1. עמוד הבית
  2. »
  3. מדריד 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. מדריד מידע כללי
  6. »
  7. מדריד לדתיים ושומרי מסורת – המדריך המקיף לתכנון החופשה

מדריד לדתיים ושומרי מסורת – המדריך המקיף לתכנון החופשה

המידע החשוב לתייר הדתי, שומר המסורת והכשרות במדריד

שותף בכיר בכתיבת עמוד זה - ליאור פרג'

מידע כללי

במדריד חיים כיום אלפי יהודים, המרכיבים קהילה תוססת. אלה, כמובן, סבלו מתלאות שונות במהלך ההיסטוריה, דוגמת גירוש היהודים מספרד ב-1492 והאינקוויזיציה הספרדית מהמאות ה-15 וה-16. למרות שהקהילה היהודית בספרדית “צעירה” ביחס לקהילות יהודיות רבות אחרות (צו הגירוש הרשמי של יהודי ספרד בוטל רק בשנת 1968), היא בהחלט מפותחת מבחינת התשתיות ה”יהודיות” והמוסדות הקיימים בעיר.

אנחנו נתייחס במדריך הזה להשפעה שיש לכך על ישראלים דתיים ושומרי מסורת המגיעים לטיול בן מספר ימים. אילו מקומות תיירותיים יעניינו אותם במיוחד? מהם המוסדות היהודיים שיסייעו להם במהלך השהות בבירת ספרד? והאם ניתן למצוא בעיר מסעדות ומלונות כשרים?




אתרי תיירות בעלי זיקה יהודית

אתרים בתוך העיר

את הסקירה אנחנו מתחילים עם מספר מוקדי עניין במדריד וסביבתה שידברו לא רק אל הדתיים ושומרי המסורת מבין הישראלים, אלא גם אל הישראלים כמכלול. חשוב לשים לב לכך שיחסית לערים אחרות, האטרקציות הנמנות על הקבוצה הזו במדריד דווקא מצומצמות. אין בעיר מוזיאון יהודי רשמי, למשל, אלא בעיקר נקודות המתייחסות להיסטוריה הנעימה והפחות נעימה של הקהילה היהודית במדריד.

במערב העיר נמצא מה שנחשב פעם לרובע היהודי של העיר, החודרייה (Juderia), אשר ניתן להגיע אליו ולצפות במבנים היפים שנשמרו בו היטב. אתר נוסף בו חשוב לבקר הוא כיכר פלאזה מאיור, בה למרבה הצער נערכו הוצאות להורג של יהודים לפני כמה מאות שנים.

ישראלים המעוניינים להיחשף לארון הספרים היהודי העתיק יכולים לעשות זאת באמצעות BASY Library, ספרייה הפועלת כבר יותר מ-50 שנה ומציעה למעלה מ-500 כותרים בשפות העברית, אידיש, ספרדית, אנגלית, צרפתית ועוד. לצד זה, כוללת הספרייה פריטי אודיו ויזואליים.

פלאזה מאיור (Plaza Mayor) בה נערכו הוצאות להורג של יהודים לפני כמה מאות שנים (צילום: Sebastian Dubielרישיון)

אתרים מחוץ לעיר

כאשר נמצאים במדריד, מומלץ לערוך טיול יום אחד לפחות. מנקודת מבט יהודית, טולדו (Toledo) הוא יעד חובה. העיר ממוקמת במרחק של כ-70 ק”מ דרומית למדריד, ואף שימשה כבירת ספרד במשך כ-500 שנה. זוהי עיר עתיקה ויפה מאד, אשר עד לגירוש היהודים מספרד פעל בה מרכז יהודי עשיר, עם כמה מגדולי חכמי ישראל. הרובע היהודי העתיק של העיר, מוזיאון היודאיקה שבה ובתי הכנסת המהודרים הופכים אותה ליעד חובה לכל מי שרוצה לחוות את הקשר היהודי של ספרד. בסגוביה (Segovia) קיים רובע יהודי שהתפתח בצורה משמעותית בשנים האחרונות והפך ליעד תיירותי מוביל בה, שגם בו ניתן לבקר.

מכאן אנחנו מגיעים לסוגיה משמעותית אחרת: השכרת רכב בספרד. בתוך מדריד אין לכם ממש מה לעשות עם רכב שכור, מקומות רבים בעיר אינם מציעים גישה למכוניות, יש במרכזה מצוקת חנייה רצינית והתחבורה הציבורית מספיק טובה עד שניתן להשתמש אך ורק בה. לעומת זאת, כדי לבצע נסיעות מחוץ למדריד כן מומלץ להשכיר רכב, המהווה הדרך הנוחה והמהירה ביותר להגיע לאזורים סמוכים. כמובן שדתיים ושומרי מסורת לא ינהגו בשבת, ולכן עליהם לתאם את מועד ההשכרה לימי חול. אופציה נוספת היא לצאת לסיורי יום מאורגנים (ראה מידע נוסף תחת סיור יום לטולדו וסיור יום לסגוביה ואווילה).

 הכניסה להרובע היהודי של טולדו כיום, לאחר עבודות שחזור (כך זה שמשתמשים בגוגל טרנסלייט…) (צילום מקורי)

מוסדות יהודיים במדריד

דתיים ושומרי מסורת רבים המגיעים למדריד מחפשים אחר מוסדות המוגדרים כ”יהודיים”, שיוכלו לסייע להם לשמור על אורח החיים היהודי גם במדינה הזרה. במדריד נערכות תפילות באופן תדיר יחסית, כשמספר בתי כנסת משמשים לכך: בית הכנסת המרכזי בעיר הוא “בית יעקב” (Beth Yaacov) הספרדי, בו נערכות תפילות בכל ימות השנה ובחגים היהודיים השונים. הוא משמש גם כבית הקהילה היהודית בעיר, כשבסמוך לו מקווה. בבית הקהילה היהודית יכולים תיירים וסטודנטים מקומיים להתארח בשבת, כולל הארוחה המסורתית – השירות כרוך בתשלום (25 יורו למבוגר ו-18 יורו לילדים) ובהזמנה מראש. בתי כנסת חשובים נוספים בעיר הם בית הכנסת האורתודוקסי (Jasdei Lea – General Orgaz 5) ובית הכנסת הקונסרבטיבי בית אל (Castello 77).

במדריד פועלים מספר מוסדות יהודיים. הארגון החשוב ביותר הוא The Jewish Community of Madrid – CJM, שלמעשה מאגד תחתיו את מרבית השירותים לתושבים היהודיים של העיר ולתיירים המגיעים אליה מישראל. בדומה לערים אחרות בעולם, גם במדריד פועל בית חב”ד, הממוקם ב-Apartado De Correos 10-117. המתחם כולל בתוכו בית כנסת פעיל ומקווה.




מסעדות ואוכל כשר

סוגיית האוכל היא מהותית ולרוב גם מורכבת עבור דתיים, שומרי מסורת ושומרי כשרות המגיעים לכל יעד בעולם, כולל מדריד. החדשות הרעות הן שהחיפוש אחר מסעדות כשרות במדריד אינו פשוט כלל, כאשר ידוע לנו על מספר מצומצם מאד של מסעדות שכאלה, הנמצאות באזור טרפלגר המרוחק מהמרכז התיירותי של העיר.

מסעדת La Escudilla היא מסעדה כשרה המציעה “מאכלים של בית” – עופות, קוסקוס, תבשילים יהודיים –  בהכשר גלאט. שימו לב שהיא פתוחה בעיקר בשעות הצהריים, כשהיא מציעה גם שירות טייק אוואי. מסעדת Naomi Grill מציעה אוכל כשר למהדרין, מטעם הרבנות הראשית של מרכז הקהילה היהודית במדריד, עם דגש ניכר על מנות בשר. המסעדה מספקת שירות משלוחים עד לבית המלון. חובבי הפלאפל יוכלו לבקר באחד משני הסניפים של פלאפל מעוז, רשת הפועלת בעולם כולו, שמראה שגם למדריד יש פלאפל, ואפילו איכותי.

אפשרות אחרת העומדת עבור המעוניינים באוכל כשר היא להזמין את שירותEasy Kosher, המציע ארוחות בשריות וצמחוניות “ישראליות” לכל האזורים של מדריד. Kosher Catering, כפי שניתן להסיק משמה, מציעה שירותי קייטרינג כשרים, עם תפריט מגוון באופן יחסי. החברה ממוקמת ב-Calle Balmes 3.

מסעדת Hummus Losher Food הינה מסעדת חומס בשרית בה יש אפשרות למנות צמחוניות. כמו כן, המקום מציע בנוסף גם ארוחות וקייטרינג לשבת. המסעדה ממוקמת ב- Cella de Alburquerque, 5.

הכנה עצמאית של מאכלים נפוצה מאד בקרב שומרי מסורת וכשרות, כאשר כאן החדשות הטובות – במדריד יש לא מעט חנויות כשרות, באופן מלא או חלקי. בין האפשרויות:

  • Carneceria Elias – מעדניה וחנות מכולת כשרה, עם מגוון רחב של מוצרים. ממוקמת ב-Viriato 35.
  • el Gourmet Kosher – מכולת כשרה עם מגוון מוצרים. ממוקמת ב- Calle Anastro 9.
  • El Botique de Pan – מאפיה ב-Bravo Murillo 29 שאמנם לא כשרה במלוא מובן המילה, אך כוללת מאפים ולחמים שהוכשרו.
  • El Corte Ingles “San Chinarro”– חנות ב-Calle de Margarita de Parma 1 ובה מחלקה כשרה.
  • El Corte Ingles “La Castellana” – גם כן, חנות הכוללת מחלקה כשרה. תמצאו אותה ב-Paseo Castellana 71.
  • El Botique de Pan – מאפיה כשרה ב-Bravo Murillo 29. בהשגחתו של הרב דהן.
  • Carniceria Shalom – חנות כשרה הממוקמת ב-Calle de Medellin 13. מציעה בשרים, גבינות, יינות כשרים ועוד.

לקריאה נוספת מומלצת:

לינה כשרה במדריד

הנושא הבא אליו נתייחס הוא הלינה. במדריד לא תמצאו בתי מלון כשרים במלוא מובן המילה (מלונות המציעים ארוחות כשרות, לדוגמא). מה שמרבית הישראלים בוחרים לעשות, בתנאים האלה, הוא ללון בבתי מלון הנמצאים קרוב ככל האפשר לקהילה היהודית שבעיר, כשנקודת הציון בה בוחרים רבים היא בית הכנסת בית יעקב. כאשר בוחרים במלון באזורים אלה, קל הרבה יותר להצטייד במוצרים כשרים, בחנויות דוגמת אלה שציינו מעלה. כאשר בוחרים ללון באזור זה יש לקחת בחשבון שמדובר באזור טרפלגר, אשר מרוחק יחסית מהמרכז התיירותי של העיר. לכן יש לשקול מה מתאים עבורכם יותר – קרבה למקומות הכשרים ולבתי הכנסת או לאתרים התיירותיים.

על אף הקושי שבהיעדר מלון כשר במדריד, הנה בכל זאת כמה המלצות:

  1. כדאי לחשוב על לינה בדירה ולא במלון. כך תוכלו לבשל לעצמכם או באמצעות הכלים במקום או באמצעות כלים מהבית. ברוב הדירות ניתן למצוא מטבח מאובזר בו ניתן להכין באופן עצמאי מזונות שהובאו מישראל או נרכשו בעיר, לתיירים שומרי מסורת וכשרות זה יכול להיות מאוד כדאי גם אם מפסידים את השירות והפסליטיז של מלון. חשוב לפני הזמנה לראות שהציוד שיש בדירה מספק אותכם. דירות להשכרה לפרקי זמן קצרים מציעות מספר יתרונות: הן ממוקמות באזורים נוחים ומרכזיים של מדריד, מוצעות במחירים שלרוב זולים יותר מאשר בתי המלון ומכילות מטבח בו ניתן להכין ארוחות באופן עצמאי. גם עבור משפחות עם ילדים המבקרות במדריד, נראה שדירה הוא הפתרון הנוח ביותר. למשל מלון הדירות Apartosuites Jardines de Sabatini או מלון הדירות Arenal Suites הממוקמים במרכז העיר, או מלון הדירות L&H Gran Vía Selection ומלון הדירות New Point Madrid Apartments הממוקמים גם הם במרכז העיר ומציעים מחירים נוחים.
    ראו אפשרויות נוספות לדירות מומלצות תחת דירות במדריד.
  2. למי שמעוניין להיות מעט קרוב יותר למרכז מומלץ ללון בחלק הדרומי של אזור טרפלגר.
  3. אופציה אחרת היא להתאחסן במלון הנמצא סמוך לבית חב”ד (יש לקחת בחשבון שגם הוא נמצא באזור טרפלגר) או לאחת המסעדות הכשרות שהובאו מעלה, ופשוט לוותר על הארוחות של בתי המלון עצמם או על עצם הבישול.

עוד על נושא הלינה בעיר תוכלו תחת מלונות לדתיים ולשומרי מסורת במדריד.

כדורגל במדריד

צפייה במשחק כדורגל במדריד היא בגדר חובה עבור כל חובב ספורט, כאשר בעיר משחקות שתיים מהקבוצות הגדולות באירופה – ריאל מדריד ואתלטיקו מדריד. בהמשך לכך, בעיר תוכלו למצוא שני היכלי כדורגל של ממש: אצטדיון הסנטיאגו ברנבאו של ריאל והוינסטה קלדרון של אתלטיקו. לצידן, פועלות בעיר מספר קבוצות קטנות יותר. המשחקים בליגה הספרדית נערכים בימי שבת או ראשון, כך שייתכן שהמשחק יתקיים במהלך השבת. כדי לא לרכוש כרטיס למשחק אליו לא תוכלו ללכת, חשוב לחכות עד למספר שבועות לפני המשחק, מועד בו מתפרסמת השעה הרשמית שלו בהתאם ללוח השידורים של הליגה הספרדית.

אנחנו ממליצים לכם לסקור את רשימת המשחקים והאירועים במדריד, טרם הטיסה שלכם, כשאנחנו מציעים הזמנת כרטיסים דרך המערכת שלנו.

סרטון מידע על כדורגל במדריד מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

טיסות למדריד

תכנון טיול לא יכול להיות שלם ללא הזמנת טיסה. אצל דתיים ושומרי מסורת התמונה שונה במקצת, כמובן, כאשר טיסות בימי שישי ובשבתות (למעט מוצאי שבת) יוצאות מחוץ לתמונה. יש הבוחרים לבלות במדריד מספר ימים באמצע השבוע, למשל מראשון ועד חמישי, כשאחרים כן מעבירים במדריד שבת אחת לפחות. כפי שראיתם מהסקירה שהובאה כאן, גם שומרי הדת והמסורת יכולים להסתדר במדריד בסופי שבוע, גם אם ברור שעבורם בחירה במלון או בדירה הממוקמים סמוך למוסדות יהודיים ולחנויות שמוכרות מוצרים כשרים נראית מובנית מאליה.

טיסות למדריד עורכות הן חברות ישראליות והן חברות בינלאומיות, כאשר בשני המקרים ניתן לבקש שהאוכל בטיסה יהיה כשר (יש המעדיפים לוותר עליו בכלל ולהתבסס על מאכלים מהבית). צריך לקחת בחשבון שמחירי הטיסות משתנים בהתאם לסוג הטיסה ולמועד הספציפי הנבחר בשנה ולכן טיסות במוצאי שבת יהיו לא פעם יקרות יחסית בהשוואה לטיסיות אמצע שבוע למשל וכדאי לקחת זאת בחשבון בתכנון שלכם.

המלצות שעלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו מדריד למטיילים – Madrid for travelers:

  • היי חברים, נמצאים כרגע במדריד. אשמח למידע על מסעדות כשרות וטובות וגם, איפה יש פלאפל?
    • מסעדת לה אסקודילה. מסעדה כשרה וטעימה מאוד. במטרו לרדת בתחנת Canel. ללכת 180 מטר ואז לפנות שמאלה. עוד 200 מטר וימינה, מצד שמאל. ישראלים מבוגרים חביבים מאוד, התפריט בעברית. מומלץ.
    • פלאפלריה – פלאפל טעים, בעל בית ישראלי. סנטה ברברה 4, מדריד. להגיד לנהג המונית שיקח אתכם לרחוב סנטה ברברה, לא לכיכר.
    • La Escodilla – מומלץ בחום. כשר, טעים בטירוף, אוכל מרוקאי ובשרים על האש.
    • פלאפל אוכלים בארץ. במדריד אוכלים אוכל מקומי: פאייה, טאפאס וכו’.
    • מסעדת la escudilla ברח’ santisima trindad 16. פלאפל של בחור ישראלי ברח סנטה ברברה מספר 4 נמצא ברח’ הנעלים לא רחוק מהדקטלון.
  • האם יש במדריד בית חב״ד? האם יש מסעדה כשרה?
    • הי. יש שתי מסעדות כשרות בשריות. סופר קטן כשר. חושב שגם מאפיה.
    • מסעדת פינתי cardenal cisneros 80, מסעדת לה אסקולידה santisima trinidad 16, מאפיית la batique de pan, bravo murillo 29 ויש גם בקורט איגלס בsan chinarro מחלקה שהוכשרה.
    • אין בית חבד פעיל לארוחות שבת. יש את מסעדת פינתי שהמליצו מאד עליה כאן בקבוצה.
    • אפשר לדבר עם אליהו ממסעדת פינתי ,הוא מביא אוכל כשר עד המלון לשבת כולל פלטה, חלות, יין ונרות שבת.
    • אני התלבטתי הרבה וניסיתי לבדוק כתובות למסעדות כשרות, אבל במדריד זה היה קשה מבחינת כשרות משאר היעדים שהיינו בהם. היינו במדריד לפני שבועיים ואם מתאים לכם תקחי דירה (אנחנו היינו במיקום מושלם בגראן ויה קפיטל-מלון דירות ממש מעולה –
      מטבח פינת אוכל חדר שינה, ממש מרווח, הכנו ארוחת בוקר וארוחות ערב. זה קצת יותר התארגנות, אבל לא כזאת טרחה). אפשר לצאת למסעדה אבל לפחות אין את הלחץ לחפש איפה לשבת במקום שאין בו הרבה אופציות כשרות. אנחנו אישית לא התלהבנו ממסעדת פינתי, אבל לפחות זאת אופציה.
    • *מסעדת La Escudilla מסעדה כשרה המציעה “מאכלים של בית” – עופות, קוסקוס, תבשילים יהודיים – בהכשר גלאט. שימו לב שהיא פתוחה בעיקר בשעות הצהריים, כשהיא מציעה גם שירות טייק אוואי. המקום לא ממוקם במרכז העיר. דרכי הגעה נוחים גם עם המטרו וגם עם מונית שלא יוצאת יקרה.
      *מסעדת Naomi Grill מציעה אוכל כשר למהדרין, מטעם הרבנות הראשית של מרכז הקהילה היהודית במדריד, עם דגש ניכר על מנות בשר. המסעדה מספקת שירות משלוחים עד לבית המלון.
      *מסעדת פינתי הכשרה Pinati kosher Madrid. כתובת: Calle Cardenal Cisneros 80, Bajo Derecha, 28010 Madridalsa
      מהגארן ויה לקחת מונית לכתובת זו בערך 10 דק’ נסיעה, חנויות כשרות, באופן מלא או חלקי.
      • Carneceria Elias – מעדניה וחנות מכולת כשרה, עם מגוון רחב של מוצרים. ממוקמת ב-Viriato 35.
      • El Botique de Pan – מאפיה ב,Bravo Murillo 29 שאמנם לא כשרה במלוא מובן המילה, אך כוללת מאפים ולחמים שהוכשרו.
      • El Corte Ingles “San Chinarro” – חנות ב Calle de Margarita de Parma 1 ובה מחלקה כשרה.
      • El Corte Ingles “La Castellana” – גם כן, חנות הכוללת מחלקה כשרה. תמצאו אותה ב-Paseo Castellana 71.
      • El Botique de Pan – מאפיה כשרה ב Bravo Murillo 29. בהשגחתו של הרב דהן.
      • Carniceria Shalom – חנות כשרה הממוקמת ב Calle de Medellin 13. מציעה בשרים, גבינות, יינות כשרים ועוד.
  • המלצה על מלון- אגורה חואן דה אוסטריה- Agora juan de austria. מכיון שאנחנו שומרים שבת, התאכסנו במלון במיקום שהתאים לנו, המלון נמצא במרחק הליכה של 4 דקות, מבית הכנסת “בית יעקב” וממאפיה שבה מוכרים באגטים כשרים (כל בוקר רכשנו טרי) ומחנות מכולת קטנה שבה מוכרים מוצרים תוצרת הארץ, אפרט בהמשך. המלון קטן ונעים 48 חדרים בלבד, סגנון המלון והחדרים מהמאה ה-18 19. לדעתי מאוד מיוחד! המלון חדש יחסית. החדרים גדולים ומרווחים, יש מקרר קטן מיני בר, אין קומקום חשמלי ופינת קפה. השרות מעולה, העובדים אדיבים מאוד, נענו לכל בקשה (לא היו הרבה). המלון מצוחצח ומבריק, הייתה בעיה קטנה עם המיזוג, הם טענו שהמיזוג המרכזי מכוון על איורור, ושב- 1/6 מעבירים לקירור. לפני שסוגרים לקיץ, חובה לבדוק את הנושא. למזלנו קיבלנו חדרים עם מרפסת, כך שכשהיינו בחדרים פתחנו את החלונות ונכנס אוויר נעים וקריר.
    ועכשיו נושא האוכל- כמשפחה שומרת כשרות. אנחנו מתורגלים היטב בנושא האוכל. לקחנו איתנו מהארץ (כמו לכל טיול)מוצרים שאיתם יכולנו להכין כריכים כמו: פסטרמה (לא קבנוס!!), גבינה צהובה, קוטג’,סלט חומוס (לא בשימורים),מיונז, טונה, קטשופ, חמאה,טחינה גולמית, גבינה צפתית. וכו… אני שמה את המוצרים בציידנית רכה בינונית+ 2 יח’ קרחום. את הציידנית מכניסה לתוך המזוודה הגדולה. וטפו , טפו , טפו עד היום זה עבד מצויין. כמובן שוידאתי לפני כן שיש מקרר -מיני בר קטן בחדר המלון. בבוקר ירדנו למאפיה שבה מוכרים באגטים. הכנתי ציק צק כריכים , והיינו מסודרים עד השעה 18:00. שישי שבת- התפללנו ואכלנו במרכז היהודי שנקרא “בית יעקב” בכתובת calle balmes 3 madrid . כמו שרשמתי ,בית הכנסת נמצא במרחק הליכה של 4 דקות מהמלון. צריך להירשם מהארץ אצל איזבל- המזכירה של הרב זלמן שאחראי על הנושא. מייל להרשם לארוחה: shabat@cjmadrid.org מספר הטלפון של איזבל 0034676958575 ניתן לתקשר איתה בווצאפ ולהזמין מקום לארוחה. המבנה הוא מבנה מאובטח היטב. ישנם שומרים בכניסה 24/7. מי שרוצה להתפלל או לאכול ארוחת שישי, או גם וגם , צריך להגיע ביום חמישי בערב או שישי בבוקר עם דרכונים (לא צילום). יקבל אתכם בכניסה בחור מאוד נחמד דובר עברית. יצלם את הדרכונים ויחזיר אליכם חזרה. העלות עבור הארוחה הינה 15 יורו לכל גיל. הארוחה מתקיימת גם באותו מבנה בקומת הקרקע יש אולם עם מטבח. רצוי להתעדכן מול השומרים לגבי זמני התפילה והארוחה. משתנה משבת לשבת.
    ארוחת שישי- הארוחה בסיסית מאוד. מגישים : חלות, סלטים, אורז עם ירקות ,עוף, עוגה אישית ארוזה ,שני סוגי פירות ושתיה קרה . הארוחה לא עשירה, אבל משביעה. כל העיקר זו האוירה הכייפית עם המון קדושה! נהננו מאוד. היו חבר’ה צעירים ששרו ועשו שמח..
    ארוחת שבת- לאחר התפילה, התקיים במקום קידוש עם כיבוד קל. חזרנו למלון לארוחת צהריים. התארגנו מהבית עם מנות ארוזות מוכנות של חברת מבושלת… ביום שישי קנינו פירות וירקות.
    כתובות של מקומות כשרים, שבהם אכלנו וקנינו מוצרים. כל הכתובות שרשמתי נמצאים במרחק דקות ספורות מבית הכנסת “בית יעקב”.
    מאפיה למכירת באגטים- “panaderia orio” – מדובר במאפיה לא כשרה. המייצרת באגטים בייצור מיוחד,ובאישור של הקהילה היהודית. והחלק הזה במאפיה נמצא בצד ומופרד משאר המאפים. כתובת: calle bravo murillo 29
    מכולת למוצרים ישראלים כשרים. “carniceria elias” – ניתן למצוא שם: פרודוקטים יבשים, שימורים, ממתקים, נקניקים,חומוס , גבינות, עופות, בשרים. הכל כשר מחברות ישראליות. כתובת: calle de viriato 35.
    מסעדת פינתי -“pinati” מסעדת בשרים .מסעדה חביבה, לא יותר! האוכל היה טעים ואכיל, למעט החומוס שהיה תפל לחלוטין. גודל המנה ממוצעת. המקום מעט מוזנח ולא מטופח. הבחור שקיבל אותנו והגיש את המנות היה כנראה, בלי מצב רוח באותו היום ( אנטיפת לחלוטין) אבל כשאין ברירה אז אין ברירה… קיבל אצלנו ציון בינוני. כתובת: calle cardenal cisneros 80
    ישנם עוד מקומות (מסעדה “לה אסקודילה” וחנות מכולת) באותו האזור. לאזור הזה קוראים שכונת “קאמברי”. רשמתי רק את המקומות שבהם ביקרנו. פלאפל- זוג ישראלים בשם לוטם ושי פתחו חנות פלאפל וחומוסיה בשם. פלאפלריה “falafel artesanel” ברחוב calle de santa barbara 4. המסעדה די קרובה לגראן ויה . מבחינתנו המקום קיבל ציון מעולה. המסעדה נקיה, המוכרות היו אדיבות מאוד, מחירים הוגנים, והפלאפל היה טעים מאוד! שימו לב ביום שני סגור.

 

מפה