פארק דל בואן רטירו, מדריד – המדריך לתייר הישראלי | Parque del Buen Retiro

פארק דל בואן רטירו בכמה מילים

פארק בואן רטירו (Parque del Buen Retiro – פארק “הפרישה הנעימה”) הוא הפארק המרכזי והחשוב של מדריד. הפארק הענק מכיל בין היתר פסלים רבים, אנדרטות, מבני פאר הכוללים יצירות אמנות מיוחדות  ואגמים. הפארק נחשב לאחד המקומות הפופולאריים בעיר לתיירים ולמקומיים כאחד והוא מעניין ויזואלית ואינטלקטואלית (צופן בחובו סיפורים רבים הקשורים בעיר מדריד).

סרטון מידע על פארק רטירו מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

רוצים להכיר את מדריד בדרך כיפית ומעניינת?
הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא סיור עם מדריך צמוד דובר עברית שילווה אתכם במקומות המעיינים ביותר בעיר ומחוצה לה. בין אם אתם מחפשים סיור להכרת העיר, סיור קולינרי בו תטעמו מהמטבח הספרדי, סיור גרפיטי מרתק או יציאה ממדריד לסיור בעברית בטולדו וסגוביה, תוכלו להבטיח את מקומכם בסיורים המבוקשים כאן.




פארק בואן רטירו נמצא באזור הפראדו בסמיכות לשער אלקלה ולמוזיאון הפראדו. והוא אחד השרידים לתקופה בו אזור זה של מדריד היה מאופיין בראות ירוקות ומעט מבנים מפוזרים לפני שעבר את הפיתוח המאסבי של שליטי בי בורבון (ניתן לראות על נושא זה פירוט נרחב תחת ההיסטוריה של מדריד – המאה ה-18 והמאה ה-19 תחת שלטון בית בורבון).

פארק רטירו - שיט בסירות

פארק רטירו – שיט בסירות

הפארק נבנה כפארק מלכותי, חלק מארמון “ריאל סיטי דל בואן רטירו” ששימש כבר במאה ה-16 כארמון הקיץ של משפחת המלוכה הספרדית. בניית הגנים מתוארכת למאה ה-17, הם נבנו ע”י המלך פיליפ ה-4 כמתנת פרישה למשפחת המלוכה. ומכאן שמם – גני הפרישה הנעימה (או בתרגום קצת יותר תרבותי ופחות מילולי – “המנוחה הנעימה”, רטירו כמו המילה אנגלית Retirement משמעותם בספרדית פרישה או מנוחה של אחרי תפקיד).

כמו אתרים תיירותים אחרים במדריד בדגש על אילו שבאזור הפראדו בתחילת דרכו היה הפארק לחלוטין מחוץ לחומות העיר ושימש כמתחם מלכותי שתושבי העיר לא יכלו בכלל להיכנס אליו , אך כיום העיר מדריד מקיפה את הפארק מכל עבריו וכאמור זהו אחד מנקודות הציון האהובות על תושבי מדריד (ותייריה).

גודל הפארק הענק הוא 10 דונם, וכאמור במשך שנים רבות הוא היה סגור למבקרים וגם שהאזור כולו נבנה במאה השמונה הוא נפתח לקהלים מצומצמים ולאחר מיכן לביקור של כלל תושבי מדריד אך בלבוש רשמי בלבד. הפארק נפתח לבילוי של  הקהל הרחב במאה ה-19 ושימש גם אז וגם היום כגן מלכותי משולב סגנונות הוא מאפשר לבאים לבקר בו לראות גן מלכותי מעוצב בסגנון צרפתי רשמי, לצד חלקים אחרים בגן שהינם “טבעיים” יותר. ומשמרים את הצמחיה הטבעית שהייתה במקום בימים עבורו.

שבילי הליכה בפארק רטירו

שבילי הליכה בפארק רטירו

מה רואים בפארק?

הפארק ענק ומלא בפינות היסטוריות מעניינות. נשתדל לתת את המידע על כמה מהמעניינות ביותר שביניהן – אם כי חשוב להדגיש שאין נקודה אחת מסוימת שהיא מאוד חשובה בפארק – ובעיקר צריך ללכת וליהנות מהנופים שלו, האווירה שהוא משרה ופינות חמד כאלו ו/או אחרות שיש בו. בכל זאת ננסה למנות את נקודות העניין המרכזיות שבו:

מוזיאון וארמון דל אחרסיטו

מהארמון המקורי שעמד כאן רק שני בניינים נותרו. שאר חלקי הארמון נהרסו במהלך המלחמה הקשה של הספרדים עם הצבא הצרפתי של נפוליאון. אחד הבניינים שעוד עומד מאכלס את מוזיאון דל אחרסיטו, שמשמש היום כמוזיאון הצבאי של ספרד. המוזיאון מכסה את ההיסטוריה הצבאית של ספרד. הוא מכיל אוסף מעניין של שריון וכלי נשק מהימים שספרד הייתה אימפריה עולמית.

המוצג החשוב ביותר באוסף הינו החרב של הגיבור הקסטליאני אל סיד או “לה ציונה” (לא התבלבלתם, פעם גם לספרדים ולנוצרים הקתולים בכלל היה עניין  בארץ הקודש). עוד מוצג מעניין שאינו נשק של ממש הינו הצלב שלקח עימו קולומבוס לעולם החדש, הלא היא אמריקה (למרות שהוא חשב שהוא נוסע להודו). זה הוא מוצג משמעותי ביותר עבור הספרדים כיוון שמסע זה הפך את ספרד לאימפריה (לאתרים נוספים במדריד הקשורים בקולומבוס ומסעו, ראה פלאסה קולון).

הבניין השני שעומד על תילו (והפחות מעניין מבין השניים) הינו קאסון דל בואן ריטרו. זהו מוזיאון עם אוסף ציורים מהמאה ה-19 וה-20, הכולל עבודות של חואקין סורולה (הצייר האימפרסיוניסטי המפורסם שמקושר יותר לולנסיה מאשר למדריד).

האגם ופסל אלפונסו ה- 12

קרוב לכניסה הצפונית של פארק בואן רטירו נמצא אגם מלאכותי גדול – האסטאנק דל רטירו. כאן תוכלו לשכור סירת משוטים ולשוט, בילוי אהוב על הקסטיליינים, במיוחד במהלך סופי שבוע. עוד תראו ליד האגם פסל גדול של המלך אלפונסו רכוב על סוסו וצופה על האגם (כדאי לדעת שהמלך אלפונסו ה- 12 נחשב לגיבור לאומי לאחר שהחזיר את השליטה למדריד לידי הספרדים מידיהם של הצרפתים). הפסל, שנוצר ב- 1922 ע”י אמו של המלך, בנוי בצורת אכסדרה בצורת חצי עיגול כאשר מלפניה יושב המלך רכוב על סוסו.
למבקרים עם ילדים במקום, אגם זה הוא נקודה מושלמת להאכיל את הדגים שיש באגם ואת הברווזים ושאר ציפורי המיים ששוחות בו.

האגם המרכזי של פארק רטירו ופסל אלפונסו

פלאסיוס – פלאסיו דה ולסקז וארמון (או חממת) פלאסיו דה קריסטל

מעט דרומה מהאגם הגדול שוכן אגם קטן בהרבה. בקצה האגם הקטן ישנו מבנה זכוכית מרהיב, הקרוי הפלאסיו דה קריסטל (או “ארמון הזכוכית”), שהוא למעשה חממה מפוארת המזכירה במעט את זאת של גני קיו בלונדון). הוא נבנה בשנת 1887 ע”י האדריכל ריקארדו ולסקז בוסקו, לאחר שבנה את ארמון הקריסטל בלונדון. בתחילה שימש מבנה זה כביתם של צמחים אקזוטיים אשר הובאו מהפיליפינים. כיום הוא משמש בעיקר לתצוגות אמנות בת זמננו.

ארמון הזכוכית בפארק רטירו

ארמון הזכוכית בפארק רטירו

לא רחוק ממבנה זה שוכן מבנה נוסף, הקרוי פלאסיו דה ולסקז, אשר עוצב ב-1884 ע”י אותו אדריכל. כיום גם הוא משמש לתצוגות אמנות, אך במקור שימש הביתן ביתה של התערוכה הלאומית של תעשייה הכרייה, הברזל, הזכוכית והקרמיקה של ספרד.




גן הורדים ופסל השטן

עוד אתר חשוב בפארק הוא גן הוורדים הקרוי “רוזלדה”. מלבד הורודים והפרחים היפים, החלק המעניין ביותר בפארק הינו הפסל אל איינג’ל קאידו, המוקדש לשטן. זו היא כנראה דוגמתו היחידה באירופה.

חלקים מעניינים אחרים בפארק: הגנים הבארוקים של Plaza del Parterre ופסל Jacinto Benavente, מבנה ה-Casita del Pescador, פסל הספינקס של הפארק, הגנים הבוטנים של מדריד (נמצאים בחלקו הצפוני של הפארק).

אטרקציות נוספות לילדים ומשפחות במדריד

לינה באזור הפארק

לינה באזור רטירו היא אזור מתאים מאוד למי שרוצה להיות קרוב לריאה הירוקה של העיר מצד אחד, מצד שני במרחק של הליכה לאתרי האזור (אזור הפראדו) ונגישות גבוהה לאתרים המרכזים של אזור מדריד העתיקה גם ברגל וכמובן בתחבורה ציבורית, בנוסף המלונות שנמצאים בחלקו הדרומי של הפארק מאוד קרובים לאטוצ’ה תחנת הרכבת המרכזית של מדריד מה שמקל על המגיעים והנוסעים מ/אל העיר ברכבת – לבסוף המחירים של המלונות באזור נוחים ביחס למלונות במרכז העיר העתיקה אנו ממליצים לקרוא עוד מידע תחת מלונות בפראדו, ומלונות במדריד. בין המלונות המומלצים הנמצאים באזור ניתן למנות את Petit Palace Savoy Alfonso XII ואת Petit Palace Lealtad Plaza למחפשים לינה ברמה גבוה, את NH Madrid Atocha למחפשים לינה פונקציונאלית ואת Apartamentos Madrid Alfonso XII 22 למעדיפים ללון בדירה ולא במלון.




המלצות "הכל על" למבקרים באתר

  • הפארק הזה הוא הריאה הירוקה הפופולארית במדריד. אפשר לעשות בו לא מעט, מסיור בין האתרים המרכזיים שבו ועד ישיבה באחת מחלקות הדשא המגודרות בגדר חיה לצורכי פיקניק או סתם כדי ליהנות מהשמש וכמובן לבוא לריצת בוקר / אחרי צהרים או רכיבה על אופניים בקיצור כל מה שריאה ירוקה גדולה בליבה של עיר סואנת יכולה וצריכה להציע. הוא מאוד מתאים ומומלץ במיוחד לתיירים עם ילדים מצד אחד, או לתיירים המגיעים לחופשה רומנטית מצד שני.
  • למטיילים עם ילדים הביאו לחם כדי לזרוק לברווזים ולדגים.
  • עוד מומלץ לבקר בפארק בזמן הופעות המתקיימות בו. הופעות אלו נפוצות בעיקר בחודשי התיירות ובסופי שבוע.
  • למגעים עם רכב פרטי (לא מומלץ – ראה השכרת רכב במדריד והשכרת רכב בספרד) יש חניה סמוכה לפארק בכמה נקודות – המחיר יקר. עדיף להכנות את הרכב בחניון מחוץ לעיר ולהגיע לטיול בעיר עם מטרו/ תחבורה ציבורית – ראה תחבורה והתניידות במדריד. לבעלי כרטיס לאוטובוס התיירים של מדריד - סמוך למקום יש תחנה נגישה ונוחה מאוד לשימוש (למידע נוסף על אוטובוס התיירים של מדריד).
  • למי שמתאפשר מומלץ להגיע למקום בשני זמנים שונים של היום – בבוקר באו יום מלא ובערב לקראת שקיעה אז יש בפארק אווירה ייחודית.​

המלצות ותגובות של גולשים לפארק רטירו:

תגובות והמלצות אילו עלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו – מדריד למטיילים – Madrid for travelers:

  • אחד המקומות היפים ציורי כל כך (מזכיר את סנטרל פארק- אולי יותר יפה) הפארק מדהים ממש נהננו שם היום ..
  • פארק רטירו, מוזיאון הפראדו ומוזיאון ה-Thyssen: הפארק קרוב מאוד למוזיאונים, כך שכדאי מאוד לשלב את הביקור בו עם ביקור באחד מהמוזיאונים. בעוד שהפארק ומוזיאון הפראדו מוזכרים בכל כתבה על מדריד וכמובן ששווים מאוד ביקור.
  • פארק רטירו יפה בכל יום, ובכל תקופה . בימים גשמים וסוערים פחות ולא מומלץ. בימי ראשון הפארק מלא במטיילים אבל יש הרבה מופעי רחוב ודוכנים (כמובן לא בימים גשומים).
  • בפארק רטירו שהוא מקסים שלעצמו יש את ארמון הזכוכית. ממליצה להגיע לנקודה זאת בפארק. מדהים! פשוט מדהים!!!!!
  • מזכיר את הסנטרל פארק בניו יורק,מהמם ביופיו!
  • פארק רטירו באמת מדהים עשינו אותו עם שתי בחורים שהסיעו אותנו על אופניים 20 יורו לזוג.הראו לנו הכל וירדנו בכל אטרקציה להיצטלם. אם אתם מתכוונים לעשות את זה ברגל תעשו את זה בתחילת היום או בתחילת הטיול שעוד יש לכם כוח. זה פארק ענקייייי
  • לא לוותר על פארק רטירו!!  הסירות באגם ,ארמון קריסטל וגן טווסים.
  • פאר ריטרו. ריאה ירוקה בתוך העיר המדהימה. פארק גדול ביופיו וגדול בגודלו. חשוב לדעת: מי שרוצה להשכיר אופניים ניתן לעשות זאת מחוץ לפארק. 5 יורו לשעה הראשונה. 2 יורו לשעה השנייה. שווה מאוד. למרות הקור רכבנו שעה וחצי וזו אחת החוויות המדהימות של הטיול. אנחנו השכרנו מרחוב פיליפה. הבחור מקסים.
  • חזרנו אתמו. לנו היו ימים מקסימים מדריד מהממת, עיר ללא הפסקה. כדאי מאוד להגיע לפארק להוריד הילוך, לקחת סירה קטנה 6 יורו ל 45 דק ולהנות מכל רגע.
  • שווה ביותר ,רצוי לסמן נקודות עניין בפארק דרך גוגל מפות ,השייט עולה 6יורו לסירה ל45דקות ,מומלץ לקחת גליל נייר לייבש את המושבים של הסירה.
  • היינו אתמול פארק מקסיםםםםם שתינו קפה באחת המסעדות  שמש טובה אווירה מושלמת ועשינו שייט 45 דק עלות 6 יורו חוויה  ממליצה!
  • פארק בוטני מדהים מלא באומני רחוב והיופי שלו פשוט מרהיב! נהננו מאוד מהאווירה ואפילו לקחנו איתנו הביתה דיוקן של צייר שצייר אותנו מדהים עבור 15 יורו. למי שאוהבת את הסגנון, יש שם בסטות של צוענים שמכינים תכשיטים בעבודת יד, אני פשוט נדהמתי! המוכר הכין לי 2 טבעות מזהב במקום לפי המידה שלי ולקחתי עוד המון תכשיטים כי המחיר משתלם לגמרי!
  • רק המלצה קטנה אחת על סגוואי. נמצאים בצמוד לשוק סאן מיגל. מומלץ להזמין יום לפני או כמה שעות לפני ובנתיים להסתובב באזור. יש כמה מסלולים. עשינו את הראשי ברחובות מדריד כולל פארק רטירו המקסים. ממש חוויה. יש עוד מסלולים. מדריך דייגו חמוד ושירותי. עלות היא 35 יורו אבל עושים הנחות, כך ששילמנו 27 יורו. שווה ומומלץ בחום! תהנו!
  • לקחנו מטרו אל תחנת רטירו והלכנו אל שער אלקאלה שבכיכר העצמאות. נכנסנו לפארק בואן רטירו ושהינו בו כשלוש שעות. פארק גדול, נקי ונעים, מהיפים באירופה ובכלל. הוא מכיל המון אטרקציות ומוזאונים שונים. עשינו שיט בסירת משוטים באגם המלאכותי, והמשכנו להסתובב בחיפוש אחר האטרקציות המרכזיות שבפארק – ארמון הקריסטל, פסל השטן, העץ העתיק, פסלי השיש ועוד. באמצע השבוע הפארק רגוע ושקט, ובסוף השבוע (שבת-ראשון) הפארק מתמלא באנשים. מומלץ לבקר בו בבוקר כשעוד מזג האוויר נעים ולא חם מידי.
  • מי לקח “טוק טוק” בפארק רטירו? מה המחיר?
    • לא לקחתי, אבל עולה 25 יורו לחצי שעה.
    • 20 יורו לטוק טוק. אוטובוס תיירים 25 יורו ליומיים.
  • ליד פארק רטירו יש מאפיה מצויינת עם מאפים ושוקולדים טעימים וטריים קוראים לה moulin chocolat שוב לא הייתי באה ממש במיוחד אם אתם לא באיזור, אבל אם אתם גם ככה בפארק או באיזור לדעתי מאוד שווה. חיסרון קטן שאין שם קפה, אך ליד המאפיה יש בית קפה ואפשר להזמין שם למי שצריך.
  • בפארק רטירו לקחנו טוק טוק. בעיניי זה מאוד שווה, מראה לך את כל הפארק בשעה, עוצר באתרים המיוחדים ומסביר על המקומות. קשה לעשות את הכל ברגל, כי הוא באמת ענק ומי שרוצה להספיק לראות את הכל כדאי לשקול. אחרי זה הלכנו שוב למקומות שאהבנו בפארק.
  • פארק רטירו- הכניסה חינם,פארק מדהים ביופיו. הפארק ענק ולכן שכרנו “טוק-טוק” חשמלי עם נהג, מסיע עד שלושה אנשים. ממליצה מאוד, עלות החוויה 25 יורו ל40- דקות. שווה בהחלט. עצר על יד כל מקום שביקשנו להצטלם… לאחר 40 דקות נפרדנו לשלום על יד ארמון הזכוכית המדהים ביופיו, והמשכנו לטייל ברגל.
  • פארק רטירו מהמם! הבאנו משטח לתינוקת, קצת נישנושים ונהנו מהאווירה!
  • פארק רטירו באמת מדהים! עשינו אותו עם שני בחורים שהסיעו אותנו על אופניים, 20 יורו לזוג. הם הראו לנו הכל וירדנו בכל אטרקציה להצטלם. אם אתם מתכוונים לעשות את זה ברגל, תעשו את זה בתחילת היום או בתחילת הטיול, כשעוד יש לכם כוח. זה פארק ענקייייי.

שאלות ותשובות על פארק דל בואן רטירו

פארק דל בואן רטירו (Parque del Buen Retiro) הוא הריאה הירוקה הפופולרית במדריד והיא מתאימה ומומלצת במיוחד לתיירים עם ילדים מצד אחד, או לתיירים המגיעים לחופשה רומנטית מצד שני.

ניתן לבוא לביקור בפארק בכל זמן, אך מומלץ להגיע אליו בזמן שיש בו הופעות. ההופעות מתקיימות בעיקר בחודשי התיירות או בסופי שבוע.

פארק דל בואן רטירו (Parque del Buen Retiro) נחשב כפארק המרכזי והחשוב במדריד. אין נקודה מסוימת שהיא מאוד חשובה בפארק ובעיקר מומלץ ללכת ולהינות מהנופים שלו. הפארק מלא בפינות הסיטוריות מעניינות, פסלים, מבני פאר הכוללים יצירות אומנות ואגמים.

המקומות שאותם כדאי לא לפספס בפארק דל-בואן-רטירו (Parque del Buen Retiro) הם מוזיאון וארמון אחריסטו (Ejército), האגם ופסל אלפונסו ה-12 (Alfonso XII), פלאסיוס – פלאסיו דה ולסקז (Velázquez Palace) וארמון (או חממת) פלאסיו דה קריסטל (Palacio de Cristal) גן הורדים (Rosaleda) ופסל השטן (El Angel Caído).

אפשר להגיע לאזור פארק דל בואן רטירו באמצעות:

  • מטרו
  • קו 2 (אדום) עד לתחנת Retiro. או קו 9 (סגול) עד לתחנת Ibiza

פארק דל רואן רטירו מאוד מומלץ לביקור עם ילדים. הפארק נחשב כריאה הירוקה הפופולרית במדריד וניתן לשבת בו עם כל המשפחה לפיקניק בדשא, לבקר יחד באתרים המרכזיים שבו ולזרוק לחם לברווזים ולדגים החיים בו.

למטיילים בפארק המגיעים עם ילדים מומלץ להביא לחם כדי לזרוק לברווזים ולדגים. בנוסף, מומלץ לבקר בפארק בזמן הופעות המתקיימות בו. הופעות אלו נפוצות בעיקר בחודשי התיירות ובסופי שבוע. למגיעים עם רכב פרטי יש חניה סמוכה לפארק בכמה נקודות – המחיר יקר (למידע נוסף על השכרת רכב במדריד לחצו כאן או כאן). עדיף להחנות את הרכב בחניון מחוץ לעיר ולהגיע לטיול בעיר עם מטרו/ תחבורה ציבורית (למידע נוסף על דרכי הגעה בתחבורה ציבורית לחצו כאן). לבעלי כרטיס לאוטובוס התיירים של מדריד - סמוך למקום יש תחנה נגישה ונוחה מאוד לשימוש. למי שמתאפשר מומלץ להגיע למקום בשני זמנים שונים של היום – בבוקר באו יום מלא ובערב לקראת שקיעה אז יש בפארק אווירה ייחודית.​

ישנן כמה אפשרויות לסיורים מודרכים בפארק דל רואן רטירו. ניתן לצאת לסיור מודרך רגלי כמו למשל הסיור המוצע בקישור הבא. ניתן גם לצאת לסיור בפארק באופניים כמו למשל הסיור הבא, וניתן לצאת לסיור מודרך בסגווי כמו למשל הסיור המוצע כאן. למידע נוסף על סיורים מודרכים בפארק דל רואן רטירו לחצו כאן או כאן.

בין המלונות המומלצים באזור פארק דל בואן רטירו ניתן למנות את מלון Hotel Mediodia , מלון Petit Palace Lealtad Plaza ומלון Petit Palace Savoy Alfonso XII.

לקריאה נוספת על מלונות באזור פארק דל בואן רטירו לחצו כאן.

במרחק בין פאר קדל בואן רטירו לשער אלקלה הוא כ100 מטר וניתן לות אותו ב2 דקות הליכה.

המרחק בין פאר גל בואן רטירו למוזיאון הפראדו הוא כ350 מטר וניצן לעשות אותו ב5 דקות הליכה.

מרחק בין פארק דל בואן רטירו לארמון המלכותי של מדריד הוא כ2.3 ק''מ וניתן לעשות אותו ב30 דקות הליכה.

מומלץ להקדיש לביקור בפארק דל בואן רטירו כשעתיים.

אין הבדל בשעות הפתיחה של הפארק בין ימי ראשון לשאר ימי השבוע אך בימי ראשון הפארק מלא במטיילים ויש הרבה מופעי רחוב ודוכנים (כמובן לא בימים גשומים).

החניה ליד הפארק יקרה יותר ביחס למקומות אחרים.

מידע שימושי על פארק דל בואן רטירו

שעות פתיחה

6:00-23:00 בחורף, 6:00-00:00 בקיץ

כתובת

Plaza de Salvador Dali, 28009, מדרידספרד




הגעה
directions_subway
מטרו

קו 2 (אדום) עד לתחנת Retiro. או קו 9 (סגול) עד לתחנת Ibiza