רובע וישהראד, פראג | Vysehrad

מידע כללי

לפי המסורת המקומית רובע וישהראד (Vyšehrad בצ’כית או “המצודה הגבוהה” בעברית) הוא ראשיתה האמיתית של העיר פראג. כנראה שכאן היו המתיישבים הראשונים שהגיעו לאזור, ולפי הצ’כים, כאן עמדה הנסיכה הקדושה ליבושה וחזתה את בנייתה של העיר המופלאה פראג.

אך ההיסטוריה (או יותר נכון – המלך קארל) העדיפה את רובע המצודה ולכן רובע וישהראד נשכח וכמעט ננטש. כך, למרות שהיא החלק המיושב ביותר באזר פראג, הגבעה הפכה לחלק רשמי מהעיר רק בשנת 1883.

תצפית על פראג מגבעת וישהראד

עד לאיחודה של הגבעה עם שאר חלקי העיר הייתה המצודה במשך רוב השנים מתקן אימונים של הצבא האוסטרו-הונגרי, אשר דווקא העריך את עובדת היותה מנותקת במקצת מהעיר. המצודה וגבעת וישהראד אמנם לא מתויירות כמו הרובע של מצודת פראג “שואבת התיירים”, אך בכל זאת הן מומלצות לביקור קצר. מלבד שרידים מעטים של המצודה העתיקה אפשר למצוא בגבעה פארק יפה, קצת פסלים, בית הקברות המפורסם של וישהראדכנסיית פטר ופאוול ובעיקר נקודת תצפית מיוחדת על פראג.

האתרים המרכזיים ברובע וישהראד

בית הקברות וישהראד (Vysehradsky hrbitov):

בית קברות עתיק שנוסד במאה ה-19, הקרוי גם “בית הקברות סלאבין”, על שום אנדרטה שנמצאת במרכזו (“אנדרטת סלאבין”) שעוצבה בידי אנטונין ויהל. בית הקברות וישהראד הוא בית הקברות המיוחד של פראג, בו קבורים כמה מאושיות התרבות ברמה הלאומית והבינלאומית שפעלו בעיר. לחובבי קברי הסלבס ההיסטוריים, זה הוא אחד מבתי הקברות המעניינים ביותר.

הגבעה מכיוון נהר הוולטובה

בין הקבורים המפורסמים ניתן להזכיר את:

  • קארל צ’אפק (Karel Capek) – מחזאי. מהחשובים שבמחזאי וסופרי צ’כיה והמערב בכלל. נחשב לאחד מאבות ז’אנר המדע הבדיוני. חתום על יצירות מדהימות כמו מלחמת הסלמנדרות ועל המילה הבינלאומית רובוט (“עובד”), עליה חשב כאשר כתב מחזה בהשראת סיפורו של הגולם מפראג.
  • אנטונין דבוז’אק (1841-1901) – מגדולי המלחינים שצמחו בצ’כיה.
  • יאן נרודה (1834-1891) – אחד מהעיתונים והכותבים המזוהים ביותר עם העיר פראג ועם העם הצ’כי. הוא היה עיתונאי, משורר וסופר. כתב בין השאר את הספר “סיפורי מאלה סטרנה”, המספר על העיר פראג. על שמו נקרא רחוב נרודה (קרא עוד).
  • אולגה שיינפלוגובה (1902 – 1968) – שחקנית ואשתו של קארל צ’אפק.
  • אלפונס מוכה – יוצר הויטרז’ המדהים בכנסיית סנט ויטוס

מרבית גדולי האומה הצ’כים קבורים בקריפטה שנמצאת מתחת למצבת האבן השחורה המנציחה אותם לרוב הקריפטה סגורה למבקרים אבל בימים אילו היא נפתחה ומבקרים בה בעיקר מקומיים, אך יש בה מספר מצומצם גם של תיירים.

סרטון קצר הממחיש את שתראו בבית הקברות של וישרהד

כנסיית פטר ופאוול:

מלבד בית הקברות (שהוא ללא ספק האתר המרכזי ברובע) נמצאת ברובע וישהראד גם כנסיית פטר ופאוול, הבנויה בסגנון ניאו-בארוקי. הכנסייה העתיקה שנבנתה בסוף המאה ה-11 היא אחת משלוש הכנסיות העתיקות בעיר, והיא קרויה על שם שני הקדושים הגדולים של הנצרות – פטרוס ופאלוס (כאשר לכל אחד מהשניים מוקדש מגדל משלו בכנסייה).

התבליט בכניסה לכנסייה (מפתח הוא סמל לאחד מארבעת הקדושים בעולם הנצרות
במקרה זה שני המפתחות מייצגים את פטרוס ופאלוס להם מוקדשת הכנסייה) 

מאחורי הכנסייה ניתן לראות עמוד רומי המחולק לשלושה חלקים. עמוד זה מקושר לאגדה צ’כית מקומית המספרת כי השטן הביא את העמוד כחלק מהתערבות עם אביו של כומר צעיר שנשא באותו זמן דרשה בכנסייה. השטן התרברב שיוכל לזכות בנשמתו של הכומר בכל רגע שיחפוץ. אביו של הכומר התערב עם השטן שיוכל לקחת את נשמת בנו אם יספיק להביא את העמוד הרומי מכנסיית פטרוס הקדוש לפני שבנו מסיים את הדרשה (את הרעיון המדהים הזה יעץ לאב פטרוס הקדוש בכבודו ובעצמו) השטן איחר ומרוב עצבים שבר את העמוד על הרצפה.

“סלע השטן”

בתוך הכנסייה ישנו ציור קיר גדול ובו דמותו של השטן מהאגדה עם אותו עמוד. בחזית הכנסייה ישנו גן ובו ארבעה פסלים שהובאו לגן למרות שבמקור הם הובאו לגשר פלאצקי.

כנסיית פטר ופאוול (צילום: tPaK007)

לינה ברובע וישהראד

לינה בוישהראד היא אופציה נהדרת למטיילים המחפשים מלונות טובים במחירים נוחים ואינם מרגישים צורך ללון דווקא במרכז העיר. אם תרצו להתפנק במלון יוקרתי ביחס לאזור Corinthia Hotel Prague תהיה בחירה מומלצת. לאלו אשר מעוניינים בדירה מרווחת HONEST APARTMENTS היא אופציה טובה באזור. שימו לב כי בתקופת קיץ המלונות רוב המלונות מלאים ולכן למבקרים בחודשים אלו מומלץ להזמין מקום מראש. אפשר למצוא בקישור הזה מקומות לינה רבים בוישהראד להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם. לעוד מידע על לינה בוישהראד כדאי להיכנס לעמוד מלונות ברובע וישהראד. (ראה עוד תחת מלונות מומלצים בפראג).

 

לחובבי השופינג כדאי להכיר את קניון פאשן ארנה | Fashion Arena - קניון העודפים הגדול ביותר בצ'כיה בו יש יותר מ-200 חנויות המציעות הנחות בין 30% ועד 70%, בנוסף יש בקניון החזר מס - כך שתוכלו לקבל חזרה 12% מעלות הקניות, ומעבר לכל זה יש הנחה מיוחדת לגולשים של הכל על » למידע נוסף.

לפרסום עסק העוסק בפראג באתר, אנא צור קשר.

**פרסומת**



המלצות "הכל על"

  • האזור מומלץ לביקור למי שמגיע ליותר משלושה ימים בעיר פראג, זו היא גבעה מתויירת פחות אך יפה ומיוחדת. למעשה בחלקים רבים בה היא מביאה אתכם לחשוב שאינכם עוד בעיר כלל.
  • הזמן המומלץ לביקור במקום הוא ביום שמשי ונעים, רצוי בשעות אחר הצהריים לקראת השקיעה הנפרסת על העיר – הסיור אורך בין שעה וחצי לשלוש תלוי במידת העניין שלכם בנקודות השונות.
  • אופציה אשר הופכת להיות פופלארית לסיור באזור זה (לא בתוך הבית קברות) היא הזמנה של כוס יין באחת המסעדות הקטנות שיש באזור אשר תלווה אתכם לאורך הטיול- זו היא אחת האופציות היותר רומנטיות שיש לפראג להציע (ראה עוד תחת פראג הרומנטית).
  • למטיילים המגיעים לעיר לפרק זמן קצר – יש רבים המסתפקים בצפייה באתר מכיוון הנהר תוך כדי שייט על הוולטבה.
  • למטיילים עם ילדים ישנו פארק שעשועים – רבים מהמקומיים לוקחים את הילדים שלהם לשחק במתקנים אלו. קרא עוד על פראג עם ילדים.
  • למגיעים לפראג עם רכב שכור – וישהראד תהיה נקודת עצירה נוחה וטובה, בייחוד לאלה המגיעים מכיוון דרום כחלק מסיור לאורך נהר הוולטובה – הן מבחינת יופיו של האיזור והן מבחינת אפשרויות החניה הרבות.
  • המחירים משתנים על פי מה שבוחרים לעשות ברובע ואפשר להזמין מכניסה לסיור חופשי ב-20 קרונות ועד סיור מודרך ב-60 קרונות, או פעילות לילה הכוללת קונצרט וארוחה במחיר של 100-180 קרונות. מומלץ להתעדכן באתר.
  • למי שמעוניין לשלב בחופשה שלו גם קניות אנו ממליצים להגיע לפאשן ארנה – קניון עודפים המאפשר החזרי מס, הנחות לאורך השנה ומעניק גם הנחה נוספת למגיעים עם קופון ייעודי. על כל אלו תוכלו לקרוא בעמוד שלנו על קניון פאשן ארנה – Fashion Arena.

תגובות, המלצות וטיפים של גולשי האתר:

  • דניאל הרשקו: “כדאי להגיע לגבעה על ידי שימוש ברכבת התחתית קו C (אדום) ולרדת בתחנת הרכבת Vysherhad ומשם לפסוע ברגל לכיוון הנהר ובכך לרדת לעיר באחד השבילים היפים של פראג…
    • מערכת אתר הכל על: תודה דניאל
  • פ”פ: מסריק לא קבור בוישרהד הוא קבור בחלקה משפחתית בכפר לַאנִי, כ-35 ק”מ מפראג. כמו כן, ארבעת הפסלים שמאחורי הכנסייה לא הוצבו מעולם על גשר קארל. הם נועדו לגשר פלאצקי. נכון, עם זאת, שהובאו לוישהראד ב-1945. שישה פסלים מקוריים מגשר קארל נמצאים במנהרה שעוברת בתוך חומות וישהראד.
    • אוהד עורך התוכן של אתר הכל על: פ”פ תודה, תקנו.

מידע שימושי

שעות פתיחה

בחורף 9:30-17:00, בקיץ 9:00-18:00.

כתובת

Vyšehrad National Cultural Monument

אתר רשמי
הגעה
directions_subway

טראם
קווים 3, 16, 17, 21, 54 עד לתחנת וישהראד

directions_subway
מטרו

קו C (אדום) לרדת בתחנת וישהראד

[wpgmza id="8" cat="5" marker="1021" zoom="15"]