העיר העתיקה של פראג – המדריך המקיף ביותר בעברית | Staré Mesto

פראג הייתה האתר המושלם לצילום של הסרט אמדאוס כי הודות לשלטון הקומניסטי היא לא השתנתה כלל מהמאה השמונה עשרה… (מ.פורמן) 

העיר העתיקה בפראג (Stara Mesto) היא ליבה הפועם של העיר הן מבחינה היסטורית והן היום מבחינה תיירותית. הרובע, שהיה בעבר עיירה נפרדת (או מספר עיירות נפרדות), הפך עם איחודה של העיר למרכז הפוליטי, המסחרי והתרבותי של פראג. נכון להיום – כל מי שמטייל בעיר עובר בין סמטאותיה של העיר העתיקה. העיר העתיקה של פראג היא למעשה מבוך מפותל של מבנים רבים מתקופות שונות ומסגנונות שונים. מלבד כיכר סטרומצקה ומגדל השעון האסטרונומי (למי שמעוניין לבקר בו, מומלץ להזמין כרטיסים לסיורים מראש – לפרטים והזמנה עם אפשרות ביטול), המפורסם ניתן לראות בה מבנים רבים ומדהימים בסגנונות גותיים וניאו-גותיים, רוקוקו ובארוק. היא כוללת מבני דת כמו כנסיית טין (היום משמשת לסיורי רוחות מרתקים, מומלץ להזמין מקום מראש – לפרטים והזמנה עם אפשרות ביטול), מבני השכלה כמו האוניברסיטה על שם קארל, ומבנים לאומיים כמו אנדרטת יאן הוס.

העיר העתיקה של פראג נחשבת כאחד מהיהלומים של אירופה. אין מבקר המגיע לפראג ולא מבקר בעיר העתיקה.

120 שניות על העיר העתיקה של פראג:

טיפ זהב: העיר העתיקה היא אחד מהאזורים הפופולריים של העיר, בה תמצאו את הקסם מימי הביניים והיא מתאימה למי שמוכן לשלם יותר על הלינה בתמורה לאווירה מיוחדת, קראו עוד על כך כאן. בין המלונות המומלצים באזור זה ניתן למנות את Buddha-Bar Hotel Prague, Hotel Leon D´Oro ו-Residence Seven Angels. מאחר ומדובר באזור מבוקש ויקר בפראג כדאי לבדוק האם יש הנחות ללינה למשל בקישור הזה.

ההיסטוריה של העיר העתיקה:

ההיסטוריה של העיר העתיקה של פראג הוא למעשה סיפור ההיסטוריה של פראג כולה. אם רובע המצודה היה אז מקום מושבו של השלטון החיצוני וסימן את השליט התורן ששלט בפראג ובאזור בוהמיה, אז אזור העיר העתיקה היה אזור מושבה של ההנהגה הצ’כית העממית. בחלק זה של העיר צמחה אחת האוניברסיטאות הראשונות של אירופה והראשונה במרכזה, כמו כן צמחה הרפורמציה של הוס (שהיה רפורמטור עוד לפני שהמילה הומצאה) וכן נוצרה והתגבשה אחת מהזהויות הלאומיות הראשונות בעולם – זהות האומה הצ’כית.

אדוה בשעון האסטרונומי (צילום מקורי)

השעון האסטרונומי בכיכר סטרומצקה, כנסיית טין והעיר העתיקה של פראג (צילומים מקוריים)

האתרים המרכזיים בעיר העתיקה

כיכר סטרומצקה, בית העירייה הישן השעון האסטרונומי ואנדרטת יאן הוס:

הלב של פראג והמרכז הרוחני שלה (קרא עוד על הכיכר ואתריה).

כיכר העיר העתיקה בשעת בין ארבעים – מבט ממרומי השעון

גשר קארל:

אחד מפלאי תבל החדשים, אולי האייקון המרכזי של העיר פראג על שלושים הפסלים המיוחדים שבו ובנייתו הייחודית. הגשר מחבר את העיר העתיקה למאלה סטרנה ולמצודת פראג (קרא עוד על גשר קארל).

להקת רחוב על גשר קארל (צילום מקורי)

כנסיית טין (Church of Our Lady before Týn):

כנסיית טין היא ללא ספק אחד מאתרי החובה בעת ביקור בפראג בכלל ובעיר העתיקה של פראג בפרט. מגדליה של כנסיית טין אמנם צופים על העיר העתיקה כולה, אך הכניסה לכנסייה די נסתרת. (קרא עוד על קתדרלת טין).

האי קאמפה (Kampa):

אי קטן ונחמד בנהר הוולטובה ונמצא בין העיר העתיקה לבין המאלה סטרנה. על יד האי ישנו זרם קטן ששמו בצ’כית Cetrovko (“זרם השטן”). הזרם נוצר על ידי תעלה מלאכותית שנחפרה במטרה לאפשר את פעילותן של טחנות מים, אשר ניתן לראות שרידים של שלוש מהן כיום. באי ישנו פארק נחמד (פארק קאמפה) המשמש כמקום מפגש לצעירים, סטודנטים ובעלי כלבים ומוזיאון קאמפה הממוקם באחת מטחנות הרוח. אפשר ליהנות באי גם מכוס קפה וטיול בסמטאות היפות שלו (קרא עוד על האי).

“זרם השטן” היוצר את האי קמפה (צילום מקורי)

ארמון גולץ-קינסקי (Goltz-Kinsky Palac):

ארמון גולץ קינסקי שונה משאר הבניינים הבנויים סביב כיכר סטרומצקה. הוא אולי נבנה על ידי אותו אדריכל שבנה את כנסיית סנט ניקולס (דיצנהופר) אך הוא המבנה היחיד באזור הבנוי בסגנון הרוקוקו. המבנה הוורוד, שנבנה במקור עבור משפחת גולץ, היה בעבר מבנה פרטי אך במהלך השנים הפך להיות מבנה ציבורי.

למבנה זה יש קשר לשני אנשים חשובים. הראשון, פרנץ קפקא, שבמבנה זה הייתה כיתת בית הספר שלו ובקמה התחתונה הייתה בנויה החנות של אביו. אישה אחרת היא ברטה פון זוּטנֶר (Bertha von Suttner), האישה הראשונה שזכתה בפרס נובל לשלום ונולדה במבנה זה. מבחינתם של צ’כים רבים למבנה זה יש גם קונוטציה שלילית מאוד, מכיוון שעל מרפסתו הכריזו ב-1948 על הפכיתה של פראג לקומוניסטית. כיום המבנה משמש כבית לגלריה הלאומית.

ארמון גולץ-קינסקי – שונה מאוד מהמבנים האחרים בסביבה (צילום מקורי)

האוניברסיטה של פראג (Univerzita Karlova):

האוניברסיטה הראשונה של מרכז אירופה היא אחד המבנים המרתקים של העיר פראג. היא קרויה על שמו של המלך קארל מכיוון שהוא זה שהורה על הקמתה. מהמבנה הגותי המקורי לא נשאר הרבה, והאוניברסיטה היום כנראה פחות יפה מכפי שהייתה בימיו של קארל, אך היא מרתקת בעיקר בגלל הסיפור שלה.
עד המאה ה-16 נחלקה האוניברסיטה לארבע קבוצות על פי מוצאם של הסטודנטים (צ’כים, סקסונים, בווארים ופולנים). היא הייתה המקום בו פעל יאן הוס (הוא היה רקטור האוניברסיטה במאה ה-15) וכמו אוניברסטיאות רבות בעולם היא הפכה להיות המקום בו החלה הלאומיות וההגדרה העצמית של האומה הצ’כית.

אחרי הוס, ניסו אנשי הכנסייה להשתלט על האוניברסיטה והיא כמעט הפכה לישועית (מה שלא כל כך הצליח) כיוון שצביונה העיקרי היה פרוטסטנטי. אחד מהתהליכים המיוחדים שעברו על האוניברסיטה בפראג הוא “המאבק על הלשון” בין הגרמנים לבין הצ’כים, אשר סבב לא מעט סביב השאלה באיזו שפה ילמדו באוניברסיטה. המאבק הביא לפיצול האוניברסיטה לגרמנית ולצ’כית (כיום האוניברסיטה הגרמנית על שם קארל פועלת בגרמניה).

בימי השלטון הנאצי נסגרה האוניברסיטה לשלוש שנים, לאחר שאלו ניסו להפוך את שני חלקי האוניברסיטה לגרמניים (הם נתקלו בהתנגדות עזה, אסרו חלק מהמורים וחלק מהתלמידים ואת חלקם אף הוציאו להורג). בימי השיא שלה עברו באוניברסיטה של פראג חוקרים ידועי שם כמו איינשטיין, טסלה וכמובן הוס. כיום היא נחשבת לאחת מהאוניברסיטאות הטובות בעולם, שנייה רק למוסקבה במזרח אירופה.

תיאטרון סטאבובסקה (Stavovske divadlo):

תיאטרון סטאבובסקה הוא מבנה ניאו-קלאסי בעל אולמות מיוחדים בצבע ירוק. המבנה נבנה על ידי הרוזן נוסטיץ במאה ה-18 ופירוש שמו הוא “תיאטרון האחוזות”. בימים עברו הוא שירת בעיקר את את הקהילה הגרמנית הגדולה שהתגוררה בסביבה זו. פירסומו של התיאטרון הגיע לו בזכות שתי הופעות בכורה שקיים בו מוצרט, “דון ג’ובאני” ו”חסדי טיטוס”. מאז ועד היום לוקחים הצ’כים בעלות על יצירות אלו (ווריאציות שונות לאופרה דון ג’ואבני אפשר לראות בכל מקום בעיר, אך המיוחדת ביותר היא זו המתקיימת בתיאטרון בובות!) ואף מתגאים בעובדה שהסרט “אמדאוס” צולם בתיאטרון.

כיום תיאטרון הסטאבובסקה מציג קונצרטים, הצגות ואופרות מיוחדות, בעיקר של מוצרט (לרוב בגרסאות פשוטות יותר המתאימות לתיירים) והוא נחשב לאתר מועדף על תיירים המבקרים בעיר. לאתר האינטרנט של התיאטרון: https://www.stavovskedivadlo.cz/

רחוב קארלובה והדרך המלכותית: רחוב קארלובה הוא אחד מהרחובות המרכזיים של פראג. הוא מוביל מהעיר העתיקה, דרך גשר קארל ומאלה סטרנה עד לרובע המצודה. רחוב זה נקרא גם “הדרך המלכותית”, כיוון שזו הייתה הדרך בה הלכו מלכי בוהמיה בעת הכתרתם.
כיום רחוב זה מלא בעיקר במסעדות ובחנויות לתיירים, וכמובן בזרם בלתי פוסק של תיירים הפוסעים מהעיר העתיקה למצודה או להיפך (המלצה של “הכל על”: לכו מהמצודה לעיר העתיקה ולא להיפך, זו ירידה ועל כן זה יותר נוח).

קאפלת בית לחם (Betlémská kapl):

קאפלת בית לחם היא הקאפלה המזוהה ביותר עם המאבק לעצמאות הצ’כים. הקאפלה היפה והפשוטה נבנתה במאה ה-13 על ידי צ’כים שרצו לקיים בה תפילות בצ’כית. הכומר שהנהיג את הכנסייה הוביל אותה במשך עשר שנים עד להעלתו על המוקד. לאחר מכן, כמו באתרים אחרים בעיר, השתלטו עליה הישועים. כשלא הצליחו להניא את המאמינים מדרכיהם הכופרות, החליטה הכנסייה הקתולית להרוס את המבנה ורק הקירות החיצוניים נשארו.
רק עם הקמתה של צ’כוסלובקיה במאה העשרים וחזרתו של יאן הוס “לאופנה”, החליטו להקים מחדש את הכנסייה והיא שוחזרה. כיום ישנו בקאפלה מוזיאון המוקדש ליאן הוס (בקומה השנייה, ששימשה כחדר השינה שלו בזמן שהיה מנהיג הכנסייה).

כתובת: 6 Betlémské náměstí.
איך מגיעים?
– חשמלית (טראם): קווים 18, 22, 6, 23 לרדת בתחנת stanice Národní třída
– מטרו: קו B, לרדת בתחנת Národní třída
שעות פתיחה: ימי ג’-שבת 10:00-17:30, בעונת התיירות עד 18:30
מחיר: 50 קרונות למבוגר, 30 לסטודנטים, 10 לילדים

קלמנטינום (Clementinum):

הקלמנטינום הוא מבנה ענק בעל כיפה ירוקה אשר נמצא ממש לפני ההגעה לגשר קארל. המבנה הוא למעשה גוש מבנים ענק בגודל של 20 דונם, שניתנו במתנה למסדר הישועים על ידי המלך פרדיננד, כדי שינסו להחזיר את האומה הצ’כיה לקתוליות. המבנה קרוי על שם מנהיג המסדר (קלמנט), והוא שימש לאורך השנים כמנזר ישועי, אוניברסיטה, מצפה הכוכבים בו יוהנס קפלר ביצע את תצפיותיו והיום הוא בעיקר אולם קונצרטים וספרייה לאומית.
אפשר לבקר בחלק מהאתר אך רובו סגור בפני תיירים. (למידע נוסף.)

כנסיית פרנציסקוס הקדוש וכיכר האבירים הצלבנים (Kostel svatého Františka z Assisi):

הכנסייה, שהייתה שייכת בעבר למסדר צלבני ששמו היה “אבירי הצלב של הכוכב האדם”, היא מבנה בסגנון בארוקי בין המאה ה-17. בימים עברו היו אבירי הכנסייה אחראים על גביית המסים ועל אחזקת הגשר שעמד כאן (בראשית ימי הכנסייה גשר זה היה גשר יהודית ורק בימיו של קארל נבנה גשר קארל).

המבנה עצמו של כנסיית פרנציסקוס הוא מבנה פשט הכולל פסלים נחמדים וגג ירוק, כאשר כמו כל כנסייה בארוקית בתוך הכנסייה תמצאו ציורי קיר וגג יפים.

גם כנסייה זו מרוויחה את לחמה מהשמעת קונצרטים לתיירים באולומות המרכזיים שלה. הכיכר שלפני הכנסייה היא כיכר מפורסמת ומלאה בתיירים (בעיקר מכיוון שהיא הכיכר שנמצאת מול גשר קארל וסביר שאיך שתעברו את הגשר יגיע אליכם מחלק פליירים שיציע לכם להגיע לקונצרט בכנסייה (חוויה מומלצת גם למי שאינו חובב מוסיקה קלאסית).

כתובת: 3 Křižovnickém náměstí
שעות פתיחה: 10:00-18:00 (הכיכר פתוחה כמובן בכל שעות היממה)

כנסיית פרנציסקוס הקדוש (צילום: jsmjr)

מוזיאון סמטנה (Muzeum Bedřich Smetana):

מוזיאון סמטנה ממוקם במבנה יפה על גדת נהר הוולטובה, עליו כתב המלחין הצ’כי את היצירה המפורסמת שלו “מולדתי”. המוזיאון מוקדש לחייו ולפועלו של יוצר צ’כי אהוב זה. סמנטה הוא גיבור לאומי בפראג ובצ’כיה בכלל ולמרות שיצירותיו מפורסמות ביותר, חייו היו טראגיים הוא התחרש בגיל צעיר, וסבל מבעיות נפשיות וגופניות רבות.

סמטנה היה מלחין, מורה למוזיקה, לאומן, ואיש מלהיב ונלהב. יחד עם מלחין צ’כי מפורסם אחר, (שגם הוא אייקון מרכזי של העיר וגם עבורו קיים מוזיאון) דבוז’אק, הוא כתב לחנים שעירבו בין מוסיקה עממית פולקלוריסטית לבין מקצבים ומוטיבים קלאסיים/רומנטיים חזקים – כך יצא ש”מולדתי” דומה מאוד להמנון של מדינה קטנה במזה”ת. גם “התקווה” וגם “מולדתי” מבוססים על אותה מנגינה פולקלוריסטית רומנית.

מה רואים במוזיאון? האמת, לא הרבה. תווים (ועוד תווים), קצת ציורים, ספרים, מתנות שקיבל המלחין בימי חייו ועצמות השמע של המלחין. אפשר גם לשמוע במוזיאון את מיטב יצירותיו של סמנטה. המוצג המעניין במוזיאון שבכלל נמצא מחוץ לו הוא פסלו של המלחין הצופה על נהר הוולטובה שסמנטה כל כך אהב. חוויה מצחיקה היא לשבת על כוס קפה כאשר סמנטה יושב לצידכם…

כתובת: Novotného lávka 201
שעות פתיחה: כל ימות השבוע חוץ מימי ג’ 10:00-17:00
מחיר: 50 קרונות למבוגר, 25 קורונות לילדים וסטודנטים.
אתר המוזיאון: https://www.nm.cz/Mapa-Webu/?error=404

מוזיאון סמטנה כפי שנשקף משייט על הוולטבה (צילום מקורי)

בית האסטרונום:

בית זה, הנמצא ברח’ קולבה מספר 4 סמוך לגשר קארל, הוא ביתו של יוהנס קפלר, עוזרו של האסטרונם הנודע טיכו בראהה, שהפך להיות אסטרונום מפורסם לא פחות ממורו.

קפלר הסביר כיצד כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו נעים. הוא היה הראשון להבין כי הם אינם נעים במעגל אלא באליפסה והיה אחד מהחוקרים שקידם את הטלסקופ של גלילאו, למרות שראייתו שלו הייתה לקויה והוא לא חזה בכוכבים בעצמו אלא הסתמך על כתבים של אלו שקדמו לו.

קפלר הפך לאחד מגיבורי העיר פראג למרות שהיה גרמני, כיוון שהפנה עורף למולדתו הישנה אחרי שהכריזה על אימו מכשפה ודרשה ממנו להפוך לקתולי. בית זה שימש כמקום המחקר של אחד המדענים החשובים בהיסטוריה, ובחצר זו חקר את השמיים ואת המרכיבים של פתיתי השלג. עבודתו של קפלר הייתה התשתית המרכזית לעבודתו של ניוטון אחריו.

אתר נוסף הקשור לקפלר הוא הקלמנטינום (קרא עוד למעלה).

רחובות העיר העתיקה בלילה (צילום מקורי)

לחובבי השופינג כדאי להכיר את קניון פאשן ארנה | Fashion Arena - קניון העודפים הגדול ביותר בצ'כיה בו יש יותר מ-200 חנויות המציעות הנחות בין 30% ועד 70%, בנוסף יש בקניון החזר מס - כך שתוכלו לקבל חזרה 12% מעלות הקניות, ומעבר לכל זה יש הנחה מיוחדת לגולשים של הכל על » למידע נוסף.

לפרסום עסק העוסק בפראג באתר, אנא צור קשר.

לינה בעיר העתיקה

הלינה בעיר העתיקה של פראג מתאימה למי שמעוניין ללון במרכזה התיירותי של העיר ומוכן להשקיע בכך קצת יותר כסף. תיירים שומרי מסורת ימצאו את האזור נוח גם בגלל הקרבה לבית חב”ד ולמסעדות הכשרות של הרובע היהודי (ראה גם: מלונות לדתיים ושומרי מסורת בפראג). בבחירת לינה בעיר העתיקה של פראג, יש לקחת בחשבון צפיפות וקושי בהגעה עם רכב. אפילו הגעה במטרו או באוטובוסים קשה יחסית לתוך העיר העתיקה, מפני שמרבית התחנות נמצאות מסביב לעיר העתיקה ולא בתוכה, כך שתצטרכו ללכת ברגל כדי להגיע למלון, או להשתמש בשירותים של מונית או הסעות משדה התעופה. אנו ממליצים על Hotel KINGS COURT למעוניינים במלון יוקרתי ביחס לאזור. לעומת זאת, מבקרים המחפשים לינה זולה יותר יכולים לבחור ב Residence BENE. במידה ותרצו ללון בדירה מרווחת ומאובזרת אנו ממליצים על Gold Art Apartments . כדאי לקחת בחשבון שמכיוון שזהו אזור פופולרי ללינה המלונות עמוסים במיוחד בקיץ ולכן מומלץ להזמין מקום מראש במידה ואתם נוסעים בחודשים אלו. אם אתם עדיין מתלבטים תוכלו למצוא בקישור הזה מקומות לינה בעיר העתיקה של פראג עם אפשרות ביטול. לעוד מידע על לינה בעיר העתיקה בפראג כדאי להיכנס לעמוד מלונות ליד העיר העתיקה . (למידע נוסף על מלונות בפראג).

כיכר העיר העתיקה בפראג

כיכר העיר העתיקה בפראג, אחד מאזורי הלינה הפופולריים ביותר של העיר

**פרסומת**



המלצות "הכל על"

  • ביקור בעיר העתיקה הוא ביקור חובה לכל מי שמגיע לפראג. למען האמת, לאתרים המרכזיים כמו גשר קארל וכנסיית טין אתם תגיעו, כנראה שגם את “הגלוק שפיל” תראו (ו”תתאכזבו” כמו כולם מהטכנולגיה שהייתה פורצת דרך לפני מאות שנים), אבל לא כדאי לפספס את הסיור ברחובות הקטנים ובאתרים המרכזיים פחות של החלק המיוחד הזה ואחד הרובעים היפים של אירופה. ביקור כזה אמור לקחת כשעתיים עד כיום שלם (במידה ותבחרו להיכנס לחלק מהמבנים והמוזיאונים).
  • קל לחבר את הסיור בעיר העתיקה עם סיור באזור המאלה סטרנה הסמוך וכמובן עם סיור ברובע היהודי הנמצא בתוך העיר העתיקה.
  • למי שמעוניין להכיר את האזור לעומק אנו ממליצים על סיור מודרך בעברית. למידע נוסף ראו מרכז פראג: סיור קלאסי בעברית וסיורים מודרכים בפראג בעברית.
  • ההגעה לעיר העתיקה מומלצת בשני חלקים של היום – בשעות האור והיום ובשעות החשכה כאשר התאורה בעיר העתיקה יוצרת בה אווירה מחשמלת. במידה ואתם רוצים לראות את העיר העתיקה יחסית ריקה, מומלץ לבוא בבוקר לפני השעה 09:00.
  • ישנם סיורים רבים וחינמיים היוצאים מכיכר העיר העתיקה, שמאורגנים על ידי משרד התיירות הצ’כית. שווה להתעדכן בעמדת המידע על יד גשר קארל ולהצטרף לסיור כזה.
  • לא מומלץ להגיע לעיר העתיקה עם רכב, לרוב האתרים אי אפשר להיכנס עם מכונית, אזור העיר העתיקה צפוף ואין חניה ורוב הרחובות הקטנים הם חד סטריים (ראה מידע נוסף בעניין תחת השכרת רכב בפראג). נוח מאוד להגיע עם תחבורה ציבורית לאזור (או טראם או מטרו), אם הגעתם עם רכב שכור אנו ממליצים לחנות אותו בחניון כמו זה שיש באזור קניון הפלאדיום וללכת לתוך העיר העתיקה ברגל.
  • למי שמעוניין לשלב בחופשה שלו גם קניות אנו ממליצים להגיע לפאשן ארנה – קניון עודפים המאפשר החזרי מס, הנחות לאורך השנה ומעניק גם הנחה נוספת למגיעים עם קופון ייעודי. על כל אלו תוכלו לקרוא בעמוד שלנו על קניון פאשן ארנה – Fashion Arena.

  • ישנן באזור מסעדות רבות ומומלצות, רוב המסעדות בעיר העתיקה יתנו לכם שירות מצוין, אוכל טעים ובמחיר משתלם במיוחד. שימו לב רק לעובדה שחלק מהמסעדות מפרסמות מחיר שנראה זול, אך למעשה הוא מיועד רק למי שיושב בתוך המסעדה ואילו מי שיושב בחוץ (איפה שהתיירים) משלם פי שתיים, את המידע הזה מפרסמות המסעדות הללו בצ’כית ולכן אנו כתיירים נפגעים.
  • גולשים רבים באתרנו ובקבוצת הפייסבוק פראג למטיילים – Prague for Travelers המליצו על מלונות באזור זה. להמלצות נוספות כנסו לעמוד מלונות בפראג - המלצות גולשים.

איך מגיעים לעיר העתיקה? 

ישנם מספר אופציות הדרך הפופולארית היא מטרו קו A (ירוק) (או בחשמלית) בשניהם לרדת בתחנת Staromestka.

[wpgmza id="8" cat="5" marker="992" zoom="15"]