כיכר ספרד – דון קישוט והמרכז העירוני של מדריד | Plaza de Espana

דף זה עוסק בכיכר ספרד שבמדריד. יכול להיות שחיפשתם מידע על פיאצה אספניה בברצלונה, או על פיאצה אספניה ברומא.

מידע כללי והיסטוריה

כיכר ספרד (Plaza de Espana) היא אחת מהכיכרות הגדולות והפופולריות במדריד ומהמפורסמות שבכיכרות ספרד. אחד המראות המיוחדים של העיר הוא להגיע לכיכר זו ביום שטוף שמש ולראות כיצד ההכיכר מתמלאת ברוכלי רחוב, תיירים ומקומיים שמשתזפים למגע קרני השמש הספרדית המלטפת.
הכיכר ממוקמת בסוף שדרות גראן ויה, הרחוב המרכזי של מדריד ואחת מהדרכים העמוסות במדריד ומשמשת כנקודת מוצא או סיום לסיור ברחוב זה. הכיכר הירוקה אמנם מוקפת ברחובות סואנים, אך היא עדיין מהווה מקום מרגוע נפלא במהלך שעות היום. תוכלו גם אתם להצטרף ל”נחים” בכיכר מההמולה של מדריד ולצפות במזרקה הגדולה הנמצאת במרכז הכיכר ובפסל המפורסם לזכרו של הסופר הספרדי סרוואנטס.

 




הכיכר ממוקמת כאמור במיקום אסטרטגי רב חשיבות, בסמוך לארמון המלוכתי או הפלאסיו ריאל. מסיבה זו אתר זה שימש במש זמן רב מחנה צבאי.
לאחר שנהרס המחנה הצבאי הוקמה כיכר ציבורית חדשה. המקום הפך לנקודת מפגש פופולרית במהלך שנות ה-50, לאחר ששניים מהמבנים הגדולים הבנויים עד היום במדריד נבנו לידו: האדיפיוס דה אספנה ו-טורה דה מדריד. שני מבנים אלו נבנו במסגרת פרויקט מעניין לכשעצמו שנקרא “פיתוח המטרופוליטנה” והאדריכלים שעיצבו אותם הם האחים חוליו וחואקין אוטאמנדי.

כיכר אספניה – מהכיכרות היפות של מדריד וספרד

מה רואים בכיכר?

  • האדיפיסיו דה אספנה (Edificio España)

האדיפיסיו דה אספנה (Edificio España) או “בניין ספרד” נבנה בין 1947 ל-1953 והוא גורד השחקים הנעים ביותר למראה שתפגשו במדריד או בכלל (הוא אחד מגורדי השחקים היחידים שמתלכד עם הנוף ולא משתלט עליו). הוא מכיל מגדל מרכזי בן 25 קומות (117 מטר גובה) ולצדדיו שתי כנפיים מדורגות הנמוכות ממנו. בימים אלו נמצא המבנה בשיפוץ.

בניין ספרד בכיכר אספניה במדריד

בניין ספרד בכיכר אספניה במדריד

  • טורה דה מדריד (Torre de Madrid)

טורה דה מדריד (Torre de Madrid) נבנה בשנת 1957. בזמן הבנייה של מבנה זה הוא היה מבנה הבטון הגבוה בעולם, כשהוא מתנשא לגובה 142 מטרים (או לחלופין 466 רגל). עובדה זו היקנתה לו את הכינוי “לה ג’ירף” או “ג’ירף”, אותו הדביקו לו בני מדריד.
הוא המשיך להיות המבנה הגבוה במדריד עד טורה פיקאסו שנבנה ב-1989.

  • אנדרטה לזכרו של מיגל דה סרוואנטס (Monumento a Miguel de Cervantes)

עם כל הכבוד למבנים הענקיים, המראה המפורסם ביותר בפלאזה דה אספנה היא האנדרטה לזכרו של מיגל דה סרוואנטס, מחבר הספר המפורסם על
דון קישוט איש לה מנצ’ה ונושא כליו הנאמן סאנצ’ו פנצ’ו. דון קישוט, דמותו של הלוחם המהולל שנלחם בטחנות הרוח, מושכת אליה מבקרים רבים הנוהרים לאנדרטה כדי להצטלם על רקע פסלי הברונזה של הדון על סוסו וסנצ’ו פנצ’ו על פרדתו. מאחוריהם ניצב פסלו של סרוואנטס עצמו, מביט על גיבוריו.

דון קישוט הוא דמות משמעותית מאוד באזור זה של ספרד, הוא מספר את סיפורם של אצילי קסטליה – שהייתה אזור קרבות במשך שנים ומלאה באבירים ואדונים למודי מלחמה (במשך שנים רבות אזור זה ידע לחימה בין המוסלמים לבין הנוצרים ובין הנוצרים לבין עצמם) כשהמלחמה באזור זה נגמרה ועברה למקומות אחרים – קסטיליה ספרד נלחמו אז במלחמות מעבר לים באיטליה, סיציליה יוון וכדומה (סרוונטס עצמו נפל בשבי כשהיה לוחם בצבא הספרדי). מלאה הארץ אצילים עם כוח פוליטי שגדלו על ברכי האתוס של הלחימה והאבירות כשלמעשה אין באמת צורך במלחמה.

דון קישוט הוא דמות של אדון כזה, אציל שהחליט שהוא צריך להיות אביר וממלא את מוחו בפנטזיות קשות – הוא מוסמך לאבירות על ידי בעל פונדק, הופך בדמיונו פונדקאית פשוטה לנסיכה והופך טחנות רוח לענקים מאיימים – כשתיסעו עם רכבכם באזור קסטיליה תבינו למה – לעיתים גם החדישות שבהן נראות כענקים.

סנצו פנצ’ו שמספר את סיפורו של דון קישוט הוא דמותו של האדם הפשוט, ללא עוצמה פוליטית – נושא הכלים של הדון. מצד שני הוא ריאליסט, הוא רואה את הפנטזיות של אדונו ומבין שמודבר בדמיון שווא הוא מנסה להסביר זאת לדון חדור המשימה שאינו משתכנע וממשיך להיגרר אחריו כנושא כלים נאמן שגורלו נקשר בגורל אדונו.

אוהד העורך הראשי של האתר עם פסלו של דון קישוט בכיכר אספניה (צילום מקורי)

הסאטירה הפוליטית הזו של דון קישוט הייתה פופולרית מאוד בזמנה והיא הפכה לקלסיקה שמהדהדת ורלוונטית עד ימנו – ותורגמה לעשרות שפות מסביב לעולם (כפי שמתואר על ידי הגלובוס שנמצא באנדרטה) – סרוונטס וגיבוריו דון קישוט וסנצ’ו פנצ’ו הם מסמלי מדריד ואזור קסטיליה (בדגש כמובן על קסטיליה – לה מנצ’ה).

סרטון מידע על כיכר אספניה מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על




המלצות "הכל על" למבקרים בכיכר ספרד

  • הביקור בכיכר הינו ביקור חובה למבקר במדריד לראשונה. בכיכר עצמה אין צורך להשקיע זה רב (כ10-20 דקות, מקסימום חצי שעה) ולרוב מחברים אותה עם טיול באזור הגראן ויה או לחילופין עם הארמון המלכותי הסמוך. למבקרים עם ילדים, מאוד מומלץ לספר את הסיפור על דון קישוט או להראות להם סרט על הגיבור לפני הביקור בכיכר (זה הופך את השיחה על האנדקטה להרבה יותר מעניינת).
  • אזור זה הינו אזור הידוע כמוקד שופינג. הדוגמא הטובה לכך היא שבגראן ויה בחלק של אזור של כיכר אספנייה, אפשר למצוא בין היתר את רשת זארה הספרדית שם המחירים זולים משמעותית יחסית לזארה שלנו, באופן כללי המחירים טובים והחנויות חדשות, מרווחות ונעימות. וזו אחת החנויות החביבות על תיירים בכלל ועל תיירים ישראלים בפרט. קחו בחשבון שבספרד מאוד חזקה תרבות הסיאסטה וחלק מהחנויות בגראן ויה ובאזור הכיכר סגורות בין השעות 14:00-17:00.(המלצה שנלקחה מהבלוג: Troly).
  • לא מומלץ להגיע למקום עם רכב פרטי אלא רק בתחבורה ציבורית – למגיעים לעיר עם רכב שכור על אף שיש חניון קרוב לכיכר מומלץ לחנות מחוץ למרכז העיר כיוון שהמחיר החניה באזור הכיכר יקר והפקקים נוראים לאורך רוב שעות היום (ראה עוד תחת השכרת רכב במדריד והשכרת רכב בספרד). לבעלי כרטיס לאוטובוס התיירים של מדריד - סמוך למקום יש תחנה נגישה ונוחה מאוד לשימוש (למידע נוסף על אוטובוס התיירים של מדריד)..
  • ישנם תיירים אשר מגיעים לאזור זה עם תיקים גדולים או מזוודות (בדרך אל או משדה התעופה למשל), דבר אשר מקשה מאוד על ההתנהלות. במקרים אלו אנו ממליצים להשאיר אותם בנקודות שמירת חפצים אשר פזורות ברחבי העיר. כדאי לבדוק על נקודות הנמצאות ליד תחנת נוביסיאדו (Noviciado) , תוכלו לראות את האופציות השונות כאן. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות תוכלו לקרוא בעמוד הסקירה שלנו פה.
  • אזור כיכר אספנייה והחלק של הגראן ויה שקרוב אל הכיכר הם נקודה מעולה ללינה במדריד – היא מומלצת למי שמעוניין להיות קרוב לאתרים המרכזיים של העיר העתיקה, להיות נגיש לתחבורה ציבורית (הכיכר היא נקודת הצטלבות של כמה קווי מטרו, ואוטובוס. היא מעולה למי שבא לראות בעיר משחק בסנטיאגו ברבנאו (קו עשר המוביל לאצטדיון עובר בכיכר זו – מומלץ לקרוא על כך עוד תחת כדורגל במדרידכרטיסים לריאל מדריד ומלונות לחופשת כדרוגל במדריד). אזור זה מאפשר למצוא מלונת בכל הרמות המאפשרת להוזיל במעט במחירים בין המלונות המומלצים שניתן למצוא באזור הכיכר ניתן למנות את מלון הוסא פרינססה (Husa Princesa)אקסה סוויטס 33 (Exe Suites 33), מדריד-פור-רנטלז טריבונאל (Madrid4Rentals Tribunal) ראה גם – מלונות במדריד.
  • לחובבי הפלמנקו סמוך לכיכר תוכלו למצוא את FLAMENCO Las Tablas, אחד ממועדוני הפלמנקו היותר פופלארים של מדריד. (ראה גם פלמנקו במדריד)

מידע שימושי על כיכר ספרד

שעות פתיחה

שטח ציבורי, פתוח כל היום

כתובת

28008 Madrid, Spain




הגעה
directions_subway
מטרו

קו 3 (צהוב) או 10 (כחול) עד לתחנת Plaza de España

directions_bus
אוטובוס

קווים 3, 25, 29, 148