע.
בית כנסת זה הוא בית הכנסת של המהר”ל (שהצ’כים קוראים לו רבי לב). הסיפור המפורסם ביותר שנקשר לבית כנסת זה הוא סיפורו של הגולם מפראג שלפי האגדה עצמותיו נמצאות בבית הכנסת (למתעניינים בנושא מומלץ לקרוא עוד תחת פראג והיהודים).

בית הכנסת החדש ישן הוא מהאתרים המרכזיים של המוזיאון היהודי של פראג (יחד עם בית הקברות היהודי העתיק) שמרכז את המבנים החשובים של יהודי פראג ברובע היהודי של העיר (כרטיס הכניסה הוא משולב לכל האתרים הללו). בית הכנסת מושך אליו מבקרים משני סוגים – אלו המתעניינים בהסטוריה היהודית ואלו המתעניינים באדריכלות בארוקית עם שילוב של בניה עתיקה יותר.

צילום של בית הכנסת ברובע היהודי – המדרגות ממתכת מובילים לעליית הגג המפורסמת שעל פי ההגדה בה נמצאים שרידי הגולם
(צילום מקורי)

מה רואים?

בבית הכנסת הזה קיימו במשך שנים תפילות (עד לא מזמן), אך במהלך העשור האחרון הוא הפך למוזיאון באופן מוחלט (המניין שנהג להתפלל בבית הכנסת עבר לבית הכנסת חב”ד – למידע נוסף בנושא מומלץ לקרוא את העמוד על פראג לדתיים ושומרי מסורת).

בית הכנסת הזה הוא מיוחד בבנייתו ושונה לחלוטין מבתי הכנסת שאנו מכירים הן בגלל סגנון בנייתו היחודי, הן בגלל זה שאולם התפילה המקורי נמוך מהרחוב הסמוך, והן בגלל זה שבמקור דלת הכניסה לבית הכנסת היא מהקיר הדרומי ולא כפי שנהוג היום אל מול ארון הקודש (הסיבה לכך שהוא כל-כך עתיק שהוא נבנה לפני כתיבת השולחן ערוך בו נכתבה הלכה זו).
עוד מידע שודאי יעניין רק את הדתיים שבנינו מעל הארון הקודש כתובה הכתובת דלמ”ע ראשי התיבות של הקטע המפורסם ממסכת ברכות “דע לפני מי אתה עומד…” (ברכות כח).

לחובבי השופינג כדאי להכיר את קניון פאשן ארנה | Fashion Arena - קניון העודפים הגדול ביותר בצ'כיה בו יש יותר מ-200 חנויות המציעות הנחות בין 30% ועד 70%, בנוסף יש בקניון החזר מס - כך שתוכלו לקבל חזרה 12% מעלות הקניות, ומעבר לכל זה יש הנחה מיוחדת לגולשים של הכל על » למידע נוסף.

לפרסום עסק העוסק בפראג באתר, אנא צור קשר.

**פרסומת**



המלצות "הכל על"

מידע שימושי על בית הכנסת הישן חדש

שעות פתיחה

ראשון-חמישי: בעונה :9:00-18:00 מחוץ לעונה: 9:00-17:00

שישי – פתוח עד שעה לפני כניסת השבת בשבתות וחגים – סגור
כתובת

Maiselova 18, 110 01 Praha 1, צ׳כיה




הגעה
directions_subway

חשמלית
קו 17 או 53

directions_bus
אוטובוס

קו 207

[wpgmza id="8" cat="5" marker="1004" zoom="17"]