1. עמוד הבית
  2. »
  3. בריטניה 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. סטונהנג’, בריטניה – כרטיסים בהנחה והמדריך המקיף ביותר בעברית | Stonehenge

סטונהנג’, בריטניה – כרטיסים בהנחה והמדריך המקיף ביותר בעברית | Stonehenge

עדכון אפריל, 2024

בשבועות הקרובים כמות התיירים באנגליה הולכת ועולה, וכך גם הביקוש לאטרקציות התיירות הפופולאריות. אם אתם מתכננים להצטרף לאחד הסיורים המבוקשים, כמו סיור לסטונהנג’, מומלץ מאוד לשריין מקום מראש - במיוחד אם אתם מגיעים לחופשה קצרה או רוצים להצטרף לסיור בסוף שבוע. להזמנת כרטיסים מראש לסיור לסטונהנג’: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

סטונהנג' בכמה מילים

הסטונהנג’ (Stonehenge) הוא מבנה יחודי שמסעיר את מוחות המדענים והמבקרים בו כבר שנים ארוכות, הוא נבנה בתקופה הפרהיסטורית לא כל כך ברור איך ולמה. הסטונהנג’ ממוקם במערבה של אנגליה, במחוז וילטשיר, במרחק של כ-13 קילומטרים מהעיר סליסבורי (Salisbury). מדובר באתר היסטורי וארכיאולוגי מרהיב, שממוקם באמצע שדות ירוקים פתוחים, מה שמעצים את הייחודיות שלו.  הסטונהנג’ הוא כנראה המבנה הפרהיסטורי הידוע ביותר בכל העולם והוא מושך אליו מבקרים רבים.

Beautiful View Of The Prehistoric Site Of Stonehenge In England

.הסטונהנג’ אחד מהמבנים הפריהיסטוריים המוכרים והחשובים בעולם

למעשה מספר המבקרים (כמיליון מבקרים בשנה) הגבוהה יוצר לעיותים קצת בעיות. בשיא עונת התיירות, התיירים הרבים עלולים להקשות על תצפית טובה על האבנים, לצלם וליהנות מהשקט והשלווה של האתר. לפעמים יכולים להיות גם בעיות חניה ואפילו תורים ארוכים לשירותים. משרד המורשת האנגלית נקט במספר צעדים כדי למתן את ההשפעה של מספר המבקרים הגבוה, אך זה נותר אתגר גדול וכדאי להתארגן בהתאם – מצד שני הקושי והצפיפות לא מורגשים תמיד, ולרוב התחושה של המבקרים באתר היא טובה. בכל מקרה, אנו ממליצים להזמין כרטיסים מראש לסטונהנג’ (גם כדי להבטיח את כניסתכם וגם כדי לצמצם המתנה בתור – להזמנת כרטיסים בהנחה לגולשי הכל על | להזמנת כרטיסים לסטונהנג’ עם אפשרות ביטול). גם אם הזמנתם כרטיסים מראש, אם אתם לא חלק מקבוצה מאורגנת כדי לנסות לבוא מוקדם לפני עומס התיירים.

אוטבוס לסיורים מאורגנים ולסטונדג'

(אוטובוס המשמש לטיולים מאורגנים בחניה של סטונהנג’ – רוב המגיעים לפה יגיעו עם סיורים מודרכים ומאורגנים באוטובוסים כמו זה  (לחצו כאן לזמנת סיורים לסטונהנג’ בהנחה לגולשי הכל על

מרבית הישראלים שיבקרו בסטונהנג’ יעשו זאת במסגרת יום טיול מלונדון. רבים עושים זאת במסגרת הטיולים המאורגנים לסטונהנג’ (הם יכולים להיות לסטונהנג’  בלבד או משולבים עם ביקור באתרים מרתקים אחרים מחוץ ללונדון כמו: ווינסדור, (כולל פארק לגולנדהנהדר וטירת ווינדזור שהיא אתר חשוב בפני עצמה), המרחצאות הרומיים והעיירה באת’ ששווה לפחות חצי יום (רבים משקיעים בה יותר), ואפילו ביקור באוקספורד או ביקור בסטודיו הסרטים בו עשו את סרטי הארי פוטר (אחת האטרקציות הכי פופלאריות למשפחות באזור). ). לכל אותם סיורים אנו ממליצים מאוד להזמין כרטיסים מראש במיוחד בקיץ (לחצו כאן לזמנת סיורים לסטונהנג’ בהנחה לגולשי הכל עללחצו כאן להזמנת סיורים לסטונהנג’ עם אפשרות ביטול בחינם).

סיורים מודרכים לסטונהדג'

סיורים מודרכים בסטונהנג’ – תמיד אפשר לראות פה קבוצות עם מדריכים שמסבירים על המקום, או לחילופין תיירים הולכים עם מדריך קולי – ההסברים הללו מכפילים את עוצמת החויה

ניתן להגיע לסטונהנג’ ולכל אותם אתרים, באמצעות הסיורים המאורגנים שהזכרנו קודם (האופציה הפופלארית ביותר), אבל אפשר להגיע לפה באופן עצמאי ברכבת או ברכב שכור. הנסיעה ברכבת לסליסברי תיקח לכם שעתיים (מומלץ להזמין כרטיסים מראש – לפרטים והזמנה של כרטיסים לרכבת ואוטובוס מלונדון לסטונהנג’) ומשם עוד נסיעה קצרה באוטובוס או מונית שיקחו אותכם לפארק.

למי שבוחר לבוא לסטונהנג’ עם רכב שכור (אופציה מומלצת למי שזה לא הטיול היחיד שלו מחוץ לעיר, אנו פחות ממליצים על רכב ליום אחד רק לסטונהנג’): הנסיעה מלונדון לסטונהנג’ לוקחת בערך שעה וחצי עד שעתיים וחצי ברכב הכבישים נוחים ויש חניה באתר (בקיץ בשעות השיא יכולה להיות עמוסה). יש לקחת בחשבון את היבטי הנהיגה הייחודים של בריטניה ראו על כך מידע רב בנושא בעמודים המקיפים שלנו: השכרת רכב בלונדון והשכרת רכב באנגליה. למי שמתכנן לקחת רכב מלונדון אנו ממליצים להזמין את הרכב בתקופת האביב והקיץ כמה שיותר זמן מראש כיוון שהמחיר לא יהיה זול יותר, והביקוש גבוהה במיוחד לרכבים עם פחות היצע כמו רכבים גדולים, אוטומטיים וג’יפים (לחצו כאן להזמנת רכבים בלונדון עם אפשרות ביטולולחצו כאן להזמנת רכבים בלונדון עם הנחה לגולשי הכל על).

העיירה סלסבורי, לכאן יגיעו תיירים שיסעו לסטונהדג' ברכבת או באוטובוס

 העיירה סלסבורי, לכאן יגיעו תיירים שיסעו לסטונהנג’ ברכבת או באוטובוס (לפרטים והזמנה של כרטיסים לרכבת ואוטובוס מלונדון לסטונהנג’) וכאן יחפשו לינה מרבית המעוניינים ללון באזור (למגוון אופציות מצויינות ללינה בסלסבורי עם אפשרות ביטול)

רבים מהמבקרים בסטונהנג’ לנים בלונדון (מידע מקיף בנושא ראו בעמוד שלנו: מלונות מומלצים בלונדון) וכאמור מגיעים לאתר בעזרת רכב שכור או כחלק מסיור מאורגן. אבל יש תיירים לא מעטים שבוחרים ללון באזור כדי לצאת מפה לטיולים נוספים באזור המקסים.  האופציות הפופלאריות ללינה למי שרוצה להיות קרוב לסטונהנג’ הם קודם כל בעיירה סלסבורי שהביקוש אליה עצום בעונות התיירות ורצוי להזמין בה לינה מראש ולהתכונן למחרם גבוהים (לחצו כאן למגוון אופציות מצויינות ללינה בסלסבורי עם אפשרות ביטול, ולחצו כאן למגוון הנחות ודילים לאופציות לינה נהדרות נוספות באזור). בין האופציות המומלצות ללינה בעיירה סילסבורי ניתן למנות את: The Riverside,he Merchant’s House, BW Signature Collection וSarum College. למי שמגיע עם רכב שכור, אם המחירים גבוהים מידי או שהאופציות בעיירה סלסבורי מוגבלות ולא לטעמכם, אפשר לחפש לינה בעיירות וחוות אחרות באזור. יש עשרות כפרים הקטנים במרחק נסיעה קצר. באזור ישנם בעיקר בתי מלון של שלושה וארבעה כוכבים, ובנוסף דירות, בתי נופש ואופציות לינה מומולצות נוספות רבות כמו:Manor Farm B&B, Homestead Stables וRose Barn.

 

מה רואים בסטונהנג'

סביבת האתר

הסטונהנג’ ניצב במישור סלסברי, שהוא רמה מישורית בגובה ממוצע של בערך 100 מטרים המצויה במרכז דרום אנגליה, מצפון לעיר סלסברי. המישור של סלסברי נראה כשדה ירוק רחב ידיים, בו מצויים בעיקר שדות חקלאיים, כבישים קטנים וצדדיים ומעט כפרים קטנים ומפוזרים במרחב. המגיע לאתר יבחין כבר ממרחק כל כמה מאות מטרים באבנים הגדולות המתנשאות מעל האופק של המישור. המראה של מעגל האבנים המצוי במישור ייחודי ומרתק, וניתן להבין מיד את המשיכה שחשו מלומדים והרפתקנים לאתר כבר מתחילת ימי הביניים. האתר מגודר והכניסה אליו היא אינה חופשית, ויש לעבור במשרד הכרטיסים שמצוי בקרבה לאתר. ממשרד הכרטיסים ישנה הליכה קצרה של כמה עשרות מטרים לאתר עצמו.

סביבת הסטונהנג’

מאפייני האתר

הסטונהנג’ מורכב מתעלת חפיר חיצונית שברורה לעין עד ימינו, אשר מקיפה את כל האתר ותוחמת אותו. מחלקו הצפון מזרחי של המעגל התחום על ידי החפיר ישנה שדרה צרה המובילה למעגל, ומסומנת על ידי אבן עקב (Heel Stone). בתוך המתחם ניתן לראות את מעגלי האבנים החיצוניים והפנימיים. הסטונהנג’ מורכב ממעגל אבנים חיצוני של אבנים עומדות שעל גביהן מונחים אבני משקוף, חצי מעגל אבנים פנימי שמעוצב בצורה של פרסת סוס ובתוכו אבן מזבח, ובנוסף מעגל ביניים של אבנים שחלקו הגדול לא השתמר

סטונהדג' מעגל החציוני ואבן המשקוף

מעגל האבנים החיצוני ואבן המשקוף. לא ברור איך בדיוק הצליחו לבנות זאת בימי קדם.

מירב האבנים באתר הן אבנים סרסניות, ומיעוטן הן אבנים הנקראות אבנים כחולות והן עשויות מהמינרל דיומיט. רק בביקור במקום מבינים את גודלן האדיר של האבנים, בתמונות לא כל כך רואים שחלקן מגיעות עד לגובה של 4 מטרים. אסור לטפס או לגעת באבנים, שכן במהלך המאות ה19 וה20 הסבו תיירים נזק רב לאתר כאשר ליטפו נגעו וניסו לחוש את האבנים הנל. דבר שהצריך עריכת שיפוצים ופעולות שימור רחבות היקף. בקצוות של מעגל החפיר יהיה ניתן להבחין באבן השחיטה, אשר בעבר האמינו שהגוון האדום המצוי בה הוא כתוצאה משחיטה של בעלי חיים עליה, ובסטיישן סטונס, שמסמנות את ארבעת הקצוות של השטח התחום בחפיר.

סטונהדג' בשעת שקיעה

רבים ינסו לכוון את הביקור שלהם בסטונהנג’ לשעת שקיעה, במיוחד בעונות מעבר זה מראה מרתק

רבים מהמבקרים באתר מצפים לצפייה בזריחה או בשקיעה היורדת על האתר, הסיבה לכך קשורה בעובדה שזה פשוט מראה מרתק מחד ויש לה היבטים פולחניים דרואידיים (קבוצה של אנשים המנסים לשמר את המסורת הקלטית של האזור לפני הגעת הנצרות לאי הבריטי). לפי אמונה זו לסטונהנג’ ישקשר הדוק להתנהגות השמש והירח והמבנה שלו קשור בהיבטים רבים של גורמי השמיים, הזריחה, השקיעה, זוויות השמש וכדומה. תפיסה זו נשענת על ההבנה שהפתח המזרחי שיצרו בנאי הסטונהנג’ בצורת האבנים העומדות תואם את כיוון זריחת השמש בקיץ ואת כיוון שקיעתה בחורף. זו גם הסיבה שיש פה אירועים דתיים דרואידים שונים הקשורים בהתנגות השמש וגורמי השמיים האחרים (המפורסם ביותר הוא האירוע המתקיים פה כל שנה בים הארוך ביותר וכלל מסיבה המתרחשת באזור הפארק כל הלילה ומסתיימת בטקס דתי בשעת הזריחה כאשר קרני השמש הראשונות פוגשות את האבנים במרכז המעגל).

 

סרטון על סטונהנדג’

ההיסטוריה של הסטונהנג’ וחשיבותו התרבותית

משמעותו של השם סטונהנג’ היא אבני ציר, שכן באנגלית עתיקה המילה סטאן (Stan) משמעותה אבן והמילה הנג’ (hencg) משמעותה ציר. מילים אלו נשתמרו בשפה האנגלית עד ימינו.

שלבי הבניה של המתחם

אומנם הסטונהנג’ הוא עדין חידה אבל כיום לאחר חפירות ארכיאולוגיות מקיפות באזור ושנים רבות של מחקר ידוע כי לסטונהנג’ מספר שלבי בנייה שונים. השימוש הראשון באתר, אשר מקדים את בניית הסטונהנג’, מתוארך לאלף התשיעי לפני הספירה ומכיל בין ארבעה לחמישה בורות קטנים ויחסית רדודים. בבורות אלו הוצבו עמודי עץ אורן. משמעותם של בורות אלו אינה ברורה לחלוטין, אך נמצאו להם מקבילות בארצות סקנדינביה, ומקובלת כיום במחקר שהם היוו אלמנט פולחני כלשהו. שלב הבנייה הראשוני של אבני הסטונהנג’ מתוארך לבערך 3100 לפני הספירה ובו נבנתה תעלת החפיר בקוטר של כ110 מטרים אותה אנו רואים עד ימינו. בפנים המתחם אשר נתחם על ידי החפיר נחפרו כ56 בורות שמהותם אינה ברורה דיו. ישנם וויכוחים מחקריים גדולים בדבר שימושם של הבורות הרבים, ולא ברור לחלוטין האם הוצב אלמנט כלשהו בבורות, ואם כן – מהו. סביב הבורות ובחפיר נמצא אפר רב של גופות שרופות. נספרו כ150 גופות שרופות, ואם כן ניתן להניח שבשלב זה שימש הסטונהנג’ כבית קברות גדול, אם כן זהו בית הקברות הגדול ביותר מהתקופה הניאוליתית בבריטניה.

שחזור תהליכי הבניה במרכז המבקרים של סטונהדג'

שחזור תהליכי הבניה במרכז המבקרים של סטונהנג’ – למרות ההתקדמות במחקר עדין רב הניסתר על הגלוי בשיטות הבניה שאפשרו את בניית אתר זה בתקופות הקדומות

בשלב הבנייה השני, שמתוארך ל2500 לפני הספירה, עברו בוני האתר לבניית אבן, והחלו להיות מוצבות בו אבני ענק המזוהות איתו. בשלב זה מתגלה לראשונה אלמנט חשוב ביותר של הסטונהנג’ שילווה גם את שלבי הבנייה המאוחרים שלו – התאמת המבנה עם מסלול השמש. בשלב זה הוצבו גם הסטיישן סטונס בפינותיו של האתר, שיעודן הוא כנראה לסמן את חלק מפינותיו של המתחם. בשלב הבנייה הבא, שהתרחש בין 200 ל300 שנים לאחר מכן, נוצרו המעגל החיצוני והפנימי. שלב זה הינו שלב הבנייה המשמעותי האחרון של הסטונהנג’, וצורתו נשמרה עד היום באופן יחסי (מלבד תהליכי בלייה וסחיפה של האבנים שקורים עם השנים, והנזקים שגרמו לו המבקרים הסקרנים לאורך השנים).

השימושים השונים לאתר

לאחר שנסתיימה בנייתו נראה כי תרבויות רבות הכירו את הסטונהנג’ וביקרו בו עד העת המודרנית. בקרבת האתר נמצאו קבורות של גופות שמתוארכות לאמצע האלף השלישי לפני הספירה. באבני האתר נמצאו חריטות בצורה של ראשי גרזן ופגיונות, אשר לפי המחקר שייכות לאוכלוסייה חדשה שהיגרה לאי הבריטי באמצע האלף השלישי לפני הספירה. תרבות זו נחשבת לתרבות חדשה (תרבות ביקר) במרחב שהחליפה את התרבות הפרהיסטורית שבנתה את מבנה הסטונהנג’.

בהמשך ההיסטוריה נראה כי התרבויות של תקופת הברזל והתקופה הרומית בבריטניה התייחסו באופן כלשהו לסטונהנג’ וביקרו בו, מכיוון שממצאים מתרבויות אלו מצויים באתר – בחפירות נמצאו קבורות מתקופת הברזל ומטבעות רומיים. נראה כי מסורת הקבורה באתר המשיכה גם לאחר הפסקת השימוש הרציף בו, וקבר הקשת הידוע מצוי בקרבה אליו. החל מימי הביניים של אנגליה מתחיל הסטונהנג’ להיות מוזכר על ידי היסטוריוניים אנגליים כמו ג’פרי ממונמות’. הסטונהנג’ מוזכר באגדות המלך ארתור אותן כתב ג’פרי, שם הוא טוען כי הסטונהנג’ נבנה במקור באירלנד על ידי ענקים והועבר לאנגליה על ידי המלך האגדי ארת’ור. בהמשך ההיסטוריה האנגלית כמות האזכורים של הסטונהנג’ עולה. עד המאה 18 חשבו מלומדים כי המבנה נבנה על ידי האימפריה הרומית, אך בתקופה זו החל הסטונהנג’ להיחקר באופן מעמיק ונתגלה ללא כל ספק כי המבנה עתיק מכך הרבה ושייך לתקופה הפרהיסטורית. לאורך המאות ה18 עד ה20 ציירים רבים ציירו את המבנה ומלומדים שונים נמשכו אליו ואל המסתוריות שלו, ותיארו אותו רבות בכתביהם.

סטונהנג’ בעת המודרנית

במאה ה19 וה20 נערכו מספר חפירות גדולות ומקיפות בסטונהנג’, ובנוסף לכך עבודות שיפוצים רבות שנועדו למנוע מאבנים המוצבות ליפול. הצבת האבנים מחדש לאחר השיפוצים נעשתה לפי ציורים ועדויות עתיקות למבנה המקורי של הסטונהנג’, אך בכל מקרה יש לזכור שלפני פגעי הזמן והאדם והשיפוצים של המאה העשרים, ייתכן והסטונהנג’ היה נראה מעט אחרת. שיטות של ארכיאולוגיה ניסויית הראו שניתן להזיז אבנים בסדרי גודל אדירים בעזרת טכנולוגיות פרהיסטוריות, וכיום ישנם רעיונות רבים בנוגע לאופן שבו שינעו והציבו אנשי קדם את האבנים האדירות של המבנה, שרובן כוללות שימוש בעץ וביכולות מינוף.

ייעודו המקורי של הסטונהנג’ מצוי עדיין במחלוקת מחקרית. ריבוי בורות הקבורה באתר מעלה את הסברה שהוא שימש, לפחות בחלק די גדול מתקופת שימושו, כאתר קבורה. אך הצעות נוספות הועלו ברבות השנים, כאשר המרכזיות שבהן גורסות שהאתר שימש כמקום טקסי ופולחני, אתר צליינות דתי, מונומנט קבורה אדיר ממדים או אפילו מצפה כוכבים. כיום משמש הסטונהנג’ כאתר תיירות חשוב מאוד בבריטניה אותו מבקרים למעלה מ800,000 תיירים בכל שנה. תנועות ניאו דרואידיות וניאו פגניות שונות מקדשות את הסטונהנג’ ומרבות לפקוד אותו, בעיקר בימים בעלי חשיבות קוסמולוגית כמו ימי השוויון וההיפוך, וזאת מתוך אמונה בסגולות העל טבעיות הייחודיות של האתר.

מה עוד אפשר לעשות במישור סליסבורי חוץ מביקור בפארק?

העיירה עצמה לא מאוד מיוחדת, אבל כבר באתם עד לפה שווה להכינס אליה ולראות את אנגליה הכפרית השונה מאוד מלונדון. סולסברי, מציעה מגוון אטרקציות מעבר לסטונהנג’. תוכלו לבקר בקתדרלת סולסברי, פלא ארכיטקטוני מהמאה ה-13 שמאכלס את העותק השמור ביותר של המגנה -כרטה (מגילת זכויות האדם החשובה). אפשר לבקר בעיר העתיקה על שרידי ההתיישבות הקדומה בעיירה, מסעדותיה וחנויות המזכרות שלה ואפשר לבקר מוזיאון סולסברי.

הרחוב המרכזי של העיירה סילסבורי

הרחוב המרכזי של העיירה – הרוב יעברו פה לארוחת צהריים של אחרי הפארק

סמוך לעיירה ישנו את בית ווילטון, בית מתהדר בגן של 21 דונם ובאוסף אמנות מרשים. הסתובבו ב-The Close,  או תיהנו מהקניות שיש בעיר בקניונים: Old George ו-Fisherton Mill. רבים יעברו בעיר בשביל הארוחה שאחרי הסיור בסטונהנג’ במסעדות פופלאריות כמו: Allium, Tinga ומי שמחפש משהו קליל יותר- Pizza Venti. למי שמתנייד באזור עם רכב כדי לחשוב על יציאה מסליסבורי לעיירות מעניינות יותר באזור כמו אמבסורי (Amesbury ) או מארבורוג’ (Marlborough) – אנו לא חושבים שההשקעה שווה למי שמתנייד באזור עם תחבורה ציברית.

השדות הירוקים של מישור סולסברי השדות הירוקים של מישור סליסבורי

לינה באזור הסטונהנג’

רבים מהמבקרים בסטונהנג’ לנים בלונדון (מידע מקיף בנושא ראו בעמוד שלנו: מלונות מומלצים בלונדון) וכאמור מגיעים לאתר בעזרת רכב שכור או כחלק מסיור מאורגן. אבל יש תיירים לא מעטים שבוחרים ללון באזור כדי לצאת מפה לטיולים נוספים באזור המקסים. לאותם תיירים אנו ממליצים לבחור לינה המותאמת לסוג כזה של טיול (רמת אירוח פונקציונאלית, עם אפשרות לינה עם חניה לרכב במחיר סביר). ובאזור זה יש הרבה מאוד אופציות כאלו.  האופציות הפופלאריות ללינה למי שרוצה להיות קרוב לסטונהנג’ הם קודם כל בעיירה סלסבורי שהביקוש אליה עצום בעונות התיירות ורצוי להזמין בה לינה מראש ולהתכונן למחירם גבוהים (לחצו כאן למגוון אופציות מצויינות ללינה בסלסבורי עם אפשרות ביטולולחצו כאן למגוון הנחות ודילים לאופציות לינה נהדרות נוספות באזור). בין האופציות המומלצות ללינה בעיירה סילסבורי ניתן למנות את: The Riverside,he Merchant’s House, BW Signature Collection וSarum College. אם המחירים גבוהים מידי או שהאופציות בעיירה סלסבורי מוגבלות ולא לטעמכם, אפשר לחפש לינה בעיירות וחוות אחרות באזור. יש עשרות כפרים הקטנים במרחק נסיעה קצר. באזור ישנם בעיקר בתי מלון של שלושה וארבעה כוכבים, ובנוסף דירות, בתי נופש ואופציות לינה מומולצות נוספות רבות כמו:Manor Farm B&BHomestead Stables וRose Barn.

דירות באזור המותאמות למשפחות

משפחות של מעל 4 נפשות יכולות למצוא באזור הפארק אופציות לינה טובות כמו: Peartree Serviced Apartments, Hunters Moon B&B, ו Salisbury Guest House. שימו לב שההיצע קטן ורצוי להזמין אופציות אילו או אחרות מוקדם ככל הניתן (כל הקישורים פה, הם לאפשרות הזמנה עם אופציית ביטול).

האם האזור בטוח?

לחוששים: אזור סטונהנג’ נחשב לאזור מתויר ובטוח ללא בעיות ביטחון אישי – אין תלונות מיוחדות באזור זה על פריצות רכבים בחניה או משהו בסגנון. יש נוכחות של כוחות הביטחון בכל אזור העיירה הפארק והחניה.

כרטיסים וסיורים מודרכים לסטונהנג'

ישנם כמה סוגי כרטיסים המוצעים למבקרים באתר סטונהנג המתאמים לסוגים שונים של תיירים. ישנם כרטיסים המאפשרים כניסה בלבד, ישנם כרטיסים הכוללים מדריכים קוליים או מדריכים אנושיים שיאפשרו לכם להבין קצת יותר ממה שאתם רואים (לדעתנו מאוד מומלץ בסוג כזה של אתרים) לבסוף ישנם סוירים יומיים היוצאים מלונדון שהם כאמור מאוד פופלאריים למבקרים באתר. כך או אחרת אנו ממליצים להזמין את אחד מהכרטיסים הללו לפני הגעה לאתר, כדי להבטיח את  הכניסה שלכם ביום בו תגיעו, וכדי לחסוך את תור ההמתנה לקופות.

כרטיס כניסה בסיסי

הכרטיס הבסיסי ביותר, המקנה כניסה לאתר ובנוסף מאפשר כניסה לאפליקציה בה יש מדריך אודיו. כרטיס זה מומלץ לאלו אשר אינם מעוניינים בסיור מודרך באתר, ושמעוניינים להגיע לאתר בכוחות עצמם. אפשר להזמין את כרטיס זה באתר הרשמי של סטונהנג’ או מקרב מפיצים רבים ברשת – לפרטים והזמנה בהנחה לגולשי הכל על  | לפרטים והזמנה עם אפשרות ביטול 

כרטיס הכולל הסעה לסטונהנג’ (בלבד) מלונדון

כרטיס סופר פופולארי. הוא כרטיס כניסה הכולל הסעה לאתר מלונדון וכניסה לאתר, ובנוסף מאפשר כניסה לאפליקציה עם מדריך אודיו. כרטיס זה אינו כולל סיור מודרך כרטיס זה מומלץ עבור אלו אשר מבקרים בלונדון וזקוקים להסעה לאתר, ואינם מעוניינים בסיור מודרך ומעדיפים לסייר באתר באופן עצמאי –  לפרטים והזמנה בהנחה לגולשי הכל על  

סיורים מודרכים מאורגנים מלונדון לסטונהנג’

ישנם מספר סיורים פופלארים בסגנון להלן המבוקשים ביותר שבהם:

ניתן לרכוש כרטיס המשלב ביקור בסטונהנג' עם סיור בעיר ההיסטורית המרשימה- בת' (צילום: ניתן לרכוש כרטיס המשלב ביקור בסטונהנג’ עם סיור בעיר ההיסטורית המרשימה- בת’

הזמנת כרטיסים לסטונהנדג' - 5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על" למבקרים בסטונהנדג'

  • הביקור באתר הסטונהנג’ מומלץ קודם כל לחובבי הארכיאולוגיה אבל לא רק, שכן הייחודיות והמסתוריות של הסטונהנג’ מושכים אליו בכל שנה מאות אלפי תיירים שאינם מגלים עניין מיוחד בארכיאולוגיה פרהיסטורית. לאתר יש קסם משל עצמו שימשוך ויעניין כמעט כל אדם ובכל גיל. לכן, הביקור באתר מומלץ לכולם.
  • האתר עמוס מאוד במבקרים בחודשי קיץ. בכל זאת ,לאלו אשר חוששים ממזג אוויר סוער או קריר, מומלץ לבקר באתר בקיץ, בו הסיכוי לגשם הוא הקטן ביותר ומספר שעות השמש ביממה הוא הגבוה ביותר. לאלו אשר מעוניינים לחמוק מעומס המבקרים מומלץ לבקר באתר בעונות המעבר, ובעיקר בסוף האביב ותחילת הסתיו. בתקופות אלו פחות מבקרים באתר ומזג האוויר עדיין יחסית נעים. באתם בקיץ (כמו רוב התיירים)? הזמינו כרטיסים מראש, נסו להצטרף לקבוצה ואם אתם באים עצמאי בואו מוקדם.
  • מומלץ להתכונן כשעתיים בביקור בסטונהנג עצמה ואם אתם רוצים גם להינות מסליסברי עוד כשעה.
  • את הביקור בסטונהנג’ משלבים לרוב עם אתרי מורשת חשובים ומוקדי תיירות פופלארים הנמצאים ממערב ללונדון כמו: ווינסדור, (כולל לגולנד הנהדר וטירת ווינדזור שהיא אתר חשוב בפני עצמה), המרחצאות של באת’ ששווה לפחות חצי יום (רבים משקיעים בה יותר), ואפילו ביקור באוקספורד או ביקור בסטודיו הסרטים בו עשו את סרטי הארי פוטר (אחת האטרקציות הכי פופלאריות למשפחות באזור). לכל אילו יש סיורים יומיים היוצאים מלונדון ומשלבים את סטונהנג’ ההיסטורית וה”כבדה” עם מוקדים נוספים שיגוונו  את החוויה  (לחצו כאן לזמנת מגוון סיורים לסטונהנג’ עם שילובים שונים בהנחה לגולשי הכל על,  ולחצו כאן להזמנת מגוון סיורים עם שילובים שונים לסטונהנג’ עם אפשרות ביטול בחינם). 
  • אומנם לסטונהנג’ פופלארי להגיע בעזרת סיור מתוכנן בעיקר מלונדון או מערים אחרות (שפשוט פחות רלוונטיות לתייר הישראלי), אבל אנו ממליצים לשקול גם הגעה ברכב שכור או בתחבורה ציבורית. למגיעים ברכב שכור, אומנם הנסיעה לא קשה ויש חניה רבה באתר אבל יש לקחת בחשבון את היבטי הנהיגה הייחודים של בריטניה. ראו על כך מידע רב בנושא בעמודים המקיפים שלנו: השכרת רכב בלונדון והשכרת רכב באנגליה. למי שמתכנן לקחת רכב מלונדון אנו ממליצים להזמין את הרכב בתקופת האביב והקיץ כמה שיותר זמן מראש כיוון שהמחיר לא יהיה זול יותר, והביקוש גבוהה במיוחד לרכבים עם פחות היצע כמו רכבים גדולים, אוטומטיים וג’יפים (לחצו כאן להזמנת רכבים בלונדון עם אפשרות ביטולולחצו כאן להזמנת רכבים בלונדון עם הנחה לגולשי הכל על). גם ההגעה בתחבורה ציבורית אולי מלחיצה רבים אבל היא די פשוטה. נוסעים עם רכבת או אוטבוס לסלסברי  (מומלץ להזמין כרטיסים מראש – לפרטים והזמנה של כרטיסים לרכבת מלונדון לסלסלברי וסטונהנג’) ומשם אוטובוס שיוצא בקיץ כל הזמן לאתר ומי שרוצה לקצת  להתפנק מונית במחיר לא יקר – זו דרך פשוטה לחסוך את הנהיגה ולהיות יותר עצמאי. ההמלצה שלנו: למי שמעוניין לטייל ביותר מסטונהנג’ ולהסתבב במרחב הכפרי המקסים – לקחת רכב, למי שמתכנן טיול יומי בלבד לבחור בין אופציית הסיור המודרך המפנקת והמנגישה לתחבורה הציבורית המרתק בדרכה, הזולה והעצמאית. לא מוצדק בענינו לקחת רכב ליום אחד.
  • הביקור באתר מומלץ מאוד למשפחות. ילדים רבים מבקרים בסטונהנג’ בכל שנה,. ייתכן שילדים קטנים שאינם שולטים בשפה האנגלית לא יוכלו להיעזר במדריך האודיו, אך ניתן להסביר על ההיסטוריה של האתר לבד או לקרוא עליו מראש. למעשה זהו אחד הסיורים המודרכים והאטרקציות המומלצות למשפחות עם ילדים המבקרות בלונדון. למשפחות הנוסעות עצמאית: ניתן לרכוש כרטיס משפחתי, המאפשר כניסה ל2 מבוגרים ו3 ילדים בעלות של כ57 ליש”ט. זוהי הנחה משמעותית.

שאלות נפוצות על סטונהנג'

הביקור באתר הסטונהנג' מומלץ קודם כל לחובבי הארכיאולוגיה. ראוי לסייג את האמירה הזאת, שכן הייחודיות והמסתוריות של הסטונהנג' מושכים אליו בכל שנה מאות אלפי תיירים שאינם מגלים עניין מיוחד בארכיאולוגיה פרהיסטורית. לאתר יש קסם משל עצמו שימשוך ויעניין כמעט כל אדם ובכל גיל. לכן, הביקור באתר מומלץ לכולם.

האתר עמוס מאוד במבקרים בחודשי קיץ. בכל זאת ,לאלו אשר חוששים ממזג אוויר סוער או קריר, מומלץ לבקר באתר בקיץ, בו הסיכוי לגשם הוא הקטן ביותר ומספר שעות השמש ביממה הוא הגבוה ביותר. לאלו אשר מעוניינים לחמוק מעומס המבקרים מומלץ לבקר באתר בעונות המעבר, ובעיקר בסוף האביב ותחילת הסתיו. בתקופות אלו פחות מבקרים באתר ומזג האוויר עדיין יחסית נעים.

מומלץ להשקיע כשעתיים בביקור בסטונהנג'.

יש כמה וכמה אפשרויות לסיור מאוד פופלארי זה. האפשרות הפופלארית אחת היא בשילוב עם באת' – לפרטים והזמנה בהנחה לגולשי הכל על  | לפרטים והזמנה עם אפשרות ביטול | להזמנה עם שירות לקוחות בעברית. אופציה פופלארית אחרת היא:יום סיור מלא הכולל את ווינדזור, אוקספורד וסטונהדג’ (גם הוא מבוקש מאוד – לדעתנו יותר טוב ומתאים למשפחות) – לפרטים והזמנה עם אפשרות ביטול.

יש רק לשים לב שב-30 באפריל, ב-18-19 במאי וב-16-18 ביוני האתרים סגורים וסיורים שעוברים לרוב בטירת ווינדזור מעבירים את הביקור לארמון המפטון קורט במקום בטירה.

הסיורים הקבועים שנסקרו עלידנו מועברים באנגלית, לא ידוע לנו על סיור כזה שמועבר בעברית. יכל להיות שיש מידי פעם חברות ישראליות בלונדון שיוציאו סיור כזה כתלות בהזמנה או כסיור פרטי. מרבית ההדרכות של החברות הישראליות בלונדון הן מתמקדות בתוך לונדון.

כל סיור הוא כמובן שונה. אבל ככלל הסטנדרט הוא שילדים בגילאים 3-16 ומבוגרים מעל גיל 60 זכאים להנחה (בעת ההזמנה יש לכם אפשרות לבחור כרטיסים המזכים בהנחה). ילדים מתחת לגיל 3 בחינם.

הסיור הזה, כולל נסיעה באוטובוס ממוזג הלוך וחזור אל סטונהנג’ בלבד, מדריך אודיו (באנגלית, צרפתית, גרמנית, רוסית, פולנית). המחיר כולל בתוכו את הכניסה לאתר. אורך הסיור כ-6 שעות.
הסיור הזה, כולל גם את טירת ווינסדור והמרחצאות הרומיים, כולל נסיעה באוטובוס ממוזג ובעל חיבור ווי פיי הלוך וחזור, מדריך. המחיר כולל כניסה לכל האתרים. אורך הסיור כ-11 שעות.

האתרים אליהם אנו שולחים הם בטוחים ונוחים לכן אנו ממליצים עליהם.
אם אתם נוסעים בתקופת האביב והקיץאנו ממליציחם להזמין כרטיסים לסיור מראש, מיכוון שהביקוש אליו מאוד גבוהה.
במידה ואתם נוסעים בחורף… יש פחות לחץ בנושא.

למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם: